Jump to content

Fallskärmsjägare - Extramönstring 09


Recommended Posts

Tjenare!

Det är så att jag, som många andra, är intresserad av fallskärmsjägartjänsten. Jag kunde dock inte söka på grund av att jag hade för lågt på berfälslämpligheten. Har hört fårn en kompis att det ändå ska gå att söka (vet btw dock inte var han fått infon ifrån). Undrar därför om ni har några erfarenheter om det går att komma vidare till extramönstring trots att man inte uppfyller de krav som finns på mönstringen. Tack på förhand :)

Du kan alltid skicka ett brev till Pliktverket där du överklagar deras beslut och att du anhåller om att få söka fallskärmsjägartjänst. Det visar om inte annat att du har vilja och inte ger upp så lätt.

 

Nu vet jag dock att intresset för fallskärmsjägartjänst har ökat och att det är rekordmånga som fått fullt godkänt vid mönstringen och kommer att komma till förtesterna i vår.

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 426
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu vet jag dock att intresset för fallskärmsjägartjänst har ökat och att det är rekordmånga som fått fullt godkänt vid mönstringen och kommer att komma till förtesterna i vår.

 

Lycka till

 

Skulle du kunna utveckla det där lite mer:). Är det så att pga det stora intresset och rekordmånga godkända så kommer de kalla fler till EM eller är det bara för att beskriva att det är svårt att komma till FJS den andra vägen?

Link to comment
Share on other sites

Skulle du kunna utveckla det där lite mer:). Är det så att pga det stora intresset och rekordmånga godkända så kommer de kalla fler till EM eller är det bara för att beskriva att det är svårt att komma till FJS den andra vägen?

 

Vet ej vilken andra väg du menar men det är en 30% ökning av sökande som har uppfyllt alla krav. Detta innebär att det blir fler aspiranter till förtesterna och förhoppningsvis en större årskull 2009. Kraven ruckar man dock inte på...

Link to comment
Share on other sites

Skulle du kunna utveckla det där lite mer:). Är det så att pga det stora intresset och rekordmånga godkända så kommer de kalla fler till EM eller är det bara för att beskriva att det är svårt att komma till FJS den andra vägen?

 

Vet ej vilken andra väg du menar men det är en 30% ökning av sökande som har uppfyllt alla krav. Detta innebär att det blir fler aspiranter till förtesterna och förhoppningsvis en större årskull 2009. Kraven ruckar man dock inte på...

 

 

Jag menar den andra vägen att tex att ringa till FJS och ansöka om att få extramönstra ändå. jag kan bara hoppas att det stämmer det du säger, eftersom jag skulle tolka fler sökande (med godkända resultat) som mer konkurrens om EM- platserna. Hur har du fått reda på detta egentligen? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Sånt här verkar PV hyckla en del med. En vän som mönstrade samtidigt som mig fick bara 6 i befälslämplighet och fråga om han kunde söka till FJS. Men förrättaren sa att befälslämpligheten var för låg. Sedan direkt efter samtalet gick psykologen förbi och förrättaren stannade honom:

"Du grabben här skulle vilja söka FJS, du kan inte höja upp befälslämpligheten ett snäpp?" "Jojjo visst, klart grabben ska få bli fallskärmsjägare.", ungefär så.

 

Edit: Lägger till den här lilla rackaren :blink:

Edited by JoelFfs
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har en vän som vill bli fallskärmsjägare, men har inte fullgod syn. Han behöver inte glasögon eller något men ändå inte helt bra. Hur bra syn måste man ha?

 

alltså när man mäter och har 0.8 eller så (vet inte vad måttenheten heter) B-)

Link to comment
Share on other sites

Sånt här verkar PV hyckla en del med. En vän som mönstrade samtidigt som mig fick bara 6 i befälslämplighet och fråga om han kunde söka till FJS. Men förrättaren sa att befälslämpligheten var för låg. Sedan direkt efter samtalet gick psykologen förbi och förrättaren stannade honom:

"Du grabben här skulle vilja söka FJS, du kan inte höja upp befälslämpligheten ett snäpp?" "Jojjo visst, klart grabben ska få bli fallskärmsjägare.", ungefär så.

 

Liknande sak berättade en i min grupp om under GU.

Personen i fråga fick sin befälslämplighet justerad i efterhand av psykologen

så han kunde placeras på MP, detta enligt egen utsago.

