Jump to content

Bal


Lpfolo

Recommended Posts

Hejsan.

Ska dansa en bal inomhus i en stor ishall. Tänkte bära m/87 och undrar om man ska ha baskern på eller av?

 

Jätte av.

 

Är dessutom en högtidsdräkt tillställning så skall de vita gandskarna på igen efter middagen.

Link to comment
Share on other sites

Har jag helt fel eller är det inte så att om det är mer än 8 meter till taker skall/får huvudbonad bäras. Det är i alla fall vad vi blivit lärda för drygt en månad sedan..

Link to comment
Share on other sites

Har jag helt fel eller är det inte så att om det är mer än 8 meter till taker skall/får huvudbonad bäras. Det är i alla fall vad vi blivit lärda för drygt en månad sedan..

 

Så då ska män ha hatt i kyrkan? Många äldre kyrkor bör väl kunna ha åtminstone åtta meters takhöjd?

Nja, jag tror inte riktigt jag skulle följa den regeln. Huvudbonad inomhus endast under tjänst eller fångeskort, annars inte!

Link to comment
Share on other sites

Däremot har jag en gång i tiden blivit instruerad att stora, torglika inomhusmiljöer, t.ex. terminalhallarna på Arlanda, samt Sthlms centralstation räknas som utomhus i huvudbonadsavseende. Någon som kan kommentera?

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag kan hitta står i Svensk soldat sidan 83:

Du skall bära mössa utomhus, men oftast inte inomhus

 

Jag har dock. precis som Leadhead, lärt mig att man inte behöver ta av sig mössan när man t ex går in i ett köpcentrum, tågstation, kiosk motsv.

Jag har för mig att jag läst detta någonstans men kan ej hitta det nu.

 

Vad gäller frågan om mössa av eller på på bal så är det väl rätt solklart, den ska vara av när man är inomhus.

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Har jag helt fel eller är det inte så att om det är mer än 8 meter till taker skall/får huvudbonad bäras. Det är i alla fall vad vi blivit lärda för drygt en månad sedan..

 

Man får väl se till avsikten med regeln. Om nu en bal skulle hållas i en lokal som tangerar gränsen till att i mössbärar-hänseende räknas som utomhus så beror det väl förmodligen på att det är den enda tillräckligt stora lokal man har, men det är fortfarande en bal. Om den atmosfär arrangörerna försöker skapa är att man är inomhus så skall man kanske inte hålla på och mäta takhöjden. Alltså mössa av.

Edited by Cykelskytt
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett militär personal bära mössa under diplomeringar/promoveringar i stadshuset iaf. Det är nog snarare som The Swede säger (vilket jag har något minne av att hört också). Är du i typ ankomsthallen på Arlanda kan du ha mössa på dig, publika lokaler och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Man blir tunnhårig av att ha mössa på sig inomhus :)

 

Lite andra etiketts regeler, ur ISF:Vet Hut från 1963

De yngre bör - dock inte de första danserna - dansa med de äldre damerna. De yngsta (kadetter, fänrikar, löjtnanter) bör ej vid större danstillställning bjuda upp äldre och högt uppsatta damer utan att anmodas därom. Det ar emellertid en hederssak mot värdfolket och damerna att närvarande dansanta damer ej får sitta ouppbjudna.

 

Då KSS baler får t ex under inga förhållanden en aspirant eller kadett dansa uteslutande med den av honom inbjudna damen, Man bör eftersträva att dansa med flera av kurskamraternas inbjudna kvinnliga gäster och .då inviterade utländska samt armé- och flygkadetters damer. Det brukar också uppskattas om man bjuder upp kurschefens, kompanichefens och övriga egna lärares damer.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

Ska dansa en bal inomhus i en stor ishall. Tänkte bära m/87 och undrar om man ska ha baskern på eller av?

 

Givetvis ska du ha baskern av, visst att det kan vara högt i tak så att reglementet säger att du får bära basker på inomhus. Men jag gissar på att det är ingen annan som bär mössa inomhus, så varför ska du bära basker då? Min personliga åsikt är med andra ord att du bär baskern dit & hem och inget under balensgång. Lycka till med balen.

 

//Styltenhielm

Link to comment
Share on other sites

Mössa/basker av.

 

Ishallen är ett substitut för en annan lokal, som förmodlligen inte hade haft 8m eller mer i takhöjd.

 

Jag har själv varit på bal i en sporthall iklädd m/87. Som nyutnämnd fänrik bör tilläggas. Och där var det mössa av som gällde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det enda jag kan hitta står i Svensk soldat sidan 83:
Du skall bära mössa utomhus, men oftast inte inomhus

 

Jag har dock. precis som Leadhead, lärt mig att man inte behöver ta av sig mössan när man t ex går in i ett köpcentrum, tågstation, kiosk motsv.

Jag har för mig att jag läst detta någonstans men kan ej hitta det nu.

 

Vad gäller frågan om mössa av eller på på bal så är det väl rätt solklart, den ska vara av när man är inomhus.

 

The Swede :rolleyes:

 

Och så även jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...