Jump to content

Nijmegen

Rusty

Recommended Posts

Jag blev inlottad, polaren blev det inte. Helvetes jäv... Jag får gå själv, men jag ska nog klara det ändå. Vi syns i Nijmegen i sommar.

Säker på att det var lottning? First come, first served verkar ju rimligare.

• Replies 190
  • Created
  • Last Reply
Jag blev inlottad, polaren blev det inte. Helvetes jäv... Jag får gå själv, men jag ska nog klara det ändå. Vi syns i Nijmegen i sommar.

Lottning för de som går civilt. För militära deltagare är platsen garanterad men då är det först till kvarn som gäller till ett förutbestämt antal platser.

Från 4daagse.nl:

The registration for the 93rd Four Days Marches closed with 48,317 registrations. So, the limit of 45,000 registrations has been exceeded and his means that the available starting tickets are allocated on 16 April by means of drawing lots.

Jag har hunnit ut en till sväng på 25 km. Ska ta första långvändan på 35-40 km när jag kommer hem från USA om några veckor. Kängorna verkar ingådda och sitter väldigt bra.

Lottning för de som går civilt. För militära deltagare är platsen garanterad men då är det först till kvarn som gäller till ett förutbestämt antal platser.

Från 4daagse.nl:

The registration for the 93rd Four Days Marches closed with 48,317 registrations. So, the limit of 45,000 registrations has been exceeded and his means that the available starting tickets are allocated on 16 April by means of drawing lots.

Jag har hunnit ut en till sväng på 25 km. Ska ta första långvändan på 35-40 km när jag kommer hem från USA om några veckor. Kängorna verkar ingådda och sitter väldigt bra.

Så tyckte jag också om mina m/90 tills jag gick över30kmgränsen. Därefter blev det lite jobbigare med blåsor under fötterna som följd.

Det där med kängor är en smaksak och olika skodon passar olika individer. Själv har jag aldrig haft något problem med mina m/90 marschskor sedan gag fick ut dem 1992 och använt dem under sex nijmegenpromedander, fem karolinermarscher, lika många roslagsmarscher m.m. Nu har de bytts ut mot ett par nya som bara testats lite kortare sträckor, så vi får väl se om den finska tillverkaren är lika bra som Arbesko.

Från 4daagse.nl:

Så tyckte jag också om mina m/90 tills jag gick över30kmgränsen. Därefter blev det lite jobbigare med blåsor under fötterna som följd.

Jag har genomfört flera långmarscher i m90-kängor som har "gått vägen". Inläggssulor och tejpade trampdynor hjälper mycket bra, samt att ta av och lufta vid rast. Det enda problemet jag har haft var att sulan började lossna på en känga. Till denna marsch är det civila dito som gäller med bättre dämpning och högre skaft. De första två gångerna jag var ute så hade fotknölen blivit lite skavd, men den senaste gången så kändes det bra. Ska se om jag får tag på någon bra tejp när jag kommer hem eftersom jag har tänkt att gå 35-40 km två dagar i rad.

• 3 weeks later...

Sådär, då var första helgen med 2*40 km avklarad. Kroppen känns inte värre än den borde, att man blir seg i låren sista två milen dag 2 är helt normalt. Det blir bättre ju mer man tränar!

Ända retsamma är en blåsa bakom höger stortå - och jag som inte har Compeed hemma! Det blir att låta tejpen sitta kvar och ta en sväng förbi Apoteket i morgon och införskaffa...

Nu återstår bara 2-3 likadana helger, sen är det bara att hoppas på det bästa när det är skarpt läge!

• 3 weeks later...

Laxmarschen är avklarad! :rolleyes:

Var första gången jag gick såpass långt, men klarade mig med mindre blåsor här och var och så är jag såklart om i fossingarna.

Nämnas kan att jag gick första dagen utan tejpning för att känna efter, samt att jag "missade" att tejpa tårna inför andra dagen.

Sammanfattat är jag nöjd med min insats och är sjukt taggad för Nijmegen.

• 2 weeks later...

Precis som i fjol kommer uppmarschen att vara obligatorisk, det kommer också att vara gemensam start minst en morgon. Sen är det bara att hoppas att den gemensamma starten inte ligger alltför sent...

jag undrar hur det är med att ta med knivar (mora 2000) för att kunna byta bort, får man ha det på campen ( bara i väskan)? eller kommer holländska mp ta dom?

Jag har haft morakniv i bältet alla gånger jag har gått marschen (den hur ju nästan till grundutrustningen så att säga) och Holländarna har aldrig sagt ett knyst om saken. De enda som säger något är britterna som tittar storögt på en och frågar "Får ni ha kniv?"

(Brittiska grunts är tydligen inte betrodda med kniv, så att försöka byta med dem är nog ingen idé.)

jag undrar hur det är med att ta med knivar (mora 2000) för att kunna byta bort, får man ha det på campen ( bara i väskan)? eller kommer holländska mp ta dom

Jag skulle nog rekommendera att ta med dom i väskan, och inte bära kniv i bältet. Jag tror inte att MP tar kniven ifrån dig, men i trängseln längst vägarna skulle någon med långa fingrar kunna vara framme - ingen idé att riskera något!

Men amerikanarna byter gladerligen till sig knivarna, man kan få mycket "för pengarna". Vissa ska visst ha lyckats byta till sig en hel uniform...

