Berna Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Hey. Har en bekant som ska rycka in som bevakningssoldat på K3. Han har frågat mig om han får möjlighet att göra baskerprov. Nu är jag lite fundersam på just detta faktum. Har för mig att jag sett en annan kamrat med basker från K3 som bevakningssoldat, stämmer det, eller har jag drömt? Tacksam för snabbt svar! (Vill ju inte verka okunnig) //Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 K3 vakterna får basker ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Skulle inte förvåna mig om det är så.Läste ett reportage om att bevakningssoldaterna tas på största allvar vid K3 och brukar användas till annat än att vakta grindarna. Annars så är det ju som så att alla värnpliktiga ska ha basker nu utom vissa mystiska skogsmatroser som kallar sig bassäk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 26, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 26, 2003 Nu när alla arméns förband ska få baskrar så får de säkert basker också Sen om de kommer göra nått baskerprov vågar jag inte svara på. Att de skulle gå jägarnas baskerprov finner jag inte speciellt troligt, utan isåfall att de får ett eget. \ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berna Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 He he, jo, det är väl så... Det är jag jäkligt stolt över. Att i alla fall bassäk klarar sig utan basker-hysterin. Istället är det ju hatthysteri som gäller, men det kanske vi inte ska tala så högt om... he he Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Old No.7 Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Rör det sig om baskerGRÖN ??? En annan sak, hur går det med baskerfrågan till alla i FM, senast jag fick veta så ska alla ha det, men är det beslutat om när hur var och varför ? färg ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Jag har en vän som låg sombevakningsvakt på K3, dom gick baserprovet tillsammans med jägarna, och fick, efter många om och men en basker... Något Som Jägarna INTE uppskattade... Dett var 01-02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berna Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 Nej, det är väl inte basker grön som gäller. Hörde att baskern skulle bli blå. Minns jag rätt då? (Lägg märke till mitt omedvetna rim) Denna tråd var egentligen inte avsedd som en basker-för-alla-eller-inte-duskussion. Börjar få nog av dem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Annars så är det ju som så att alla värnpliktiga ska ha basker nu utom vissa mystiska skogsmatroser som kallar sig bassäk. Nej, inte alla vpl. Däremot skall hela Armén bära basker from 20030201 enligt UniR FM 2003. Utanför Armén är det nog bara Fbj, Kj och Amf som bär basker, och UndSäkC(?). Och FöMus om man inte räknar in dem i Armén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 26, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 26, 2003 Färger och märken och vilka som får vad står i UNIRFM Blanda inte ihop FM och armén nu.. Armén ska få baskrar inte hela FM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 oops... misstog mig rätt hårt där... Hörde av en fd AmfPB att vid Amf1 dså gös baskerprovet lättare för vissa värnpliktiga för att även de ska få ta en trevlig grön basker. Kanske något sådant som gäller för bevakningssoldaterna? Förstår inte varför jägarna msåte bråka om att bevakingssoldaterna ska ha basker. De blir ju inte mindre jägare för att några bassar går och får en basker de också. Inom Pansar har ju alla basker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 26, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 26, 2003 oops... misstog mig rätt hårt där... Hörde av en fd AmfPB att vid Amf1 dså gös baskerprovet lättare för vissa värnpliktiga för att även de ska få ta en trevlig grön basker. Kanske något sådant som gäller för bevakningssoldaterna? Förstår inte varför jägarna msåte bråka om att bevakingssoldaterna ska ha basker. De blir ju inte mindre jägare för att några bassar går och får en basker de också. Inom Pansar har ju alla basker. Jo men jag kan förstå om det delas ut gröna baskrar till bevakningssoldater... då hade jag nog oxå knorrat en del.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berna Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 Blir det baskerprov för min kamrat, eller ingår det bara i baskerprovet att kränga på sig bootsen och baskermarchera ner till förrådet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 (edited) Blir det baskerprov för min kamrat, eller ingår det bara i baskerprovet att kränga på sig bootsen och baskermarchera ner till förrådet? Jag kan ju bara svara enligt min vän, och dom gjorde baskerprovet tillsammans med jägarna... sedan vad det betyder är inte min sak att tolka... Och det rör sig om Grön basker Edited February 26, 2003 by Fu Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berna Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 Tack för det! Du skrev att det var 01-02 som genomförde provet tillsammans med J va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Tack för det! Du skrev att det var 01-02 som genomförde provet tillsammans med J va? japp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Dags att börja knorra Kimster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 26, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 26, 2003 Dags att börja knorra Kimster. ...typ.. Nä jag kan bara tycka att det är synd att det ska bli så. Snart har väll alla jägarbågar också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Men det kan förklara att jag på tåget för ett tag sedan såg en kille som verkade ha spelat dataspel konstant i sisådär 5 år men ändå hade en grön basker på sig. Uppfattade dock inte vilket regemente ha kom från. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azan_Gb Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Baskern i sverige är väll inget utbildningsymbol.........e det inte Förbandsymbol? Rätt mig om jag har fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Baskern i sverige är väll inget utbildningsymbol.........e det inte Förbandsymbol?Rätt mig om jag har fel Beror på vilket förband om baskern är ett UTBILDNINGSTECKEN eller en 'normal' persedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daedalus Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Oavsett om alla får basker så vet man att jägare är de som betalar mycket blod, svett och tårar för sin. Basker var förr något särskiljande för pansar punkt slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Bevakningssoldater på K3 har tidigare hämtat ut sin basker på förrådet, utan baskerprov, detta har av förstårliga skäl lett till stora slitningar mellan de olika kategorierna av värnpliktiga... - HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 På K4 hade våra malajer basker och det rörde mig inte i ryggen. För mig är inte baskern det som kännetecknar en jägare, ge alla jägare en jägarbåge så är problemet löst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Kan förstå att ngn som har gjort baskerprov tycker att det är orättvist om nån bara får en basker, men om några bevakningssoldater har gjort baskerprov och fått basker för det så finns det väl inget att klaga på? >>Kimster: Jag antar att du är jägare, tycker du att det är fel att amf också har basker? Alla i armén ska få basker, men bara till permissionsuniform, dock kan regC bestämma om den ska få bäras i tjänsten. Det är vad jag har fått veta i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel KB K3 04-05 Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Vad jag har förstått så gör bevakningssoldaterna som utbildas på K3 SAMMA baskerprov som jägarna. Om de nu klarar detta... varför skall dom då inte få bära denna basker. Sist var det så att alla påbörjade baskerprovet... men en mycket större andel av jägarna klarade provet än bevakningssoldaterna. Kanske inte så konstigt.. Bevakningssoldaterna på K3 har tydligen en mycket bra utbildning jämfört med andra förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter_PB Posted April 1, 2003 Report Share Posted April 1, 2003 En liten funderare som jag grubblat länge på och vill ha svar: Hörde igår att en kille jag känner nyligen avgjort det ökända baskerprovet den gångna veckan, och med lite ork fått sin basker...Han ligger nämligen inne som vaktbefäl (G-land) och jag kanske inte är så uppdaterad på det där med baskrar på sistone, men är inte baskern, och då baskerprovet enbart till för mer krävande tjänster t ex Jägare?? Nu vet jag ju även att de pansar-snubbarna bär basker här i Swe och runt om i världen sen andra världskriget, men att jag går runt på stan och ser personer från alla möjliga befattningar strutta runt med basker, får mig inte alls lika motiverad att sticka ut som jägare senare fram...Jag kan helt klart förstå att t ex Amf får basker, men att alla malajer nu får basker, tycker jag är lite väl toffligt från Försvarsmakten...(Har en ålderdomlig, romantisk bild av det hela ;) ) *Detta inlägg är kopierat från egen tråd, så inget babblande om "LÄS TIDIGARE INLÄGG"* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 1, 2003 Forumsledning Report Share Posted April 1, 2003 (edited) En liten funderare som jag grubblat länge på och vill ha svar: Hörde igår att en kille jag känner nyligen avgjort det ökända baskerprovet den gångna veckan, och med lite ork fått sin basker...Han ligger nämligen inne som vaktbefäl (G-land) och jag kanske inte är så uppdaterad på det där med baskrar på sistone, men är inte baskern, och då baskerprovet enbart till för mer krävande tjänster t ex Jägare?? Nu vet jag ju även att de pansar-snubbarna bär basker här i Swe och runt om i världen sen andra världskriget, men att jag går runt på stan och ser personer från alla möjliga befattningar strutta runt med basker, får mig inte alls lika motiverad att sticka ut som jägare senare fram...Jag kan helt klart förstå att t ex Amf får basker, men att alla malajer nu får basker, tycker jag är lite väl toffligt från Försvarsmakten...(Har en ålderdomlig, romantisk bild av det hela ;) ) *Detta inlägg är kopierat från egen tråd, så inget babblande om "LÄS TIDIGARE INLÄGG"* MEN för bövelen LÄS tråden innan du skriver !!! /edit -jag länkar ytterligare en gång ! Tråden om basker Edited April 1, 2003 by Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted April 1, 2003 Report Share Posted April 1, 2003 Vad jag blir trött allt j*vla tjat om basker hit och basker dit Det är inte det att jag har låga tankar om jägare eller andra som gjort basker prov men basker är ej funkis i fält... där har jag hjälm eller fältmössan jag ser inte fram emot att HV ska få basker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted April 1, 2003 Report Share Posted April 1, 2003 (edited) Ett stycke franskt tygbit i olika kulörta färger som bärs på huvudet? Har aldrig riktigt förstått vad den stora grejen är. Som plagg är ju basker helt värdelös! Den skyddar inte mot sol eller regn eller kyla! Förmodligen den dummaste införskaffningen i svenska försvaret sedan regalskeppet Wasa. Länge leve bassäkhatten. Edited April 1, 2003 by Sgt1clHansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts