Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Vi har ju talat om GU och missioner härinne många gånger. Men jag skulle tycka att det vore kul att hör om den roligaste/mest givande/meningsfullaste övning du deltagit i inom valfri militär verksamhet i Sverige?

Själv minns jag bäst det tillfälle under GU som vi hittade en "fi-fallskärmar" gömda nära patrullsträckan och hur vi följde efter "sabotörerna", lade ut en SSL och fick stopp på dem samt den efterföljande omhändertagningen av de tre fi. Det var så realistiskt med skällande schäfrar, skadade patrullmedlemmar, öststats-talande fiender att man ett tag kände hur man tappade koncepten och för bråkdelen av en sekund tvekade om det verkligen var övning eller allvar. Den skyddsvisitationen glömmer jag aldrig samt känslan av att "f-n, här ligger en kille som ville skjuta ihjäl oss alldeles nyss!" :)

Kom igen nu; vilken övning kommer DU att minnas länge? :D

Posted (edited)

Den roligaste övningen. Utan tvekan: B-styrka åt Mhs-Halmstad drygt 2 veckor i Kosta.

Sprang omkring i denna fina mundering hela tiden, pangade, svinade och allt sånt roligt :ph34r:

Ryss.jpg

Gisslandrama (försöka byta två fångar mot deras begränsade lager av mat), vagnsstrid med Pbv 302, jaga kadetter, skriva saker med spritpenna på deras utrustning som ligger och skräpar i skogen. Fångvakt under deras fångförhörsövning. m.m

Oerhört roligt att slita upp luckorna på Tgb20, slita ut en förvånad kadett och dänga honom i marken och strippa honom på all materiel. För att sedan vakta dom i fångfållan där dom står med handfängsel och huva, skakandes och totalt nerbrytna och minnas att man själv har stått där. :D

Edited by Doyle
Posted

Beklagar längden på meddelandet. Hoppas nån orkar läsa igenom det. :D

Händelserna är verkliga och i kronologisk ordning.

Men först måste jag citera en bekant: "Helvetes helvete, alltid jag."

"Överlevnadslägret" (naturkostutbildning borde man kalla det):

http://koti.mbnet.fi/enforcer/hardware/surv.jpg

Kort beskrivning: "Potatis, lök och lite rå strömming. Kompletteras med det man hittar i skogen. OBS! Drick ej det vatten ni hittar, det är förgiftat". Fin övning, 5 dagar, började med cykelmarsch till Syndalen (25-30km?) på en militärcykel (ingen luft, inga bromsar, sadeln lös, styret löst), därefter 3 dagar i skogen med begränsad mängd mat och vatten, sedan 2 dagar fortsatt utbildning, skjutövningar mm. Dag 5 vaknar man och kan inte svälja. Skaffar befrielse från cykelmarschen, fänrik frågar i vilket skick ens cykel är, svarar OK, kapten får cykla tillbaka på den. Skrattar gott på lastbilsflaket; 25-30km hem, ingen luft, inga bromsar, sadeln lös, styret löst, kaptenen får smaka på egen medicin.

Är naturligtvis inte med på bilden. Den natten snöade det. Jag minns det speciellt bra, sov längst ut, hade inte tak över huvudet. :)

Absolut bästa övningen i detalj:

Lapplandslägret:

http://koti.mbnet.fi/enforcer/hardware/lappi1.jpg

http://koti.mbnet.fi/enforcer/hardware/lappi2.jpg

Skulle vara i 13 dagar, men tågresan hem tog 12 timmar längre än planerat. Berodde på tidtabellerna, militären får anpassa sig enligt civila.

Lägsta uppmätta temperaturen: -46. Några kilometer därifrån -48.

Var ska man börja berättelsen?

Dag 1. Nere i Karis, 1000km från destinationen, står ca.150 finska krigare varav 5st kvinnliga och urinerar sida vid sida i ett dike innan de stiger ombord på tåget. Gäller att inte vara blyg. Vattnet i det diket kommer att var förorenat i 4000 år. Utetemperatur -15.

