Jump to content

Lite brådskande...

Recommended Posts

Jag vet att det är väldigt personligt med vilken tjänst man vill ha i lumpen men nu är det såhär att det är  lite brådskande för mig. Mönstrade idag och ska mönstra imorgon.

Jag har bra på allt, borde kunna få vilken tjänst som helst (NÄSTAN)

MEN så mycket är upptaget så jag behöver en "bredare" syn på vilka tjänster jag skulle kunna tänka mig.

Skulle uppskatta om jag fick alternativ på "bra" tjänster!

sen en fråga, finns basker på bassäk?

MVH

stiliR

Nästan allt där man är nån form av chef i stridande befattning skulle jag säga är "bra" tjänster, om det är panga man är ute efter. Sedan exakt vad man skall försöka komma till är ju upp till var och en. Vill man ut och gå mycket i liten grupp i skogen med ryggsäck, eller vill man stå i luckan på en strf90 och skjuta AK5.

Vilken befattning som helst vara bra om man har intresse för det, nån teknisk tjänst t.ex.

Precis som du skriver så är det väldigt personligt om man tycker en tjänst är bra eller inte. Vilken typ av tjänst är du ute efter? Hur hård ska den vara? Vad har du för befälslämplighet?

Mig veterligen så använder marinens bassäk inte basker.

Vad spelar det för nån roll om Bassäk har basker?

Då är du fel ute, varför inte satsa på örnen på engång...

Eftersom du verkar fått ganska bra resultat (skriv gärna vad du fick) så siktar du väl på nåt stridande?

Du har vanliga arméjägare på K3 och K4, sen har vi amfibiebataljonen...Bassäk är vettigt med. Fallskärmsjägarna har inryck nästa år men då är det en hel del som du ska klara av och efter det där med baskern så tror jag inte du kommer trivas där.

Mvh

Nej Basker finns ej hos bassäk utan de har Hatt.

Vill du ha en intressant tjänst med mycket fältliv, bra kamrater och mycket fysisk tjänst kan jag rekomendera mitt eget förband MPJ. Har du några frågor är det bara att skicka ett med. till mig.

Det är med baskern är inget jag göra lumpen för, självklar inte. Jag hade en diskution med en kompis om det, jag sa att de inte hade basker, han sa att de hade det. Ville bara ha ett slut där.

Jag är inte klar ännu.

Hann inte med psykologen (vet att det är mkt viktigt)

Men jag fick:

Styrka: 8:a, så nära som man kan komma en 9:a

Medicinska: A

Cykla: imorgon (men mist en 8:a)

Inskrivningsprovet har jag gjort, men ej fått veta resultatet (imorgon)

Jag vill ju helst bli befäl eftersom jag kan tänkta mig att fortsätta inom det militära.

Gärna något stridande.

Tänker söka nån jägartjänst men hade som andra alternativ Amfibie, men vi fick veta tidigt att det INTE tog in nå mer folk dit. BARA i extremfall. lite tråkigt.

Funderar på att söka till Husarerna på K3, kanske till LBB.

Sök pansarskytte eller stridsvagn.

Varför ska alla bli jägare? Det är ju mycket ballare att åka pansar. :D

Dessutom har du fördel vid internationell tjänst eftersom de flesta utlandsförband är mekaniserade.

The Swede

*För pansartrupperna i tiden*

Angående Stridsvagn så sa det att jag var för lång. Är 186cm. Man fick INTE vara över 185 cm. En ynka cm tyckte jag men det var tydligen mkt "när man inte kunde stänga luckan och förfrös skallen".

Skitsnack!

Jag är 195cm lång och får utan problem plats i en Leo.

Du får väl begära ommätning och krypa ihop lite. :D

The Swede

Jag låg som bekant inne som Jägare. En tjänst som jag rekomenderar om du e berädd att slita dag efter dag i 10-15 månader.

Om det inte var för att jag hade just ambitionen att bli någon form av Jägare, hade mitt andra val blivit att sitta i en 122a. Jag vet inte mycket som skulle kunna vara coolare att dundra fram över fälten med än just en 122a.

Jag har stött på dessa under övningar när de har dundrat förbi. Vi höll självklart 30m regel.....  ;)   Fan va ballt...

Som det har skrivits innan måste du ha koll på vad du vill. LÅT INTE MYFFONA PÅ PLIKTVERKET VÄLJA ÅT DIG!!!

*ser min chans att stämma i bäcken*

Ja, MYFFON är vad dem är på pliktverket, MYFF-MYFFON! Har dem ngt jefla rätt eller. Och då är det bara förnamnet. Vad efternamnet är vågar jag inte tänka på. :D

(För rättvisans skull: Vissa moment funkar faktiskt ibland)

/RP

Guest Jägers

Angående jägare och utlandstjänst gäller förljande påstående (citat en kapten från IB2 som numera tjänstgör på ett jägarförband:

Det tar 1 vecka att göra en pansarskyttesoldat av en jägarsoldat, lite vagnstridsövningar, av- och uppsittning, kommandoträning osv... Det tar 1 år (om det någonsin går) att göra en jägarsoldat av en pansarskyttesoldat.

Har jag fel? Vem som har gjort utlandstjänst hävdar att folk som gjort GU på jägarförband har problem med vagnstjänsten?

