Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag är intresserad av att söka till TolkS och jag känner nu hur mönstringen närmar sig med stormsteg. Jag vill nu fråga de som genomfört GU vid TolkS en fråga som torde gå att besvara utan problem. (Ni som inte gått tolk får naturligtvis också gärna svara)

Jag läser just nu om tolks för att ta mig en sista betänketid om detta verkligen är något för mig. Jag hittade en undersökning från pliktverket angående vilka som klarar utbildningen.

http://www.pliktverket.se/cgibin/publicati..._tolkskolan.pdf

Frågan må låta lite fåfäng men i vilken enhet är siffrorna för resultatet på glosprovet? (sid. 24)

Jag tänkte nämligen pröva att öva in finska glosor för att se om min studie förmåga räcker till och då tror jag det är bra att ha något att jämföra sig med.

Tack

//ID

Edit: Ändrade sid. nummer

Edited by simon

Nu kommer en uppföljningsfråga: Är det 60 ord som prövas eller är det än sammanställning av resultatet för alla glosor (250st?)

Rimligtvis får man nog inte glosprov på alla glosorna, så 60 verkar logiskt. Men jag var inte tolk utan undass, så jag vet inte säkert.

Nu kommer en uppföljningsfråga: Är det 60 ord som prövas eller är det än sammanställning av resultatet för alla glosor (250st?)

Rimligtvis får man nog inte glosprov på alla glosorna, så 60 verkar logiskt. Men jag var inte tolk utan undass, så jag vet inte säkert.

Jo, det låter logiskt. Kanske fel tråd men hur upplevde du undass? Det något är också som jag överväger men jag har höört väldigt lite om det.

Lånar tråden litegrand om det går bra...

Jag sökte som tolk vid KS19 (serbiska-svenska) och väntar på att få åka och göra "tolktester" vid Försvarets tolkskola i Uppsala (om inte jämställdheten "sabbar" för mig då två tjejer sökte, också).

Är det någon som var och gjorde dessa tester och kan berätta lite om dem? Vill de kolla hur bra jag kan serbiska, översätta ett textstycke mm mm? Vad gör man egentligen på dessa tester? :ph34r:

//Foreigner

Jag sökte som tolk vid KS19 (serbiska-svenska) och väntar på att få åka och göra "tolktester" vid Försvarets tolkskola i Uppsala (om inte jämställdheten "sabbar" för mig då två tjejer sökte, också).

Är det någon som var och gjorde dessa tester och kan berätta lite om dem? Vill de kolla hur bra jag kan serbiska, översätta ett textstycke mm mm? Vad gör man egentligen på dessa tester? :ph34r:

//Foreigner

Ja. Dina kunskaper i serbiska kommer att testas på olika sätt. Tal, läsning, skrivning.

Det man gör på testerna är enkelt uttryckt: Så gott man kan. Exakta uppgifter om hur diverse prov vid extramönstringar och tester vid TolkS går till kommer inte att skrivas på detta forum. Om inte C TolkS ber oss om det. Vilket är tveksamt.

Jo, det låter logiskt. Kanske fel tråd men hur upplevde du undass? Det något är också som jag överväger men jag har höört väldigt lite om det.

Du har PM...

Även detta kanske lite OT: Är det någon som vet hur det blev egentligen med UndAssar från årskull 89? När jag mönstrade gick det inte att välja eftersom det var sagt att inga från vår årskull skulle utbildas i den befattningen. Någon med info får gärna skicka PM.

EDIT2: Befattningen finns inte längre på lumpen.nu.

Edited by Kaliber600

//Foreigner

Ja. Dina kunskaper i serbiska kommer att testas på olika sätt. Tal, läsning, skrivning.

Det man gör på testerna är enkelt uttryckt: Så gott man kan. Exakta uppgifter om hur diverse prov vid extramönstringar och tester vid TolkS går till kommer inte att skrivas på detta forum. Om inte C TolkS ber oss om det. Vilket är tveksamt.

Tack för svaret!

Självklart, kan man inte lämna ut facit eller liknande...Det frågade jag inte heller efter, utan vilka moment testerna består av. Och det har du svarat på (tal, läsning, skrivning).

Tack än en gång!

//Foreigner

• 2 months later...

För att inte vara jobbig och starta en ny tråd så grävde jag upp den här (brukar vara uppskattat annorstädes att hålla ned trådantalet - så säkert här också) då min undran rör Tolkskolan.

Någon mer än jag som hysteriskt vänder gloslappar denna vecka och hoppas få infinna mig på LedR den 15 juni för inryck? :)

Och hur gick det för trådskaparen, mönstrat än?

För att inte vara jobbig och starta en ny tråd så grävde jag upp den här (brukar vara uppskattat annorstädes att hålla ned trådantalet - så säkert här också) då min undran rör Tolkskolan.

Någon mer än jag som hysteriskt vänder gloslappar denna vecka och hoppas få infinna mig på LedR den 15 juni för inryck? :rolleyes:

Jag trodde TolkS hade sin utbildning på UndSäkC på LSS? Vad har jag missat? :)

Någon mer än jag som hysteriskt vänder gloslappar denna vecka och hoppas få infinna mig på LedR den 15 juni för inryck? :rolleyes:

Jag trodde TolkS hade sin utbildning på UndSäkC på LSS? Vad har jag missat? :)

TolkS tillhör UndSäkC som ligger i Uppsala/Ärna Garnison, precis som LSS gör. Därmed inte sagt att de är samma organisationsenhet.

Tolkarna gör sin FSS på annan ort och i år tycks det återigen vara LedR som ska tukta dem.

/K

TolkS tillhör UndSäkC som ligger i Uppsala/Ärna Garnison, precis som LSS gör. Därmed inte sagt att de är samma organisationsenhet.

Tolkarna gör sin FSS på annan ort och i år tycks det återigen vara LedR som ska tukta dem.

/K

Precis, enl info är det Enköping som gäller i år igen, och vad jag förstår är det tänkt att det ska förbli så ett tag framöver. Tills nån nisse med administrativt sinne kommer på att det är bättre någon annanstans! :rolleyes:

• 2 months later...

/K

Precis, enl info är det Enköping som gäller i år igen, och vad jag förstår är det tänkt att det ska förbli så ett tag framöver. Tills nån nisse med administrativt sinne kommer på att det är bättre någon annanstans! :rolleyes:

Men det visade sig att vi hamnar på Amf 1 till slut... ;-)

Om man inte har MVG i praktiskt taget alla ämnen(snarare 50/50 mellan mvg och vg), kan man fortfarande komma in på tolkutbildningen om man redan kan ryska?

Om du redan kan ryska är det svårt att se vad FM har för nytta av att utbilda dig i språket. Eller du tänkte kanske på de andra språklinjerna?