jonte72 Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Okej. Jag omformulerar mig: Är ett genomsnittligt styckepris på 500 miljoner för JAS 39 Gripen i dess olika modernitetsversioner dyrt? JAAAA!!!!!!! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 (edited) @Vinter. Din länk om F/A-22 var gammal.....Antalet beställda flygplan har också minskats - det höjer bla styckepriset som i dagsläget ligger på 95-100 Miljoner $. Dollarn har ju även tappat i värde senaste åren - då blir priset lägre om man "översätter" till tex kronor, men flygplanet har ändå varit lika dyrt att utveckla. http://www.globalsecurity.org/military/sys...rcraft/f-22.htm Angående F/A-18 så är det nog bara E/F som är intressant idag ( kommer tillverkas många år till) och ligger på drygt 60 miljoner $ styck. http://www.globalsecurity.org/military/sys...raft/f-18ef.htm Tja, F-22 är ju ett stealth plan. F-35 hade nog varit intressantare för svenska förhållanden, mede sin VSTOL landnings kapacitet. Och priset är minder då fler ska tillverkas än F-22. Man hade säkert kunnat klämma ur ryssarna 5st Mig 29 för 500mil Edited April 13, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Jag vet ju att slutpriset för B-2 bombarna blev 30 miljarder kr styck, med det beror på att man slutligen bara beställde ett dussin. Låter lite mycket....kostade under 20 Miljarder styck - rena klippet . http://www.globalsecurity.org/wmd/systems/b-2-specs.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Jag vet ju att slutpriset för B-2 bombarna blev 30 miljarder kr styck, med det beror på att man slutligen bara beställde ett dussin. Låter lite mycket....kostade under 20 Miljarder styck - rena klippet . http://www.globalsecurity.org/wmd/systems/b-2-specs.htm Personligen ville jag att sverige skulle köpa herrier "back in the day" men inte nu längre. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Jag vet ju att slutpriset för B-2 bombarna blev 30 miljarder kr styck, med det beror på att man slutligen bara beställde ett dussin. Låter lite mycket....kostade under 20 Miljarder styck - rena klippet . http://www.globalsecurity.org/wmd/systems/b-2-specs.htm Ja jevlar, dom rear ut shiiten, först till kvarn..... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Tja, F-22 är ju ett stealth plan. F-35 hade nog varit intressantare för svenska förhållanden, mede sin VSTOL landnings kapacitet. Och priset är minder då fler ska tillverkas än F-22. F-35 är också ett Stealth-flygplan. Det är bara USMC ( 600 st) och UK ( 150 st) som ska ha STOVL versionen som heter F-35 B. Den är den dyraste versionen och ska bla ersätta F/A-18 A/B/C/D i USA. USAF version heter F-35A och planeras i över 1700 exemplar för att bla ersätta F-16 och A-10. Det är den billigaste versionen....och förmodligen den som exporteras till NATO-länder mm. F-35C heter hangarfartygsvarianten med större vingar, landningskrok mm. Drygt 500 flygplan planeras för att ersätta F/A-18 A/B/C/D och A-6 Intruder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 (edited) Tja, F-22 är ju ett stealth plan. F-35 hade nog varit intressantare för svenska förhållanden, mede sin VSTOL landnings kapacitet. Och priset är minder då fler ska tillverkas än F-22. F-35 är också ett Stealth-flygplan. Det är bara USMC ( 600 st) och UK ( 150 st) som ska ha STOVL versionen som heter F-35 B. Den är den dyraste versionen och ska bla ersätta F/A-18 A/B/C/D i USA. USAF version heter F-35A och planeras i över 1700 exemplar för att bla ersätta F-16 och A-10. Det är den billigaste versionen....och förmodligen den som exporteras till NATO-länder mm. F-35C heter hangarfartygsvarianten med större vingar, landningskrok mm. Drygt 500 flygplan planeras för att ersätta F/A-18 A/B/C/D och A-6 Intruder. Man får då 2 F-35 för samma pris som ett JAS 39, jag tror inte det var meningen när man tog beslutet 1982 hehe. Det trevliga är ju att i dagens läge hade Viggen funkat ungefär lika bra som JAS. Viggen kan ta