traktorspaning Posted December 3, 2008 Report Posted December 3, 2008 Jag vill inte provocera det djupt skytteintresserade för deras engagemang på "tävlingssidan" men detta spektakel känns främmande i verksamheten och borde genast hamna i tratten för sparåtgärder. Nu när vi skall vara så resurseffektiva och ha hemvärnsvecka och väga varje krona mot förväntad effekt känns tävlingen som en gökunge i budgethänseende. I mina ögon är det likställt med en Vasaloppssatsning dvs kör gärna för Hemvärnet IF med det är på enskild basis och egna medel. Brasklappar på att Rolle på detta sätt diskriminerar Mcord, flygförare m fl som har Pistol 88. Mitt ord: Lägg ner, spar pengarna till verksamhet som har stöd i TOEM! Quote
Sn@jper Posted December 4, 2008 Report Posted December 4, 2008 Kan bara hålla med. Förövrigt känns skyttetävling med aimpointsikte lite som att spela kula med medicinboll, om någon förstår hur jag menar?? Quote
Munin Posted December 4, 2008 Report Posted December 4, 2008 Tja, hade det varit fråga om taktiskt skytte istället för varianter av klassikt älgjaktbeteende så hade det fyllt en helt annan funktion och sannolikt lockat, generellt sett, yngre deltagare. Å andra sidan skjuts det ju iaf under detta spektakel, dessutom är det till skillnad från AK SM en tävling som befrämjar samarbete och socialt umgänge inom enheten (övning). I slutändan inom enheten en bättre generell färdighet på aktuell vapentyp, vilket inte kan vara fel även om man kan misstänka en viss toppning av flertalet skyttelag. Quote
Armyk9handler Posted December 4, 2008 Report Posted December 4, 2008 jag röstade anus för jag anser att det inte är ren banskytte vi soldater ska ägna oss åt utan den verksamhet där mest bly i luften vinner jag var på en heldag med min IP där en nymuckad kille som tillhörde vår IP var instr och han hade byggt en bana där vi fick arbeta precis som i verkligheten dvs jaktskott 3skott och 3stegsmetoden med intagande av skydd förbannat roligt och det var fler än jag som sa att det här måste vi öva oftare prickskyttet kan vi lämna därhän... Quote
bushman Posted December 6, 2008 Report Posted December 6, 2008 den dagen jag blir anfallen av tioringade tavlor kan jag se ett syfte med skyttetävling, i annat fall anus. jag tror att detta är ett påfund för att blidka alla som är med i HV för just skyttets skull. finns många i glesbyden som ser HV som en skytteförening där de gratis får hämta lite 7.62 till älgstutsaren. som munin skriver, hade det handlat om taktiskt skytte där gruppen tävlat mot andra grupper hade det funnits existensberättigande, vanligt banskytte kan man få göra på älgjaktsbanan hemma i knäckebrödsholm. ty är man så intresserad av att skjuta banan med ak:n, har man självklart minst ett annat gevär, hemma i skåpet. Quote
Guest martin_67 Posted December 6, 2008 Report Posted December 6, 2008 (edited) den dagen jag blir anfallen av tioringade tavlor kan jag se ett syfte med skyttetävling, i annat fall anus. jag tror att detta är ett påfund för att blidka alla som är med i HV för just skyttets skull. finns många i glesbyden som ser HV som en skytteförening där de gratis får hämta lite 7.62 till älgstutsaren. som munin skriver, hade det handlat om taktiskt skytte där gruppen tävlat mot andra grupper hade det funnits existensberättigande, vanligt banskytte kan man få göra på älgjaktsbanan hemma i knäckebrödsholm. ty är man så intresserad av att skjuta banan med ak:n, har man självklart minst ett annat gevär, hemma i skåpet. BUSHMAN du har helt rätt! många gubbar ser HV som en skytte klubb jag har sett många som kommit till övningar i delar av sina jaktkläder Edited December 6, 2008 by martin_67 Quote
eskil Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 Jag har avstått från att rösta då jag inte har någon aning om vad det är röstningen handlar om. Vad är "Rikshemvärnschefens Aimpointtävling"? Quote
LtLag Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 Står lite på Ångermannabataljonens hemsida Quote
eskil Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 Aimpoint skjutningen bestod av tre moment med 3 figurer 1. Liggande skjutställning - 5 skott och tiden 15 sekunder 2. Knästående skjutställning - 5 skott och tiden 15 sekunder 3. Ett dubbelmoment, först stående skjutställning - 3 skott och sen ner till knästående skjutställning - 3 skott tiden var här 20 sekunder. Jag sköt en liknande övning i våras. Jag tyckte att den var en bra kombination av tidspress med precisionskrav, framför allt dubbelmomentet. Quote