Dag 2. Stiger av tåget i Misi. Det är kväll, språngmarsh genom 2m djup snö för att komma fram till samlingspunkten, tappar tillfälligt bort min grupp, men hittar den åter. Några timmar senare stiger vi ombord på våra terränglastbilar, kör 2 timmar. Stannar för att sätta på snökedjorna. Protesterar mot att de försöker sätta på alla 6 på en gång. Protesterna förblir ohörda. 2 timmar senare, en kedja är fastspänd, gruppen ändrar taktik, försöker med en i gången. 5 minuter senare fortsätter marschen. Somnar i sovsäkken ovanpå en NSV och en säck djupfrysta apelsiner. Kommer kl. 3 på morgonen fram, ingen har förberett eldställningen, utan fältspaden får leka snöspade. Vill påminna om att snön är 2 meter djup på sina ställen, 300 meter vägar, eldställningar och tältplatser ska grävas för hand. Blir klar precis till namnuppropet kl. 0600. Temperatur -19.

Dag 3. Sorterande av ammunition blandat med utdelning av ammunition före skjutningar. Ger stryk åt våra grannar med att inte missa målområdet med 300 meter. Tarmarna arbetar, inga problem ännu. Temperatur -26 grader. Gruppmedlem bryter samman och syns inte förutom glöden av hans tobak när han ligger i sovsäcken och röker.

Dag 4. Byter ställning, denhär gången har allt gjorts färdigt. Valet av ställning inte världens bästa, på en sluttning. Vinden påverkar motivationen att sortera ammunition. Temperatur -29.

Dag 5. Skjutningar och mera sorterande. Dricker en och en halv liter arméns kaffe och en liter saft efter att ha missat matutdelningen 3 gånger. Påpekar att det inte är smart att förvara vätska i fältflaskan. Ingen lyssnar. Några timmar senare enda personen med en flaska som inte är genomfrusen. Temperaturen -35.

Dag 6. 21.00 Blir kommenderad att hjälpa till med tankningen av gruppens terränglastbil, får följa med till bränslefordonet. Allt går bra, chauffören klagar på att han borde ha fått tanka för 2 dagar sen. Halvvägs stannar fordonet. Bränslet är slut. Får springa genom snön för att hitta bränsle, ca. 1km. Får springa 4 gånger den sträckan för att vägleda andra fordon och få allt som behövs. Dieselmotor, bör luftas innan man får igång den. Några timmar senare får man raseriutbrott, undersergeanten som ska auktorisera tankandet sitter i en annan bil och flinar när man berättar om vad som, eller rättare sakt inte, händer. Temperatur -36.

Dag 7. Hinner packa upp sovsäcken innan vi ger oss iväg. På väg till ställning 3 turas vi om att sitta shotgun. Vi åker med ledarbilen och plötsligt märker vi att alla andra tappat bort sig. Sitter 1 timme stilla och väntar på att de ska hitta oss. Kommer fram, och börjar sortera ammunition. Helikopter med försvarsmaktens kommendör Gustav Hägglund kommer flygande (fick senare veta vem passageraren var), kan inte motstå frestelsen att peka NSV:n mot helikoptern och imitera ljudet från ett maskingevär. Temperatur -40. Försöket skita, lyckas ej. Erbjuds chansen att följa med till soldathemmet i Rovaniemi i samband med vedanskaffning, köper choklad där för 50mk. Senare på kvällen: förflyttar mig mot batteriets tält, skiter färdigt 2 meter ifrån ett halvdussin vilda officerare och signalmän inne i tältet. Vill påpeka att jag inte utfört nummer 2 sedan avfärden, och inte sovit mer än 30min sen dag 5.

Dag 8. Hinner inte ens packa upp sovsäcken innan det är dags att ge sig av igen. Ställning 4 är färdig och av hög kvalitet bortsett från att gångarna formar en verklig labyrint. Min ryggsäck och sovsäck hamnar med fel bil tack vare ett muldhuvud från österbotten, tror att han gjorde det med flit. Söker efter det i 1 timme, försöker i 1 timme hitta ett tält där det finns utrymme, hinner sätta mig ner, då kommer ordern för namnupprop. Klockan är 0600 och dag 9 har börjat för länge sedan. Temperaturen är -42.

