Jump to content

TGB 1313/1314 etc

106

Recommended Posts

Vad har hänt med Tgb 1314? Har Hv tillförts några? Jag vet att de inte är att jämföra med en modern civil ambulans och att Tgb 11/13/20 i sig är omoderna, men det borde ju vara lättare att bygga vidare på de fordonstyper som redan finns i FM och där Hv redan har andra fordon ur samma familj.

Vad har hänt med Tgb 1314? Har Hv tillförts några? Jag vet att de inte är att jämföra med en modern civil ambulans och att Tgb 11/13/20 i sig är omoderna, men det borde ju vara lättare att bygga vidare på de fordonstyper som redan finns i FM och där Hv redan har andra fordon ur samma familj.

gissar på att ett par av dem rullar i baltikum.

och de var rätt ok som ambulans i sitt sista utförande.

fanns väl tom ställning för alfa-bår i dem, liknade det som fanns/finns i civila ambulanser och i ST-sisus.

men du har helt rätt med lite ombyggnad skulle de funka utmärkt i hv.

men det är samma med 1313 bilarna också, de lyser med sin frånvaro i HV, där de skulle göra god nytta.

Jag gjorde en beställning på fo till vårt förband för två veckor sedan, På frågan om tex 1313 så va svaret att de ej

längre e godkännda att användas i försvaret (civlit går det bra), frågade om flera modeller på 13 men svaret va samma på allt utom 1112, 13, 20 och 22.

Tråkigt! vi får hoppas på nya fo om 10-20år.... :rolleyes:

I besparingens tecken använde sig P4 av 1314 som sjvtp, eller tanken var det iaf. Det var tokbrist på dem och när man tömt alla förråd lyckades man bara skrapa ihop 4 stycken. Delar av sjukvårdspluton på Trosskompaniet fick sätta in bårar i sina TGB20 istället.

Är dessutom hyfsat säker på att P4 kör sina på dispens så det känns inte så troligt att de kommer ut till HV.

och de var rätt ok som ambulans i sitt sista utförande.

fanns väl tom ställning för alfa-bår i dem, liknade det som fanns/finns i civila ambulanser och i ST-sisus.

Det stämmer bra det. Har bestämt för mig att den kallades 1316 i det utförandet. Dock så var vaggan (ställningen) fullkomligt livsfarlig när det gällde att få in vanliga bårar i bilen eftersom den tog upp större delen av golvet i skåpet. Det var inte heller det lättaste att få in en alfabår och eftersom bilen var så hög så kunde man inte göra som i en vanlig ambulans men på tre personer gick det ganska bra.

Edited by M00nStalker

Under Värmlands Östra HvBat senaste (och första) KFÖ förra våren så använde man sig av TGB 1314 som sjvtp. Jag har ingen större aning om vem som stod till bruks för dom, kanske var det SKBR som stod för fordon och förare, och Hv med sjv-personal. (det var en kvinnlig förare)

Kan leta lite nogrannare i uppgifterna!

EDiT: Inlägget var menat i "TGB 1313/1314". BG får radera denna om så tycks behövas

Edited by Schmutte