Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hur ser dem på tattueringar? Ingen av dem syns med varken t-shirt eller shorts. Kan det bli ett stort hinder för att jag har dem? och bör jag vänta med mera ?

Så länge det är "normala" tatueringar och inte syns så mycket så är det lugnt. Du är dock bar om överkroppen ett par gånger under mönstringen (medicinska kontroller) så dom lär se det men knappast bry sig.

Tänkt över ditt beslut angående att hoppa av gymnasiet förresten? Om du ska det kvittar nog en tatuering mer eller mindre i dagsläget för du kommer (med mycket stor sannolikhet) inte få göra lumpen isf.

Okej. Men jag får papper om mönstringen nu i augusti, och sedan dröjer det väll itne så länge innan jag mönstrar. Kan jag inte göra så att jag hoppar av skolan eftr jag gjort mönstringen ? :-(

Dom flesta i min klass mönstrade sent på hösten vilket betyder att dom hade lite mer än en termin kvar av skolan. Jag själv mönstrade i januari och tog studenten i början av juni = ca 5 månader. Att hoppa av skolan med en termin kvar är inte så smart men alla gör ju som dom vill.

Tror dock psykologen kommer "genomskåda" dig ifall du nu inte tänker säga att du inte kommer slutföra gymnasiestudierna och i annat fall tror jag att det kommer "lysa igenom" på inskrivningsprovet ganska tydligt (en relativt pricksäker stereotyp jag har av fått av personer som hoppar av gymnaiset).

• Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
ellerhur, inte ett j-vla velande hela tiden. Ja nu vete gudarna om vi får göra lumpen, ser riktigt dåligt ut. Men som många sagt innan så kan vi skriva på kontrakt och sen bli kontrakterade soldater...

Ja, om det blir aktuellt för en kontraktanställning tänker inte jag backa, det är ju dehär jag kommer vilja pyssla med i framtiden.

Jag undrar hur detta kommer bli... Jag antar att de som mönstrar efter augusti i år kommer att skrivas till utbildningsreserven och därigenom ha förtur på den frivilliga GSU'n som kommer införas.. Men jag kan ju ha fel också. Nåväl, detta ska bli intressant att följa.

Ja, som jag förstår det hamnar alltså såifall alla mönstrande i utb.reserven?

Jag håller med dig, det skall bli extremt intressant att följa detta.

Posted

Jag har en polare som hemskt gärna vill göra lumpen. Men inte fått chansen att mönstra.

Går det på något vis att överklaga eller ringa till pliktverket så de kanske kan fixa en extra-plats under en mönstringsdag? Vad tror ni?

Posted

Chansen är minimalt liten att han får en plats innan augusti 2009, efter det ska ju tydligen alla placeras i utbildningsreserven om de är lämpliga.

Posted

Menar du att alla som ska mönstra efter augusti 2009 kommer att hamna i utb. reserven? (Då jag mönstrar i november)

Posted
Menar du att alla som ska mönstra efter augusti 2009 kommer att hamna i utb. reserven? (Då jag mönstrar i november)

Det är så det ser ut idag, Tyvärr....

Posted

Jag fattar inte, de som redan är placerade då? som har mönstrat tidigare, får de sin plats? Känns inte som det går ihop

Posted (edited)

Jag fattar inte, de som redan är placerade då? som har mönstrat tidigare, får de sin plats? Känns inte som det går ihop

på förra sidan citerade någon detta:

"Utredningen föreslår att nuvarande mönstring ska fortsätta till och med den 30 juni 2010. Från och med augusti 2009 bör de som är lämpliga för en utbildning endast skrivas in till utbildningsreserven.

- Det förslaget innebär att alla som kallas är skyldiga att mönstra ända fram till nästa sommar, konstaterar Birgitta Ågren. Vi ska också fortsätta att skriva in de som är lämpliga fram till sommaren 2010, men inte till en värnpliktsutbildning. Utredningen har ju en del förslag om hur övergången ska se ut och de ska vi diskutera närmare med Försvarsdepartementet och Försvarsmakten. Men än har vi inte fått något nytt regeringsuppdrag."

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Plikt...ftsfinansieras/

Men allting är så veligt, och ingenting kan man säga är säkert när det gäller pliktverket och FM

Edited by Suncat
Posted (edited)

Behöver ett ganska snabbt svar. Mest för att alla går väl på semester imorgon?

Tänkte ringa Pliktverket imorgon (idag är det visst nu...) och fråga ifall det är möjligt att byta förstaval ifrån mönstringen. Jag valde Insatssoldat men har gått och blivit sugen på Elmekaniker nu istället.

Jag mönstrade den 11/6 och ska få svar i September.