Syster Håkan Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 Lite om tävlingen här nere jakt klubben i skånska gruppen Quote
ErikUrban 2 Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 Jag har avstått från att rösta då jag inte har någon aning om vad det är röstningen handlar om.Vad är "Rikshemvärnschefens Aimpointtävling"? Klokt! När jag läser inläggen så verkar det som om de flesta inte vet vad tävlingen går ut på. Skjutmomenten är rätt så anpassade för aimpoint med en bra kombination av precision, snabbhet och stress. Fin övning. Kostnaden är väl knappast något att orda om, en till två skjutinstruktörer a' 200 kr/timme en kväll är vad som behövs i vår bataljon. Det jag själv har sett som HV-man och instruktör är att skytteträning behövs i hemvärnet. /EU2 Quote
Fk Satan Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 Behöver hemvärnets soldater öva på grundläggande skytte? Är det fel att premiera de som är duktiga på skytte? jmf alla övriga tävlingar som genomförs inom FM. En intressant fundering är hur många av de som var med i årets SM som tillhör insatsplutonerna och är placerade som skarpskyttar psg90.... Quote
traktorspaning Posted December 8, 2008 Author Report Posted December 8, 2008 Jag har avstått från att rösta då jag inte har någon aning om vad det är röstningen handlar om.Vad är "Rikshemvärnschefens Aimpointtävling"? Klokt! När jag läser inläggen så verkar det som om de flesta inte vet vad tävlingen går ut på. Skjutmomenten är rätt så anpassade för aimpoint med en bra kombination av precision, snabbhet och stress. Fin övning. Kostnaden är väl knappast något att orda om, en till två skjutinstruktörer a' 200 kr/timme en kväll är vad som behövs i vår bataljon. Det jag själv har sett som HV-man och instruktör är att skytteträning behövs i hemvärnet. /EU2 Jag får utveckla lite vad som är kostnadsdrivande i detta. För att tävla behöver man träna, då behövs skjutbanor, skjutledare och ammo. Vidare så hoppar varesig soldaten på plats eller hans patronlägeslås ur utan att bruk av fordon eller att någon behörig hanterar nycklar. När sedan själva tävlingen går av stapeln var det följebefäl från utbildningsgrupper, inkvartering på hotell, fordon och övriga transportkostader. Den som tror att detta är någon marginell kostnad kaske behöver lyfta blicken. 130 SEK per timme är det fastställda arvodet sedan drygt två decenier för instruktörer! Quote
Fk Fjellman Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 En annan sak som kanske kan inträffa är att personalen inte kommer på "vanliga" övningar då dom kanske tänker i banorna "Ahh va faan... jag har ju redan gjort en massa timmar på den där tävlingen med tillhörande övningstillfällen..." Men vad vet jag..... /Skäggot. Quote
DaRaven Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 En annan sak som kanske kan inträffa är att personalen inte kommer på "vanliga" övningar då dom kanske tänker i banorna "Ahh va faan... jag har ju redan gjort en massa timmar på den där tävlingen med tillhörande övningstillfällen..." Men vad vet jag..... /Skäggot. Nu beror det ju på utbildningsgrupp, men sådana här saker ger ju oftast inte avtalstid enligt min erfarenhet. Jag anser för övrigt också att Hemvärnet behöver skjuta betydligt mer skarpt, både stridsskjutningar och banskytte (vilket man kan göra väldigt billigt men ändå roligt och givande). Quote
bushman Posted December 9, 2008 Report Posted December 9, 2008 @Fk_Satan: klart att det vore roligt om det hade vart en tävling där skarpskyttar i insatskompanier kunde mötas och göra upp ala davy crockett och hans muntra bergsmän. men jag tycker att syster håkans länk visar verkligheten. har man erfarenhet från hur herarkin ser ut i hemvärnet, vet man att det oftast inte är den bäste skytten som hamnar i dessa tävlingar. den är den med brunast tunga, och som köper mest åt följebefälet på efterföljande samkväm, på HVSS mäss. detta med att folk ser till att fixa sina timmar genom att hellre vara på skjutbanan än att öva i fält... tja det är en rest som är kvar från kalla kriget, one man one rifle. då man kunde ställa ut enock 78 med sitt mauser 96, vid en vägkorsning i värmlandsskogen, och ryssen var tvungen att satsa personal, på att röja honom ur vägen. jag är iofs glad att just dessa människor håller sig på skjutbanan och ur vägen för mig på övn, men det hjälper ju inte den dagen det blir skarp insats, och vi får en "massa" folk i pluton som vi ej sett på fem år, och som vi ej vet hur de funkar socialt. nu är det väl inte så farligt ekonomiskt ändå. om du enbart får dagspenning för att göra högvakt med HV, så lär ju knappast en skyttetävling prioriteras så du skulle få sgi. och har du råd att lämna ditt jordbruk för att åka och kvällskjuta på akustikbana fem mil bort ett par kvällar i månaden, har du fan råd att lämna kärringen en helg. och åka till stockholm för att dricka "köpesprit" på HVSS. Quote
Sn@jper Posted December 11, 2008 Report Posted December 11, 2008 Behöver hemvärnets soldater öva på grundläggande skytte?Är det fel att premiera de som är duktiga på skytte? jmf alla övriga tävlingar som genomförs inom FM. En intressant fundering är hur många av de som var med i årets SM som tillhör insatsplutonerna och är placerade som skarpskyttar psg90.... Skytte övas i dessa dagar, till min frus stora förtret, med luftgevär i källaren. De övningarna resulterade för egen del i en gratis julskinka efter kompaniets årliga skyttetävling. Ser dock själv ingen anledning till att åka land och rike runt för att tävla. Det gör mig knappast till en bättre soldat. Eller? //Sn@jper Quote
ErikUrban 2 Posted December 12, 2008 Report Posted December 12, 2008 Ser dock själv ingen anledning till att åka land och rike runt för att tävla. Det gör mig knappast till en bättre soldat. Eller?//Sn@jper Rikshemvärnschefens aimpointtävling avgörs på er hemmabana och kostar inte mer än vilken annan hemvärnsskjutning som helst. Om man är emot denna tävling så tolkar jag det som om man är emot all skjutning skarpt på bana, eller har jag fattat fel? Den gång jag var med så gjordes först en uttagning av de som var bäst för dagen, sen utfördes "tävlingen". Resultaten skickades sedan in till rikshemvärnschefen och en vinnande bataljon utsågs. Inte speciellt kostsamt vad jag kan förstå. /EU2 Quote
rhdf Posted December 12, 2008 Report Posted December 12, 2008 Rikshemvärnschefens aimpointtävling avgörs på er hemmabana och kostar inte mer än vilken annan hemvärnsskjutning som helst. Om man är emot denna tävling så tolkar jag det som om man är emot all skjutning skarpt på bana, eller har jag fattat fel? Det är väl för fasen en avsevärd skillnad att ligga på skjutbanan för att "tävlingsskjuta" och att ligga där för att bara upprätthålla skyttefärdigheten/skottställa vapen jag kan mycket väl tänka mig att ligga en heldag på skjutbanan, men då är det inte för att tävla mot nån annan utan för att hålla mitt eget skytte på en för UPPGIFTEN bra nivå (och om man skall vara krass, vart i TOEM står det att man skall kunna bekämpa 10-ringad stillastående tavla på 100 m ?) Det är dessutom så att inte alla HV-förband har fri tillgång på skjutbanetimmar Quote
ErikUrban 2 Posted December 12, 2008 Report Posted December 12, 2008 Det är väl för fasen en avsevärd skillnad att ligga på skjutbanan för att "tävlingsskjuta" och att ligga där för att bara upprätthålla skyttefärdigheten/skottställa vapenjag kan mycket väl tänka mig att ligga en heldag på skjutbanan, men då är det inte för att tävla mot nån annan utan för att hålla mitt eget skytte på en för UPPGIFTEN bra nivå (och om man skall vara krass, vart i TOEM står det att man skall kunna bekämpa 10-ringad stillastående tavla på 100 m ?) Det är dessutom så att inte alla HV-förband har fri tillgång på skjutbanetimmar Hmm, många som har åsikter om något de inte vet ett dyft om. Fråga till rhdf - Vad vet du om tävlingen som kan såga den jäms med knäna. Rikshemvärnschefens aimpointtävling skjuts inte mot tio-ringad tavla utom mot våra ytterst hotfulla 1/4 och helfigurer. Tävlingsmomentet och tidspressen ökar stressen och gör skjutningen svårare. Att tävla i skytte är ett mycket bra sätt att upprätthålla och bättra på färdigheten med sitt vapen. /EU2 Quote
Ing Posted December 12, 2008 Report Posted December 12, 2008 Utan att ha en ANING om vad som ingår eller hur det fungerar, behöver det vara en tävling för att bli bra övning, drar det en speciell målgrupp på grund av tävlingsmomentet i det, och vad är det som gör det till en "tävling"? Det låter som ett par PEK-övningar? Quote
eskil Posted December 13, 2008 Report Posted December 13, 2008 Det är väl för fasen en avsevärd skillnad att ligga på skjutbanan för att "tävlingsskjuta" och att ligga där för att bara upprätthålla skyttefärdigheten/skottställa vapenjag kan mycket väl tänka mig att ligga en heldag på skjutbanan, men då är det inte för att tävla mot nån annan utan för att hålla mitt eget skytte på en för UPPGIFTEN bra nivå Vari skulle skillnaden ligga? Vad är det du gör annorlunda bara för att du vet att dina resultat kommer att jämförs med andras? För övrigt så kan jag inte förstå vad folk har emot vanligt banskytte. Förmågan att kunna träffa där man siktar är en av de mest grundläggande kvaliteterna hos en skyttesoldat. Bara för att man har ett modernt rödpunktsikte så betyder det inte att man alltid träffar. Skytte kräver övning. Visst är det bra med tillämpade övningar med figurmål, ställningsbyten, tidspress och allt möjligt, men det kräver att man behärskar vanligt skytte först. Quote
rhdf Posted December 13, 2008 Report Posted December 13, 2008 Det är väl för fasen en avsevärd skillnad att ligga på skjutbanan för att "tävlingsskjuta" och att ligga där för att bara upprätthålla skyttefärdigheten/skottställa vapenjag kan mycket väl tänka mig att ligga en heldag på skjutbanan, men då är det inte för att tävla mot nån annan utan för att hålla mitt eget skytte på en för UPPGIFTEN bra nivå (och om man skall vara krass, vart i TOEM står det att man skall kunna bekämpa 10-ringad stillastående tavla på 100 m ?) Det är dessutom så att inte alla HV-förband har fri tillgång på skjutbanetimmar Hmm, många som har åsikter om något de inte vet ett dyft om. Fråga till rhdf - Vad vet du om tävlingen som kan såga den jäms med knäna. Vill inte minnas att jag sågade den, bara ifrågasatte huruvida den skall ses som nån form "viktig övning" Vi blev mer eller mindre "tvingade" att deltaga i den för nåt år sen, vilket då tog tid från annan form av skjutning (ja alla har inte fri tillgång på godkända banor för AK-skytte) Rikshemvärnschefens aimpointtävling skjuts inte mot tio-ringad tavla utom mot våra ytterst hotfulla 1/4 och helfigurer. Tävlingsmomentet och tidspressen ökar stressen och gör skjutningen svårare. Att tävla i skytte är ett mycket bra sätt att upprätthålla och bättra på färdigheten med sitt vapen. /EU2 My bad Vari skulle skillnaden ligga? Vad är det du gör annorlunda bara för att du vet att dina resultat kommer att jämförs med andras? För övrigt så kan jag inte förstå vad folk har emot vanligt banskytte. Förmågan att kunna träffa där man siktar är en av de mest grundläggande kvaliteterna hos en skyttesoldat. Bara för att man har ett modernt rödpunktsikte så betyder det inte att man alltid träffar. Skytte kräver övning. Visst är det bra med tillämpade övningar med figurmål, ställningsbyten, tidspress och allt möjligt, men det kräver att man behärskar vanligt skytte först. Jag har som sagt inget mot banskytte i syfte att bli en bättre skytt, inte heller har jag nånting mot att folk jämför sina resultat MEN när denna verksamhet börjar inkräkta/ta över tid från "det vanliga skyttet" så börjar det gnissla här Quote
Fk_lexen Posted December 23, 2008 Report Posted December 23, 2008 (Det är dessutom så att inte alla HV-förband har fri tillgång på skjutbanetimmar ) På mitt förband så erbjuds alla soldater att skjuta på skjutbana ca 15 kvällar/år. Förbandet ställer upp med allt(instr, banpersonal mm). Banan ligger i centralorten där ca 65% bor. Gissa hur välbesökt detta är.... Av ca 600 som har möjlighet så är det max 5-6 skyttar/kväll Det blir inte många det... Quote
rhdf Posted December 23, 2008 Report Posted December 23, 2008 Gissa hur välbesökt detta är.... Av ca 600 som har möjlighet så är det max 5-6 skyttar/kväll Det blir inte många det... Ett lyckligt förband Hur många av dessa 5-6 skyttar har ägnat något av detta tillfälle till att skjuta Rikshemvärnschefens Aimpointtävling ? Har intresset funnits för detta? Quote
Recommended Posts