 

Myglet lever visst kvar inom pliktverket.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit lite småsugen på att söka fallskärmsjägare också , är inskriven på luftburen soldat nu. Anledningen att jag inte sökte var pga min 6a i styrka jag hade i våras på mönstringen! hade 706 som snitt på de 2 dragen och det krävdes 708 för att få en 7a, grymt irriterande! idag skulle jag säkerligen dra en 8a eller 9 då jag spenderad åtskilliga timmar på gymmet. Hur ska man bära sig åt för att skicka in en ansökan till FSJ ändå?

 

Jag var förra helgen på de luftburnas infohelg och klarade mig igenom den utan problem! Hur skiljer sig de luftburnas och fallskärmsjägar utbildningarna sig åt? Vilket skulle ni satsa på? Vilket kommer vara roligast? B-)

 

blev förövrigt erbjuden att söka kustjägare men kände att jag föredrog luftburen före just den tjänsten; men som sagt rankar fsj otroligt högt!

 

mvh martin

Edited by Martinljunga!
Link to comment
Share on other sites

Om någon kunde svara på det här så skulle jag vara väldigt tacksam. Jag är inskriven som luftburet befäl och sökte även tjänst som fallskärmsjägare. Jag fick ett brev idag där det stod att förtesterna - dvs. extramönstringen - troligen hålls i april 2009 och att det blir inryck i augusti 2009. Det står att man får besked senast 4 veckor innan förtesterna, och att även de som inte kommer in får besked.

 

Nu är det så att jag verkligen vill få chansen att göra förtesterna, men mitt snitt på mönstringen var bara 7.8. Jag undrar om det kan finnas någon chans att överklaga eller på annat sätt övertyga folket där om att man ändå ska få göra förtesterna, om man nu inte blir uttagen.

 

Tror någon det är möjligt? Eller har någon erfarenhet av det? Om man ringde dit och övertygade dem om att man var väldigt motiverad och kände sig kapabel nog att få göra förtesterna, tror ni att dom skulle kunna tänka sig att ändra sig?

Link to comment
Share on other sites

Så länge ni inte har blivit nekade att få komma till förtestet så finns det ingen anledning att börja ringa, maila eller skrika om hur lämplig ni är. Fortsätt springa, lyfta vikter, simma och gå med packning men sitt i övrigt still i båten och låt processen ha sin gång. Om gränsvärdena för att söka är ex. 7 i kondition/styrka så betyder INTE det att man måste ha 9.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar.

 

Självklart! Träningen behövs för både tjänst och kropp vare sig jag får göra förtest eller ej. Jag var helt enkelt nyfiken på om någon hade en aning om man kunde göra så, OM man hade blivit nekad att göra förtesterna. Jag må vara lite väl tidig med frågan men det vore ju kul att veta om det finns något hopp kvar eller ej om man råkar öppna brevet och får läsa en mening man inte tycker om.

Link to comment
Share on other sites

Så länge ni inte har blivit nekade att få komma till förtestet så finns det ingen anledning att börja ringa, maila eller skrika om hur lämplig ni är. Fortsätt springa, lyfta vikter, simma och gå med packning men sitt i övrigt still i båten och låt processen ha sin gång. Om gränsvärdena för att söka är ex. 7 i kondition/styrka så betyder INTE det att man måste ha 9.

 

 

Väl talat rnc. jag anser också att man inte ska hålla på att gnälla i onödan. Det är ju även ovissheten och väntan som är en del i hela processen och kan man inte tåla detta och hålla nerverna i styr här så kanske man borde tänka om angående FJS. Angående gränsvärderna så behöver man nödvändigtvis inte ha 9 9 9 9 för att bli kallad, hade en polare som fick sjua i kondis, befälslämplighet, pliktförmåga och inskrivningsprov och 8:a i styrka och i övrigt godkänd som blev kallad till EM. Man tjänar ingenting på att oroa sig, tvärtom. Som sagt träna på och behåll lugnet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit lite småsugen på att söka fallskärmsjägare också , är inskriven på luftburen soldat nu. Anledningen att jag inte sökte var pga min 6a i styrka jag hade i våras på mönstringen! hade 706 som snitt på de 2 dragen och det krävdes 708 för att få en 7a, grymt irriterande! idag skulle jag säkerligen dra en 8a eller 9 då jag spenderad åtskilliga timmar på gymmet. Hur ska man bära sig åt för att skicka in en ansökan till FSJ ändå?

