Jump to content

Allmän JAS 39 Gripen-tråd

Pal_oldpc

Recommended Posts

On 9/20/2022 at 11:25 AM, TKraften said:

Ja det är nog större chans att det blir F16 än Gripen.

Bland annat Polen, Nederländerna och Danmark har ju gamla F16 som skall bytas mot F35. 

Usa har väl massa F16 som bara står i ngn öken och väntar på bli sålda dock kräver väl dessa plan lite underhåll först.

Tror tillochmed det kan bli nytillverkade F16 block 70/72 till Ukraina.

Även hört att F15 plan och A10 plan kanske kommer skänkas till Ukraina från Usa men det nog bara buzz tror jag för stressa ryssland lite.

//TF 

Mig veterligen finns det inget snack om att byta F-16 i Polen. De rustar upp sitt försvar så det knakar, det enda som ska bort är gammalt rysskräp. För Polen är ju F-16 det senaste som finns ute på förband och är i deras mening inte "gammal".

Utifrån perspektivet tillgänglighet (massvis med skrov som ligger och skräpar runtom i världen) är nog F-16 mer sannolikt, tillika att USA ofta vidtar ganska aggressiva metoder för att skaffa sig nya kunder. Men är det planet tillräckligt fältmässigt för det landets behov nu mitt under brinnande krig? Är inte Gripen, som är billig i drift, har god STOL-förmåga och kan underhållas av värnpliktiga mer lämplig?

• Like 1

On 9/20/2022 at 9:32 AM, darkjak said:

Underhåll är ju tanken att Ukraina ska sköta själva och betala ur egen ficka.

Ukraina kan inte göra någonting sådant utan stöd från svenska flygvapnet och Saab. Gripen är inget mängdflygplan. Det finns inga stora lager av delar, allt underhåll sköts utifrån ett sedan länge väloljat just in time-schema, som redan i dagsläget är underdimensionerat. Det tar flera år att sätta igång fungerande underhållskedjor enbart för fredstida samarbete.

På längre sikt skulle Gripen kanske kunna hamna i Ukraina, men varför köpa det lilla icke mängd-producerade planet från Sverige när man kan köpa plan som finns i stora kvantiteter från USA eller Frankrike?

On 9/20/2022 at 11:25 AM, TKraften said:

Ja det är nog större chans att det blir F16 än Gripen.

Bland annat Polen, Nederländerna och Danmark har ju gamla F16 som skall bytas mot F35. 

Usa har väl massa F16 som bara står i ngn öken och väntar på bli sålda dock kräver väl dessa plan lite underhåll först.

Tror tillochmed det kan bli nytillverkade F16 block 70/72 till Ukraina.

Även hört att F15 plan och A10 plan kanske kommer skänkas till Ukraina från Usa men det nog bara buzz tror jag för stressa ryssland lite.

//TF 

Vi får se vad det landar i. Det viktigaste är att det nuvarande stödet till Ukraina håller i sig de kommande åren, det finns stora utmaningar på den fronten. Steg ett är att se om USA vågar förse Ukraina med mer offensiva vapen än man gör i dagsläget.

On 9/20/2022 at 12:35 PM, madman said:

Om jag förstår det rätt så fick Polen inte köpa fler F16 utan fick nöja sig med de F35 de får. För att ersätta sin 22 st Mig29 och ett tiotal av några andra ryska. Så valde de sydkoreanska F-50 istället. Som  ett komplement till deras F16.

Så att Ukraina då ska få F16 låter konstigt. Men de kanske ändrar sig då Ukraina vill ha natoanpassade Mig 29. 

Självklart får Polen köpa fler F-16 av LM om de vill, det finns inga begränsningar där. LM skulle jubla om de fick sälja ytterligare några dussin till Polen. Problemet med nya F-16 är flera:

- Polen är numer en F-35 kund. Det finns inget billigt med stridsflygplan, oavsett sort. F-16 block 70/72 är redan uppe och sniffar på samma pengar som F-35:or. Det finns då ingen anledning att köpa den föråldrade plattformen när man är godkänd för den senaste. Visst kan man i dagsläget beställa fler F-35:or, men först lär man få de man redan beställt levererade. Det är ingen snabb lösning och det finns ingen anledning att stressa fram ytterligare enheter.

