Jump to content

Nijmegen

Rusty

Recommended Posts

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Såja nu ska man gå Laxmarschen som förberedelse :)

Någon här som mer ska gå Laxmarschen den 30 och 31 maj 4 x 2 mil som träning till Nijmegen???

Stekspade behöver inte svara för jag vet du ska gå :ph34r:

Såja nu ska man gå Laxmarschen som förberedelse :)

Någon här som mer ska gå Laxmarschen den 30 och 31 maj 4 x 2 mil som träning till Nijmegen???

Stekspade behöver inte svara för jag vet du ska gå :ph34r:

Jodå, jag tänkte prova Laxmarschen, har hört att den ska vara bra. Sen blir det även Bärsärkagången (2*40 km) några veckor senare - allt för att få sällskap och slippa traggla kilometer ensam.

Syns längst vägen!

Jag skal gå med DMI :ph34r:

Marchträning består av

Torsdags kvällar: 20km

Lördagar: 40km

Tänk bara på att försöka få in minst 3 helger med 2*40 km - det är bra att få in känslan hur det är att vakna dag 2 och gå 40 km till när man redan är seg i kroppen!

Ses där nere!

Jag ska ut på min första marschträning imorron. 30 km är planen För att sedan hoppa i civila myskläder och undersöka om myten att man blir fullare efter man marscherat stämmer :ph34r:

Tja, man festar iaf med bättre samvete ;)

Ska försöka hinna ut en sväng på tre mil hade jag tänkt i helgen, om det hinns med mellan pluggandet. Nu börjar det dock se lite brunt ut för oss debutanter, med 42000 anmälda redan. Prognosen ligger på att 47000-48000 kommer anmäla sig. Förhoppningsvis har de flesta valt att anmäla sig tidigt i år. Jag har i alla fall hittat någon att gå med, men då måste båda bli tilldelade en plats till att börja med...

Ska försöka hinna ut en sväng på tre mil hade jag tänkt i helgen, om det hinns med mellan pluggandet. Nu börjar det dock se lite brunt ut för oss debutanter, med 42000 anmälda redan. Prognosen ligger på att 47000-48000 kommer anmäla sig. Förhoppningsvis har de flesta valt att anmäla sig tidigt i år. Jag har i alla fall hittat någon att gå med, men då måste båda bli tilldelade en plats till att börja med...

Det totala antalet deltagare går nog att sträcka på till andra sidan 50000 om det skulle behövas. Däremot så verkar svenska delegationen vara begränsad till 288 deltagare. Den gränsen blir nog svårare att tänja på då det är så många som går att inkvartera i tältet (tror jag)...

Apropå träning så genomförde marschgrupp S:t Göran sitt första träningspass i lördags. 38 km på 7:40 (43775 steg på pedometern). Nästa pass är planerat till 21/3.

Det totala antalet deltagare går nog att sträcka på till andra sidan 50000 om det skulle behövas. Däremot så verkar svenska delegationen vara begränsad till 288 deltagare. Den gränsen blir nog svårare att tänja på då det är så många som går att inkvartera i tältet (tror jag)...

Apropå träning så genomförde marschgrupp S:t Göran sitt första träningspass i lördags. 38 km på 7:40 (43775 steg på pedometern). Nästa pass är planerat till 21/3.

Läste på 4daagse-forumet att maxantalet hade satts för att man skulle kunna garantera säkerhet och hälsa hos deltagare (antal poliser, röda korsetpersonal etc). Har maxantalet blivit utökat något tidigare år? Läste att det blev lottning senast 2005, och sedan dess så har maxantalet inte blivit överskridet.

Ska bli bra väder imorgon, så då blir det ut en sväng.

Läste på 4daagse-forumet att maxantalet hade satts för att man skulle kunna garantera säkerhet och hälsa hos deltagare (antal poliser, röda korsetpersonal etc). Har maxantalet blivit utökat något tidigare år? Läste att det blev lottning senast 2005, och sedan dess så har maxantalet inte blivit överskridet.

2006 utökade man maxantalet just för att undvika lottdragning. Jag är ganska säker på att totalen var uppe över 50000 det året. Att det var en dålig idé med tanke på sjukvårdsresurser och dylikt visade sig tyvärr väldigt tydligt det året. Trots det så kom man inte upp i maxantal 2007 heller. Hur det var 2008 vet jag inte.

Jag skal gå med DMI :ph34r:

Marchträning består av

Torsdags kvällar: 20km

Lördagar: 40km

Tänk bara på att försöka få in minst 3 helger med 2*40 km - det är bra att få in känslan hur det är att vakna dag 2 och gå 40 km till när man redan är seg i kroppen!

Ses där nere!

Det är inga störe problem då vi går rätt mycket på jobbet också ;)

Samt att våra march pass består av full uttrustning inte bara 10kg på ryggen

utan

Stridsväst

Skyddsväst

Hjälm

Vapen (ibland)

Nästan alla har också varit nere och gått tidigare, Teamleader har tex gått 14 gånger och var av en gång så gick han ner till Holland och hem igen samt marchen :P

• 2 weeks later...

Andra marschpasset igår. Ca 40km i vettig takt. bara en blåsa på vardera lilltå, och känns kanon i fötterna.

Planerar på att införskaffa ett par cykelbyxor, för att slippa den fruktade infanterielden, då jag kände att det var lite ömmt mellan skinkorna. Hjälper dessa verkligen, och vad bör man annars göra?

Andra marschpasset igår. Ca 40km i vettig takt. bara en blåsa på vardera lilltå, och känns kanon i fötterna.

Planerar på att införskaffa ett par cykelbyxor, för att slippa den fruktade infanterielden, då jag kände att det var lite ömmt mellan skinkorna. Hjälper dessa verkligen, och vad bör man annars göra?

Babypuder och massor med ventilation är bra..

Så trädet kommer stå och moona och fladdra med skinkorna vid varje rast :)

Okej, men den vanliga inf.brännan hjälper cykelbrallor mot?

Så trädet kommer stå och moona och fladdra med skinkorna vid varje rast :)

Det ska fungera bra. Det var några i lumpen som hade problem med infanterield men som klarade sig bra efter att ha inhandlat cykelbyxor.

Själv har jag hunnit ut på två svängar á 25 km, men jag väntar tills lottningen är klar så jag vet om jag får gå eller inte innan jag börjar hårdträna.

Så trädet kommer stå och moona och fladdra med skinkorna vid varje rast :baskerHV:

Finns även oljor som ska fungera bra. Kolla forum för t.ex. ultramarathon. Har själv inte testat men glidmedel som används vid sex ska tydligen fungera bra.

Hänvisar till min post i en annan tråd ang. automatsmröjning.

Med tanke på att det finns andra metoder så är jag aningen skeptisk. Skulle nog hellre gå med enorma smärtor. Lite väl stor inskränkning på den personliga värdigheten och utan den, vad är man då? :worthy:

Har man väl fått infanterield så går det förvånansvärt bra att fixa det med vanlig skavsårstape, t.ex. leukoplast. Den är lite obehaglig att ta bort efteråt bara...

Gammalt scouttrick är annars potatismjöl som förutom att ha babypudrets torkande och lindrande effekt också sväller upp och blir som ett klegg som skyddar mot eventuellt skav. Har aldrig provat det själv men när jag fortfarande var aktiv scout hade vi alltid en liten påse i ryggan "just in case".

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...