Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Därför att han påstår att grön basker inom FM inte tänkt att vara tilldelat kavalleriet försöker jag därför visa honom att sådant är fallet.

Att påstå att grön basker = SF inom väst världen är att ta i väldigt mycket, samt att kalla FFL för ett special förband. FFL har special förband men långt ifrån alla inom FFL tillhör dom.

Jag körde en edit på min förra post där jag radar upp en del exempel på länder inom väst som använder sig av gröna baskrar inom hela sina styrkor och inte bara special förband.

EDIT: Jag skulle däremot kunna tänka mig att sandfärgad basker däremot är väldigt kännt som ett SF kännetecken men men

Edited by Aleeio
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Och på vilket sätt är vad som är elajtfärg relaterat till grundfrågan i denna tråden?

Enough!

Rokare BG

Posted

vet inte, men för mig som rykte in i sommras är baskern rätt oväsentlig. För mig bär ALLA inom FM basker (förutom möjligvis bas-strilsäk, stackarna :clap: ).

Har inte så mycket att tillföra diskussionen, än att det här med "jag är tuff och har basker" helt enkelt är på väg att dö ut. Baskern har inget symbolvärde idag.. på förekommen anledning. Tyvärr kanske man ska säga, man undrar vem och varför som tog beslutet att samtliga vpl ska få basker.

Posted

Tog bort inlägg som inte tillför denna tråd något.

Denna tråd är väldigt nära att stängas då första frågan besvarats och just nu är det bara en massa svammel om vilken färg som är mest elit mm.

Fu Kjellberg/BG

Posted
Tog bort inlägg som inte tillför denna tråd något.

Denna tråd är väldigt nära att stängas då första frågan besvarats och just nu är det bara en massa svammel om vilken färg som är mest elit mm.

Fu Kjellberg/BG

Om det är mig du menar så ber jag om ursäkt. Svarade bara på ett påstående som jag tyckte var fel. Har aldrig menat att färgen på mössan visar hur elit man är utan att den gröna baskern traditionellt sett varit symbol för jägare/specialtrupper/commandos mfl, på liknande sätt som ex vinröd basker brukar vara luftburna fallskärmstrupper, svart för pansar etc.

/M

Posted

Hej för att tillföra min egna fundering till denna infekterade tråd.

Senast hörde något så var K3,s vakt & eskortpluton en del av krigsförbandet UndBat och ska således vara förbandets ”fältbasskydd” i tid av kris/krig. Mycket möjligt att detta spelar in i val av baskerfärg för denna pluton. Jag vet inte om detta är vanligt eller om K3 är ensamma om att ha detta upplägg.

Posted

Det är mycket enkelt.

UniR FM 2003 sidan 127:

Basker och baskertecken

Personal anlägger basker i nedanstående färger:

• mörkblå – generalsperson, officer i FCG samt personal som inte bär någon av nedanstående baskrar

• svart – LG/Svea livgarde, I 5/Fältjägarbat, I 19/Norrbottens pansarbataljon, P 4, P 7, P 10 och P 18.

• grön – LG/Livgardets dragoner, K 3, K 4, Lapplandes jägargrupp och FMUndSäkC

• vinröd – Fallskärmsjägarskolan

• sandfärgad – Norrbottens gränsjagargrupp

• klarröd – Försvarsmusikcentrum

• brun – Hemvärnet

• mellanblå - Helikopterflottiljen.

Till basker bärs baskertecken av guldfärgad metall utom av personal vid

Livgardet och trängtrupperna som bär baskertecken av silverfärgad metall.

Dessutom bär värnpliktig personal vid försvarsmusiken silverfärgat

baskertecken.

Med reservation för att vissa förband på listan är nerlagda.

Insats och bevakningsplutonen på K3 tillhör organisatoriskt K3 och då finns bara ett alternativ vad gäller basker.

Grön med baskertecken m/78 för K3.

The Swede ;-)

Posted
För mig bär ALLA inom FM basker (förutom möjligvis bas-strilsäk, stackarna :rolleyes: )

Ingen i Flottan bär basker, som tur är. Det kanske är vi som ska känna oss speciella och SF? Ingen basker och blå uniform, ojojoj... ;-)

Posted
För mig bär ALLA inom FM basker (förutom möjligvis bas-strilsäk, stackarna :rolleyes: )

Ingen i Flottan bär basker, som tur är. Det kanske är vi som ska känna oss speciella och SF? Ingen basker och blå uniform, ojojoj... ;-)

Det sorgliga är med et rådande politiska klimatet att snart kommer Kgl. Flottan att vara Special forces med rätta...

Hur många kommer att kunna hantera ett fartyg eller de olika skrån som finns ombord.

Dessutom utmärker vi (ja vi trots att jag inte varit flottist sen 00 och tillbringat en hel del i armen sär jag och förblir jag flottist) oss genom

avikande och "special" utrustning, SSD sustemet, kustkorvetter, ubåtar mm SAMT ingen Basker... :)

GMY

Special forces Huggy