Jump to content

Nijmegen


Rusty

Recommended Posts

Hej!

 

Funderar på att, med en vän, genomföra Nijmegen iår (om det fortfarande finns platser kvar vill säga) som civil. Är det någon som har koll på vad man måste ha med sig själv? (mat, tält, öl?) Finns det tältplatser så man kan tälta eller är det hotell som gäller? Vore tacksam för så mycket info jag kan få, även information som jag inte frågat efter som kan vara av nytta för mig. ,O

 

Att tälta är nog ingen bra idé - inbrottsrisk, svårt att sova med mer - men många boende i Nijmegen hyr ut rum/sängar till vandrare, det borde gå att kryssa i någonstans på anmälningsblanketten.

 

Gick civilt ensam förra året. Tältade på en camping i utkanten av Nijmegen, fungerade mycket bra. Det fanns en tyst del och en partydel i campingen så man kunde välja vad man föredrog. Varje morgon gick det bussar direkt till starten. Jag hade med ett tetra gogreen varje dag som matsäck, och köpte övrig mat efter vägen. När du hämtar ut din bricka dagen innan start så får du en liten goodie bag med några snacks i. Dessutom står diverse organisationer efter vägen och delar ut smakprov på drycker/energybars etc. Vatten går att fylla på lite här och var ur folks trädgårdsslangar.

 

Har anmält mig civilt igen i år, men vet inte om jag måste jobba än så får se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply
Hej!

 

Funderar på att, med en vän, genomföra Nijmegen iår (om det fortfarande finns platser kvar vill säga) som civil. Är det någon som har koll på vad man måste ha med sig själv? (mat, tält, öl?) Finns det tältplatser så man kan tälta eller är det hotell som gäller? Vore tacksam för så mycket info jag kan få, även information som jag inte frågat efter som kan vara av nytta för mig. :D

 

Att tälta är nog ingen bra idé - inbrottsrisk, svårt att sova med mer - men många boende i Nijmegen hyr ut rum/sängar till vandrare, det borde gå att kryssa i någonstans på anmälningsblanketten.

 

Gick civilt ensam förra året. Tältade på en camping i utkanten av Nijmegen, fungerade mycket bra. Det fanns en tyst del och en partydel i campingen så man kunde välja vad man föredrog. Varje morgon gick det bussar direkt till starten. Jag hade med ett tetra gogreen varje dag som matsäck, och köpte övrig mat efter vägen. När du hämtar ut din bricka dagen innan start så får du en liten goodie bag med några snacks i. Dessutom står diverse organisationer efter vägen och delar ut smakprov på drycker/energybars etc. Vatten går att fylla på lite här och var ur folks trädgårdsslangar.

 

Har anmält mig civilt igen i år, men vet inte om jag måste jobba än så får se hur det blir.

 

Tack för tipset, men dessvärre har vi lagt våra planer på is. Men nästa år då jäklar! :) Lycka till med marchen!

Link to comment
Share on other sites

Hur går det för folk med marschtränandet? Jag kör så många mil i veckan som jag har tid med, med mål att klara av iaf 50 totalt innan jag drar.

 

;-)

20 km uppvärmning för några helger sedan och 35 km i söndags. Hade lite väl mycket packning för att vara i början av säsongen, så precis som för Eskil blev det några småblåsor - inget att skryta över dock.

Räknar med att köra 2*30 km till helgen, sen väntar en bunt helger med 2*40 km - minst 400 km innan nedfärd!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Nu har jag iaf kommit fram till hur jag ska ta mig. Åker bil och kör hela sträckan dagen innan det börjar. Får glida in lite senare...

 

;-)

 

Se bara till så att du kommer i tid för att hämta ut startkortet! Enligt hemsidan http://www.forsvarsutbildarna.se/web/Preli...ionen_2009.aspx

ska man mönstra in senast söndag klockan 17.00, så stäm av med FU innan du åker ner att det är OK att dyka upp senare, så att det inte blir några problem. Holländarnabrukar också ha en sista tid på måndag em/kväll att hämta ut startkortet - se till att inte missa! Bättre förberedd än besviken!

Lycka till med den fortsatta träningen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu var resan bokad!

Åker med KLM 0630 till amsterdam och kör tåg därifrån.

Nu är ju bara frågan vilket tåg ska man ta?

 

Tågen går hela tiden från Schipol - direkt till Nijmegen, så det behöver inte förberedas.

Link to comment
Share on other sites

Nu var resan bokad!

Åker med KLM 0630 till amsterdam och kör tåg därifrån.

Nu är ju bara frågan vilket tåg ska man ta?

 

Tågen går hela tiden från Schipol - direkt till Nijmegen, så det behöver inte förberedas.