Är det någon idé tror ni? Kommer det fördröja svaret ifall jag blir antagen eller ej? Är det svårare att komma in som Elmekaniker än som Insats?

edit: f*ck it. Jag ringer nu.

edit2: Nooo! De har ju ingen telefon på fredagar ju.

Edited by Gölen
Posted

Anledningen till att det är "veligt" är att det inte är beslutat än. Jag utgår från att ni kan läsa och förstår innebörden av ordet 'förslag'.

Posted

Jo jag fattar det också linush :banghead:

Men de som redan har mönstrat, får de göra lumpen då? (enligt förslaget ofc) För då skulle man ju kunna ringa Pv och fråga om man kan mönstra i Augusti istället och på så sätt klara sig?

Posted

Jag tolkar det som att de som mönstrar under eller innan augusti kommer skrivas in på en värnpliktsutbildning och de som mönstrar efter och fram till 30 juni 2010 blir satta i utbreserven. Lägg dock märke till att det står längre ner att: "Vi ska också fortsätta att skriva in de som är lämpliga fram till sommaren 2010, men inte till en värnpliktsutbildning."

Du kan ju alltid försöka, men jag tippar på att det blir ganska knivigt att flytta fram mönstringen, särskilt eftersom du vill mönstra om en månad. Risken är att de inte har fler tillfällen. Men som sagt, det går alltid att testa. Jag själv begärde att få flytta fram min mönstring till senare eftersom jag på så sätt skulle få ännu mer tid att träna på :banghead:

Posted

Minst sagt underligt, då det är en utredning lär väl beslut komma långt fram i tiden. Aja får väl ringa pliktis och höra hur de ska ha det... Tack i alla fall

Posted (edited)

De som du bör ringa för "first-hand" information är de som bär ansvaret för pliktutredningen. Jag har nämligen redan varit i kontakt med Pliktverket och de sa endast att jag skulle avvakta, så det är bara att avvakta. Lumpen är trots allt inte allt här i livet och även om det militära är det enda yrkesalternativet för dig så kommer det alltid att finnas ett försvar att ta anställning i. Det som krävs är lite tålamod.

Edited by linush
Posted

Något jag tycker är intressant i sammanhanget är att det på bland annat Lumpen.nu finns information som antyder att man har beställt värnpliktiga t.o.m. 2011, vilket ju faktiskt säger emot en del av det Pliktverket skriver om när "deadlinen" går för värnplikten.

Posted (edited)

... Mitten av 2010, enligt vad det skrivs på Pliktverkets hemsida?

EDIT: Ja, det är ju givetvis bara ett förslag, men det jag ville poängtera som varandes /märkligt/ i sammanhanget är att det verkar som att Försvarsmakten redan "beställt" värnpliktiga t.o.m. 2011. Det känns /oerhört/ konstigt om Pliktverket skulle ha hunnit ta ut alla dessa t.o.m. Augusti i år.

Edited by Kaliber600
Posted

Ja mängdmässigt är det väl inte så konstigt att de har fått tillräckligt men det sjuka är ju att alla ska mönstra men bara de innan aug tas ut. De missar många som är bättre än de som mönstrat på våren, de sparar ju inget på det. Konstigt. Vi får väl sitta stilla i båten och se vad som händer.

Posted
Ja mängdmässigt är det väl inte så konstigt att de har fått tillräckligt men det sjuka är ju att alla ska mönstra men bara de innan aug tas ut. De missar många som är bättre än de som mönstrat på våren, de sparar ju inget på det. Konstigt. Vi får väl sitta stilla i båten och se vad som händer.

Försvaret sitter i en sådan sits att det inte spelar någon roll om de tar ut folk som mönstrar innan aug eller om de väntar hela året... Utbudet är tillräckligt däremot så känns det orättvist för de som mönstrar sent för de får aldrig chansen. Men i längden tror inte jag att det påverkar kvalitén på de som ska rycka in. Tyvär är livet orättvist och försvaret är som nämt många ggr förr inte till för dig du är till för försvaret. :)

Posted

Får aldrig chansen? Som simon redan sagt en gång: Yrkesförsvaret måste också personalförsörjas!

Posted

Ja jag tänkte bara att de gick miste om folk som verkligen ville in i försvaret. Men ni har rätt det nya systemet ska personalförsörjas också. Frågan är när det kommer. Men det märker vi väl :P

Posted
Får aldrig chansen? Som simon redan sagt en gång: Yrkesförsvaret måste också personalförsörjas!

Jo det vet jag... men jag tänkte på de som inte får chansen genom att mönstra i år. De som får vänta till 20XX innan de får chansen.

Kolind: Det jag menar är att försvaret har tillräckligt med folk som verkligen vill göra vpl, försvaret förlorar inte på det bara för att man plockar in från halva året.