Dag 9. Sorterar ammunition, delar ut ammunition, samlar in hylsor och krutpåsar, sorterar allt skit. Får kl. 23.00 order av fänriken att sova minst 12 timmar. Tydligen hade han följt med mina prestationer. Temperaturen -43.

Dag 10. 0600 namnupprop. Infinner mig, och går och lägger mig igen. Sover några timmar till. Samma kväll förflyttar vi oss till ställning 5. Temperaturen är -45.

Dag 11. Ammunition delas ut och samlas in igen utan att ett enda skott avfyrats, ammunition delas ut pånytt. Gruppmedlem går sönder, kastar stormgeväret in i skogen, sparkar full granatlåda från lastbilsflaket men lugnar sig snabbt, troligen pga att han står ovanpå 3 ton skarp ammunition. Temperaturen är -46.

Dag 12. Får veta att vi skjutit ihjäl 3 renar dagen innan. Får renskav till middag. Sammanträffande? Temperaturen är -46. Hemresan påbörjas.

Dag 13. På grund av försening får tåget stå på en station i över 10 timmar, kommer fram efter midnatt. Temperaturen är -16.

Hur vet man att en övning varit tuff? När bara 4 bilder av 24 kan framkallas.

Posted (edited)

MINIMI: Hoppas du minns stridsskjutningen på Utö på KS01-utbildningen, kanske inte den allra bästa övningen med den är nästan en klassiker i mina ögon.

Edited by APC-mannen
Posted

Den absolut häftigaste övningen jag varit på var Nordic Peace 01 i Norge. Dom kravallerna var fruktansvärt adrenalinframkallande. (Det slutade med diverse käftsmällar o sönderskrapade ansikten) Letar fortfarande efter något som kan ge mig en lika mäktig kick.

Posted

Hmm häftigaste övningen. Det måste nog vara min slutövning, Ostbågen-99. Oerhört påkostad övning med nyhetstidningar som gick ut till övningsdeltagarna, om man hade tid att läsa dem dvs. Övningen varade i 2 veckor i stockholms norra skärgård och gick ut på att vi skulle förhindra etnisk rensning på minoritetsgrupper i Alfaland och Betaland, med en hel del väldigt våldsamma kravaller. Tyvärr fick jag inte delta i kravallerna då jag körde runt med antingen KJ eller A-dyk. Roligaste momentet var när KJ skulle göra en raid mot ett terroristläger, och hade innästlat med kajak tillsammans med bataljonschefen som också deltog. Jag och några andra båtar skulle hämta dem. Låg och väntade på dem när vi själva blev involverade i en eldstrid och öppnade eld med AK5 genom takluckorna och Kulspruta 58:or i ringlavetterna. KJ kom springande ungefär samtidigt och anföll från flankerna. Skitkul.

Posted

Våran slutövning var en höjdare, även om man inte kännde sig sååå delaktig i den...

Slutövning T2 -02 var modell Utlandstjänst... Först hadde vi 3 dagars utbildning, där vi lärde oss hur man bettede sig under utlandstjänt... Sedan fick vi ut specialgjorda ROE-kort, och sedan hadde också ett gäng SISU-vagnar lånats in... "KBny" aggerade soldatmarkörer, beväpnade med AK4 och gevär M/96... Sedan var även Hv och en del annat folk med som markörer... Tanken var att man skulle hålla facktjänsten på ett minimum, och koncentrera sig "Utlandstjänst", tyvärr var fortfarande behovet av ett fungerande Ledningstab nödvändigt, så det blev nästan bara facktjänst för våran del ändå... Men vi fick ijallefall upprätta och bemanna både en OP och en Checkpoint... Och det var KUL, även om man kunnde bli lite stäld när en bil kommer rullande med en gamal LV-kanon och bestämt hävdade att dom skulle in i den "säkra zonen" även att sitta/ligga i OPn på natten med NV-goggles och det börjas skjutas från lite överallt... Dock var Största adrenalinkicken när det blev en gisslansituation vid CP och man fick rycka ut dit...

Tyvärr fick jag inte se Flyktingförläggningen som dom byggt upp, den skulle tydligen vara häffitg, med massa "civila"... Sedan Att ING2 var där och amröjde var kul också...