större vapenlast, vilket ger den en fördel över JAS, men så kostar den mer i drift, och kan inte använda korta landningsbanor. Men ingen räknade nog på 70 talet med att missilerna skulle ha egen radar i framtiden. Edited April 13, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Man får då 2 F-35 för samma pris som ett JAS 39, jag tror inte det var meningen när man tog beslutet 1982 hehe. Det trevliga är ju att i dagens läge hade Viggen funkat ungefär lika bra som JAS. Viggen kan ta större vapenlast, vilket ger den en fördel över JAS, men så kostar den mer i drift, och kan inte använda korta landningsbanor. Men ingen räknade nog på 70 talet med att missilerna skulle ha egen radar i framtiden. F-35 LÄR bli dyrare än planerat - Amerikanska flottan kommer köpa fler F/A-18 E/F ( för ca 60 miljoner dollar styck) om F-35C blir för dyrt..... Det fanns radar på vapnen redan på 1970-talet..... Många av Viggenflygplanen var "slut" och skulle behöva kostsamma åtgärder för att fortsätta flyga.....Stor skillnad på JA och AJ. Och givetvis modifierades ett större antal flygplan till bla AJS mm för att sedan tas ur tjänst - samma framförhållning som vanligt i sverige ( ungefär som att beställa de sista 64 Gripen 1996.....). Även Viggen hade korta start och landningssträckor...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Man får då 2 F-35 för samma pris som ett JAS 39, jag tror inte det var meningen när man tog beslutet 1982 hehe. Det trevliga är ju att i dagens läge hade Viggen funkat ungefär lika bra som JAS. Viggen kan ta större vapenlast, vilket ger den en fördel över JAS, men så kostar den mer i drift, och kan inte använda korta landningsbanor. Men ingen räknade nog på 70 talet med att missilerna skulle ha egen radar i framtiden. F-35 LÄR bli dyrare än planerat - Amerikanska flottan kommer köpa fler F/A-18 E/F ( för ca 60 miljoner dollar styck) om F-35C blir för dyrt..... Det fanns radar på vapnen redan på 1970-talet..... Många av Viggenflygplanen var "slut" och skulle behöva kostsamma åtgärder för att fortsätta flyga.....Stor skillnad på JA och AJ. Och givetvis modifierades ett större antal flygplan till bla AJS mm för att sedan tas ur tjänst - samma framförhållning som vanligt i sverige ( ungefär som att beställa de sista 64 Gripen 1996.....). Även Viggen hade korta start och landningssträckor...... Ja FMV är experter på att uppgradera gammla prylar. Jag är väldigt tacksam till att jag tvingades göra mina soldatprov etc 2 månader innan vi fick bärsystem 2000, not. Tja jag läste en artikel i en amerikansk tidning om att sverige har ett av europas slagkraftigaste flygvapen, men smakar det så kostar det. Markstridskrafterna sk vi nog inte tala om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Det är bara att konstatera att JAS har varit bra för svenska företag, men kanske inte direkt bra för försvarsbudgeten... och de sista planen som beställdes 1996 var långt ifrån bra för FM-budget... Så ett bra industriprojekt, och ett mindre bra projekt ur FM-Budget-synpunkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Viggen kan ta större vapenlast, vilket ger den en fördel över JAS, men så kostar den mer i drift, och kan inte använda korta landningsbanor. Men ingen räknade nog på 70 talet med att missilerna skulle ha egen radar i framtiden. Du verkar gissa en del, jag ser gärna källor på vissa påståenden. Max last JA37: 1700 kg SF37: 2500 kg AJ/SH37: 3600 kg JAS39: 5300 kg JAS39 är alltså den som tar mest last. Landningsbanorna har nämnts (både Fpl37 och Fpl39 använder kortbanor på 800m) liksom robotarna (AIM-54 är exempel på en aktiv radarjaktrobot och togs i tjänst av US Navy 1974). Egen radar i robotarna tänkte man antagligen på redan på 40-talet, däremot tog det ett tag innan det gick att genomföra rent praktiskt. Källor: www.fas.org Dark Matter: Swedish (and worldwide) military aviation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wulfhere Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 