 

Jag var förra helgen på de luftburnas infohelg och klarade mig igenom den utan problem! Hur skiljer sig de luftburnas och fallskärmsjägar utbildningarna sig åt? Vilket skulle ni satsa på? Vilket kommer vara roligast? :baskerFN:

 

blev förövrigt erbjuden att söka kustjägare men kände att jag föredrog luftburen före just den tjänsten; men som sagt rankar fsj otroligt högt!

 

mvh martin

 

Har dålig koll på pliktverkets rutiner, men med hänsyn till hur många som sökt till FJS skulle jag bedöma chanserna för att bli kallad som tämligen små. Att du klarade luftburnas infohelg utan problem tror jag dessvärre inte är någon merit som ställer dig före i kön.

 

För info om tjänsten som fallskärmsjägare rekommenderar jag www.fallskarmsjagare.se

Link to comment
Share on other sites

Lite OT kanske, men...

 

När får man besked om man får extramönstra eller ej?, vilken helg/vecka brukar det vara?

fick besked från pliktverket igår,, blev rätt sugen på beskedet från k3 :banghead:

 

jag åker även mycket skidor, är synd om man råkar dubbelboka ngn helg:(

Link to comment
Share on other sites

Jag har en vän som vill bli fallskärmsjägare, men har inte fullgod syn. Han behöver inte glasögon eller något men ändå inte helt bra. Hur bra syn måste man ha?

 

alltså när man mäter och har 0.8 eller så (vet inte vad måttenheten heter) :wub:

 

Man måste ha 1.0 på båda ögonen för att kunna söka

Link to comment
Share on other sites

Jag har en vän som vill bli fallskärmsjägare, men har inte fullgod syn. Han behöver inte glasögon eller något men ändå inte helt bra. Hur bra syn måste man ha?

 

alltså när man mäter och har 0.8 eller så (vet inte vad måttenheten heter) :)

 

Man måste ha 1.0 på båda ögonen för att kunna söka

Är det 100 att man blir hemskickad om man på EM skulle se typ 0.8? Alltså att synen har försämrats något sen mönstringen.

Tänkte eftersom man väl får höra så dåligt som 30db(?) vid inryck?

Edited by JoelFfs
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med det. Förmodligen är det Pliktverket i Göteborg som skickar ut dessa.

 

Men jag har förståelse för att ni vill ha besked så snart som möjligt...

 

 

 

Nice Iceman :baskerPa:

 

Har du någon koll på när man kan tänkas få besked om huruvida man får komma på extramönstringen?

 

//Cesium

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tänkte kolla hur det går för alla er som hoppas få åka på EM. Måste ju kolla hur man ligger till^^

Är det någon som marschtränar?

Jag själv har inte kommit igång med det utan avvaktar nog 2,5 veckor tills mitt löpschema är slut och ersätter nått pass med marsch :)

Löpningen är väl det enda som känns rätt bra, 42:42 förra fredagen och idag är det dags för milen igen, hoppas på 43 minuter eller mindre. Och så har Cesium börjat gymma vilket verkar vara det bästa jag gjort på länge eftersom jag är vidrigt klen. 3 pass i veckan med mycket ben och rygg. Men har upptäckt att armarna måste med också (blir mest chins, böjjsträck o.s.v. för dem)

 

Men som sagt, hur går det för er andra?

 

Kram //Per

Link to comment
Share on other sites

Härligt Cesium, kravet på 48 minuter är ju väldigt besegrat för din del :) Själv ligger jag efter med löpningne, har inte kört på en månad pga sjukdom :( Kan däremot rekommendera ett bra armhävningspass jag har kört lite på nu när jag har vart i tillfriskningsskedet, det ser ut såhär (tog det från någon här på forumet, jag tror det var en KJ-aspirant, all credd till honom):

 

20 sek belastning + 10 sek vila, upprepa detta 5-8 gånger. Alltså; under belastningsperioden så kör man så många armhävningar man kan och vilar sedan 10 sek. Sedan upprepas detta mellan 5-8 gånger. Kan med fördel användas för att köra armhävningar, chins, dips, squats och situps.

 

Funkar grymt! Men som sagt, all credd till uppfinnaren, har dock för mig att det härstammar från crossfit i begynnelsen, det ser ut som ett sådant pass i alla fall! Skriv ner resultaten och se förbättringar från pass till pass.

 

/Macki-s

Link to comment
Share on other sites

Macki: Låter som ett schysst sätt att iaf träna de lite "lättare" övningarna (som böjjsträck). Måste iaf prova och se hur det är imorn.

Bom: Fyspass innehåller allt mellan löpning och stryketräning eller? (för oss som inte är hockeypojkar)

Av ren nyfikenhet undrar jag hur många böjjsträck mm. alla klarar, vill som sagt veta hur man ligger till i konkurensen^^

Själv Klarar jag 40-50 böjjsträck, 3-4chins(!!!) och de andra övningarna har jag inte maxat på typ 4 månader men ligger lätt på 60+ i situps och rygglyft. Känns som att det är armarna som sviker(eller jag som sviker dem).

 

Kan väl säga att jag precis la till 1:41 på min miltid. Helt stört vad konstigt det blev idag, löpsteget var kamelaktigt.

 

Är det någon som huserar i Norrtäljetrakten?

Link to comment
Share on other sites

Härligt Cesium, kravet på 48 minuter är ju väldigt besegrat för din del :rockon: Själv ligger jag efter med löpningne, har inte kört på en månad pga sjukdom :( Kan däremot rekommendera ett bra armhävningspass jag har kört lite på nu när jag har vart i tillfriskningsskedet, det ser ut såhär (tog det från någon här på forumet, jag tror det var en KJ-aspirant, all credd till honom):

 

20 sek belastning + 10 sek vila, upprepa detta 5-8 gånger. Alltså; under belastningsperioden så kör man så många armhävningar man kan och vilar sedan 10 sek. Sedan upprepas detta mellan 5-8 gånger. Kan med fördel användas för att köra armhävningar, chins, dips, squats och situps.

 

Funkar grymt! Men som sagt, all credd till uppfinnaren, har dock för mig att det härstammar från crossfit i begynnelsen, det ser ut som ett sådant pass i alla fall! Skriv ner resultaten och se förbättringar från pass till pass.

 

/Macki-s

 

Yes, det är ett crossfitpass. Tror jag la upp det någon gång här som du sa. Det är ett bra sätt att träna syratåligheten! 3-2-1 GO!

Link to comment
Share on other sites

Bom: Fyspass innehåller allt mellan löpning och stryketräning eller? (för oss som inte är hockeypojkar)

Av ren nyfikenhet undrar jag hur många böjjsträck mm. alla klarar, vill som sagt veta hur man ligger till i konkurensen^^

Själv Klarar jag 40-50 böjjsträck, 3-4chins(!!!) och de andra övningarna har jag inte maxat på typ 4 månader men ligger lätt på 60+ i situps och rygglyft. Känns som att det är armarna som sviker(eller jag som sviker dem).

 

Kan väl säga att jag precis la till 1:41 på min miltid. Helt stört vad konstigt det blev idag, löpsteget var kamelaktigt.

 

Är det någon som huserar i Norrtäljetrakten?

 

Ja det är ganska varierat men löpning blir lite lidande. Vi kör med 3 olika fys veckor då första är tyngre gym, andra är underhållande styrka med egen kropp och tredje är löpning ca 5 km mer rehab än träning. Under vecka 1 kör vi även intervaller på gymträningen á 8 X 250m.

Sedan vi börja med den fysen har jag förbättrat mitt cooper-test från 11.23 i aug till 10.22 precis innan jul. Sedan händer det ibland att man själv går ut och löper/promenerar lite ;)

Armhäv har jag inte maxat sedan jag var 13-14 men chins brukar jag träna 3x8 och när jag kör träning med armhäv kör jag 3x30 med 3x30 sit-ups och byter fram och tillbaka. För de som inte vill ligga och köra ryggres måste jag även rekomendera "god mornings" lite mer varierad övning där du även får med stabilisatorer i bål och ben.

Vill man förbättra sin kondition snabbt ska man försöka köra mycket intervaller uppblandat med långt rehab löp. Sedan så är brottarträning (fysen) väldigt effektiv då de kör mycket crossfit som nämts ovan. Den ger oerhört bra kroppskontroll och sega stryktåliga muskler.

Edited by 113_Bom
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...