Posted

Bad Karma. Var med på NP02. I mina ögon inte lika rafflande ... Låg mest och stekte övningen igenom. Genomförde dock en liten förflyttning med Hercules och helikopter till Gotland och köttade iväg några granater. Det var dyrt ... eller kul menar jag ... :)

Posted
Den absolut häftigaste övningen jag varit på var Nordic Peace 01 i Norge. Dom kravallerna var fruktansvärt adrenalinframkallande. (Det slutade med diverse käftsmällar o sönderskrapade ansikten) Letar fortfarande efter något som kan ge mig en lika mäktig kick.

Var det ni som fick stöttning av Särskilda beredskapspolisen då det var oroligt vid eran camp? SBP flögs in med hkp vid det tillfället.

Posted

Får jag tipsa om en trevlig husockupation eller kanske lite kravaller vid nästa världbanksmöte? :ph34r:

Posted

finns olika... långt inlägg, men mkt roligt att läsa, hehe

Nordic Peace 98

Gotland är delad i två länder och vi ska agera FN soldater i en no-arms-zon

vi ska behålla freden och även leta reda på en krigsterrorist.

Inleddes med "FN" utbildning på swedint en vecka det var rätt coolt för i slutet efter en checkponit övning, sa befälet att nu skulle jag kunna skicka ner er som FN soldater vilken dag som helst. Kändes man sig duktig.

Det roligasre delmomentet under tden övningen var där vi fightades mot krallaver i armkrok med lettiska fallskärmsjägare. haha det var lokalbefolkningen och vpliga från KA3. Senare den dan gick vi och letade rätt på Arkan den där krigsterroristen det var oxå kul.

Bästa Lösskjnutning minne

Men det fetaste övningen jag minns är när vi 7e partull

i vår plut finns patrullerna 7-12

hela KJ komp 98, patruller 1-12, avdelningar 1-6,

1avd = 1a + 2a prtl 2avd prtl 3+4 osv..

Jag(196/90)KSP(C und,StfC 7e)

Söder(192/90)GRG

Persson(190/105)GRG

Nilsson(188/80)C 7e

Gervfors (180/75) Farb/M203

och Albertsson(175/80) sjkvman

Alltså en "jätte"partull med 3 understödsgrabbar vi får i uppgift att med

1si 12,7a, 1 GRG, 2 Kulspruta 58 med 1000bulor/styck understödja

från en kobbe resten av plutonens framryckningar på en annan ö

det är mörkerstrid och simfire.

Vi får en ordonnans och en G-båt

Jag tar befälet vi drar bort till ön kollar in eldställningar

i lagom tid innan grupperar vi och inväntar ELD tid

Söder kör GRG't själv

Persson kör ena KSP'n och Jag kör andra

resten kär med Ak5or vi hade ju inga lösplugg till 12,7and då måste man ha speciella pipor och de fick vi aldrig se under hela vår utb de var på nåt annat reg eller nåt.

Men fan när ELd kommer hela jävla kobben lyser upp med de två 58orna som mullrar så underbart. Efter ett tag när övrig har skjutit slut på 5,56 ammon hjälper alla till att ladda....

efter ett par hundra bulor börjar sprutorna gå lite trögare eftersom vi inte kan byta pipa pga simfire, och de undra vad de ska göra skruva upp gascylindern och skjut!! skriker jag

fan vad kul det var, det var en stabil understödsuppgift det, hehe!

Bästa Skarpskjutning! minne

En annan rolig övning var under sammarin när Lt-befälen har utbilnindning till Kn och vi skulle ha skarskjutnign ledda av "eleverna" det var avdelnings ta terräng fram till eldställningar ett litet eldupphör i väntan på farbaren, sen förstöring av nåt objekt med Tortly, sen understöd och tillbakarycknig allt under skarpeldgivning.

Jag hade med mig 4 jägarmag (8 plåtmag) och 8 extra ammoaskar. jag drog allt på vägen fram och i eldställningarna sen under väntan på farbaren fylle man på och kylde bössan sen på väg tillbaka och lite udnertsöd drog jag nästan resten hade nog ett halft mag kvar. fan det var en skarpskjutning det. jag hade en AK5B och skruven där kornskyddsringen satt blåanlöpte(stål upphettas till den punkt så den färgas blå) av värmen. Jag var värst på avdelningen. söder till höger om mig och persson till höger om söder drog 14 rep 15 mag var.. vi låg typ 3-4 mag högre än övriga.

Posted (edited)
Hmm häftigaste övningen. Det måste nog vara min slutövning, Ostbågen-99.

Så bra att någon uppskattade övningen. Det enda som var bra med den övningen var att det inte regnade. Min belysargrupp avfyrade inte en enda 5.56:a :)...bedrövligt! Nu var iofs markstrid inte vår primära uppgift, men lite roligare än att ytspana en hel slutövning kan man faktiskt ha.

Det allra suraste var att vi blev lovade eldstrid ett flertal gånger. Bla skulle KJ frita gisslan men eftersom de var lååååååååååååååååååååååååångsamma på tidigare moment utgick vårat moment. Någon dag senare skulle samma fu**ing-j**la-k*k-KJ-pluton anfalla oss men exakt samma sak händer...här snackar vi antiklimax!

Det var dock två småroliga saker som hände. Det ena var enda som var när man äntligen skulle få sova lite men snabbt blev väckt av att några stridsvagnar körde förbi mitt keron mitt ute i skärgården (trodde jag). Av naturliga skäl var det inga stridsvagnar utan två viggen som lågsniffade och jagade varandra med diverse undanmanövrar o dyl...var kul att se...tills jag kom på att jag inte hade avfyrat min ak5:a än. (det är tre och ett halvt år sedan och jag är fortfarande bitter)

Det andra var att vi sänkte en korvett (har för mig att det var en korvett iaf...jag börjar bli gammal och mitt minne sviker ibland) utan att avfyra en enda robot. ,O Någon i närheten avfyrade en närlys och vi bjöds på en fullträff i motorrummet...kalas! För att göra historien lite klarare kan jag berätta att en avfyrad robot simuleras med ett närlys.

MVH Winnfield

Edited by winnfield
Posted

Jag har varit med i Hv i tio år och det har förekommit både roliga, mindre roliga och totalt dötrista övningar. En av de roligaste var när jag och ett antal friska grabbar var med nu i höstas på övningen Hagbard 3 i Karlskronatrakten. Vi var B-styrka och jobbade mot olika insatsförband GU. B.la S3, Lv6 och F17. Vi skulle innästla på en divisionstab och slå ut deras samband och sedan sprängde vi en radarlänkantenn vilket innebar totalt underrätelsemörker. Det var Silent Service rakt av. Inte ett skott avlossades och De Svenske märkte inget förrän vi drog några knallskott och raskt avvek. En polare till mig öppnade en terrängbil och skickade in en grön buntladdning rätt i knät på en något förvånad stabsmajor! Själv snubblade jag över högantennstag och rasade med pannbenet före rätt in i fälgen på en Tgb 13. Skitkul, men samtidigt lite oroligt eftersom man inte direkt fick något bra kvitto på hur FMs insatsorganisation fungerar i praktiken. Jag var även med under ett moment som innefattade Nationella Insatsstyrkan. Det var en gisslansituation som höll på i över tolv timmar med förhandlingar och djävulskap. Så länge F17s insatsstyrka var på plats gick det inte bra för di svenske. Deras C var passiv och rent av dålig som insatschef. Grabbarna satt i bussen med komarock på och ett stridspar som halvspanade mot vårt tillhåll! Vi klapp en av deras killar och fick en extra gisslan. Det var skitkul där också och vi blev rejält påsatta av NI när de skulle frita gisslan. En av oss knäppte i allafall en snut (fx-ammo) som spelade med och rasade i golvet. Snabbt, våldsamt och ett djävla hålligång. Kåken vi satt i blixtrade som ett flipperspel när snutarna drog på med flashbangs och raj-raj.

En återkommande och rolig övning är att vara med i Halmstad när FBU har sin slutövning i Strid i Bebyggelse. Ett kompani anfaller en B-styrka av plutons storlek, delvis inne i Halmstad. Inbrytning och rensning som final. Trevligt! Ett år hade vi BT-46 och då var det lååååga ställningar och realistisk framryckning.

