Ignis nitidus Posted October 8, 2008 Report Posted October 8, 2008 (edited) Jag har för mig att jag har sett någon typ av "pixel-camo" på en TGB20 faktist. Det finns ju en där det är runda prickar, men det ska nog även finnas en med lite mera fyrkantiga grejor. En snabb googling på tgb20 fick fram detta... [stor bild] Med tanke på att Söderström skrev att han inte menar det prickiga så lär det ju knappast vara det där mönstret Söderström syftar på. Det mönster Söderström troligtvis menar är ganska vanligt på presenningar som tex. är till för att täcka vissa elverk eller sitter på "burarna" på Strb90L. Mönstret i fråga ser ut som om någon tagit ett rutat papper och fyllt i vissa rutor med svart, andra med grönt osv. Edited October 8, 2008 by Ignis nitidus Quote
tgb1116 Posted October 8, 2008 Report Posted October 8, 2008 Med tanke på att Söderström skrev att han inte menar det prickiga så lär det ju knappast vara det där mönstret Söderström syftar på.Det mönster Söderström troligtvis menar är ganska vanligt på presenningar som tex. är till för att täcka vissa elverk eller sitter på "burarna" på Strb90L. Mönstret i fråga ser ut som om någon tagit ett rutat papper och fyllt i vissa rutor med svart, andra med grönt osv. Vilket väl är mer eller mindre exakt det som Mattssons bild i den här trådens 3:e inlägg visar? Quote
Ignis nitidus Posted October 8, 2008 Report Posted October 8, 2008 Med tanke på att Söderström skrev att han inte menar det prickiga så lär det ju knappast vara det där mönstret Söderström syftar på.Det mönster Söderström troligtvis menar är ganska vanligt på presenningar som tex. är till för att täcka vissa elverk eller sitter på "burarna" på Strb90L. Mönstret i fråga ser ut som om någon tagit ett rutat papper och fyllt i vissa rutor med svart, andra med grönt osv. Vilket väl är mer eller mindre exakt det som Mattssons bild i den här trådens 3:e inlägg visar? Exakt. Quote
Echo-89 Posted September 22, 2009 Author Report Posted September 22, 2009 Är det någon som vet var man kan få tag på en marpat uniform i Sverige? Är sugen på att se hur den funkar i svensk natur för mig själv.. Quote
Berg Posted September 22, 2009 Report Posted September 22, 2009 http://www.garderoben.se/produkt.php?id=289 Quote
Airboy80 Posted September 24, 2009 Report Posted September 24, 2009 När jag låg i lumpen var det några vid en annan pluton som brukade ha M/59 uniformer på sig i fält. Jag tror de var kockar eller mekaniker. De hade väl uniformerna som överdagskläder antar jag. Jag minns att jag noterade vid bataljonsövningar och liknande tillfällen att jag tyckte att deras enfärgade gröna uniformer "funkade" lika bra och ibland bättre än M/90 uniformen ur ren kamouflagesynpunkt så att säga. Men egen (och antagligen ganska impopulära) åsikt är att vi borde ha enfärgade fältuniformer i någon grönbrun ton. Det ser snyggt och enhetligt ut på kasärngården och om Bundesheer kan ha enfärgat så kan vi : ) Sen opererar ju FM numera ofta på den internationella marknaden vid fredsbevarande uppdrag där maskeringsförmågan hos uniformerna borde vara av underordnad betydelse. Det skulle också "sticka ut" mer, även om M/90 mönstret faktiskt även lyckas rätt bra med den biten. Det är min åsikt.. Quote
bushman Posted September 25, 2009 Report Posted September 25, 2009 När jag låg i lumpen var det några vid en annan pluton som brukade ha M/59 uniformer på sig i fält. Jag tror de var kockar eller mekaniker. De hade väl uniformerna som överdagskläder antar jag. Jag minns att jag noterade vid bataljonsövningar och liknande tillfällen att jag tyckte att deras enfärgade gröna uniformer "funkade" lika bra och ibland bättre än M/90 uniformen ur ren kamouflagesynpunkt så att säga. Men egen (och antagligen ganska impopulära) åsikt är att vi borde ha enfärgade fältuniformer i någon grönbrun ton. Det ser snyggt och enhetligt ut på kasärngården och om Bundesheer kan ha enfärgat så kan vi : ) Sen opererar ju FM numera ofta på den internationella marknaden vid fredsbevarande uppdrag där maskeringsförmågan hos uniformerna borde vara av underordnad betydelse. Det skulle också "sticka ut" mer, även om M/90 mönstret faktiskt även lyckas rätt bra med den biten. Det är min åsikt.. om de var kockar eller mekaniker så var väl deras överdragsklädsel M59 rätt hyggligt kamouflage-färgad ändå? skämt å sido, jag hade M59/69P under gu, och har haft M90 i över 15 år nu. jag gillar 69P mer än M90 av ett antal anledningar, dock är det ingen större skillnad på de bägges kamouflage möjligheter. var med om div prov av M90 utförda mer eller mindre galna befäl, som försökte utvärdera lövhögens möjligheter. förflyttning över skjutplats erik martin på skövde skjutfält var en av dessa. en Lt i lövhög och en i M59, slog vad, två plut vpl försökte se dem under förflyttning i låga ställningar. det blev dött lopp, de upptäcktes relativt samtidigt, pga att solen gjorde ett sällsynt besök. M59 var bra uniformer, inget snack om den saken, och när de uppgraderats till 69P blev de ännu bättre. 69.an är tom grunden till M90 i många avseenden. man har ändrat lite på ben-fickor, och jackan har fått ett par fickor till, annars är det samma grunder. Quote
The Swede Posted September 25, 2009 Report Posted September 25, 2009 m/69P är ingen uppgraderad m/59 utan en uniform framtagen för stridsfordonstjänst. Det var inte så att man fick ut en 69P istället för en m/59 om man inte var stridsfordonspersonal. Den jämförelse haltar alltså lite eftersom de två uniformerna har olika användningsområden och därmed olika krav. The Swede Quote
Halldén Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 När jag låg i lumpen var det några vid en annan pluton som brukade ha M/59 uniformer på sig i fält. Jag tror de var kockar eller mekaniker. De hade väl uniformerna som överdagskläder antar jag. Jag minns att jag noterade vid bataljonsövningar och liknande tillfällen att jag tyckte att deras enfärgade gröna uniformer "funkade" lika bra och ibland bättre än M/90 uniformen ur ren kamouflagesynpunkt så att säga. Men egen (och antagligen ganska impopulära) åsikt är att vi borde ha enfärgade fältuniformer i någon grönbrun ton. Det ser snyggt och enhetligt ut på kasärngården och om Bundesheer kan ha enfärgat så kan vi : ) Sen opererar ju FM numera ofta på den internationella marknaden vid fredsbevarande uppdrag där maskeringsförmågan hos uniformerna borde vara av underordnad betydelse. Det skulle också "sticka ut" mer, även om M/90 mönstret faktiskt även lyckas rätt bra med den biten. Det är min åsikt.. Nu börjar vi nog vandra OT, men... Vad jag har fått berättat för mig så skulle M/59 ha fungerat bättre än M/90 när det gällde att inte synas under förflyttning, M/90 tog dock hem priset när det gällde att inte synas när man var stilla. Quote
Nordjämten Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Om vi nu skall kolla på ett annat kamouflage än M90 så varför inte ASAT(All Season All Terrain)? Mvh Quote
Krille Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Slänger in en liten tankeställare: Hur många djur arter i Sverige är gröna till färgen?? Om man vill hitta det bästa kamoflaget så borde det kanske likna det som utvecklats av diverse djur som har för vana att gömma sig från rovdjur??? Quote
Nordjämten Posted October 6, 2009 Report Posted October 6, 2009 Slänger in en liten tankeställare: Hur många djur arter i Sverige är gröna till färgen?? Om man vill hitta det bästa kamoflaget så borde det kanske likna det som utvecklats av diverse djur som har för vana att gömma sig från rovdjur??? Dvs. ASAT.. http://www.asatcamo.com/ Quote
Shinobi Posted October 7, 2009 Report Posted October 7, 2009 Jag tycker ändå att det är för lite grön färg i asat:en. Om man kollar på de bilderna som finns på den sidan, så har objektet nästan aldrig ställt sig mitt bland gröna saker - även på de "gröna" bilderna. Då har han fått ställa sig framför en brun trädstam eller liknande. Annars var det en ganska bra camo! Quote
Maverick Posted October 18, 2009 Report Posted October 18, 2009 Nu börjar vi nog vandra OT, men...Vad jag har fått berättat för mig så skulle M/59 ha fungerat bättre än M/90 när det gällde att inte synas under förflyttning, M/90 tog dock hem priset när det gällde att inte synas när man var stilla. I början av 90 talet var jag instuktör inom frivilligfösvaret och under en övning gick det 2 personer framför mig i mörkret. Nu är det en massa år sedan men bedömt avstånd 2-6 meter. En typisk svensk höstnatt med moln. Den ena var klädd i M90 av första generationernn och kasernvårdad. Den andra hade en M59 som var av typiskt snitt. I mörkret försvann den ena totalt medan den andre syntes bättre. Det som gjorde att M90 syntes var de ljusa fälten som reflekterade ljus avsevärt bättre och därmed "levde" mer när man rörde sig. Jag kan inte alls bedömma hur detta påverkar i dagsljus eller på längre avstånd utan detta var bara mina 5 ören. Quote
Elkhound Posted October 18, 2009 Report Posted October 18, 2009 Om jag förstått rätt så togs m/90 kamouflaget fram för fordon. Omfattade tester visade att den variant av m/90-kamouflget som fungerade bäst är den som vi har nu. Dvs fordonsstorleken av mönstret. Detta pga, (och om detta är en skröna eller ej har jag ingen aning om), så är vi i västerlandet uppvuxna i ett ”fyrkantigt” samhälle. Vi är präglade på raka hörn… Vilket leder till att vi undermedvetet inte reagerar på/ser kantiga former. Det skulle då vara förklaringen till att det kantiga m/90-mönstret klarade testerna bäst. En nackdel var att mönstret inte var ’bäst’ när det testades på ”afrikaner uppvuxna i runda hyddor”. Dessa var mer präglade att inte se/reagera på runda former… Detta gällde dock som sagt – fordonsstorleken av mönstret. När försvarsmakten sen skulle införa en kamouflageuniform så visade tester att val av mönstret inte spelade så stor roll när ”man” gick ner i storlek på mönstret. Det viktiga var här istället soldatens ’självkänsla’ av att vara tuff, modern och att kamouflageuniform förknippas med att tillhöra en elit, (ja det här var på den tiden kamouflageuniformer fortfarande var något väldigt ovanligt och oftast något som förknippades med elitförband). Detta ledde till att försvarsmakten bestämde sig för vårt nuvarande mönster och storlek på kamouflaget – vissa skillnader i färgsättningen har dock förekommit under åren… Det viktiga var här istället ”försvarsmaktens profil” – en svensk soldat skulle kunna kännas igen som svensk. Genom att ha samma mönster på fordon, uniformer och annat skapas ett starkt igenkännbart varumärke. Vilket jag måste sägas har lyckats – vilket jag tror andra svenskar som gjort utlandstjänst kan intyga – vi får ofta beröm för vårt schysta camouflage. Att kännas igen är också en viktig del i striden, (undvika vådabskjutning), så, så länge mönstret inte är bland de sämsta i test, så anser jag att vi gott kan dras med det - det är trots allt en del av vårt internationellt väl kända varumärke! Quote
eskil Posted October 18, 2009 Report Posted October 18, 2009 Slänger in en liten tankeställare: Hur många djur arter i Sverige är gröna till färgen?? Om man vill hitta det bästa kamoflaget så borde det kanske likna det som utvecklats av diverse djur som har för vana att gömma sig från rovdjur??? Ganska många skalbaggar, larver, ödlor, grodor, paddor och fiskar är gröna. Varmblodiga djur har däremot väldigt svårt att producera grönt pigment. Quote
martinator Posted January 22, 2010 Report Posted January 22, 2010 Även fåglar kvalar in i gruppen med grönt på... /martin Quote
Blanco Posted January 22, 2010 Report Posted January 22, 2010 Anledningen till att det finns få gröna djur är att naturen bara är grön under vissa perioder, och det helt enkelt inte är effektivt ur överlevnadssynpunkt att ha ett kamouflage som bara är effektivt några månader om året. Quote
Krille Posted January 22, 2010 Report Posted January 22, 2010 Anledningen till att det finns få gröna djur är att naturen bara är grön under vissa perioder, och det helt enkelt inte är effektivt ur överlevnadssynpunkt att ha ett kamouflage som bara är effektivt några månader om året. Härmed kommer jag endast att kriga under gröna träd och på gröna gräsytor... Quote
eskil Posted January 23, 2010 Report Posted January 23, 2010 Anledningen till att det finns få gröna djur är att naturen bara är grön under vissa perioder, och det helt enkelt inte är effektivt ur överlevnadssynpunkt att ha ett kamouflage som bara är effektivt några månader om året. Gäller visserligen här i Sverige, men i stora delar av världen är det grönt året om. Sedan om kamouflaget inte passar årstiden så är det bara att byta. Vessla (vinter) vs. vessla (sommar) eller hare (vinter) vs. hare (sommar) Quote
R.Svensson Posted January 30, 2010 Report Posted January 30, 2010 Cadpat är fruktansvärt effektivt både natt och dag kan jag säga. Quote
Recommended Posts