Jump to content

Nijmegen

Rusty

Recommended Posts

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply
Årets marsch genomfördes med ett ÖB-tält så jag undrar vart starten 09 är då jag tänkte boka hotel. Det var dock en upplevelse att vakna upp på en kyrkogård med folk som stod omkring en och pratade :)

/Robin

Starten går väl på samma plats som vanligt - jag har mycket svårt att tänka att dom ändrar... Det innebär för militärer start i campen där vi bor, och inne i stan för dom civila. Nog kan det vara skönt att sova på hotell (mindre ljud och spring i korridorerna) men å andra sidan slipper man transportera sig till campen varje morgon om man ändå bor där. Heja Heumensoord!

Syns i sommar!

/Björn

• 2 months later...

Sådär, då har man varit ute på första träningsrundan inför årets marsch! 30+20 km blev det utan alltför mycket stelhet i kroppen. Nu är det bara att köra hårt - även om man nog med gott samvete kan vänta ett tag med träningen tills att snän har smällt...

• 2 weeks later...

Jag gick marschen nu 08 och då verkade det vara full godkännt med egna kängor och egna ryggsäckar, ingen klagade på dem som hade de vad jag märkte...

Dock så påpekades de att andvänd endast typ reglementerade ytterplagg, ex t-shirt, 59-skjorta o så, inte m90-skjorta eller egna funktionsplagg...

Och glömm inte sy på liten svensk falgga på ärmen :rolleyes:

Ok, första passet blir på sön!

Lycka till! Tänk på att börja lungt, med 20 km ungefär för att sedan öka på sträckorna under kommande helger. Minst 400 km är bra att ha i benen innan du åker ner!

Lycka till! Tänk på att börja lungt, med 20 km ungefär för att sedan öka på sträckorna under kommande helger. Minst 400 km är bra att ha i benen innan du åker ner!

Mycket bra tips, träna mycket!!

Men glömm inte att gå "provmarschen"!

2x4 mil, dvs 8 mil på två dagar, du lär dig mycket om kroppens reaktioner då, som du kasnke missar om du bara går en dag per träning så att säga...

gick bara dem 2x4 milen förra året :banghead: det gick, men de va tungt med Nijmegen,skall defenitivt träna mer, mycket mer iår :unsure:

Laxmarschen iår igen någon?? :-P

Edit:la till Laxmarschen

Laxmarschen iår igen någon?? :rockon:

Funderar helt klart på att prova på den! Har aldrig gått den förut, men har hört att den ska vara bra. Det är ju dessutom trevligare att få sällskap under träningen istället för att gå själv!

För övrigt har jag just blivit påminnd om varför det är bra att stretcha direkt efter en träningsrunda - utan stretchning blir man stel dagen efter...

Jag ska snart börja träna för att gå marschen för första gången i år. Jag tänkte gå civilt, men har ingen att gå med så om det är någon här som vill gå tillsammans skulle det vara kul. Om det redan finns en civil soldfgrupp som man kan joina så skicka gärna pm. Några frågor till er som vet:

1. Hur funkar det att tälta? Måste man hitta en camping eller finns det uppmärkta tältplatser? Kan man lämna saker i tältet utan att dom blir stulna eller lär man bära med hela rasket?

2. Jag såg att man kan få fika vid rastplatserna och att det finns dryck där. Vatten i mängder lär behövas tas med, men behöver man bära med mat, eller kan man luncha på mitten?

Tack på förhand.

Jag ska snart börja träna för att gå marschen för första gången i år. Jag tänkte gå civilt, men har ingen att gå med så om det är någon här som vill gå tillsammans skulle det vara kul. Om det redan finns en civil soldfgrupp som man kan joina så skicka gärna pm. Några frågor till er som vet:

1. Hur funkar det att tälta? Måste man hitta en camping eller finns det uppmärkta tältplatser? Kan man lämna saker i tältet utan att dom blir stulna eller lär man bära med hela rasket?

2. Jag såg att man kan få fika vid rastplatserna och att det finns dryck där. Vatten i mängder lär behövas tas med, men behöver man bära med mat, eller kan man luncha på mitten?

Tack på förhand.

Jag har förvisso aldrig gått civilt, men hoppas ändå kunna tipsa.

