Jump to content

PSG 90 i Hemvärnet?

HvPrsk

Recommended Posts

Nu när vi Hv tilldelas ett antal PSG per kompani uppstår det lite frågeställningar om hur och vart vapnen ska förvaras.

Två alternativ finns, det ena är hemma hos den enskilde prickskytten och det andra är centralförvarat. (finns det fler?)

Jag vet att det pratas om olika lösningar i vårt långa land och skulle gärna vilja ha lite synpunkter kring detta.

Min personliga åsikt är att vapnet bör öronmärkas en skytt eller pluton men centralförvaras bland kompaniets tunga vapen. Fördelarna jag ser med centralförvaringen är att det går att utbilda flera prickskyttar per vapen och att ett vapen på så sätt kan användas i rotation medan personal vilar eller har andra uppgifter.

Sedan riskerar man inte heller att FM vill ta in AK 4or från prickskyttarna som utrustas med PSG. En AK är alltid en AK och kan användas som allt ifrån reserv när prickskytten ”jobbar” med PSG´t mm. Sedan har vi ju allt från eskorttjänst till posttjänst som inte är helt lyckat att lösa med ett prickskyttevapen.    

Vad säger ni andra? Hur ska det förvaras? Organiseras? Förvars? Nackdelar? Fördelar?

• Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sedan har vi ju allt från eskorttjänst till posttjänst som inte är helt lyckat att lösa med ett prickskyttevapen.    

Det du säger låter rimligt....utom på en punkt.

I eskorttjänsten har prickskytten en mycket viktig roll. Främst för att från distans behärska avlämnings- och hämtningsställen med eld. Samt att vara beredd att nedkämpa fientliga prickskyttar när så krävs.

Cacsa

I eskorttjänsten har prickskytten en mycket viktig roll. Främst för att från distans behärska avlämnings- och hämtningsställen med eld. Samt att vara beredd att nedkämpa fientliga prickskyttar när så krävs.

Sant Casca, jag tänkte mig mest funktionen som soldat i eskorten, inte som dedikerat skydd i en Prskroll...

På vår pluton kommer vi att öronmärka vapnet/vapnen(vi får troligtvis 2st) för en skytt, men han får inte ha det hemma utan det stannar i kasun med tunga vapen. Dels tror jag inte MD-gruppen lämnar ut vapnet då det saknar patronlägeslås :)

Och för övrigt håller jag med dig HvPrsk :)

Och vi kommer att ställa krav på den som skall vara prickskytt, för det är många som vill ha den för att flasha och vara coola.

Jag vet att det finns hemvärnsmän som har fått byta ut sina Ak4 mot prickskyttegevär 90 och har det som personligt vapen. De förvarar vapnet i hemmet vilket jag personligen tycker är fel eftersom det inte finns något lås till dessa vapen. De personer detta gäller är med i en pluton som utvärderar användningen av prickskyttegevär 90 så det kan ju hända att förvaringsreglerna förändras när alla/(de flesta) prickskyttar får ut prickskyttegevär 90.

Jag vet att det finns hemvärnsmän som har fått byta ut sina Ak4 mot prickskyttegevär 90 och har det som personligt vapen. De förvarar vapnet i hemmet vilket jag personligen tycker är fel eftersom det inte finns något lås till dessa vapen. De personer detta gäller är med i en pluton som utvärderar användningen av prickskyttegevär 90 så det kan ju hända att förvaringsreglerna förändras när alla/(de flesta) prickskyttar får ut prickskyttegevär 90.

Utvärderar användningen? Vad är det som ska utvärderas, användningen torde ju vara solklar. Har du mer information om "utvärderingarna" vad dom syftar till mm?

* Välja ett öppet fält eller dyl som avlämnings och -avhämtningsplats i Sveriges terräng? Öh nej. Finns med andra ord ingen användning för prickskyttevapen.

* Eskort är en rörlig historia, har varit med om fler än jag ens kommer ihåg, och har då aldrig känt nåt behov av en psg. Var kommer användingen för prickskytt in när man eskorterar ex lastbil som kör på allmän väg?

