Jump to content

PSG 90 i Hemvärnet?


HvPrsk

Recommended Posts

En fråga här. Den där bilden av att en prickskytt kryper fram flera mil genom terrängen, ligger nergrävd i veckor bara för att få det perfekta skottet, är inte det bara en myt från filmens värld (sniper 1/2)? Tror att de flesta krig/gislasituationer mm idag går så snabbt att vi talar i timmar snarare än dagar från det kännedom om målet inkommer till målet måste bekämpas eller avlägsnat sig. Personer med hot emot sig vet att de är måltavlor och lever väl efter det också, med snabba och oregelbundna förflyttningar.

 

Detta är bara spekulationer från min sida som sagt. Kan någon bekräfta eller dementera?

 

edit: jag förringar inte vikten av god fysik på något sätt, är alltid en fördel.

 

 

/martinator

Edited by martinator
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Farbapapa

@martinator

 

tror inte att man kryper flera mil! däremot kan nog inästlingen vara relativt lång med väldigt låg ställning. stöter du på Fi så kan du ju inte skjuta dig ur situationen och sen fullfölja ditt uppdrag.

vanligare är kanske att man som PSG skytt ligger på fast o-plats längre tid innan man får fullfölja. min stridsparskamrat var PSG skytt men vi praktiserade aldrig detta under ngn övning så jag vet inte säkert.

Link to comment
Share on other sites

Så länge vi inte har spanförband eller prickskyttegrupper på motsvarade Bat-nivå inom Hv så kommer vi inte kunna nyttja prickskyttar - utan då är det ju bara välbeväpnade (?) skarpskyttar.

 

Fast om någon frågar mig så tar jag gärna ett prickskyttegevär 90 ändå såklart :huh:

 

Vi kommer i FBU:s regi börjar köra ytterligare prickskyttegevär 90-utbildning för Hemvärnet tillsammans med Upplandsgruppen nu under hösten för övrigt. Så får vi väl se vad cheferna kommer fram till rörande nyttjandet av "prickskyttar".

Link to comment
Share on other sites

Det finns hvu grupper som utbildar ungdommar på PSG90. en grupp i skåne har fått en egen prickskyttegevär 90 tilldelad sig. Dock ej för att utbilda prickskyttar utan för skytte i almänhet. Detta rör sig om 15-18 åringar,

 

Vad tycker ni om det?

Det är väl inga problem. prickskyttegevär 90 är ju som en helt vanlig studsare eller ett vanligt gevär fast med kikarsikte o det får man ju skjuta som ungdom.

 

Och till alla som inte har skjutit med prickskyttegevär 90 så kan jag säga det är inget särskilt med det geväret. det är ett helt vanligt gevär fast med ett kikarsikte i 10 gångers förstoring alltså inget super special grönbasker vapen

Link to comment
Share on other sites

Och till alla som inte har skjutit med prickskyttegevär 90 så kan jag säga det är inget särskilt med det geväret. det är ett helt vanligt gevär fast med ett kikarsikte i 10 gångers förstoring alltså inget super special grönbasker vapen

 

Det är lite väl dyrt för att vara ett helt vanligt gevär :Malaj: runt 60000:- på den civila marknaden ligger priset.

 

Pipan och mekanism på vapnet är så välgjorda att precisionen på vapnet är långt bättre än vad många skyttar klarar av att nyttja till fullo.

Link to comment
Share on other sites

Det är lite väl dyrt för att vara ett helt vanligt gevär  :=o  runt 60000:- på den civila marknaden ligger priset.

 

Pipan och mekanism på vapnet är så välgjorda att precisionen på vapnet är långt bättre än vad många skyttar klarar av att nyttja till fullo.

 

Nja, jag tror jag kan bygga ett vapen med likartad, om inte bättre precision, för ungefär halva den kostnaden. Däremot så kommer jag kanske inte kunna behandla det lika hårdhänt

Link to comment
Share on other sites

Det är lite väl dyrt för att vara ett helt vanligt gevär  :ph34r:  runt 60000:- på den civila marknaden ligger priset.