Jag vet inte om jag skulle ha tältat - just för att det är skönt att ha en "riktig" säng att sova i, med riktiga väggar. Även inbrottsrisken finns...

Angående fika finns det att köpa längst vägen för civila, det finns även möjlighet att fylla på vatten - men ta med ett par liter i ryggsäcken/motsvarande. Det finns tre militära rastplatser varje dag, men de är just till för militärer och inte för civila. Men att köpa mat, fylla på vatten och gå på toaletten är inga problem för civila, det finns en väl utbygd organisation!

En nackdel med att gå civilt är att man missar öltältet i Heumensoord...å andra sidan kan man nog få sova lugnare än i plastbaracker...

Syns vecka 30!

Anmälde mig här om dagen. Blir första gången för mig :-P

Startade upp en marschgrupp den 17 jan. Då var det mer för att träffas och stämma av läget så det blev inte så mycket till marschträning. Första passet blev den 24 jan på 4 h i vertikala vindar och kraftigt, blött snöfall. Det blev 18 km den gången. Ska ut till lördagen igen och ta 4 h till. Här i värmland skulle det tydligen komma en halvmeter snö i helgen så det lär bli lika intressant :rockon:

Bara 2 av oss i marschgruppen har anmält sig till Nijmegen, men vi hoppas på några till. Vi brukar vara ca 10 st på dessa pass.

Hoppas på att lyckas träna upp mig ordentligt för att klara marschen iaf. Väl mött där nere :clap:

Startade upp en marschgrupp den 17 jan. Då var det mer för att träffas och stämma av läget så det blev inte så mycket till marschträning. Första passet blev den 24 jan på 4 h i vertikala vindar och kraftigt, blött snöfall. Det blev 18 km den gången. Ska ut till lördagen igen och ta 4 h till. Här i värmland skulle det tydligen komma en halvmeter snö i helgen så det lär bli lika intressant

Jag tror inte att marschpass under 2 mil ger någonting, om det inte är en tillpassningsperiod av själva kängan dvs. Vi gick 2007 med några kadetter och de hade tränat varje vecka sedan hösten, dock främst 2 milare. De var en sorglig syn att se, så slitna och sov mest hela tiden på campen med vi drack jäger och åkte ned på stan för att festa (efter uppvärmning i öltältet).

Marschträning handlar främst om att vänja kroppen vid nötandet. Det är dag tre som de svullna fötterna och smärtorna kommer, då man inte hunnit återhämta sig. Det är svårt att få den statiska belastningen på ryggen och det krävs tid för det, 18km kommer du inte hinna få musklerna att knyta sig under. Lite samma med fötterna, det är det eviga trampandet som till sist gör att fötterna sväller och trampdynorna gör ont. Är förövrigt en rolig syn när folk går till matsalen för att äta middag, folk går som ankor på sina ömmande fötter :)

Att gå i vertikalvind och regn verkar skitjobbigt, dock så tror jag du tränar någon form av allmänt pannben (vilket iofs är bra) men inte det som är jobbigt med Nijmegen. Skippa även att gå på snö och liknande om du inte absolut känner att du har tid du vill slå ihjäl. En av svårigheterna med marschen är att nästan hela sträckan går på asfalt så du vill träna på så hårt underlag som möjligt.

De flesta som har marschvana och lite vilja kommer igenom med ganska lite träning. Dessa tror sedan att de upplevt Nijmegen men de har fel. Marschen är en total folkfest, går man i intensiva smärtor så märker man att den pågår runt en men de deltar inte, man bjuds inte på öl av studenter, deltar i limbo vid sidan av vägen, festar i öltältet eller upplever det enorma tryck som det är nere på stan. Istället ligger de i fosterställning och försöker återhämta sig så fort de kommit i mål vilket är tragiskt att se.

Träna ett minimum av ca tre mil om du går ut och går. Förutom tillpassningskontroll i början så brukar vi bara köra en kort rast ungefär halvvägs om vi marschtränar. Ger mer belastning på rygg och mindre återhämtningstid för fötterna än om man rastar varje timme, vi ska ju inte gå fyra dagar i rad... 2007 så klarade de som gått över 20 mil sig bra och hade energi över till fest också. Som andra nämnt så är det bra att köra ett dubbeldagspass men annars tror jag vätskebristen och saltbristen är det största problemet som många inte är förberedda för när de kommer ned.