 

Underbart! Nu blev man lite lugnare

Link to comment
Share on other sites

Nu var resan bokad!

Åker med KLM 0630 till amsterdam och kör tåg därifrån.

Nu är ju bara frågan vilket tåg ska man ta?

 

Tågen går hela tiden från Schipol - direkt till Nijmegen, så det behöver inte förberedas.

 

Underbart! Nu blev man lite lugnare

 

Nice trädet, vi har bokat samma flight, så då ses vi där!

Har för mig att vi sågs ute på gardet för några veckor sen också, så du kanske känner igen mig!

Link to comment
Share on other sites

Nu var resan bokad!

Åker med KLM 0630 till amsterdam och kör tåg därifrån.

Nu är ju bara frågan vilket tåg ska man ta?

 

Tågen går hela tiden från Schipol - direkt till Nijmegen, så det behöver inte förberedas.

 

Underbart! Nu blev man lite lugnare

 

Nice trädet, vi har bokat samma flight, så då ses vi där!

Har för mig att vi sågs ute på gardet för några veckor sen också, så du kanske känner igen mig!

 

Alltid bra att ha en vänlig själ på flyget, och ja, vi träffades på gardet för inte allt för länge sen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur mycket Euro tar ni med er?

 

250 stycken ungefär (2 500 sek är planen, men det brukar bli pengar över). 30 går åt till boende på campen lördag/söndag, en bunt (50?) till busskortet, 15*2 till taxiresor vid dit- och hemresa.

Dom tar inte kort i campen (kanske i souvenirshopen?), en bunt kontanter går åt i öltältet och i matställena längst vägen.

Fördelen med Euro är att dom gäller i fler länder än Holland - man kan faktiskt ha kvar en bunt till kommande utlandsresor!

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket Euro tar ni med er?

 

250 stycken ungefär (2 500 sek är planen, men det brukar bli pengar över). 30 går åt till boende på campen lördag/söndag, en bunt (50?) till busskortet, 15*2 till taxiresor vid dit- och hemresa.

Dom tar inte kort i campen (kanske i souvenirshopen?), en bunt kontanter går åt i öltältet och i matställena längst vägen.

Fördelen med Euro är att dom gäller i fler länder än Holland - man kan faktiskt ha kvar en bunt till kommande utlandsresor!

 

Busskortet brukar väl kosta ~16 euro? Iaf under 20. Men jag håller med om att runt 250 euro är en bra föresats att ha med sig. Som sagt, det går åt :)

Link to comment
Share on other sites

Busskortet brukar väl kosta ~16 euro? Iaf under 20. Men jag håller med om att runt 250 euro är en bra föresats att ha med sig. Som sagt, det går åt :)

 

Visst sjutton - 16-20 pengar kostar kortet, jag tog i lite mycket... Nu sparade jag 30 pengar!

Nästa steg är att gräva fram röda och vita poletter som ligger någonstans i lådorna - öltältsvalutan! Man upptäcker alltid någon stackare som ligger i ett skrymsle i packningen när man kommer hem - det kanske är ett smart försäljningstrick från holländarna, så måste man komma tillbaka även nästa år...

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg är att gräva fram röda och vita poletter som ligger någonstans i lådorna - öltältsvalutan! Man upptäcker alltid någon stackare som ligger i ett skrymsle i packningen när man kommer hem - det kanske är ett smart försäljningstrick från holländarna, så måste man komma tillbaka även nästa år...

De röda och vita är ersatta med lila och en till färg i och med att de bytte leverantör häromåret. Samtidigt tror jag att priserna höjdes från €1 för en röd till €1.20 för en lila och ölen byttes från Dommelsch till Grolsch, med reservation för stavning och kass minne. Fast införandet av pizza-slice var ju ett rejält lyft.

 

Skulle kontanterna inte räcka finns ju alltid bankomater i Nijmegen, t ex i tågstationen där bussen till/från campen stannar.

Link to comment
Share on other sites

Nu var resan bokad!

Åker med KLM 0630 till amsterdam och kör tåg därifrån.

Nu är ju bara frågan vilket tåg ska man ta?

 

Se till att vara på Arlanda i tid. Åkte med detta flyg för två år sedan. Fick gå förbi alla köer för att hinna med. Trots att jag var där i god tid! Tar själv planet som går ca 10 så slipper man åka med "fakiren"... Länk rörande tåg: http://www.ns.nl/cs/Satellite/travellers

Link to comment
Share on other sites

Nej!!! Är Dommelschen borta? nog för att Grolsch är en bättre öl men Dommelsch var ju lika mycket Nijmegen som We are the Champions, this is your Wake up Call, brölande danskar och pommes met mayo - Hell No!