Posted

Lite tålamod får man allt ha. Kan man inte vänta några år på att kunna göra en militärtjänst så kanske försvaret är ens rätta plats. Under tiden kan du dessutom göra dig mer attraktiv för FM genom att ta särskilda kurser, skaffa goda erfarenheter osv. Precis som hos poliskåren lär de titta närmst på de som har arbetslivs-och livserfarenhet. Inte någon 19-åring som precis tagit studenten och inte jobbat mer än på som högst helger och lov.

Posted
Lite tålamod får man allt ha. Kan man inte vänta några år på att kunna göra en militärtjänst så kanske försvaret är ens rätta plats. Under tiden kan du dessutom göra dig mer attraktiv för FM genom att ta särskilda kurser, skaffa goda erfarenheter osv. Precis som hos poliskåren lär de titta närmst på de som har arbetslivs-och livserfarenhet. Inte någon 19-åring som precis tagit studenten och inte jobbat mer än på som högst helger och lov.

Tror det är tveksamt om de kommer att kunna vara så kräsna att de säger nej till en 19åring som nyss tagit studenten.

Självklart är det så att man kan vänta något år, men det är också så att det hade varit roligt att få göra en traditionell värnplikt för att se hur det militära är utan att binda sig för något. Så man kan bilda sig en egen uppfattning och då också inse om det är ett jobb för en i framtiden.

Posted

Tror det är tveksamt om de kommer att kunna vara så kräsna att de säger nej till en 19åring som nyss tagit studenten.

Självklart är det så att man kan vänta något år, men det är också så att det hade varit roligt att få göra en traditionell värnplikt för att se hur det militära är utan att binda sig för något. Så man kan bilda sig en egen uppfattning och då också inse om det är ett jobb för en i framtiden.

Lite smått ironiskt hur gammalmodig jag redan känner mig redan vid 18 års ålder. Kan riktigt se mig själv sitta och berätta för mina framtida barnbarn om hur jag tillhörde den allra sista generationen av värnpliktiga inom den svenska försvarsmakten, och hur dom associerar det med dom stora världskrigen och småskrattar lite halvt åt hela systemet. Lite "Den Sista Samurajen"-känsla över det :)

Posted

Lite smått ironiskt hur gammalmodig jag redan känner mig redan vid 18 års ålder. Kan riktigt se mig själv sitta och berätta för mina framtida barnbarn om hur jag tillhörde den allra sista generationen av värnpliktiga inom den svenska försvarsmakten, och hur dom associerar det med dom stora världskrigen och småskrattar lite halvt åt hela systemet. Lite "Den Sista Samurajen"-känsla över det :)

Hah, ja men jag tänkte lite det också, det hade varit roligt att vara sist liksom :)

Posted

Nu grabbar, nu tror jag att det är klart. Jag kan nästan svära på att det inte kommer bli någon värnplikt för årskull 1991!

Citat av en medlem på www.lumpen.nu/luckan:

Nu minsann är början till slutet här. Fick måndagen den 6/7 ett brev från pliktverket där det stod att min tjänst tagits bort och skall ersättas av yrkessoldater. Jag blev placerad i utbildningesreserven. Idag (7/7) ringde undertecknad till Pliktverket och frågade om det finns möjlighet att byta tjänst, min handläggare svarade att from. 2010 kommer de som är intresserade av värnplikt få söka den frivilligt.

Om nu jag kopplade detta rätt innebär det att 2009-2010 är det sista utbildningsåret som värnpliktiga utbildas med dagens system. Hur det ska gå till med ansökningar osv har jag ingen aning om.

Källa: http://www.lumpen.nu/Luckan/Forum-amne.asp...5530&page=3

Vad tror ni?? :surprise:

Posted

Jag tror att det är dumt att spekulera allt för mycket.

Alla vet att värnplikten ska tas bort och bytas mot ett yrkesförsvar.

När denna reform skulle ske har varit lite oklar. Nu verkar det dock som att den har inletts och det betyder att ni som siktar på vpl 2010 har ytterst få möjligheter till detta utan måste vänta tills ni kan söka er dit frivilligt.

Posted

Men om det nu är sant, hur blir chanserna att vi skulle bli antagna som yrkessoldater?

Har vi samma prioritering som t.ex. 92:orna?

Fan vad sjukt det här är om det är sant.....

Posted
Men om det nu är sant, hur blir chanserna att vi skulle bli antagna som yrkessoldater?

Har vi samma prioritering som t.ex. 92:orna?

Fan vad sjukt det här är om det är sant.....

Det är det jag menar med att inte spekulera. Vi komemr att få svar på alla sådana frågor allt eftersom. Just nu finns det dessutom ingen som kan ge ett 100% svar.