När vätskenivån sjunker så svettas man saltkristaller som ger blåsor och skaver. En annan sak som ytterst få, även erfarna marschare, verkar fatta är att de får blåsor av saltbrist. I Holland är det i regel skitvarmt och man svettas hinkvis. Det räcker inte att bara dricka då. Det erbjuds salt på rastplatserna men man ser många ta ganska lite av det. Ersätter man inte de elektrolyter, salter, som förbrukas så faller natriumkoncentrationen i blodet. När så sker så flyttas vatten från blodplasman till extern vävnad och du du får svullna händer och fötter. När så sker så tar de inte mekanisk påverkan lika bra och ditt gående ger dig blåsor. Det här handlar alltså inte om att dina fötter sväller 2 hela storlekar eller så, dock så blir det en skillnad på fötternas ytterlager och vips så ökar risken ordentligt för blåsor.

Tack för tipsen. Som jag sa så var 1.8 mil första passet och tanken är ju att öka gradvis. Känns också lite som att man första året inte får hela njutningen av folkfesten.

Om du ska på en arbetsintervju, tänker du då "Det här jobbet är nog över min förmåga och jag har tur som ens blev kallad till intervjun"? Vad är oddsen att du då kommer få jobbet?

Om du ska på en date med en 10:a, tänker du då "Jag kan inte fatta att den här gudinnan ens vill gå ut med mig, nu får jag absolut inte göra bort mig!!" Vad är i så fall oddsen att ni kommer bli ett par?

Om du ska gå en marsch i Holland, tänker du då "Känns också lite som att man första året inte får hela njutningen av folkfesten."? :uuh:

Det är inte en vinnarinställning. Du ska, med packning, knata en marsch som 19 av 20 svenskar inte skulle palla. Redan där är du bättre än de flesta. Bortser man från oförutsedda skador (eller konstant regn) så är det en REN inställningsfråga hur kul du kommer att ha. Om du nu tänker att du inte kommer få hela njutningen, då kommer du känna smärtan, ta två öl i öltältet och sedan gå och lägga dig. Du kommer förmodligen ha tränat mer än jag så jag kommer nog vara mer sliten än du, dock så kommer jag och Daraven att halta till bussen och åka ned på stan och festa.

Jag är inte så bra på gå, är civilt vek, akademiker och allt för lat för att träna några 40 mil som en del tycker att man bör. Som psykolog har jag dock koll på just det här ämnet så tro mig när jag säger att inställning är allt! Tänker du som du skrev så kommer det bli så. Tänker du att en maraton bara är längre promenad och att du är vek som har ont i fötterna men att du nu fan får ta dig i kragen och sluta gnälla som ett litet barn, då kommer du rulla ur sängen och ta dig ned på stan för att festa oavsett om det gör lite ont att gå. :rockon:

Dag 4 har i princip alla ont och det är med vilja och inställning man går steg för steg tills man är i mål. Det går precis lika bra att använda den inställningen kvällstid också, dina fötter kommer troligen må bättre också. Ta dock med resorb eller liknande om du tänker dricka hårt, jobbigt att börja marschen bakis. :sleep:

Byt ut samtliga dina "xxx därför att jag har ont"-tankar mot "xxx trots att jag har ont" så kommer du ha skitkul även om du skulle gå sönder så du måste bryta.

I must not fear.

Fear is the mind-killer.

Fear is the little-death that brings total obliteration.

I will face my fear.

I will permit it to pass over me and through me.

And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.

Where the fear has gone there will be nothing.

Only I will remain.

—Bene Gesserit Litany Against Fear, Dune

Känns också lite som att man första året inte får hela njutningen av folkfesten.

Jag skulle vilja säga att om man går marschen så får man inte ut hela njutningen av folkfesten. Om du vill festa så åk till Nijmegen som åskådare. Då kan du festa hur mycket du vill och titta på starten kl 04:30 innan du går och lägger dig.

Känns också lite som att man första året inte får hela njutningen av folkfesten.

Jag skulle vilja säga att om man går marschen så får man inte ut hela njutningen av folkfesten. Om du vill festa så åk till Nijmegen som åskådare. Då kan du festa hur mycket du vill och titta på starten kl 04:30 innan du går och lägger dig.

LOL! Bra poäng, så gjorde några kompisar till oss sist vi var där (2007). Jag är dock lite kluven.