fort, producera en carrierversion av jas å kräng till usa. det borde vara utmärkt med litet paket och kort start/landsträcka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 fort, producera en carrierversion av jas å kräng till usa. det borde vara utmärkt med litet paket och kort start/landsträcka. Med katapult och landningskrok så slår dem redan Gripens landnings och startegenskaper med hästlängder ;) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 (edited) Viggen kan ta större vapenlast, vilket ger den en fördel över JAS, men så kostar den mer i drift, och kan inte använda korta landningsbanor. Men ingen räknade nog på 70 talet med att missilerna skulle ha egen radar i framtiden. Du verkar gissa en del, jag ser gärna källor på vissa påståenden. Max last JA37: 1700 kg SF37: 2500 kg AJ/SH37: 3600 kg JAS39: 5300 kg JAS39 är alltså den som tar mest last. Landningsbanorna har nämnts (både Fpl37 och Fpl39 använder kortbanor på 800m) liksom robotarna (AIM-54 är exempel på en aktiv radarjaktrobot och togs i tjänst av US Navy 1974). Egen radar i robotarna tänkte man antagligen på redan på 40-talet, däremot tog det ett tag innan det gick att genomföra rent praktiskt. Källor: www.fas.org Dark Matter: Swedish (and worldwide) military aviation Japp erkänner, jag är inte 100% insatt på flyget. Vapenlasten var något jag hade fått för mig. Hittade 2 tidigare fel hehe, men dom nämner jag inte. Edited April 13, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Lite länkar ;) Ja, och? Du länkar till en massa debattartiklar som påstår att Sveriges befolkning tycker på ett eller annat sätt. I dem läser jag att vi faktiskt bryter mot våra egna bestämmelser. Rätt eller fel, går jag inte in på. Men faktum är ju att vi exporterar rätt friskt. Det säger ju även dina länkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Vilka kan/vill vi exportera till men får inte? Det är ju inte så att det är brist på billiga flygplan som inte är så mycket sämre än Gripen idag. Vad jag förstår så går inte svensk försvarsindustri på knäna direkt, man är duktig inom vissa områden. Exempelvis lätta stridsfordon, slutfasstyrda granater och artillerilokaliseringsradar. "Vi" vill antagligen exportera till så många länder som möjligt. Om du läser artiklarna får man bra info om vad svenska företag gör om reglerna blir knepiga. Men faktum är ju att vi exporterar rätt friskt. Det säger ju även dina länkar. Det är det som är poängen, vi får inte enligt reglerna men gör det ändå. Riktigt effektiva regler vi har ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Vinter, och då är problemet? Vi hade ju förbjudit export till Israel, Vietnam, Sydkorea, Indien och några till, men världen är rätt stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Vinter, och då är problemet? Vi hade ju förbjudit export till Israel, Vietnam, Sydkorea, Indien och några till, men världen är rätt stor. Faktiskt inte, om du ser på antalet kandidater och deras behov minskar antalet avsevärt. Endel länder vill inte köpa från en producent som kan komma att sluta sälja om landet hamnar i krig. Dessutom kommer USA att sälja ut sina gammla F18 till 2008 då man inför F 35, samtidigts som ryssland är på export humör, eurofigtern är ju också ett alternativ. Det blir en ganska liten marknad över för JAS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Ja, det är konkurrens, för alla. Det var nog inte många vapentillverkare som jublade när muren föll och efterfrågan minskade. Vi säljer ju till krigförande länder... Vi hyr till och med ut till länder som tänkt föra krig. Det är nog dessutom så att vi kan sälja med gott samvete till de länder som blir anfallna eller agerar enligt FN. Inget av de länder som vi förbjudit har ens varit intresserade av Gripen som jag förstår det. Gripen har en dålig situation för export, men vad spelar det för roll så länge som vi inte förbjuder de som är intresserade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Ja, det är konkurrens, för alla. Det var nog inte många vapentillverkare som jublade när muren föll och efterfrågan minskade. Vi säljer ju till krigförande länder... Vi hyr till och med ut till länder som tänkt föra krig. Det är nog dessutom så att vi kan sälja med gott samvete till de länder som blir anfallna eller agerar enligt FN. Inget av de länder som vi förbjudit har ens varit intresserade av Gripen som jag förstår det. Gripen har en dålig situation för export, men vad spelar det för roll så länge som vi inte förbjuder de som är intresserade? Ja JAS har kosta så mycket pengar att det blivit ett special fall. Nu har vi ju ganska många plan som vi kan leasa ut. Problemet är att inte många länder är intresserade inna sverige börjar fjäska med motköp och invisteringar :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted April 13, 2004 Author Report Share Posted April 13, 2004 (edited) Korrekta styckepriser är: JAS 39 A/B.........200 miljoner kronor JAS 39 C/D........350 miljoner kronor F/A 18C.............350 miljoner kronor F16 C................250 miljoner kronor F-35..................350-400 miljoner kronor. F22 Raptor.........800 miljoner kronor Mirage 2000.......310 miljoner kronor Rafale................550 miljoner kronor Eurofighter.........500 miljoner kronor Mig-29................150 miljoner kronor Utvecklingskostnaden av JAS Gripen har inte betalats av försvaret! Försvarets anslag har aldrig belastats av projektets utveklingskostnad, försvaret betalar ett styckepris. Detta är viktigt att inse, staten är delägare i JAS Gripen, och sastade pengar på att ta fram planet. Dessa pengar kom INTE från försvarets årliga anslag. Visst, man kan drömma om att försvaret kunde fått dessa pengar pålagda sitt normala anslag men det är inte troligt. Det är svårt att ge försvaret höjda anslag, det är lättare att betala utveckling av industriprojekt med andra pengar. @Vinter Du är osaklig och häver ur dig uttalanden om det dyra Gripen-projektet som är fullt i klass med närmaste Vänster- eller Miljö-partist. Beklämmande! Har du äns insett att minst 70% av utveklingskostnaden är löner och av dessa löner går det mesta direkt tillbaka till staten i form av skatt.(Personlig skatt ca:32%, Soc avgift:32% Moms:25%). Vysotskij har visserligen rätt i att det är förenklat men det är likafullt sant och skall aboslut vägas in när man försöker bedöma kostnaden. Om man köper ett utländskt flygplan så går inte en krona tillbaka till staten i skatt och dessutom så skapar vi då oss inte spetskompetens på teknik vilket ALLTID ger stora framtida nationella vinster. Edited April 13, 2004 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 (edited) Korrekta styckepriser är:JAS 39 A/B.........200 miljoner kronor JAS 39 C/D........350 miljoner kronor F/A 18C.............350 miljoner kronor F16 C................250 miljoner kronor F-35..................350-400 miljoner kronor. F22 Raptor.........800 miljoner kronor Mirage 2000.......310 miljoner kronor Rafale................550 miljoner kronor Eurofighter.........500 miljoner kronor Mig-29................150 miljoner kronor Utvecklingskostnaden av JAS Gripen har inte betalats av försvaret! Försvarets anslag har aldrig belastats av projektets utveklingskostnad, försvaret betalar ett styckepris. Detta är viktigt att inse, staten är delägare i JAS Gripen, och sastade pengar på att ta fram planet. Dessa pengar kom INTE från försvarets årliga anslag. Visst, man kan drömma om att försvaret kunde fått dessa pengar pålagda sitt normala anslag men det är inte troligt. Det är svårt att ge försvaret höjda anslag, det är lättare att betala utveckling av industriprojekt med andra pengar. @Vinter Du är osaklig och häver ur dig uttalanden om det dyra Gripen-projektet som är fullt i klass med närmaste Vänster- eller Miljö-partist. Beklämmande! Har du äns insett att minst 70% av utveklingskostnaden är löner och av dessa löner går det mesta direkt tillbaka till staten i form av skatt.(Personlig skatt ca:32%, Soc avgift:32% Moms:25%). Vysotskij har visserligen rätt i att det är förenklat men det är likafullt sant och skall aboslut vägas in när man försöker bedöma kostnaden. Om man köper ett utländskt flygplan så går inte en krona tillbaka till staten i skatt och dessutom så skapar vi då oss inte spetskompetens på teknik vilket ALLTID ger stora framtida nationella vinster. Problemet är väll att försvaret skörs ned pga dom höga kostnaderna i samband med JAS, för svenska staten. Du är osaklig och häver ur dig uttalanden om det dyra Gripen-projektet som är fullt i klass med närmaste Vänster- eller Miljö-partist. Beklämmande! Aj aj blev du upprörd. Det finns tydliga källor på dom priser vi har diskuterat, var får du din info ifrån? Dessutom diskuterade vi total priset, om man räknar in samtliga kostnader. Har du äns insett att minst 70% av utveklingskostnaden är löner Här har vi ett uttalande i klass med vad jag hisplar ur mig Kand du visa en länk tack? Vad blir det kvar 25% till matriell och anskaffning, andra utvecklingskostnader? Om man köper ett utländskt flygplan så går inte en krona tillbaka till staten i skatt och dessutom så skapar vi då oss inte spetskompetens på teknik vilket ALLTID ger stora framtida nationella vinster. Det beror mycket på vad landet erbjuder för motköp etc, tja vi måste ju kränga kärran(JAS) för att få tillbaka investerade pengar. Tack för att du är så saklig och visar länkar till din info Edited April 13, 2004 by Vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lonnelid Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Om man vill behålla sitt system med vägbaser behövde man ju ett plan med förmåga att landa på korta banor, tankning och ombeväpning måste kunna ske enkelt av värnpliktiga etc När JAS Gripen projektet genomfördes fanns det väl inte så många (Inga?)) alternativ. JSF fanns väl knappt på papperet, Harrier är prestanda mässigt inte mycket att hurra för på jaktsidan framför allt, Sovjetiska plan kan väl inte sägas vara ett realistiskt alternativ. Så här i efterhand kanske en uppgradering av Jakt Viggen och inköp av någon attack kärra ny eller begagnad om Attack Viggen planen hotade att börja falla sönder hade varit en ide. (A-10, Harrier el. F-16 tex) för att sedan uppgradera till JSF när den kommer hade varit en ide. Ja JAS har kosta så mycket pengar att det blivit ett special fall. Nu har vi ju ganska många plan som vi kan leasa ut. Problemet är att inte många länder är intresserade inna sverige börjar fjäska med motköp och invisteringar Tekniskt sett är Gripen ett mycket fullgott alternativ. Ingen har tillexempel kunnat peka på att F-16 på någotsätt var ett bättre plan för Polens flygvapen men Sverige har ju inte direkt USAs politiska muskler att få länder att köpa plan med. För övrigt är anledning till att vi kan exportera till vissa länder som borde vara förbjudna att dom själva är viktiga leverantörer till FM. Pga detta finns undantag i export reglerna som man i bland begangnar sig av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Om man vill behålla sitt system med vägbaser behövde man ju ett plan med förmåga att landa på korta banor, tankning och ombeväpning måste kunna ske enkelt av värnpliktiga etc När JAS Gripen projektet genomfördes fanns det väl inte så många (Inga?)) alternativ. JSF fanns väl knappt på papperet, Harrier är prestanda mässigt inte mycket att hurra för på jaktsidan framför allt, Sovjetiska plan kan väl inte sägas vara ett realistiskt alternativ. Så här i efterhand kanske en uppgradering av Jakt Viggen och inköp av någon attack kärra ny eller begagnad om Attack Viggen planen hotade att börja falla sönder hade varit en ide. (A-10, Harrier el. F-16 tex) för att sedan uppgradera till JSF när den kommer hade varit en ide. Ja JAS har kosta så mycket pengar att det blivit ett special fall. Nu har vi ju ganska många plan som vi kan leasa