Jump to content

Nijmegen

Rusty

Recommended Posts

Ska köpa en medicsats till min marschgrupp, och undrar lite på vad den ska innehålla. Tejp, kroppspuder och sånna där skum,gummimattor är det jag har kommit på än så länge. Någon som har tips på bra antiinflammatoriska och dyl. eller bra tips på vad man behöver?

Liniment! Reparil, Voltaren, Zon eller liknande. Bra att ha om krampen sätter in.

Jag tänkte ta med hästliniment (inte märket, utan just liniment för hästar), men smärtstillande gel var ett bra tips, det ska köpas!

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply
Varför så mycket fokus på vätskeersättning fö?

För att om man inte får i sig salt och mineraler kan man dricka hur mycket som helst, det bara rinner rakt igenom. Men normalt ska man inte behöva dricka vätskeersättning. Man får i sig det salt man behöver via maten.

För att om man inte får i sig salt och mineraler kan man dricka hur mycket som helst, det bara rinner rakt igenom. Men normalt ska man inte behöva dricka vätskeersättning. Man får i sig det salt man behöver via maten.

Aja, vi får se om man behöver det. Jag kör nog bara strösocker/saltblandning i vattnet istället.

Man kanske skulle packat med sig några påsar saltlösning och kört iv ;)

http://www.klart.se/väder-nijmegen.html

Tisdagen ser som sagt lite jobbig ut, annars verkar temperaturen ganska okay.

2005 fick en gruppmedlem tokfrossa 3km från mål. Inget stod att göra. Inte ens jägerte hjälpte. Mem så kom en svenskgrupp förbi. Resorb fick vi av dem.Tack! Efter ca 30 min var han på benen igen. Resorb är altid med i min packning! Hallonsmak detta år.

http://www.klart.se/väder-nijmegen.html

Tisdagen ser som sagt lite jobbig ut, annars verkar temperaturen ganska okay.

2005 fick en gruppmedlem tokfrossa 3km från mål. Inget stod att göra. Inte ens jägerte hjälpte. Mem så kom en svenskgrupp förbi. Resorb fick vi av dem.Tack! Efter ca 30 min var han på benen igen. Resorb är altid med i min packning! Hallonsmak detta år.

Okay, tack. Blir ett rör sånt också då!

Då var man hemma igen.

Stort tack till alla i Legionen för en grymt rolig marsch.

/MB

Tackar för en otrolig rolig Nijmegenmarsch!

Och ett tack och grattis till alla andra svenskar, man mår mycket bättre än vad man förtjänar! :)

Jag är då hemma efter att ha gått marschen och måste säga att den översteg de flesta förväntningar man hade. Ett riktigt roligt evenemang med sköna deltagare rakt igenom den svenska delegationen!

Dock så har problem uppstått; min medalj är trasig :( Själva metalldelen i guld har ramlat väck i folkmassorna nere i Nijmegen i fredags.

NÅgon som vet om det går att få tag på en ny på ett någorlunda smidigt sätt? Den fullstora medaljen alltså. Har kikat hos yx-prylar och axelklaff utan framgång.

NÅgon som vet om det går att få tag på en ny på ett någorlunda smidigt sätt? Den fullstora medaljen alltså. Har kikat hos yx-prylar och axelklaff utan framgång.

KNBLO kan nog sälja en ny till dig om du vill det. Ett annat alternativ är att åka ner nästa år igen och ta den med krona.

Liten fråga på medaljen.

@Stekspade: Din medalj på bilden har ej den guldiga överdelen med texten "VIERDAAGSE NJIMEGEN" jag antar då att man inte bär den utan får göra en specialare för att passa längdmässigt till andra medaljer? Hur görs detta?

Den övre metalldelen med text på bärs aldrig militärt eftersom det avviker för mycket mot medaljers standardutseende. Metallöverdelen sitter inte fast utan kan tas bort, det finns ett hål där bandet kan träs ur. Medaljen kan sedan bäras antingen med säkerhetsnål eller monteras på bricka och träs på skena liksom värnpliktsmedaljen. Skenor och monteringsbrickor kan exempelvis köpas på http://www.axelklaff.nu/ eller http://www.medaljateljen.com/ . Det är lite pilligt att få det snyggt, så om du vill få det riktigt snyggt kan det istället vara värt att betala för att få medaljen monterad. Dock lite ovärt om du ändå ska uppgradera medaljen nästa år.

• 3 months later...

Jaa, lite sugen är jag allt.. Tränade en en galning för ett gäng år sedan men den gången blev det inte av... Funkar det för en 40+ tror du ;)

Första gången jag gick så var min gruppchef 63.

Iår hade vi en förstagångare som var 44 (vill jag minnas). Så klart det går! :rockon:

• 1 month later...