Link to comment
Share on other sites

Väderprognosen för nästa vecka ser helt OK ut enligt SMHI:s 10-dygnsprognos. Runt/drygt 20 grader, molnigt och eventuellt regn. Kunde varit värre - kunde varit 35+ grader, vindstilla och molnfritt...

Link to comment
Share on other sites

Väderprognosen för nästa vecka ser helt OK ut enligt SMHI:s 10-dygnsprognos. Runt/drygt 20 grader, molnigt och eventuellt regn. Kunde varit värre - kunde varit 35+ grader, vindstilla och molnfritt...

 

Uppdatering av väderleksrapporten:

30 grader och sol på tisdag (blir svettigt!).

Regn natten till onsdag och en bit in på onsdag fm, svalare, runt 20 grader.

Torsdag-fredag molnigt och runt 20 grader.

 

Tisdagen blir nog jobbig, framför allt längst flodbanken, men det blir skönt med svalkan resten av veckan!

Återstår bara att se hur väl prognoserna stämmer med verkligheten, det har ju varit fel förr...

Link to comment
Share on other sites

Tisdagen blir nog jobbig, framför allt längst flodbanken...

Ja, Den Waaldijk är en av de jobbigaste sträckorna om det är soligt; Inte en tillstymelse till skugga på 3,5 km, så se till att tanka upp ordenligt vid rastplatsen i Oosterhout.

Link to comment
Share on other sites

Ska köpa en medicsats till min marschgrupp, och undrar lite på vad den ska innehålla. Tejp, kroppspuder och sånna där skum,gummimattor är det jag har kommit på än så länge. Någon som har tips på bra antiinflammatoriska och dyl. eller bra tips på vad man behöver?

Link to comment
Share on other sites

Ska köpa en medicsats till min marschgrupp, och undrar lite på vad den ska innehålla. Tejp, kroppspuder och sånna där skum,gummimattor är det jag har kommit på än så länge. Någon som har tips på bra antiinflammatoriska och dyl. eller bra tips på vad man behöver?

 

Salt och dextrosol.

Link to comment
Share on other sites

Ska köpa en medicsats till min marschgrupp, och undrar lite på vad den ska innehålla. Tejp, kroppspuder och sånna där skum,gummimattor är det jag har kommit på än så länge. Någon som har tips på bra antiinflammatoriska och dyl. eller bra tips på vad man behöver?

 

Salt och dextrosol.

 

Check! ska fixas det också. Har ett halft ton med försvarets vätskeersättning, det kommer också följa med.

Link to comment
Share on other sites

Ska köpa en medicsats till min marschgrupp, och undrar lite på vad den ska innehålla. Tejp, kroppspuder och sånna där skum,gummimattor är det jag har kommit på än så länge. Någon som har tips på bra antiinflammatoriska och dyl. eller bra tips på vad man behöver?

 

Salt och dextrosol.

 

Check! ska fixas det också. Har ett halft ton med försvarets vätskeersättning, det kommer också följa med.

 

Några saker jag kommer på. Fast egentligen borde varje gruppmedlem ha detta i eget sjukvårdskit. Vätskeersättning eller Resorb är ett måste. Tejp - optiplast? fd. elastoplast 6 cm eller 8 cm, tips på smärtstillande har jag inte mer än att det ska med tänk på att det går åt mer än beräknat..., sax kan ju vara bra att ha, elastiskbinda till t.ex. knä, sårrengöring, handservetter, solskydd, försvaretssalva för att göra fötterna mjuka, dactar (mot fotsvamp) gör mirakel ifall du får infanterield - ja du använder den där..., toarulle är ju bra att ha med. tabletter av olika slag för magen,

 

Saker som man kanske inte bär med sig: fotfil, medisinsk bensin för att ta bort tejprester, bomullsrondeller till bensinen,

 

Samt givetvis jäger!

 

Har säkert missat och glömt en massa. Återkommer imorgon när jag packar.

Link to comment
Share on other sites

Planen är att folk tar med sig det dom tror att dom behöver, men jag har märkt att folk nästan jämt tar med sig för lite av bland annat tejp (jag själv gör alltid det).

Så därför är planen att man vi har en stor pott som gruppmtrl med det mesta som kan behövas.

Link to comment
Share on other sites

Ska köpa en medicsats till min marschgrupp, och undrar lite på vad den ska innehålla. Tejp, kroppspuder och sånna där skum,gummimattor är det jag har kommit på än så länge. Någon som har tips på bra antiinflammatoriska och dyl. eller bra tips på vad man behöver?

Liniment! Reparil, Voltaren, Zon eller liknande. Bra att ha om krampen sätter in.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...