Jump to content

Allmän JAS 39 Gripen-tråd


Pal_oldpc

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
1 minute ago, enigmatik said:

F-16V tilsvarer mer Gripen E enn C/D. V utgaven kjennetegnes av en AESA radar ( APG 86) noe Gripen C/D mangler.

 

Du menar att det går inte att uppgradera 39 C/D med komponenter från 39 E, på samma sätt som vi uppgraderar våra Gotlands ubåtar med komponenter från A26? Jag vet inte, jag bara undrar.

 

/Per

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mittåt:

"Det första serietillverkade planet av totalt 60 har målats i ett kamouflagemönster som till formen påminner om den svenska militäruniformen M90. Den svenska flygvapenchefen, Carl-Johan Edström, säger dock att de svenska stridsflygplan som tas i operativ drift inte kommer att ha kamouflagemönster.

– Jag önskar att den här kamouflagemålningen även skulle vara effektiv i luften. Men tyvärr är fortfarande grått mest effektivt. Här får jag vara tråkig som flygvapenchef och säga att grått är bättre."

 

(Östgötacorrespondenten 191221)

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/21/2019 at 10:46 AM, Perman said:

 

Du menar att det går inte att uppgradera 39 C/D med komponenter från 39 E, på samma sätt som vi uppgraderar våra Gotlands ubåtar med komponenter från A26? Jag vet inte, jag bara undrar.

 

/Per

Jovisst, men det er jo ikke slik Gripen C/D fremstår i dag. Planer og roadmaps må først vedtas finansieres og gjennomføres, så får vi se hva sluttresultatet blir. Dessuten må det finnes en kjøper.

Link to comment
Share on other sites

On 12/21/2019 at 10:46 AM, Perman said:

 

Du menar att det går inte att uppgradera 39 C/D med komponenter från 39 E, på samma sätt som vi uppgraderar våra Gotlands ubåtar med komponenter från A26? Jag vet inte, jag bara undrar.

 

/Per

 

Jag är tämligen säker på att det inte finns några planer på att göra det. E är ett helt nytt flygplan och konstruerat för att bära de nya avioniksystemen. Jag svarar i egenskap av ingenjör som jobbat med i Gripen i >10 år.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 12/21/2019 at 1:21 PM, Reservingenjör said:

Mittåt:

"Det första serietillverkade planet av totalt 60 har målats i ett kamouflagemönster som till formen påminner om den svenska militäruniformen M90. Den svenska flygvapenchefen, Carl-Johan Edström, säger dock att de svenska stridsflygplan som tas i operativ drift inte kommer att ha kamouflagemönster.

– Jag önskar att den här kamouflagemålningen även skulle vara effektiv i luften. Men tyvärr är fortfarande grått mest effektivt. Här får jag vara tråkig som flygvapenchef och säga att grått är bättre."

 

(Östgötacorrespondenten 191221)

Tråkigt, då det är grymy snyggt.

Och samtidigt märkligt. Har inte Ryssland kamouflagemålning på sina nya plan? Är dom bara dumma, eller har de nått andra slutsatser?

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, darkjak said:

Tråkigt, då det är grymy snyggt.

Och samtidigt märkligt. Har inte Ryssland kamouflagemålning på sina nya plan? Är dom bara dumma, eller har de nått andra slutsatser?

Ryssland är alltid lite annorlunda, mer behöver inte sägas.

Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2020 at 5:42 PM, darkjak said:

Tråkigt, då det är grymy snyggt.

Och samtidigt märkligt. Har inte Ryssland kamouflagemålning på sina nya plan? Är dom bara dumma, eller har de nått andra slutsatser?

 

Det handlar väl om vad man vill prioritera: Kamouflage för uppställda plan på marken, eller flygande under luftstrid.

 

AJ37 var mönstermålad för att inte synas uppifrån vid inflygning mot målet på låg höjd, medan JA37 var grå för att synas illa mot himlen vid jaktstrid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • Forumsledning

Ett par inlägg rörande F-35 har flyttats till tråden om F-35

Några inlägg rörande Försvarspropositionen flyttades hit

 

Här håller vi oss till JAS 39 Gripen

För export/utrikes försäljningsrelaterade diskussioner har vi denna tråd

/Henke - BlåGul

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 10 months later...