Jag vet inte om det finns någon svensk/holländsk regel om bärande/inte bärande av kniv under marschen - jag vill bara inte riskera att bli av med min!

Sådär, då var sista 80-kilometershelgen avklarad, har nu 430 km i benen vilket borde räcka. Kroppen känns bra, trots värmen - 25-30 grader och två skjortbyten. 7 liter vatten gick åt, det mesta försvann svettvägen.

Nu är det bara att vila sig i form, men det blir nog ett par pass på gymet och lite simning i två veckor till - sista veckan innan nedfärd blir det bara vila!

Nu ska jag boka förebyggande forvård, något som jag gjort i fyra år - fungerar riktigt bra! Jag tror att blåsorna inte fäster lika bra på babymjuka hälar (eller så har jag bara haft tur - men å andra sidan är fotvård skönt, värt att unna sig!).

Om tre veckor är man på plats i Heunensoord - jag som lovade mig själv att bara gå en gång och aldrig igen! Att man aldrig lär sig...

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nästa orkar jag inte tänka på riktigt än... Marschen gick bra, men jag tyckte att dag 3 var väldigt jobbig med allt regn. Lite småstel i benen, annars är det några blåsor på hälen som smärtar mest.

Klarade också marschen!

:D

tredje dagen sög för våran grupp, då både chefen och en annan kille bröt OCH det regnade som fan.

Men fan va stolt man känner sig nu, en bussförd senare. Har jag råd blir det en ny nästa år!

Det var riktigt skönt att flyga ner! Det blev en bonusdag i Amsterdam, bastun på hotellet var en underbar kontrast till 50 meters vandring i lera för att få duscha...

Jag har väl blivit gammal och lat, men framöver ska jag flyga!

Det var riktigt skönt att flyga ner! Det blev en bonusdag i Amsterdam, bastun på hotellet var en underbar kontrast till 50 meters vandring i lera för att få duscha...

Flyg är ju helt överlägset ;-) Själv låg jag i mitt badkar kring kl 1530 i går med en kall öl i handen...

Jag kan bara gratulera alla som deltog och klarade marschen i år.

Själv så fick jag stanna hemma däckad av svininfluensan, men nästa år kommer jag igen, och då jävlar! icon_twisted.gif

Flyg är ju helt överlägset :) Själv låg jag i mitt badkar kring kl 1530 i går med en kall öl i handen...

Men då missar man ju bussresan.

Finns inget underbarare när det luktar svett, skavsår och bakfylla i en buss i 23 timmar samtidigt som alla är stela som Michelangelos david.

Alltid lika kul ;-).

@eskil: Gick du med britterna eller? Var ju en av dom som fick knorrflensan.

Då var man färdig, har sovit, har fortfarande härligt ont ovch vill redan dit igen :dribble:

Den som fick svininfluensa var en av dem brittiska tjejerna därnere.....

Jag gick med några britter och fick reda på fjärde dagen denna svininfluensasmittade personen hade bott i gruppens tjejers logement :)

Men jag e inte smittad :rockon:

Vad jag vet :rolleyes:

Vi ses nästa år hoppas jag=D

Bussen då igen givetvis :happy:

(om ingen galning erbjuder en lift, hehe :Malaj: )

• 5 months later...

Dags att starta en tråd för Nijmegenmarschen -10!

Nyheter för året är att deltagare under 26 år ska gå i grupp - är detta bra eller dåligt? Personligen tycker jag att det är bra, som nybörjare är det skönt med draghjälp. Sen r frågan om man måste vara 11 i gruppen, eller om det räcker med 5-6 personer, men därom får de lärde tvista...

http://www.forsvarsutbildarna.se/web/Nijmegenmarschen_3.aspx

Personligen tycker jag dock att det är bra mycket mentalt jobbigare att genomföra marschen i grupp. Men så är jag också en snabbgångare som inte är något större fan av att ta raster under marschdagen (förutom några enstaka öl).

Däremot finns det mycket att vinna i övning och erfarenhet genom att trimma ihop en grupp från början. Min personliga åsikt är att det övas på tok för lite nu för tiden. Och att genomförande av marschprov är ännu sämre. Det är dags att höja kvaliteten nu.

Sedan om det är just en åldersfråga vet jag faktiskt inte...

Däremot finns det mycket att vinna i övning och erfarenhet genom att trimma ihop en grupp från början. Min personliga åsikt är att det övas på tok för lite nu för tiden. Och att genomförande av marschprov är ännu sämre. Det är dags att höja kvaliteten nu.

Sedan om det är just en åldersfråga vet jag faktiskt inte...

Bingo!

*Man kan inte tvinga in folk på plats i Heumensoord bara för att man ska vara 11 personer - man måste ha tränat ihop mil efter mil för att det ska funka i skarpt läge.

*Jag har gång på gång hört förstagångare som har tränat 20 mil och mindre - "men har sprungit maraton så jag är tränad" - men man vet inte vad det innebär att gå långsamt fyra dagar i sträck. Det finns en anledning till att ett rekommenderat träningskrav är 400 km för förstagångare!

*Marschprov som genomfördes tidigare om året verkar vara tillbaka - man kan få pengar för att genomföra Nijmegenkurser inom förbunden - vettigt!

*Åldersfråga eller inte - där borde man kanske ändra till "personer under 26 eller deltagare som går för första eller andra gången går i grupp". Då fångar man upp fler som behöver erfaren hjälp!

/I394

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...