Just känslan när du kommer in i de olika byarna och folk jublar och band spelar för en, när man sjunger Captain Jack eller går förbi en bondgård som har ställt ut högtalare där det pumpar techno, det är alla delar av upplevelsen Nijmegen som jag inkluderar i folkfesten och vad som gör upplevelsen unik. Det bästa vore kanske att bara gå dag 3 & 4, då hinner man uppleva den biten också men inte få ont. Lite svårt att genomföra dock och man får ingen medalj då. Sedan får man heller inte glömma campen. Är det sunkigt väder så är det unket, fuktigt och värdelöst men det är en underbar stämning att bo och dricka öl med alla de andra nationaliteterna på en gemensam NATO-camp. Det samt känslan när man kommit i mål bör upplevas åtminstone en gång innan man väljer att bara vara i stan.

LOL! Bra poäng, så gjorde några kompisar till oss sist vi var där (2007). Jag är dock lite kluven.

Just känslan när du kommer in i de olika byarna och folk jublar och band spelar för en, när man sjunger Captain Jack eller går förbi en bondgård som har ställt ut högtalare där det pumpar techno, det är alla delar av upplevelsen Nijmegen som jag inkluderar i folkfesten och vad som gör upplevelsen unik. Det bästa vore kanske att bara gå dag 3 & 4, då hinner man uppleva den biten också men inte få ont. Lite svårt att genomföra dock och man får ingen medalj då. Sedan får man heller inte glömma campen. Är det sunkigt väder så är det unket, fuktigt och värdelöst men det är en underbar stämning att bo och dricka öl med alla de andra nationaliteterna på en gemensam NATO-camp. Det samt känslan när man kommit i mål bör upplevas åtminstone en gång innan man väljer att bara vara i stan.

Cykelordonnans är det bästa av två världar! Man kan sova längre, bekvämare kläder, alltid med sig dryck. Första timmarna behöver gruppen oftast inte så mycket support så man kan hojja som ett jehu till nästa rastplats och sova en timma innan man dukar för gruppen. Dessutom är man pigg för festande hela nätterna. Nackdelen är ju att medaljen inte är bärbar och att det är så trångt att man måste gå ibland.

Sealjo & DaRaven, om något år så måste vi bara genomföra marschen med en egen butler som ordonnans. Jag vill ha dukat bord på rastplatserna och iskall chardonnay med plockmat. Ordonnansen skall självklart ha mässjacka. Rastplats tre skall serveras oxfilé stekt på tragiakök med en trevlig Amarone.

/P

Sealjo & DaRaven, om något år så måste vi bara genomföra marschen med en egen butler som ordonnans. Jag vill ha dukat bord på rastplatserna och iskall chardonnay med plockmat. Ordonnansen skall självklart ha mässjacka. Rastplats tre skall serveras oxfilé stekt på tragiakök med en trevlig Amarone.

/P

Jag och Daraven har diskuterat liknande plan. Vi borde i så fall bo på hotell så man kan varva ned i relaxen efter målgång. Vore kul att genomföra även om det kommer kosta en bra slant. Vad sägs om att planera det inför sommaren 2011? Daraven hade en teori om att det är trevligast att gå vartannat år och vi ska ju knata denna sommar.

Som åskådare missar man njutningen av valfri dryck i öltältet efter väl utfört dagsverke...

Som åskådare missar man alla "high five" från småbarnen som tittar på...

Som åskådare missar man stoltheten när man passerar hedersläktaren varje dag och gör honnör åt generalerna...

Som åskådare missar man adrenalinkicken man får när man passerar en musikkår som spelar en marsch...

Som åskådare missar man lyckan över medaljen...

Åskådare och vandrare får ut olika typer av njutning - för min del är jag på något sätt beroende av vandringsnjutningen, trots att jag får stå ut med mer trötthet och smärta än åskådarna. Därför utsätter jag mig för eländet åt efter år...

En fråga angående det här med cykeln. Är det en person man ska rekrytera själv och övertala hänga med ner eller hur funkar det?

Så härligt att höra era känslor inför marschen. Det får mig att längta ännu mer efter upplevelsen. Fast jag kanske kommer ångra mig när fötterna säger till mig att jag har hittat på en dum grej. Men va fan, efter några veckor så är fötterna glada igen och jag har minnen :baskerPa:

En fråga angående det här med cykeln. Är det en person man ska rekrytera själv och övertala hänga med ner eller hur funkar det?