Saab har fått en beställning på uppgradering och underhållande av 39 C/D fram till 2035:

 

Quote

Syftet med beställningen är att starta genomförandet av uppgraderingen för att säkra Försvarsmaktens behov av att vidmakthålla fortsatt hög förmåga och tillgänglighet för Gripen C/D fram till 2035.

 

Saab får beställning på uppgradering av Gripen C/D

 

/Per

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Perman said:

Saab har fått en beställning på uppgradering och underhållande av 39 C/D fram till 2035:

 

 

Saab får beställning på uppgradering av Gripen C/D

 

/Per

500 miljoner...

 

Undrar vad man får för uppgradering på en sådan liten summa?

 

Blir det ny radar, EW? Lätt ombyggnad av skrovet så inre tank blir större? 

 

Hur många C/D plan kommer uppgraderas? 60? Alla?

 

Kommer de nytillverkade C skroven användas till uppgraderingen?

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Slenke said:

För 500 miljoner... Gissar på mjukvara och underhåll för den summan. Men nog är man inte så jävla dum i huvudet nu att man bara behåller 60 st i det här läget.

Borde egentligen citera fler.. Men det framgår faktiskt i FMVs pressmeddelande att detta bara är den första beställningen inom ramen för arbetet att livstidsförlänga och uppgradera 39C/D. 

"Det som FMV beställer nu är inledande arbeten som krävs för att säkerställa tidplanen. Kompletterande beställningar kommer göras löpande under 2022."

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/uppgradering-av-gripen-cd/

 

Så det kommer alltså fler och sannolikt större beställningar senare under 2022 för det fortsatta arbetet. Ser det som positivt att man gör på detta sätt, då man inte tappar tempo i arbetet samtidigt som fortsatt eventuellt analysarbete sker på vad uppgraderingarna ska innehålla samtidigt som man nu får möjlighet att eventuellt höja ambitionsnivån med tanke på de kraftfulla budgetförstärkningar som sker.  

Link to comment
Share on other sites

On 4/14/2022 at 4:02 PM, Meteor said:

Borde egentligen citera fler.. Men det framgår faktiskt i FMVs pressmeddelande att detta bara är den första beställningen inom ramen för arbetet att livstidsförlänga och uppgradera 39C/D. 

"Det som FMV beställer nu är inledande arbeten som krävs för att säkerställa tidplanen. Kompletterande beställningar kommer göras löpande under 2022."

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/uppgradering-av-gripen-cd/

 

Så det kommer alltså fler och sannolikt större beställningar senare under 2022 för det fortsatta arbetet. Ser det som positivt att man gör på detta sätt, då man inte tappar tempo i arbetet samtidigt som fortsatt eventuellt analysarbete sker på vad uppgraderingarna ska innehålla samtidigt som man nu får möjlighet att eventuellt höja ambitionsnivån med tanke på de kraftfulla budgetförstärkningar som sker.  

Fast ibland undrar man lite vad man får för pengarna.

 

Känns ibland som man bara ger SaaB pengar för kunna underhålla sin personal. 

 

Likadant med korvetterna nya Visby G2 och LV till Visby G1. Ca 500 miljoner för påbörja något som kommer ske längre fram och då troligtvis kommer senare fas kosta något utöver de tidigare 500.

 

//TF 

Edited by TKraften
Stavfel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Slenke said:

Hela Visby G2 känns som ett enda stort industristöd. Undrar vad vi hade fått för pengarna med stålskrov istället?

Fartyget hade blivit flera ton tyngre.

 

Jag tror mer på en överbyggnad i komposit samt resten i högvärdigt stål.

 

Nåväl tror G2 ändå kan 

bli grym. Tänk 20 års erfarenhet med Visby G1. 

 

Hoppas på att man bestyckar den med fler RB15, torpeder och LV robotar än G1.

 

Samt att man har flera fjärrstyrda vapenplattformar innanför luckor som ett närskydd och komplement till de manuella Tksp 88. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...