* AK5B med bildförstärkare är mer vettigt val än PSG90.. den förstnämnda kan användas som AK och observationshjälpmedel. Ex:

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=8214

Guest Greven

Min pluton kommer att tilldelas två Psg.

Får jag som jag vill blir det ingen rotation på vapnen - dvs en skytt ett vapen. Mitt främsta skäl är skottställning och individuell anpassning av vapnet.

All annan förvaring än inlåst i kasun på regementet kan vi nog glömma.

Eftersom de befintliga låsen till AK4 har en tendens att gå sönder i vapnet utan vidare och därmed ytterligare en AK går till skroten hoppas jag verkligen att prickskyttegevär 90 inte kommer att få lås av liknande fabrikat. Det är kostsamt nog att skicka fullt dugliga AK4 till skrotning, men vad kostar inte ett PSG? 40-50000:-?

Man kan ana en konspiration från hemvärnsledningen. Om man saboterar alla AK4 så måste Hv förr eller senar få AK 5 :D

Eftersom de befintliga låsen till AK4 har en tendens att gå sönder i vapnet utan vidare och därmed ytterligare en AK går till skroten hoppas jag verkligen att prickskyttegevär 90 inte kommer att få lås av liknande fabrikat. Det är kostsamt nog att skicka fullt dugliga AK4 till skrotning, men vad kostar inte ett PSG? 40-50000:-?

Man kan ana en konspiration från hemvärnsledningen. Om man saboterar alla AK4 så måste Hv förr eller senar få AK 5 :)

Det största problemet med de befintliga vapenlåsen är att dom kan "lösa ut" om man inte är försiktig när man släpper fram manöverhandtaget vid insättande/uttag.

Vi har haft ett antal kärvande lås & ett par som satt sig i vapnet i mitt kompani när man släppt fram mekanismen modell ladning i stället för att lungt/försiktigt föra fram den med lite mothåll...

* Välja ett öppet fält eller dyl som avlämnings och -avhämtningsplats i Sveriges terräng? Öh nej. Finns med andra ord ingen användning för prickskyttevapen.

* Eskort är en rörlig historia, har varit med om fler än jag ens kommer ihåg, och har då aldrig känt nåt behov av en psg. Var kommer användingen för prickskytt in när man eskorterar ex lastbil som kör på allmän väg?

* AK5B med bildförstärkare är mer vettigt val än PSG90.. den förstnämnda kan användas som AK och observationshjälpmedel. Ex:

http://www.ing2.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=8214

Jag pratar om professionell eskort LD. Eskort av skyddspersoner.

Jag kan hålla med om att vid en lastbilseskort på Ing2 med fjärrlarmad bil, kan det te sig något överdrivet med PSG.

Casca

Info:

Enligt vapenbestämmelserna finns det inget hinder i att hemma, förvara ett repetervapen tillsammans med ett automatvapen för en hemvärnsman.

2 automatvapen i hemmet är dock förbjudet. (Såvida man inte skjuter K-pist via frivilliga skytterörelsen också)

Hotbilden med en stulen PSG är inte värre än en stulen älgstudsare.

Casca

Casca.. hoho, in your dreams måhända

tror nog ÖB eller dyl skulle valt att låta sig eskorteras av Insatspluton från Ing 2 snarare än Insatspluton från HV.

Lätt.

Casca.. hoho, in your dreams måhända

tror nog ÖB eller dyl skulle valt att låta sig eskorteras av Insatspluton från Ing 2 snarare än Insatspluton från HV.

Lätt.

Nåja jag har 3 generaler på min Scorelista, dock inte ÖB. Det kommer säkerligen. ÖB kommer i ett läge att eskorteras av SSG, så det skulle iså fall vara någon form av visitation.

Vad är det som får dig att tro att insatsplutonen på Ing2 skulle kunna personeskort? Är det din K4 löjtnant som har drillat er nu igen?

Jag körde min första skarpa eskort när du gick på mellanstadiet och har således hållt på med det några år. Din bild av hemvärnet måste byggas på fakta LD.

Det tråkiga är att du antagligen kommer att sorteras ut innan du får kontakt med en insatspluton med kvalitet, så jag får leva med din bild och anpassa mig efter den.