- F-16 har fortfarande en kall tillverkningslina. Linan i Texas stängde ner för några år sedan (för att enbart tillverka F-35) och den nya linan i South Carolina har ännu inte levererat några plan. När de väl börjar få ut plan i slutet på nästa år så är kön redan lång gentemot kapaciteten. Det är ingen snabb lösning heller.

- Begagnade F-16 skulle kunna vara ett alternativ. Det har man dock redan undersökt de senaste åren, att köpa begagnade från USA och sedan rusta upp inhemskt i Polen. Det var inte en kostnadseffektiv lösning.

Detsamma lär gälla Saab. Man hade förmodligen ganska snabbt kunnat fått de redan tillverkade 14 skroven av typ C/D, där ekonomin med all sannolikhet skulle kunna vara relativt fördelaktig. Sedan skulle det dock dröja avsevärt längre för att få varianter av E-versionen. Den sistnämnda har även ekonomin emot sig, precis som F-16 block 70/72.

Sydkorea kan inte heller snabbleverera den variant som Polen efterfrågar, men man har istället ekonomiska fördelar gentemot Gripen och F-16. Det förtroende som byggts upp mellan Polen och Sydkorea de senaste åren lär också ha spelat in, precis som i affärerna med stridsvagnar och artilleri. Lägg därtill att Polen ryktas vara missnöjda med sina italiensktillverkade plan som motsvarar T-50 så är det en jackpot.

Edited by JakobS
  • Thanks 1

Uppfattat, jag tolkade artikeln som att USA inte ville sälja mer F16 till Polen. Då de erbjöd F35 istället. 

Då är det mer lämpligt att Ukraina får fler natoanpassade MIG 29. Där Polen med 22 st och en del andra länder har kvar sådana. Samt att de moldaviska i USA som inte är flygfärdiga. Bör USA kunna även skrapa ihop några förutom de som de redan har levererat.  

Personligen tycker jag det skulle vara bra om vi gjorde en uppgradering med de 14 st chassina Så att de fick en trimmad RM12 motor och lite större luftintag som JAS39+. Intresset för JAS 39C/D kunde då bestå några år till. 

Edited by madman

• 2 months later...

Tydligen skall man uppgradera Jas 39C/D enligt en blänkare från FMV.

Troligtvis i flera omgångar och med lite olika optioner längre fram.

Undrar hur omfattande detta blir och hur systemlik blir C+ gentemot E?

Kommer tex skroven byggas om?

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/uppgradering-av-gripen-cd2/

Så det blir nu två spår. Tillverkning av E och uppgradering till C+/D+

Jag hoppas man ändå lägger en beställning på ytterligare 30 st Jas 39E efter 2025 men först måste man väl göra sitt yttersta för kunna behålla piloterna.

//TF 

Edited by TKraften
Stavfel.
  • Thanks 1

On 12/17/2022 at 3:47 PM, TKraften said:

Tydligen skall man uppgradera Jas 39C/D enligt en blänkare från FMV.

Troligtvis i flera omgångar och med lite olika optioner längre fram.

Undrar hur omfattande detta blir och hur systemlik blir C+ gentemot E?

Kommer tex skroven byggas om?

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/uppgradering-av-gripen-cd2/

Så det blir nu två spår. Tillverkning av E och uppgradering till C+/D+

Jag hoppas man ändå lägger en beställning på ytterligare 30 st Jas 39E efter 2025 men först måste man väl göra sitt yttersta för kunna behålla piloterna.

//TF 

Saab har vad jag minns sagt att Gripen C/D kommer fortsätta uppgraderas och fortsätta erbjudas till kunder. Att bygga om skroven går inte, men det går att stoppa i samma vapen, sensorer, motorer etc.

Det känns alltmer sannolikt att det blir som jag skrev tidigare: Vi är på väg mot en low-highmix. Nu blir det Gripen C/D som blir Low och E/F som blir High. Fr o m 2035 blir Tempest High och Gripen E/F Low. Och efter kanske 2040 börjar Saabs nästa plan ta över som low, medan Gripen byggs om till drönare.

10 minutes ago, darkjak said:

Saab har vad jag minns sagt att Gripen C/D kommer fortsätta uppgraderas och fortsätta erbjudas till kunder. Att bygga om skroven går inte, men det går att stoppa i samma vapen, sensorer, motorer etc.

Det känns alltmer sannolikt att det blir som jag skrev tidigare: Vi är på väg mot en low-highmix. Nu blir det Gripen C/D som blir Low och E/F som blir High. Fr o m 2035 blir Tempest High och Gripen E/F Low. Och efter kanske 2040 börjar Saabs nästa plan ta över som low, medan Gripen byggs om till drönare.

Tänkte att man precis som E bygger om landningsstället och flyttar ut planets hjul från flygkroppen så att man kan öka den interna mängden bränsle.

Vet dock inte hur kostsamt eller hur svår en sådan lösning är på C/D skrovet.

Tydligen är en ny motor på gång till planet och radar. Även detta kan medföra ngn form av förändring på skrovet?

Sen antagligen så mycket gemensam utrustning gentemot E som det är ekonomiskt möjligt för att underlätta logistik antar jag.

Då kan man ju sälja detta som ett uppgraderings kit till andra JAS39 länder. Det öppnar även upp möjligheter att sälja redudanta/överblivna svenska begagnade JAS39 C som antingen är uppgraderade eller säljs rakt av ej uppgraderade. Vad jag har läst så finns det 14 st nytillverkade C skrov som staten betalade för hålla Saab över vattenytan.

Jag ser tre steg.

Vissa individer behålls som Jas 39C. Dessa ställs nog för det mesta åt sidan och kanske till slut skrotas och blir reservdelar. För jag tror inte att alla C individer uppgraderas om inte det görs av industri skäl för hålla linan varm.

Vissa individer uppgraderas som Jas 39C+.

Jag tror att alla Jas 39D uppgraderas till D+. Vad jag har läst så har vi 12st D i svenska flygvapnet.

60st JAS 39E nytillverkas och skall vad jag vet vara klart 2026.

Sen är det väl klokt att vi kör med ett mixat flygvapen.

Där High till slut kan bli Tempest eller ngn svensk tillverkad klon av Tempest. Troligtvis max 30 individer.

Medel blir Jas 39E. 60st 

Low Jas 39C+/D+. 40-60st?

Reserv Jas 39C. 30st?

Vad jag har läst så siktar väl flygvapnet på att kunna ha i drift 150 plan. Dock krävs det att man lyckas behålla piloter. 

Då borde väl 30 Tempest + 60E och 60C+ och 12D+ vara rimligt i framtiden?

//TF

Vi siktar nu på 8 st flygbasdivisioner mot tidigare mål på 6 st. Så det är väl 120 st flygplan. Där man har pratat om 30-40-talet JAS 39C.

Att uppgradera JAS 39C är jag med på. I samband med det tycker jag man skulle prova med att trimma motorn och förstora luftintagen. Så blit typen starkare och mer bränsle ekonomisk med även något längre räckvidd. Sedan om vi tar över de 14 st nya chassina så kan man prova mer.    

Men är mycket tveksam till fler JAS 39 E.

Likaså att vi ska skapa någon ny flygplanstyp på 30 st flygplan.

Varför inte komplettera med ett Nord Europiskt plan som F 35. Placera dessa på en till två flygbaser. Så att vi kan stötta och underhålla varandras länder i händelse av skarpt läge.  

Edited by madman

1 hour ago, madman said:

Vi siktar nu på 8 st flygbasdivisioner mot tidigare mål på 6 st. Så det är väl 120 st flygplan. Där man har pratat om 30-40-talet JAS 39C.

Att uppgradera JAS 39C är jag med på. I samband med det tycker jag man skulle prova med att trimma motorn och förstora luftintagen. Så blit typen starkare och mer bränsle ekonomisk med även något längre räckvidd. Sedan om vi tar över de 14 st nya chassina så kan man prova mer.    

Varför inte komplettera med ett Nord Europiskt plan som F 35. Placera dessa på en till två flygbaser. Så att vi kan stötta och underhålla varandras länder i händelse av skarpt läge.  

Fast byta motorn är ju bland annat vad den här uppgraderingen går ut på. Jag tror inte att luftintagen kan ändras på ett kolfiberskrov.

Vi ska inte skapa någon flygplanstyp på 30 exemplar, vi ska köpa eller möjligtvis licenstillverka Tempest, alltså just en Nordeuropeisk motsvarighet till Raptor. Sedan ska vi ta fram en Nordeuropeisk motsvarighet till F-35 som delar komponenter med Tempest, som vi själva ska ha i minst 120 exemplar och som förhoppningsvis kommer köpas i stora mängder av andra europeiska länder.

Men det behövs en del för att detta ska bli lyckat. Bland annat måste vi i Sverige sluta vela om huruvida vi ska fortsätta ha en flygindustri. Ingen tänkbar kund ska behöva oroa sig för att de ska köpa ett plan som överges av värdlandet.

1 hour ago, madman said:

F35 *valfri svordom*

Visst planet är en sälj succe men jag läser inget annat än problem med detta flygplan.

Fortfarande en hel del buggar i mjukvaran samt att det krävs mycket fix och trix.

Ny är det tydligen en ny motor pågång till F35 som kommer kosta multum.

//TF 

5 minutes ago, TKraften said:

F35 *valfri svordom*

Visst planet är en sälj succe men jag läser inget annat än problem med detta flygplan.

Fortfarande en hel del buggar i mjukvaran samt att det krävs mycket fix och trix.

Ny är det tydligen en ny motor pågång till F35 som kommer kosta multum.

//TF 

Vad tror du då det skulle kosta att bygga bara 30 st inhemska plan. 

Just now, madman said:

Vad tror du då det skulle kosta att bygga bara 30 st inhemska plan. 

Beror på.

Sverige kan bygga flygplan och den digitala teknologin samt med agile mjukvaruproduktion har gjort saker och ting lättare.

30 flygplan skulle bara vara i första batchen. Sen när 39C+/D+ faller för åldern så kan du ju bygga ytterligare 30 flygplan till. 

Sen när Jas39E blir gammalt 60 nya plan till för då har väl första generationen tempestklon tjänat ut.

Du måste nog bygga nya flygplan vart 30 år. Åren emellan går till  uppgraderingsprojekt för hålla liv i din flygindustri.

//TF 

59 minutes ago, darkjak said:

Fast byta motorn är ju bland annat vad den här uppgraderingen går ut på. Jag tror inte att luftintagen kan ändras på ett kolfiberskrov.

Vi ska inte skapa någon flygplanstyp på 30 exemplar, vi ska köpa eller möjligtvis licenstillverka Tempest, alltså just en Nordeuropeisk motsvarighet till Raptor. Sedan ska vi ta fram en Nordeuropeisk motsvarighet till F-35 som delar komponenter med Tempest, som vi själva ska ha i minst 120 exemplar och som förhoppningsvis kommer köpas i stora mängder av andra europeiska länder.

Men det behövs en del för att detta ska bli lyckat. Bland annat måste vi i Sverige sluta vela om huruvida vi ska fortsätta ha en flygindustri. Ingen tänkbar kund ska behöva oroa sig för att de ska köpa ett plan som överges av värdlandet.

Vilken typ av motor pratar du om? Vad tillför den mot befintlig trimmad RM12 motor. Som vi ska ha haft så många så att Volvo sa att de kunde även sättas in i JAS 39E. Vilket det som tur var inte blev av. Rent ekonomiskt borde det vara bättre med befintlig resurs.

Angående luftintaget om det inte går. Kan man inte vidga inloppet åtminstone så att den blir mer trattliknande. Viss påverkan av luftintag borde kunna gå.

Är väldigt tveksam till att vi skulle lyckas att bygga ett flygplan som intresserar flera länder. Med tanke på hur JAS 39 affärerna har gått. Vi tyckte att det var en bättre lösning att bygga 200 st JAS 39. Mot att köpa 100 st av befintligt flygplan. Den affären har ju inte direkt varit jättelyckad. Det går ganska trögt med JAS 39E också. Även fast Schweiz erbjöds att få köpa dem för 580 miljoner styck. 

Däremot om vi uppgraderar JAS39+. Så kan små nationer vara intresserade ett tag till, inklusive vi.

Eller som SAAB:s VD har sagt -jag kan konstatera att inte fler länder är intresserade av JAS 39E. Eller något liknande uttalande.  

Edited by madman

22 minutes ago, TKraften said:

Beror på.

Sverige kan bygga flygplan och den digitala teknologin samt med agile mjukvaruproduktion har gjort saker och ting lättare.

30 flygplan skulle bara vara i första batchen. Sen när 39C+/D+ faller för åldern så kan du ju bygga ytterligare 30 flygplan till. 

Sen när Jas39E blir gammalt 60 nya plan till för då har väl första generationen tempestklon tjänat ut.

Du måste nog bygga nya flygplan vart 30 år. Åren emellan går till  uppgraderingsprojekt för hålla liv i din flygindustri.

//TF 

Är ledsen men jag tror inte på ovanstående lösning.

I sådana fall är det bättre att JAS 39 C/D+. Ändå täcks upp med fler JAS 39E.  Om vi nu måste.

För att sedan sikta på annat koncept. 

Edited by madman

• 2 weeks later...
On 12/19/2022 at 9:39 AM, darkjak said:

Det känns alltmer sannolikt att det blir som jag skrev tidigare: Vi är på väg mot en low-highmix. Nu blir det Gripen C/D som blir Low och E/F som blir High.

Det är en mycket bra och omfattande uppgradering som sker med C/D. Har länge velat se att de får ny radar, men har länge varit skeptisk till att man faktiskt skulle lägga ned de pengarna på flyget. Förstår helt klart hur du menar, men det är svårt att se att det egentligen blir en mix av high and low. Man drar up kapabiliteten på C/D såpass mycket så att den nästan blir likvärdiga med E/F, även om den sistnämnde såklart har mycket fördelar gentemot C/D med en del system samt självklart storleken.

On 12/19/2022 at 11:41 AM, madman said:

Att uppgradera JAS 39C är jag med på. I samband med det tycker jag man skulle prova med att trimma motorn och förstora luftintagen.

Att trimma motorn är inte bara att trimma motorn, det är en mycket omfattande ombyggnation som nästan gör det till en helt ny motor. Väldigt dyrt och väldigt tidskrävande, till väldigt liten fördel.

Den uppgradering av motorn som ska ske lär snarare röra mjukvara samt mindre modifieringar för att förbättra driftsäkerheten/ekonomin. Kanske klämmer man ut lite mer effekt, men det lär inte vara någon stjärnsmäll. 

10 minutes ago, JakobS said:

Det är en mycket bra och omfattande uppgradering som sker med C/D. Har länge velat se att de får ny radar, men har länge varit skeptisk till att man faktiskt skulle lägga ned de pengarna på flyget. Förstår helt klart hur du menar, men det är svårt att se att det egentligen blir en mix av high and low. Man drar up kapabiliteten på C/D såpass mycket så att den nästan blir likvärdiga med E/F, även om den sistnämnde såklart har mycket fördelar gentemot C/D med en del system samt självklart storleken.

Att trimma motorn är inte bara att trimma motorn, det är en mycket omfattande ombyggnation som nästan gör det till en helt ny motor. Väldigt dyrt och väldigt tidskrävande, till väldigt liten fördel.