ut. Problemet är att inte många länder är intresserade inna sverige börjar fjäska med motköp och invisteringar Tekniskt sett är Gripen ett mycket fullgott alternativ. Ingen har tillexempel kunnat peka på att F-16 på någotsätt var ett bättre plan för Polens flygvapen men Sverige har ju inte direkt USAs politiska muskler att få länder att köpa plan med. För övrigt är anledning till att vi kan exportera till vissa länder som borde vara förbjudna att dom själva är viktiga leverantörer till FM. Pga detta finns undantag i export reglerna som man i bland begangnar sig av. Har aldrig påstått at Gripen är ett dåligt plan, jag tycker bara att det var ett dyrt projekt som blir svårt att exportera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted April 13, 2004 Author Report Share Posted April 13, 2004 Problemet är väll att försvaret skörs ned pga dom höga kostnaderna i samband med JAS, för svenska staten. Du menar att försvaret idag får lägre årliga anslag för att kompensera att staten för 10 år sedan spenderade pengar på att utveckla ett flygplan? Jag tror inte detta. Att 70% av utvecklingskostnaden är löner är en uppskattning från min sida. Hur stor del av kostnaden för att utveckla JAS Gripen är löner tror du? Priserna på stridsflygplan som jag sammanställt är från många olika källor, jag skulle inte hitta hälften av dom igen om jag var tvungen. Jag tycker listan är väldigt korrekt. Jag är mycket intresserad av synpunkter om något pris skall justeras, av persnoligt intresse vill jag att priserna skall vara korrekta. Motköp erbjuds nästan alltid till minst 100%. Och anledningen till det är ju som sagt att en nation tjänar MYCKET mer på att exportera stridsflygplan för 10 miljarder än att exportera råglimpor för 10 miljarder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Om man köper ett utländskt flygplan så går inte en krona tillbaka till staten i skatt och dessutom så skapar vi då oss inte spetskompetens på teknik vilket ALLTID ger stora framtida nationella vinster. Finlands köp av F-18 är ett tecken på det motsatta. När man är intresserad av att köpa en större mängd militärmateriel i dag, så är det normalt förfarande att göra en förfrågan om vilka motköp, investeringar, teknologiöverföringar och liknande saker man kan få som en del av köpet. Då marknanden för militärmateriel ser ut som den gör i dag, så kan man oftast räkna med att få mycket goda villkor av nämnda slag, och dessa kommer då att kompensera för de förluster man gör genom att inte utveckla och tillverka materielen själv. När Finland köpte F-18 från USA, så ingick i köpet bland annat att en del av flygplanen slutmonterades i Finland, att Finland fick tillgång till avancerad batteriteknologi från USA och att USA förband sig till stora motköp av bland annat pappersprodukter. Man bör inte heller glömma att köpet av F-18 kraftigt underlättade för Finland att kunna köpa modern beväpning till flygplanen från USA, och att Finland förmodligen även vann avsevärda politiska poäng hos USA. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted April 13, 2004 Author Report Share Posted April 13, 2004 (edited) Om man köper ett utländskt flygplan så går inte en krona tillbaka till staten i skatt och dessutom så skapar vi då oss inte spetskompetens på teknik vilket ALLTID ger stora framtida nationella vinster. Finlands köp av F-18 är ett tecken på det motsatta. När man är intresserad av att köpa en större mängd militärmateriel i dag, så är det normalt förfarande att göra en förfrågan om vilka motköp, investeringar, teknologiöverföringar och liknande saker man kan få som en del av köpet. Då marknanden för militärmateriel ser ut som den gör i dag, så kan man oftast räkna med att få mycket goda villkor av nämnda slag, och dessa kommer då att kompensera för de förluster man gör genom att inte utveckla och tillverka materielen själv. När Finland köpte F-18 från USA, så ingick i köpet bland annat att en del av flygplanen slutmonterades