Angående jägare och utlandstjänst gäller förljande påstående (citat en kapten från IB2 som numera tjänstgör på ett jägarförband:

Det tar 1 vecka att göra en pansarskyttesoldat av en jägarsoldat, lite vagnstridsövningar, av- och uppsittning, kommandoträning osv... Det tar 1 år (om det någonsin går) att göra en jägarsoldat av en pansarskyttesoldat.

Har jag fel? Vem som har gjort utlandstjänst hävdar att folk som gjort GU på jägarförband har problem med vagnstjänsten?

Onödigt Jägers. Varför denna barnsliga jämförelse och omogna resonemang runt häftigheten hos Jägarförbanden. En soldat som inser sin kompetens hör man sällan skryta om den. Känner du dig lite osäker kanske? Inte konstigt efter ynka 15 månaders pissväringstjänst på det lokala "Jägarförbandet". Jag kan tillägga att jag omger mig med duktiga soldater från samtliga Jägarförband och nästan alla andra markstridande förband. Dessa är uttagna för sina personliga egenskaper och stabilitet, du hade inte passerat profilen, det kan jag säga.

Jag är INTE imponerad.

Casca

???

PS.Sen kan du messa mig kaptenen från IB2, som jag troligen känner. Gör det när du svalnat.

Vem som har gjort utlandstjänst hävdar att folk som gjort GU på jägarförband har problem med vagnstjänsten?

Till viss del jag!

Har stött på ett antal jägare, både vpl och yoff, som har absolut noll koll på vilka begränsningar och möjligheter ett strf/pbv har...

Det tog mig 5 månader på min senaste mission att lära min stf plutch (K3) hur fan man öppnar och stänger en lucka, använder en vagnsmonterad radio, ger kommandon till föraren osv. Det fanns också en soldat (K3) på min pluton som på fullaste allvar hävdade att han ensam kunde hålla emot en pbv302...för det hade han lärt sig av sina GU-befäl...

Mina erfarenheter säger att  Ja! - de som gjort GU på J-förband har problem med vagnstjänst... med fokus på hantering och underhåll.  

Nu kanske jag pratar emot mig själv eftersom jag gjorde  GU på jBat.  Men jag upplevde att jägarbassarna är inga fenor på vagnstjänst. Inte ens efter 6 mån i Kosovo.

De vagnarna som vi fick av KS04 (mestadels Kustjägare och Norrlandsjägare) var i uselt skick.

En polare som låg på Sierra talade om att under överlämningen så sa den förra fordonsföraren att han inte hade gjort en vårdpunkt sen de fick dem från KS03..   förband ?  -KJ

Jag ska inte påstå att jag e bäst  ..men jag försöker iaf..

lite duktig är jag tycker jag  :)  

Jag/min pluton totalrenoverade våra vagnar, så de blev som nya.. nästan..  

Fråga H.Svensk   han har haft dem nu under KS06  :D

"KJ" och "dålig" vård i samma mening kan OMÖJLIGEN finnas i NÅGONS vokabulär..!!!

Det finns inte, går inte. Omöjlighet.

I annat fall skäms jag djupt å deras vägnar och belönar mig själv med 100 långsamma.

:sneaky2

Jägers>>

Har du åkt vagn någon gång? Har du stridt från vagn någon gång? Har du vårdat vagn någon gång? Vet du något alls om vagnar?

-------

Gotcha>>

Bara för att något är kliniskt rent betyder inte det att det är bra vårdat! Vissa saker på vagnarna skall vara insmorda med RÄTT medel...

Måste passa på och slå ett slag för telekrig. ascool utrustning och du får panga mycket. En bra kombo helt enkelt :D ich en bra kick när man stör ut allt samband och totalt kaos råder hos fi.

IB 2 höll väl på i sisådär ett a två år med uppsutten strid i sina 401or och 501or innan de laddes ner.

Jävligt erfaren kapten mao, ungefär som jag...

Guest Jägers

Jag sa inte att man kan göra en vagnsbesättning av en några jägare på en vecka, men en pansarskyttesoldat...

Casca: Jag frågar DIG vad det är jägarsoldaten är bättre på? För ett jägaförband måste vara bättre på något pga:

2000 av landets ca 50000 har jägarkvalité på mönstringen.

Dessa 4% utbildas i 10 eller 15 månader, dvs överlag längre ä brigadförbandet.

Ett jägarförband har fler kvällstjänster och fältdygn än normalförbandet, och de flesta håller väl med om att det är i fält man blir soldat.

Slutligen så har jägarförbanden en "hårdare" attityd och utbildning överlag än normalförbandet.

Vad är det K3, K4, KJ och FJS misslyckas med? Varför skulle en 15 månaders jägarbasse vara sämre än en 15 månaders pansarkb i utlandstjänst?

Och Casca, uttala dig inte om min psykiska stabilitet och så vidare, för det vet du betydligt mindre om än vad jag vet om strvtjänst.

Internet är internet, verkligheten är verkligheten, jag tar mig friheten att vara, omogen, raljerande och oförskämd i ett internetforum. Hade du träffat mig i verkliga livet hade det varit annorlunda, tro mig... :D

Och jag håller med om att det var ett löjligt inlägg, men jag reagerade mot Swedes inlägg om att det skulle vara extra meriterande att vara pansarbasse vid utlandstjänst...