Samtidigt ska man vårda sina förutfattade meningar, dom har tex berett mig mycket nöje. Behåll bilden av HV om du behöver använda den som en försvarsmekanism.

Casca

Casca: Du är väl tillräcklig för att ge en förutfattade meningar om allt. Ditt inlägg hade väl inte mycket med PSG90 att göra o åter igen visade du otrolig kunskap, hur ofta är en plutonchef på ett vanligt regemente löjtnant t.ex?

För att återgå till tråden igen. Hade Casca under dessa symboliska generalseskorter nån reell användning för PSG90?

Utvärderar användningen? Vad är det som ska utvärderas, användningen torde ju vara solklar. Har du mer information om "utvärderingarna" vad dom syftar till mm?

Den pluton jag pratar om har under en längre tid haft prickskyttegevär 90 ute. Om jag förstår det hela rätt så har man nu börjat dela ut prickskyttegevär 90 till fler Hv-män.

Det man utvärderade var givetvis om det är lämpligt att Hv får prickskyttegevär 90. På samma sätt som utvärderingar sker om Hv ska använda Ak5 och annan utrustning.

Intressant, vet du vilka kriterier man följde eller vilka mål som var uppsatta med utvärderingen? Gällde det handhavande av vapnet, utbildning, logistik mm?

• 2 weeks later...

Jag anser att om man har tillgång till ett vapenskåp i hemmet så bör det vara det lämpligaste stället att förvara vapnet på. Nackdelar med att låta ett prickskytte vapen rotera är när man vid nästa tillfälle ska använda vapen och personen som senast använt det har ställt in det efter sig. Men som sagt, med ett eget vapenskåp så har man koll på sitt vapen och det är förvarat säkert. Det tycker jag man skall kräva av dem som vill förfoga över ett PSG.

my 0.02$

Kommentera gärna

På vår pluton kommer vi att öronmärka vapnet/vapnen(vi får troligtvis 2st) för en skytt, men han får inte ha det hemma utan det stannar i kasun med tunga vapen. Dels tror jag inte MD-gruppen lämnar ut vapnet då det saknar patronlägeslås :)

Och för övrigt håller jag med dig HvPrsk :D

Och vi kommer att ställa krav på den som skall vara prickskytt, för det är många som vill ha den för att flasha och vara coola.

håller med, det bästa måste vara att öronmärka och sedan förvara centralt.

Sedan så borde det släppas till fler PSG, vi får juh ha iaf 1 "snipa"/hv-pluton.

men som sagt, MÅNGA vill ha vapnet bara för att stila, vet en som tjatat som fasen för att få ut kikarsiktet för att han vill gå utbildningen, så mitt svar var att det under sommaren ändå inte är några övningar och att han iaf inte behöver den före han gjort utbildningen, men men, han fick ett till slut, knepigt nog... min kommentar var till honom "hur många i ditt bostadsområde har varit i ditt hårkors idag då?"

bara jag som vill nedrusta HV.. verkar vara skrämande många "tonårigar" som kommer i kontakt med vapen och med kanske inte helt 100 % mognad bakom sig.. låt HV som slutat i armén ha vapen och låt dom som inte kommit in ännu få hand om andra sysslor.. bära hinkar med vatten ifall det är brand eller någe.. visst finns nog bra HV ungdom också men är det värdt att riskera det för vad? jag menar HV har ingen militärt praktiskt funktion inom 10 år ;)

Guest Lt. payne
bara jag som vill nedrusta HV.. verkar vara skrämande många "tonårigar" som kommer i kontakt med vapen och med kanske inte helt 100 % mognad bakom sig.. låt HV som slutat i armén ha vapen och låt dom som inte kommit in ännu få hand om andra sysslor.. bära hinkar med vatten ifall det är brand eller någe.. visst finns nog bra HV ungdom också men är det värdt att riskera det för vad? jag menar HV har ingen militärt praktiskt funktion inom 10 år ;)

Du grabben,när man är född 1984 så har man inte så mycket erfarenhet av livet och sveriges militära verksamhet.

Men, jag låter ditt inlägg passera som en fis i en eldställning:obehaglig men lätt roande!