i Finland, att Finland fick tillgång till avancerad batteriteknologi från USA och att USA förband sig till stora motköp av bland annat pappersprodukter. Man bör inte heller glömma att köpet av F-18 kraftigt underlättade för Finland att kunna köpa modern beväpning till flygplanen från USA, och att Finland förmodligen även vann avsevärda politiska poäng hos USA. Finland köpte ett flygplan som blev 3 gånger dyrare än JAS Gripen, detta på grund av att kronan och marken föll tillsammans. Dessutom köpte Finland ett attackflygplan men använder det bara till jakt. Men visst, Finland gjorde med motköpen en bra affär, särskilt det där med batteri-teknologin var nog ett lyckodrag. Där hade Sverige inget att sätta emot. Att Finlands Hornet är lite sämre jämfört med JAS Gripen är helt klart inte tungt i jämförelse med batterierna. Nokia distanserade ericsson och andra rejält under några år där, och mycket berodde på Nokias överlägsna stand-by tid. Finland hade ju inte direkt alternativet att tillverka själva, utländska köp var liksom en förutsättning. Och dessutom, så i Sverige skulle aldrig staten kunna "ge" ericsson teknologi såsom sker i övriga världen, främst USA. Sverige är väl för "fint" eller nåt för att jobba så Edited April 13, 2004 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Och dessutom, så i Sverige skulle aldrig staten kunna "ge" ericsson teknologi såsom sker i övriga världen, främst USA. Sverige är väl för "fint" eller nåt för att jobba så Framför allt i likhet med Finland förbjudet av EU att ge stöd till inhemsk industri (inom försvarsindustri får man dock favorisera). På goda grunder dessutom; protektionism missgynnar alla, men särskilt små länder som Sverige. I övrigt är jag inte säker på hur mycket av ditt inlägg som är ironi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Om man vill behålla sitt system med vägbaser behövde man ju ett plan med förmåga att landa på korta banor, tankning och ombeväpning måste kunna ske enkelt av värnpliktiga etc När JAS Gripen projektet genomfördes fanns det väl inte så många (Inga?)) alternativ. JSF fanns väl knappt på papperet, Harrier är prestanda mässigt inte mycket att hurra för på jaktsidan framför allt, Sovjetiska plan kan väl inte sägas vara ett realistiskt alternativ. Så här i efterhand kanske en uppgradering av Jakt Viggen och inköp av någon attack kärra ny eller begagnad om Attack Viggen planen hotade att börja falla sönder hade varit en ide. (A-10, Harrier el. F-16 tex) för att sedan uppgradera till JSF när den kommer hade varit en ide. Innan beslutet om Gripen togs så utvärderade FMV tre alternativ: 1) Köp av F-16 2) Licenstillverkning av F-18 3) Inhemsk utveckling och tillverkning, det som sedermera blev Gripen Ekonomiskt sett så var 1) bäst om det gällde runt 100 fpl, 2) för runt 200 fpl och 3) om det rörde sig om 300 eller fler fpl. Både F-16 och F-18 skulle ha varit varianter anpassade för svenska krav. Så här i efterhand kan man väl konstatera att alternativ 2 hade varit att föredra. Alternativ 1 hade medfört att SAAB relativt snabbt hade avvecklats som flygplantillverkare vilket hade medfört stora svårigheter med att underhålla Draken och Viggensystemen till en rimlig kostnad. De senaste årens vidareutveckling av Jaktviggen hade nog också uteblivit. Eftersom man inte kunde se in i framtiden i början av 80-talet så var beslutet att köra alternativ 3 ekonomiskt riktigt. Liknande misstag kommer vi ju inte att behöva göra igen, eftersom vi nu har förmågan att se in i framtiden. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 13, 2004 Report Share Posted April 13, 2004 Dessutom köpte Finland ett attackflygplan men använder det bara till jakt Ja det är ju ett JA plan.http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-18.htm Att Finlands Hornet är lite sämre jämfört med JAS Gripen Tja jag är inte säker, Hornet är ett mycket beprövat koncept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts