Jump to content

Strix, bonus och robot 55

Torbern

Recommended Posts

Hej

Jag undrar varför man inte kan hitta mycket om det svenska artilleriet på soldf? Beror det på att vi inte har några artillerister?

Har försvarsmakten fasat ut Strix, bonus och robot 55 (TOW)? Då jag gjorde lumpen 95/96 stötte jag på både strix och Tow. Jag tyckte strix var ganska kass då man ange så exakta kordinater till eldledningen och ofta blev det fel och man fick be dem skjuta in sig.

Däremot var robot 55 bra. Vi hade 56 bill men jag tyckte nog mer om 55:an.

:rockon:

Hej

Jag undrar varför man inte kan hitta mycket om det svenska artilleriet på soldf? Beror det på att vi inte har några artillerister?

Har försvarsmakten fasat ut Strix, bonus och robot 55 (TOW)? Då jag gjorde lumpen 95/96 stötte jag på både strix och Tow. Jag tyckte strix var ganska kass då man ange så exakta kordinater till eldledningen och ofta blev det fel och man fick be dem skjuta in sig.

Däremot var robot 55 bra. Vi hade 56 bill men jag tyckte nog mer om 55:an.

:baskerPa:

Vad som är mycket eller lite kan man alltid fundera på och det går säkerligen att utveckla och uppdatera. Jag håller med om att det exempelvis saknas information om 12 cm grk. Skulle någon däremot sammanställa alla trådar om Artilleri, Granatkastare och övriga vapensystem så skulle man nog få ihop en sida som de flesta nog skulle tycka innehöll mycket information, men någon måste göra det.

Det finns trådar om varje vapensystem för sig och någon längre diskussion tas i de redan befintliga.

För Rb55 och Rb56 finns det andra som är bättre på, men Rb56 har fler stridstekniska fördelar än Rb55. Sedan vad man "tycker om" är kanske mer en subjektiv personlig bedömning.

Strix, eller Psvinggr 94, är inte det minsta utfasad utan används till 12 cm grk. Det är en mycket potent, användbar och beprövad granat. Att rapportera korrekta och så precisa koordinater på målet som möjligt när man skjuter, ja det blir ännu viktigare desto mer styrda och avancerade vapen man har. Ny teknik har gjort det lättare att med högre precision ange målen än tidigare. Psvingr94 är inte konstruerad eller kravställd för att skjuta ett skott en träff, utan har en viss procent som normalt missar målet. Innan man skjuter en Psvingr måste man i allmänhet sättskjuta pjäsen för att inte precisionen ska bli oacceptabelt låg. Skillnaden att skjuta Psvinggr 94 mot vanliga Sgr är egentligen inte så stor. För att träffa direkt utan eldreglera är Precision nyckelordet, i allt.

Artillerigranaten Bonus har tämligen nyligen levererats till FM och flera skjutningar har genomförts och fler skjutningar kommer att genomföras under hösten. Priset för både för målen och för granaten gör att man endast gör detta i mindre omfattning. Där har nyligen skett en produktutveckling av målsökaren i BONUS för att öka träffsannolikheten samt försvåra effekten av byggande av skenmål.

För Rb55 och Rb56 finns det andra som är bättre på, men Rb56 har fler stridstekniska fördelar än Rb55. Sedan vad man "tycker om" är kanske mer en subjektiv personlig bedömning.
Då är det ytterligt märkligt att FM väljer att avveckla Rb56, samtidigt som man diskuterar att återinsätta rb55 i form av tow2b.

Att säga att den ena roboten har fler "stridstekniska fördelar" är mycket märkligt då dom är utvecklade med helt olika kravprofiler. För en jägargrupp är det definitivt bättre att ha rb56 eftersom den är lättare och avsedd att kånkas runt på. I en fordonsmonterad lösning är det definitivt bättre med tow 2b som har längre räckvidd och större verkansdelar. Och nu har jag inte ens orkat blanda in ekonomi i det hela...

Då är det ytterligt märkligt att FM väljer att avveckla Rb56, samtidigt som man diskuterar att återinsätta rb55 i form av tow2b.

Att säga att den ena roboten har fler "stridstekniska fördelar" är mycket märkligt då dom är utvecklade med helt olika kravprofiler. För en jägargrupp är det definitivt bättre att ha rb56 eftersom den är lättare och avsedd att kånkas runt på. I en fordonsmonterad lösning är det definitivt bättre med tow 2b som har längre räckvidd och större verkansdelar. Och nu har jag inte ens orkat blanda in ekonomi i det hela...

Vad det anbelangar Kravpofil eller Ekonomi på de aktuella vapensystemen så har jag ingen som helst kunskap i den frågan. Att man skulle återinföra TOW2B var för mig en intressant nyhet.

Rb55 var å ena sidan större tyngre system med större räckvidd än Rb55. Men det krävde å andra sidan en fordonsmontering eller ett mer stationärt uppträdande. Under de förhållandena var Rb55 förmodlingen bättre.

Min poäng är att Rb56 är ett mindre och mer flexibelt system som kan användas i fler situationer än Rb55. Rb56 storlek gjorde att det lättare kunde transporteras och förflyttas både till fots och i fordon. Detta gjorde att man t. ex. kan lättare få det grupperat i anslutning till bebyggelse samt på platser som inte är nåbara med fordon. Systemet kunde även fordonmonteras i en rad olika typer av fordon. Den minskade räckvidden kompenseras genom ett mer flexibelt system. Uttrycket stridstekniska fördelar kanske var illa valt.

Den enda erfarenhet jag har av Rb 56 är att vi hade en robotpluton per kompani på BA01 och en robotgrupp per pluton på BA03.

Fick klämma och känna lite på prylarna på BA03, rätt kul grejer.

Det vi dock märkte jävligt snabbt i Bosnien var att vi hade inte nån som helst nytta av Rb56, det var aldeles för kort skjutavstånd på den.

Nu vet jag inte hur pass bra man skulle kunna nyttja den för strid i fosterlandet men vid den enda insats där systemet använts skarpt var det totalt värdelöst, utom möjligtvis för spaning under mörker med värmesiktet.

Fast, vi hade ju ett TNS per grupp ändå så..........

The Swede :lala:

Den enda erfarenhet jag har av Rb 56 är att vi hade en robotpluton per kompani på BA01 och en robotgrupp per pluton på BA03.

Det vi dock märkte jävligt snabbt i Bosnien var att vi hade inte nån som helst nytta av Rb56, det var aldeles för kort skjutavstånd på den.

Nu vet jag inte hur pass bra man skulle kunna nyttja den för strid i fosterlandet men vid den enda insats där systemet använts skarpt var det totalt värdelöst, utom möjligtvis för spaning under mörker med värmesiktet.

The Swede :baskerPa:

Menar du att maxräckvidden var otillräcklig, eller missförstår jag dig? :)

Runt 2 km låter ju inte för litet, även om det kanske är kortare räckvidd än andra jämförbara system.

Edited by Andtryggve

Vad menas med "kort skjutavstånd"? Vad är "TNS"?

TNS gissar jag är Thermal Night Sight alltså värmekamera.

Kort skjutavstånd, antagligen när effektiv räckvidd är kortare än bekämpningsavståndet från potentiella motståndare.

TNS gissar jag är Thermal Night Sight alltså värmekamera.

Kort skjutavstånd, antagligen när effektiv räckvidd är kortare än bekämpningsavståndet från potentiella motståndare.

Rätt förkortning är egentligen TTNS = TOW Thermal Night Sight men alla sa antingen ANTAS (eg AN/TAS-4) eller bara TNS för TOW night sight

En sak som låg rb56 i faten för mörkerobs var behovet att att ha med flaskor (kylmedia) som skulle fyllas på och fixas med samt batteriaccar medans ANTAS'en funkade med enbart krav på strömmatning.

Det var inte sällan avstånd på över 3km som vi vart beskjutna från....

/b

Förlåt om jag var otydlig.

Rb 56 har ett max skjutavstånd på 2000 m.

Det var sällan vi blev beskjutna på så kort håll från pv-mål, därav behovet av ett tyngre system med längre räckvidd.

Rb 55 har en räckvidd på 3750 m vilket hade varit mer lämpligt i Bosnien.

Som det nu blev hade vi i stort sett ingen nytta av robotsystemen.

Förövrigt är Rb 55 bärbar, fråga israelerna. :-P

http://www.israeli-weapons.com/weapons/mis...ats/MAPATS.html

The Swede :/

En sak som låg rb56 i faten för mörkerobs var behovet att att ha med flaskor (kylmedia) som skulle fyllas på och fixas med samt batteriaccar medan ANTAS'en funkade med enbart krav på strömmatning.

Det var inte sällan avstånd på över 3km som vi vart beskjutna från....

Det nya RB56 mörkersiktet går på batterier, funkar väldigt smidigt.

Om man kan sitta och observera på ett sådant avstånd så kan man kalla in artilleri. Värmefunktionen i siktet funkar väldigt bra för att kunna spana på vagnar och trupp på långt avstånd. Men robot56 passar inte direkt in i det snabbt anfallande mekaniserade skyttebataljonerna, det är mer anpassat för att defensivt försvar. Där har ett fordonsmonterat system som TOW en stor fördel.

Om man kan sitta och observera på ett sådant avstånd så kan man kalla in artilleri.

Hade vi artilleri med oss i Bosnien?

Men robot56 passar inte direkt in i det snabbt anfallande mekaniserade skyttebataljonerna, det är mer anpassat för att defensivt försvar.

Framför allt är det anpassat för svenska infanteriförband som verkar i svensk terräng. I det som brukar kallas för "betäckt eller småbruten terräng" är det sällan man får chansen att skjuta på något på längre håll än 2000m.

Hmm det verkar som hela diskutionsforumet har blivit oseriöst :) . Skärpning killar! :bash: Jag frågade lite relevanta frågor om de olika systemen och nu verkar allt ha blivit pajkastning mellan olika killar som varit i bosnien.

mvh

Grinolle surdeg :camo:

Hmm det verkar som hela diskutionsforumet har blivit oseriöst :) . Skärpning killar! :bash: Jag frågade lite relevanta frågor om de olika systemen och nu verkar allt ha blivit pajkastning mellan olika killar som varit i bosnien.

mvh

Känner du att du inte har fått svar på de frågor som du ställde?

Det här är ett diskussionsforum och inte "Fråga Olle". Visst kan du ställa frågor här och med största sannolikhet få dem besvarade, men bli inte putt för att folk börja diskutera de saker som du frågade om.

mvh

På vilket sätt anser du det vara pajkastning att jag redovisar mina erfarenheter och de lärdomar vi drog i Bosnien?