 

Pipan och mekanism på vapnet är så välgjorda att precisionen på vapnet är långt bättre än vad många skyttar klarar av att nyttja till fullo.

 

Nja, jag tror jag kan bygga ett vapen med likartad, om inte bättre precision, för ungefär halva den kostnaden. Däremot så kommer jag kanske inte kunna behandla det lika hårdhänt

 

Självklart kan du bygga ett vapen som skjuter bättre än ett prickskyttegevär 90 för bra mycket mindre pengar än vad ett prickskyttegevär 90 kostar. Kolla bara på bänkskyttarna som skjuter träffbilder med sina vapen som bara ett prickskyttegevär 90 skulle kunna drömma om. Som sagt det är inget magiskt med ett prickskyttegevär 90 det är ett helt vanligt gevär med boltaction. Det som skiljer ett PSG från ett vanligt jaktvapen är framförallt stocken som är anpassad för militära ändamål och sedan pipan som är en vanlig matchpipa. Vet inte säkert vilka det är som tillverkat pipan till prickskyttegevär 90, har för mig att jag läst någonstans att det är PacNor. Sedan är iofs hela vapnet konsturerat att hålla de krav som ställs på ett militärt vapen i fråga om hållfasthet och pålitlighet därav att priset förmodligen springer iväg en aning.

 

Skulle nog våga påstå att jag skulle kunna skjuta bättre serier med min custombössa som jag använder för bänkskytte i JK1 än en prickskyttegevär 90 i bänk. Så länge som du inte handladdar ammunition till en prickskyttegevär 90 kommer den heller inte att prestera några mirakel träffbilder. Nu tänker säkert någon på försvarsmaktens 7.62 Prick eller vad den nu heter, det är iaf sabbot patronen jag tänker på. Tror inte heller att en prickskyttegevär 90 skjuter speciellt mycket bättre med den heller.

 

En pipa i ett vapen är unik. Bara för att vapen A skjuter bra med en viss typ av patron behöver inte betyda att vapen B skjuter lika bra med samma ammunion. Lösningen är i många fall handladdning och uniformitet så du kan ta fram ammunition som är anpassad just för ditt vapen. Detta tar ofta ganska lång tid och mycket testande men lönar sig när man väl har hittat receptet för just din bössa.

 

OBS! Jag menar inte på något sätt med detta inlägg att handladdad amminition skall användas i något av försvarsmaktens vapen! Detta inlägg är rent generell info.

Link to comment
Share on other sites

Det finns hvu grupper som utbildar ungdommar på PSG90. en grupp i skåne har fått en egen prickskyttegevär 90 tilldelad sig. Dock ej för att utbilda prickskyttar utan för skytte i almänhet. Detta rör sig om 15-18 åringar,

 

Vad tycker ni om det?

 

Det igår i utbildningsplanerna för ungdomsverksamheten i rent förevisningssyfte. Det är helt klart en kul grej för ungdomarna att prova på, och helt inom bestämmelsernas ramar.

 

Och eftersom det inte är ett automatvapen får även de som är under 17 skjuta.

Link to comment
Share on other sites

PSG90 hemma låter lika orimligt som KSP 58 hemma.

 

Sådanna vapen bör förvaras i Kasun! (det bör iofs alla men med existerande regler för AK4 funkar det ju)

 

 

Enligt min åsikt är AK4 ett farligare vapen i fel händer.

ett bra kikarsikte med rälsmontering kan man köpa för en överkomlig summa hos närmaste vapenhandlare och plötsligt så har bankrånaren ett mycket potent vapen när piketen kommer.

 

Så kan man förvara prickskyttegevär 90 på ett säkert sätt i hemmet så ser jag inget problem i det.

Link to comment
Share on other sites

@knaZen

Vad ser du förskillnad på ett bra jaktgevär och ett PSG90?