Den uppgradering av motorn som ska ske lär snarare röra mjukvara samt mindre modifieringar för att förbättra driftsäkerheten/ekonomin. Kanske klämmer man ut lite mer effekt, men det lär inte vara någon stjärnsmäll. 

Nej jag har förstått det att pengarna för det står inte i paritet med effekten. Men nu har man bestämt att ett större antal ska vara kvar. Till skillnad mot att man tidigare ville skrota alla JAS 39C/D.

Så varför inte göra det med de 14 st nya chassina åtminstone. 

Denna typ av uppgradering borde intressera dem som redan har JAS 39C/D. Och de som funderar på att skaffa JAS 39 C/D. Eller så gör det inte det då de vill ha det så billigt som möjligt. Men de kan då förlänga brukningstiden på flygplanen några år.

Då man minskar JAS nackdelar med för svag motor och att den blir bränslesnål så att räckvidden ökar. Som också har varit en av dessa nackdelar.

Edited by madman

36 minutes ago, madman said:

Nej jag har förstått det att pengarna för det står inte i paritet med effekten. Men nu har man bestämt att ett större antal ska vara kvar. Till skillnad mot att man tidigare ville skrota alla JAS 39C/D.

Så varför inte göra det med de 14 st nya chassina åtminstone. 

Denna typ av uppgradering borde intressera dem som redan har JAS 39C/D. Och de som funderar på att skaffa JAS 39 C/D. Eller så gör det inte det då de vill ha det så billigt som möjligt. Men de kan då förlänga brukningstiden på flygplanen några år.

De 14 st nytillverkade är enbart tomma skal. De är långt ifrån flygfärdiga. Om flygvapnet nu ska behålla en del av C/D-planen varför inte bara behålla de som redan finns och är kompletta? De har tusentals timmar kvar och det kostar miljarder mindre än att färdigställa de nytillverkade.

Intressera vem som flyger C/D? Tjeckien ska avveckla. Ungern har sagt att de kommer köpa andra flyg för att de inte längre gillar Sverige. Sydafrika har inga pengar. Thailand har heller inga pengar och de har dessutom en väldigt liten flotta som de säger sig inte längre vilja utöka i framtiden. 

28 minutes ago, JakobS said:

De 14 st nytillverkade är enbart tomma skal. De är långt ifrån flygfärdiga. Om flygvapnet nu ska behålla en del av C/D-planen varför inte bara behålla de som redan finns och är kompletta? De har tusentals timmar kvar och det kostar miljarder mindre än att färdigställa de nytillverkade.

Intressera vem som flyger C/D? Tjeckien ska avveckla. Ungern har sagt att de kommer köpa andra flyg för att de inte längre gillar Sverige. Sydafrika har inga pengar. Thailand har heller inga pengar och de har dessutom en väldigt liten flotta som de säger sig inte längre vilja utöka i framtiden. 

Var det inte ett land till som möjligen ville köpa fyra st?  Men ja knappt något land vill ha varken JAS 39 C/D eller JAS 39 E. De som vill ha har knappt råd att ha dem. Så då bör vi kämpa på med dem vi har och använda dem.

För om vi vill ha mer så är det mer aktuellt med ett annat flygplan.

• 1 month later...
On 2/25/2023 at 5:00 PM, Reine said:

Vet någon varför man säger jas 39 när man inte sa ja 37, aj 37? Före Gripen sa man ju bara Viggen om planet.....

Man sa ju J29 Tunnan, J35 Draken etc. Jag tror att problemet är att Viggenvarianterna var för många och för tillkrånglade. Det fanns JA, AJ, AJS, SH, AJSF osv. Fullständigt omöjligt för gemene man att följa.

• 2 months later...

Läste i DN att Sverige erbjuder Ukraina att få flyga JAS både i simulator och med riktiga plan.

Dock skall detta bara vara en orienteringsutbildning inför framtida köp.

Hursomhelst nu har Sverige verkligen chansen.

Skänk på studs 60 Jas 39C för planet är ju överlägset F16 när det gäller drift, underhåll och landa på vägbaser.

Vi kan ändå inte flyga alla våra 90 jasar pga FM styvmoderliga behandling av våra piloter.

//TF 

Edited by TKraften
Stavfel.
  • Sad 1

3 hours ago, TKraften said:

Läste i DN att Sverige erbjuder Ukraina att få flyga JAS både i simulator och med riktiga plan.

Skänk på studs 60 Jas 39C för planet är ju överlägset F16 när det gäller drift, underhåll och landa på vägbaser.

Vi kan ändå inte flyga alla våra 90 jasar pga FM styvmoderliga behandling av våra piloter.

//TF 

Nja, 60st lär inte gå att uppbringa på det sättet. Men 10-15st är inte omöjligt. Speciellt om man tvingar Ungern och Tjeckien att bidra på kort sikt. Typ 2 st Gripen C var från dem som vi ersätter med de som fått nya motorer?

50 minutes ago, Tombola said:

Nja, 60st lär inte gå att uppbringa på det sättet. Men 10-15st är inte omöjligt. Speciellt om man tvingar Ungern och Tjeckien att bidra på kort sikt. Typ 2 st Gripen C var från dem som vi ersätter med de som fått nya motorer?

Vi har ju 12st flygskrov utan motorer och utrustning. (Whitetails?)

Dessa individer skulle väl kunna driftsättas med nytillverkade delar?

Sen har vi ändå bara piloter & ekonomi för 30-60 Jasplan i drift.

60 C plan kan väl skänkas och våra 60 E plan skall väl vara i drift 2026?

Sen borde man beställa 60E till.

Ja det säkert miljardkostnader för Sverige men vilken publicitet och ära för vårt land om vi hade gett 60 Jas plan till Ukraina i deras kamp mot naziryzzland. 

//TF

7 hours ago, TKraften said:

//TF 

60 tror jag är rejält i överkant. I synnherhet då vi satsar på att öka till 150 Gripar. Men det snackas ju om att Saab ska ha 14 C/D-Gripar som står halvfärdiga. Vi kan skicka motsvarande antal av våra egna till Ukraina, sedan färdigställa de nya planen för egen räkning?

En annan utmärkt exportmöjlighet borde vara Taiwan, vilket SD och L nu bägge sagt att de stödjer. Jag vet dock inte ifall intresset finns från Taiwans sida.

Edited by darkjak
Taiwankommentar

56 minutes ago, Tombola said:

Ungern skulle tvingas lämna ifrån sina Jasar till Sverige då de blockerar vår Natoansökan tycker jag.

//TF 

• Like 1
  • Haha 1

• 3 weeks later...

Enligt Aftonbladet: Ryktena verkar stämma: Ukrainska piloter och tekniker ska utbildas på JAS-39. Vilket i o f s inte är samma sak som att vi i dagsläget iallafall ska överlåta flygplan (för annat än utbildning i Sverige?)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1136315

Edited by Granis

2 hours ago, Granis said:

Enligt Aftonbladet: Ryktena verkar stämma: Ukrainska piloter och tekniker ska utbildas på JAS-39. Vilket i o f s inte är samma sak som att vi i dagsläget iallafall ska överlåta flygplan (för annat än utbildning i Sverige?)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1136315

Med tanke på att försvarsministern offentligt sagt det för någon månad sen är det inte rykten. Handlar inte om utbildning utan familiarisering. Mest i förhoppning att kunna sälja efter kriget.

• 4 weeks later...
40 minutes ago, Slenke said:

Trodde vi skulle gå all in på meteor?

AMRAAM är ju medellångt avstånd, Meteor är långt avstånd.

Förmodligen beror detta på

1) Jag killgissar på att Meteor kostar mer och därmed inte något man vill använda så fort man stöter på mål på "längre än kort" avstånd.

2) Meteor måste avfyras när man har övertag i höjd.