Så härligt att höra era känslor inför marschen. Det får mig att längta ännu mer efter upplevelsen. Fast jag kanske kommer ångra mig när fötterna säger till mig att jag har hittat på en dum grej. Men va fan, efter några veckor så är fötterna glada igen och jag har minnen :banghead:

Yes, ni står själva för ordonansen.

Alltså, fötterna är glada bara de får lite tjep och kärleksfull omvårdnad ;)

Så härligt att höra era känslor inför marschen. Det får mig att längta ännu mer efter upplevelsen. Fast jag kanske kommer ångra mig när fötterna säger till mig att jag har hittat på en dum grej. Men va fan, efter några veckor så är fötterna glada igen och jag har minnen :banghead:

Och vad vet du om det? Sedan när visar du kärleksfull omvårdnad för dina fötter? Hur många omtejpningar förra gången du gick? Hur många strumpbyten? Har för mig att du inte ens lossade skorna eller skickade upp fötterna i luften på rastplatserna?

Och vad vet du om det? Sedan när visar du kärleksfull omvårdnad för dina fötter? Hur många omtejpningar förra gången du gick? Hur många strumpbyten? Har för mig att du inte ens lossade skorna eller skickade upp fötterna i luften på rastplatserna?

Äsch, man tejpar kvällen innan start och låter den sitta marschen ut. Kompletterar med ett lager till vid behov. Sitter skorna väl bra på morgonen så får de sitta dagen ut för att minska risken för veck och andra dumheter. Enda nackdelen är att tejpen sitter rätt tight på fredagen :clap:

Äsch, man tejpar kvällen innan start och låter den sitta marschen ut. Kompletterar med ett lager till vid behov. Sitter skorna väl bra på morgonen så får de sitta dagen ut för att minska risken för veck och andra dumheter. Enda nackdelen är att tejpen sitter rätt tight på fredagen :clap:

Ja, det är ju faktiskt exakt min inställning. Men som jag sagt många gånger förut, det funkar för mig - men alla måste lära sig att hantera sina egna fötter.

Men det är inget krav på ordonans väl? Tror inte vi lyckas få med oss någon sån tyvärr.

Nej, men det är praktiskt och bekvämt. En idé kan vara att gruppen hjälper till att sponsra delar av ordonnansens anmälningsavgift.

Om gruppen är stor nog (har för mig att det var samma som för gruppmedalj, 12+) så får den enligt KNBLOs regler ha cykelordonnans. Det svenska regelverket hindrade detta under några år av logistikskäl så jag vet inte vad statusen är 2009. Ordonannsen erhåller Verzorgingsmedaille (ung. ordonannsmedalj/funktionärsmedalj) som ej har bärandetillstånd till svensk eller nederländsk uniform.

http://www.medalj.nu/ribbon_info.asp?build...C-2D0C9C6F0C9C}

/P

Om gruppen är stor nog (har för mig att det var samma som för gruppmedalj, 12+) så får den enligt KNBLOs regler ha cykelordonnans.

Enligt KNBLO så är en grupp 11 eller fler. Jag tror att det har att göra med att en ska kunna bryta marschen utan att hela gruppen får underkänt. För att få godkänt som grupp så måste mer än 90% fullfölja marschen.

En grupp enligt definitionen ovan har gemensamt startkort och får ha cykelordonnans. Tio eller färre tycker inte KNBLO är någon grupp utan bara en klunga av enskilda.

Om gruppen är stor nog (har för mig att det var samma som för gruppmedalj, 12+) så får den enligt KNBLOs regler ha cykelordonnans.

Enligt KNBLO så är en grupp 11 eller fler. Jag tror att det har att göra med att en ska kunna bryta marschen utan att hela gruppen får underkänt. För att få godkänt som grupp så måste mer än 90% fullfölja marschen.

En grupp enligt definitionen ovan har gemensamt startkort och får ha cykelordonnans. Tio eller färre tycker inte KNBLO är någon grupp utan bara en klunga av enskilda.

Förtydligande: Gruppen får underkänt och ingen gruppmedalj men de enskilda får fortfarande sina individuella marschmedaljer.

/P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...