Jump to content

Stealth for jakt?

bqt

Recommended Posts

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nej en traditionell Radar kan inte upptäcka värme.
Finns det någon icke-traditionell radar som kan det?

/mdn

nej men jag har en förmåga att bli missförstådd här. så för att poängtera att radar som vi känner till idag, inte kan upptäcka värme.

eller som är operativa idag.

och eftersom vissa skriver att dom har läst om radars som "visst kan upptäcka" värme så vill jag lägga vikt i att det inte kan vara en "vanlig radar"

Det kanske pratas förbi varandra här lite... :mellow:

Det är klart att en radar inte ser värme. Men att vara så snäv i sin syn på världen är kanske inte så meningsfullt. Den intressanta frågan är ju om planet på något vis blir mer synligt om förbränningstemperaturen ökar. Exakt varför planet syns mer på radar är ju inte så relevant. Det är det faktum att det syns som räknas.

Så även om värmen i sig inte syns, så kan värmen vara till nackdel, om det även innebär andra effekter (såsom högre jonisering av luft, eller kanske att gränsen mellan olika temperaturer i luften kan orsaka reflektioner, eller mer partiklar kommer ut med förbränningen).

Kort sagt, se hela bilden istället för att fastna för den enkla detaljen att en radar inte ser värme som sådan.

Så även om värmen i sig inte syns, så kan värmen vara till nackdel, om det även innebär andra effekter (såsom högre jonisering av luft, eller kanske att gränsen mellan olika temperaturer i luften kan orsaka reflektioner,

Det senare, uppvärmning orsakar skillnad i luftens ledningsförmåga. Gränsen mellan varmt och kallt kommer då att ge reflektion.

J.K Nilsson

Så även om värmen i sig inte syns, så kan värmen vara till nackdel, om det även innebär andra effekter (såsom högre jonisering av luft, eller kanske att gränsen mellan olika temperaturer i luften kan orsaka reflektioner,

Det senare, uppvärmning orsakar skillnad i luftens ledningsförmåga. Gränsen mellan varmt och kallt kommer då att ge reflektion.

J.K Nilsson

Har du en länk till detta. skulle gärna vilja läsa mer om det. minst sagt inressant

Har du en länk till detta. skulle gärna vilja läsa mer om det. minst sagt inressant

Det var ifrån en föreläsning om meteorologi. Det är samma orsak till anomalier i atmosfärstransmissionen av radiovågor. Vid visst väder kan man få refexer i luftlagren som gör att stationer plötsligt kan höras på längre avstånd och radarstationer kan få en större räckvidd.

Men om man skulle titta på utloppsvärmen från mototer med dagens taktiska radarstationer vet jag inte.

J.K Nilsson

Det var ifrån en föreläsning om meteorologi. Det är samma orsak till anomalier i atmosfärstransmissionen av radiovågor. Vid visst väder kan man få refexer i luftlagren som gör att stationer plötsligt kan höras på längre avstånd och radarstationer kan få en större räckvidd.

Men om man skulle titta på utloppsvärmen från mototer med dagens taktiska radarstationer vet jag inte.

J.K Nilsson

Som sagt, jag vet inte hur pass märkbart detta är för en radar.

Motsvarande effekt för en sonar är ju väldigt märkbart, i omvänd mening. Sonar blockeras ju av skikt med olika temperatur i vatten.

Men jag skulle åtminstone misstänka att det får någon slags effekt även i luft, och med avseende på radar. Men när jag försöker leta runt så låter det som jonisering ger mycket synligare effekter för en radar.

Hmm, väderradar använder sig bergis av dessa effekter för att se lågtryck/högtryck skulle jag ju kunna tro.