Jump to content

Närskyddssoldat

Recommended Posts

Tjo..

Det är så att jag blev närskyddssoldat på mönstrigen (eller egentligen efter att jag överklagat, och bytt till det från bevaknignssoldat..) och ville få lite mer information om närskydd. Pappren som man får från mönstringen ger inte så mycket info egentligen, och lumpensajten beskriver allt i princip som riktiga eliteutbildnignar så det ger väl inte så mycket heller. Har iofs snackat med en del bekanta och fått reda på lite men tänkte se om jag kunde ta reda på ännu mer :)

Vad jag uppfattar det hela som är att det är ett statiskt förband som ska beskydda t ex artielleri och sånt från fientliga förband.. och man får väl handskas med lite tyngre vapen ex granatkastare

Det här e inget svar på din fråga men  inskrivningsförrättaren lurade på mig bevakningsgruppchef, fastän jag bad om en ansträngande tjänst. Skrev till pliktverket och vips så var jag bassäkman. Lite skillnad (sarkasm)

Det är så när man överklagar. Jag har det intrycket nu att närskydd är någon sorts bevaknign möjlgitvis något roligare, men iaf lät det bran är han bytte, sen när man väl började tänka började det bli lite sent.

Tycker inskrivnningsförättaren är förjävla bra på att få en utbildnign som kokgruppsbefäl låta som en utbildning till fallskärmsjägare också :P

Tillhör du Flygvapnet eller Armén?

FVs NSKY har bytt namn till Flygbassäk vilket bättre återspeglar deras egentliga uppgifter.

Det skiljer en hel del mellan olika kullar och förband t ex fick ca 5 års kullar på F16 sitta i vakten som vilka bevakningssoldater som helst. Självklart med "riktig" tjänst under den lilla tid som blev över.

Nu har man anställt securitasvakter så det borde vara bättre nu.

Vad arméns nsky gör vet jag inte riktigt men den uppfattning jag har fått är att det mer liknar vakttjänst och bevakning modell hemvärnet fast av förband från signaltrupperna och trängen istället för fasta objekt.

Som f.d. närskyddare (skenmål) har jag följande tips.

Att vara närskyddare kan vara en mycket trälig uppgift. Det blir mycket vaktpost där du kontrollerar inpasserande/utpasserande till grupperingsplatsen. I många fall blir de också jourhavande kabeltattare. Standard var liksom: vaktpost en timme, sova en timme, eldpost en timme, sova en timme, vakpost en timme... dygnet runt! Det kunde bli mycket slitsamt framför allt under två-veckorsövningar.

Det positiva var sammanhållningen. Närskyddare håller ihop. \:)

Fördel två, mycket vapen. (Relativt alltså). De första tre månaderna är bara en massa krigande. (eller var så för oss på revinge). Det var skoj! :huh: Det är lite en smaksak om man tycker om närskydd, men jag tror nog det finns roligare placeringar att söka. Folk som tycker om att kriga lite i kombination med att softa tycker nog om närskydd.

angående om att överklaga, jag mönstrade i maj förra året, är inte det lite för sent att överklaga nu ?

tack för information om närskydd, lite som jag misstänkte alltså.. kanske inte helt dumt med att det blir visst softande jag själlv inte gillar att springa runt särskilt mycket eller marschera så kanske inte helt fel ändå med närskydd :huh:

men det kanske finns en hel del roligare grejer å andra sidan

Ett stalltips som inte kom med var:

Acceptera inte en Skenmålstjänst. Ofta blir det en närskyddsgrp som får axla skenmålstjänsten och det är drygt! Det är två lastbilar med skenmålsutrustning (48 kamouflagenät, 12 tältatrapper, 20 brännare b.la.). Undvik! Det är, i mitt tycke en skittjänst, och jag kan inte säga att jag rekommenderar det till någon. Ja, såvida du inte gillar att montera ihop skenmålsbaser och vakta dessa.

Så om du kollar upp din närskyddsplacering, dubbelkolla att du inte torskat dit på skenmål!

NSKY inom flyget (numer bassäk eller vad det hette) handlar om det det låter som - att säkra basen dina kamrater arbetar på. Med hundpatruller förstärkta med ksp, psk och annat trevligt patrullerar gruppen dygnet runt i skift för att se till så att inga dummingar tar sig in. Flera plutoner bevakar samma objekt och antalet varierade beroende på objektets betydelse. Ofta samarbetade man med flygbasjägarna, även om min personliga erfarenhet kring detta förband inte är direkt övertygande.

Om en grupp skurkar lyckas ta sig förbi undertiden patrullen inte är på just den platsen så gäller det att snabbt som 17 få stopp på dem innan de når objektet. Därför kallas den dela av plutonen som inte patrullerar för tillfället ut i tg mellan den nu förföljande patrullen och de annalkande fi. Fångade i ett skruvstäd nedkämpas banditerna och alla befäl blir lyckliga. Så var det väl tänkt att det skulle fungera iaf.

Guest Sudden

Vad jag har hört så är det väldigt olika Flygbassäkutbildningar beroende på vilket förband man ligger på.

De hade visst fått väldigt fria händer när det gäller att utveckla denna relativt nya tjänsten.

Väldigt olika utrustningar också. F4 har det visst väldigt bra med materiel, utöver ak5 och ak5B så har de m203 och Kulspruta 90 i varje grupp. Och varje patrullmedlem har mörkerhjälpmedel!

Edited by Sudden

Om jag kommer ihåg Anbas rätt bestod en gammal närskyddsgrupp av gruppchef, stf gruppchef (båda med Ak5B), 2 st hundförare (vanlig Ak5), 2 st sjukvårdsmän (Ak5 + Grt) och 2 st understödsmän (Kulspruta 58, Kulspruta 90 eller Grg). GN1 fanns också på gruppen men jag kommer inte ihåg i vilken utsträckning.

Flygvapnet har ju ofta legat långt framme när det gäller att få ny utrustning till soldaterna så det vore inte helt överraskande om samtliga haft GN1 i några år nu.

Flygbassäk tror jag nu är 6 man per grupp och FBJ 5 man.

Kan någon som är mer insatt rätta mig/meddela hur det ser ut nuförtiden?

Vet inget om närskydd men att vara vaktsoldat kan inte vara det roligaste, iaf inte på P4. De har 4 vaktkurer och sitter ensamma i 3 av dem, måste vara riktigt långtråkigt. Då är det bättre att ha en ansträngande tjänst och göra något istället för att dega ihop totalt i en vaktkur.

fan då, det är ju p4 man ska utbilda sig på :ak:

hur kan jag kolla på om det är skenmålstjänst??

och vad gör man nu om man vill byta är rätt sen ? :(

hm står att man ska genomgå någon säkerhetsprovning, om det här verkligen är så illa som det börjar låta så kanska man råkar nämna al quaida eller något ,O

Det värsta är att den kollen dom gör i brottsregistret inte visar alla brott. På mitt kompani i år så fanns en person som hade blivit dömd för sexuella trakasserier 2 år tidigare. Den personen han tyvärr våldta 3 person i Skövde p.g.a detta. I deras koll så hade de inte sett några tidigare anmärkningar och detta kommer 3 person få lida av resten av livet. Riktigt obehagligt och något som man inte tror händer i ens närhet.