Förstår inte varför det senare skulle vara farligare.

 

/martinator

 

Kan inte mer än att hålla med. Skulle nog faktiskt se ett jaktgevär som farligare faktiskt rent vapentekniskt eftersom det finns ett ganska stort urval av kraftigare kalibrar än .308Win. Men sedan får man väl inte glömma att tänka på det mest fundamentala och det är att alla vapen är farliga i händerna på fel person.

Link to comment
Share on other sites

Kraftigare kalibrar för jakt är knappast värre än kronans 7,62 i skottverkan mot människa. Möjligen är dessa med större rekyl bängligare att skjuta med för en som inte är van och jag inbillar mig att en standardbrottsling inte är så frekvent besökare på landets skjutbanor. Jag tycker att den som ska ha PSG i sin uppgift ska ha den hemma och anser det så självklart så jag förstår inget annat.

Link to comment
Share on other sites

sama regler som med jakt givär då kanske vapen skåpp ett måste om man ska ha prickskyttegevär 90 hemma

 

Varför ska det krävas vapenskåp för ett psg men inte för en ak?

 

Vad är det för fel på ett vapenlås? Det går säkert att ta fram sådana till psg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kraftigare kalibrar för jakt är knappast värre än kronans 7,62 i skottverkan mot människa

 

oj oj oj

 

har du någonsin sett verkan av ett 30.06 på en människa så kommer du nog ändra dig fort.

 

7,62x51 är en ganska "harmlös" patron som finns både inom det militära och den civila verksamheten.

 

Kraftigare kailber för jakt hmm 12,7x99 ja visst och om den är knappast värre än kronans 7,62x51 så undar jag vad fan jag laddar ak4 med :D

Link to comment
Share on other sites

Egentligen så bör prickskyttar vara personer som inte bara kan skjuta bra - de bör även vara kunniga i taktik och ha fantasi nog att förutse vad som kommer att hända. Att vara rätt placerad och kunna förflytta sig till effektiva positioner vid förändrade förhållanden är den mest viktiga egenskapen för en bra prickskytt. Egentligen så bör prickskyttar vara före detta befäl.

Link to comment
Share on other sites

Kraftigare kalibrar för jakt är knappast värre än kronans 7,62 i skottverkan mot människa

 

oj oj oj

 

har du någonsin sett verkan av ett 30.06 på en människa så kommer du nog ändra dig fort.

 

7,62x51 är en ganska "harmlös" patron som finns både inom det militära och den civila verksamheten.

 

Kraftigare kailber för jakt hmm 12,7x99 ja visst och om den är knappast värre än kronans 7,62x51 så undar jag vad fan jag laddar ak4 med :Malaj:

 

Nu ska vi ta och försöka hålla isär saker och ting samt hålla oss till fakta. Stirra sig blind på en typ av patron vare sig det är 7.62x51 NATO ,308Win eller 30-06 Sprng. Säger igentligen ingenting om skottverkan framförallt inte när det gäller någon av de patronerna jag nämnde då de inte skiljer sig så mycket från varandra. Utgångshastighet och anslagsenergi är nästan samma samt att kalibern är samma på alla nämna patroner dvs. kal. .30.

 

Anslagsenergi är ett ganska bra sätt att jämföra olika patroner på däremot så är det inte samma sak som skottverkan då detta mycket har att göra med kulans konstruktion men även vikt och hastighet.

 

Men tittar du på lite tabeller och jämför 30-06 Sprng och 308Win så skiljer de sig inte så mycket förutom att 30-06 har ganska mycket elakare rekyl vilket bara kan ses som negativt.

 

Norma 308Win Kula= Oryx , Kulvikt= 11.7g , V100=697 m/s , E100=2840

Norma 30-06 Sprng. Kula= Oryx , Kulvikt= 11.7g , V100=722m/s , E100=3048

 

Vad beträffar 30-06 skottverkan på en människa låter jag vara osagt då jag saknar erfarenhet inom detta område vilket jag är oerhört glad över. Finner det även osmakligt att spekulera i. Men det finns väl ganska mycket erfarenhet från WWII där 30-06 var en väldigt vanlig kaliber hos de allierade.

 

Kanske var detta inägg en aning O/T men jag var bara tvungen att kommentera ,O

Link to comment
Share on other sites

@NuBreed

 

En liten detalj glömde du nog.

 

Kulans konstruktion.

 

Man kan knappast jämföra jaktammunition med militär ammunition.

För jakt används som regel blyspetsammunition som är tillverkad för att skapa en så kraftig skada på viltet att det avlider snabbt. Blyets funktion är för att dels skapa tyngd i anslaget, men också för att få kulan att öppna sig då det träffar viltet och därmed slita sönder inre organ.

 

Den typen av kula får, så vitt jag vet (lite osäker), inte användas för militärt bruk enligt Genevé-konventionen.

 

EDIT: jaha... Cordite var före mig...

Edited by Animal
Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket väl medveten om att endast kulor som ej är konstruerade för att expandera får användas som militär ammunition. Men resultatet blir ändå samma sak. Sedan så jämförde jag inte med militär amunition heller.

 

Mitt inlägg var hade var mer av generell karaktär och handlade inte enbart om militär amunition. Syftet var mer att påpeka för 607 Skog att skillnaden mellan en 30-06 och 308Win inte är så stor samt att förklara att bara för att en patron har större krutmängd och är lite snabbare så är inte det de mest avgörande faktorerna för skottverkan.

Edited by NuBreed
Link to comment
Share on other sites

Jag är mycket väl medveten om att endast kulor som ej är konstruerade för att expandera får användas som militär ammunition. Men resultatet blir ändå samma sak. Sedan så jämförde jag inte med militär amunition heller.

 

Mitt inlägg var hade var mer av generell karaktär och handlade inte enbart om militär amunition. Syftet var mer att påpeka för 607 Skog att skillnaden mellan en 30-06 och 308Win inte är så stor samt att förklara att bara för att en patron har större krutmängd och är lite snabbare så är inte det de mest avgörande faktorerna för skottverkan.

 

 

Klartecken!

Link to comment
Share on other sites

sama regler som med jakt givär då kanske vapen skåpp ett måste om man ska ha prickskyttegevär 90 hemma

 

Varför ska det krävas vapenskåp för ett psg men inte för en ak?

 

Vad är det för fel på ett vapenlås? Det går säkert att ta fram sådana till psg.

 

Nu råka det vara så att inte ens vapenskåp är tillräckligt för förvaring av PSG90, Bössan klassas som understödsvapen av FM och skall vara inlåst i larmad kasun.

I alla fall är det så i inom våran MD grupp.

 

PSG90 tillförs nu HV IP på riktigt...alltså inte längre som demonstrator. Vi har fått två st tilldelade våran pluton och dessa finns med på mtrl listan.

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

På prov? Ett mycket långt prov utan utvärdering, snarare ett lång lån tycker jag det känns som. Vi har haft dom i ett antal år i allafall!

 

Jag är ju tveksam till om HV någonsin kommer att få tag i prickskyttegevär 90.

Enligt ryktet skulle det ju endast vara på prov.

Ett annat jag hört är att det endast är en  morot för att rekrytera fler yngre nymuckade personer till HV.

Refelektioner?

Link to comment
Share on other sites

PSG90 tillförs nu HV IP på riktigt...alltså inte längre som demonstrator. Vi har fått två st tilldelade våran pluton och dessa finns med på mtrl listan.

 

Är det så att man redan börjat modifiera mtrllistorna för typförbanden inom Hv enligt (P)TOEM?

 

Enligt den "officiella" versionen på http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd ska varken insatsplutoner eller insatskompaniledningar tilldelas PSG90.

 

Däremot står det upptaget på mtrllista för hvbat 7 st prickskyttegevär 90 (M4800-752411).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...