Den övre metalldelen med text på bärs aldrig militärt eftersom det avviker för mycket mot medaljers standardutseende. Metallöverdelen sitter inte fast utan kan tas bort, det finns ett hål där bandet kan träs ur. Medaljen kan sedan bäras antingen med säkerhetsnål eller monteras på bricka och träs på skena liksom värnpliktsmedaljen. Skenor och monteringsbrickor kan exempelvis köpas på http://www.axelklaff.nu/ eller http://www.medaljateljen.com/ . Det är lite pilligt att få det snyggt, så om du vill få det riktigt snyggt kan det istället vara värt att betala för att få medaljen monterad. Dock lite ovärt om du ändå ska uppgradera medaljen nästa år.

Köp en monteringsanordning till ett släpspänne. Dona och pula lite så får du det utan tvekan att se helt ok ut. Inte kärnfysik direkt. Någon form av bra klister kan vara till storhjälp med att fästa tyget mot "utsidan" av monteringsbrickan. Ta bara inte för mycket så det blöder igenom.

Viel Succes!

Som svar på medic kitet:

Bra o ha saker.

* Kanyler - Bra att tömma blåsor med, engångsförpackade och sterila.

* Resorb eller annan vätskeersättning tex. sportdryckspulver - Vätskebrist är alltid överhängande för vissa.

* Fottejp - Säger sig självt.

* Alkogel - Inte alla bajamajor / majsfält har bra reningsanläggningar.

* Talk

* Linement

* Voltaren gel motsv. - Gel verkar lokalt och påverkar inte magen.

* Värktabletter - Bra mot huvudvärk och muskelont.

* Vaselin- Smörj innanlår och mindre glamourösa tillhåll för att slippa inganterielden.

* 0.5l petflaska till sportdryck motsv. En magficka på bärremmen till ryggan till denna är guld värd.

Sist men inte minst. Schysst attityd och ett gott humör kan man ta sig många mil på.

Vi ses igen 2011!

Som svar på medic kitet:

Bra o ha saker.

* Kanyler - Bra att tömma blåsor med, engångsförpackade och sterila.

* Resorb eller annan vätskeersättning tex. sportdryckspulver - Vätskebrist är alltid överhängande för vissa.

* Fottejp - Säger sig självt.

* Alkogel - Inte alla bajamajor / majsfält har bra reningsanläggningar.

* Talk

* Linement

* Voltaren gel motsv. - Gel verkar lokalt och påverkar inte magen.

* Värktabletter - Bra mot huvudvärk och muskelont.

* Vaselin- Smörj innanlår och mindre glamourösa tillhåll för att slippa inganterielden.

* 0.5l petflaska till sportdryck motsv. En magficka på bärremmen till ryggan till denna är guld värd.

Sist men inte minst. Schysst attityd och ett gott humör kan man ta sig många mil på.

Vi ses igen 2011!

Tillägg: Nån form av "låtabliattbliasdåligimagenmedecin" fråga på apoteket.

Är det där ett tillägg som kom av egen erfarenhet? :lol:

Jag har någon form av anti-sprutlackeringspiller i sjv-lådan. Aldrig behövt använda dessa i Nijmegen (dock var de ganska bra att rota fram när magen ville ut ur kroppen på en vardag).

Snart dax för att börja träna inför 2011! :clap:

Är det där ett tillägg som kom av egen erfarenhet? :lol:

Jag har någon form av anti-sprutlackeringspiller i sjv-lådan. Aldrig behövt använda dessa i Nijmegen (dock var de ganska bra att rota fram när magen ville ut ur kroppen på en vardag).

Snart dax för att börja träna inför 2011! :clap:

Jag hade med mig en box imodium plus i år, jag åt inte en enda men gruppen åt upp allt de två första dagarna. Så det kan ju vara ett tips!

Jag hade med mig en box imodium plus i år, jag åt inte en enda men gruppen åt upp allt de två första dagarna. Så det kan ju vara ett tips!

Jag brukar köra Trevis några dagar innan nedfärd och under vistelsen, förebyggeri är alltid bra. "Traditionellt använt för normalisering av tarmfloran...förebyggande av vanlig okomplicerad turistdiarré" - tja, på min mage har det fungerat, trots att jag är i ungarnas godisskålar och rotar...

För övrigt har jag aldrig använt Resorb - vanligt vatten (lite men ofta) och salt i olika former funkar alldeles utmärkt för mig. Förebygg förebygg förebygg! Drick innan du blir törstig! Är salt - chips och lakrits är gott! Kyl ned huvudet/pannan med vatten - en fuktig (av vatten) fältmössa är kanske inte det snyggaste, men gud så skönt när temperaturen stiger!

Och liksom Trädet vill jag snart ut och träna - bara den där snön vill ge med sig...men å andra sidan är det nog bra för benen att träna i djupsnö. Nyårsdagen är räddad!

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tänkte skicka in en anmälan.

Dock lite frågor:

1. Finns det någon marschgrupp i stockholmstrakten (gärna centrala samt östra) med plats kvar ifall jag kommer med?

2. Invigningscermoni vid Gofferstadion, vad ska man svara på det?

Vilket är populärast, Nej - Åskådare - Paradgrupp?

3. Utflykt till Overloon/Amhem, samma sak där:

Vilket är populärast, Nej - Overloon - Amhem

ang 2 och 3, vad kostar det?

ang marschgrupp, jag kan öva 24/7 förutom en vecka per månad.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...