Posted (edited)

"Bästa" övning min grupp var på var en övning i Kvarn -98.

Vi hade fått order innan avresa att vi skulle få skitmycke jobb att göra.

Vi skulle sanera både det ena och det andra. Vara C-varnare m.m.

Och vi GB fick stränga order att se till att gruppen inte framförde lastbilarna allt för trötta.

Väl framme i Kvarn så händer....... ingenting vi blev "bortglömda".

Tillbringade en hel vecka med att sitta i ett 20-tält och pilla navelludd.

På slutövning Kicken blev det andra bullar.

Annars fick vi kriga ut alla aggressioner på Överlevnads- / spanings- övningen. Fick ut en LÅDA lösplugg var.

Edited by Jason
Posted

hmm tror det var 97... en fullständig BT(simfire) övning vi skulle ta en Ö (holmögadd, umeå) från ett skärgårdsskytte komp(Hv) och sen försvara ön mot A-dyk, KJ och bassäk..

Övningen innehöll allt luftlandssättning, landstigning , innästling ja allt....lite för lite strid dock, och lite dålig planering av övningsledningen.

nån KJ eller annan som vill fylla i om övningen sett från erat perspektive?

Övningens citat:

"varför har inte KJ p-skott? " --- CV90 skytt :)

Posted (edited)
hmm tror det var 97... en fullständig BT(simfire) övning vi skulle ta en Ö (holmögadd, umeå) från ett skärgårdsskytte komp(Hv)  och sen försvara ön mot A-dyk, KJ och bassäk..

Övningen innehöll allt luftlandssättning, landstigning , innästling ja allt....lite för lite strid dock, och lite dålig planering av övningsledningen.

nån KJ eller annan som vill fylla i om övningen sett från erat perspektive?

Övningens citat:

"varför har inte KJ p-skott? "  --- CV90 skytt :)

Var med och körde en av båtarna som landsteg på gadden om jag inte minns fel så var det väl en del av övningen Nordvart som var en rep övning för 6 Amfbat.

Som sagt väldigt påkostad och vi landsteg med 605 KJ komp. Som var ett gäng rep gubbar så det blev mycket bly i luften den dagen.

Det var även den övningen som några Båt C från de sydligare breddgraderna valde att skjuta Grg inne i transpoten på en stridsbåt rakt ut genom fören och stäv luckan.

Edited by iNfO
Posted
Det var även den övningen som några Båt C från de sydligare breddgraderna valde att skjuta Grg inne i transpoten på en stridsbåt rakt ut genom fören och stäv luckan.

Det kan inte ha sett så vackert ut i transporten efter det. Vilken klant kom på den dumma idén och vad fan låg egentligen bakom det?

\)

Posted (edited)

Det kan inte ha sett så vackert ut i transporten efter det. Vilken klant kom på den dumma idén och vad fan låg egentligen bakom det?

\)

De blåste ut de bakre panelerna och svärtade ner lite. Bakom det hela låg att de skulle öva patron ur med blind ammo. Men någon hade fipplat runt ammunition så de fick tag i en 9mm övnings projektil tror jag det var men det blev ett fint hål i dörren och i stävporten tror att det var på 853 och nuförtiden sitter det en liten platta fast nitad på dörren som döljer hålet. :rocket:

Som B1 fick jag reda på det dagen efter när min komp C frågade varför en av mina båtar var utskjutna av egna soldater.

Anaars kan jag hålla med om att Ostbågen 99 också var en jäkligt bra övning körde på den tiden runt med en Ltrb och blev bordad av KJ några gånger var rätt intressant och bli utsläpad på fördäck och ihop buntad.

Kan inte varit 9mm måste varit större vid närmare eftertanke. Är den inte närmare 20 någon som vet??

Edited by iNfO
Posted

ja, Nordvart var det ja, tack iNfO :ak:

jo KJ grabbarna kan det där med landstigning ;) ..själv var jag rätt imponerad av A-dyk oxå som lyckades sno en ksp 58 av en natt post (ny utb fänrik på SSN) :D

Sen en liten lustig grej...en av CV90 blev utslagen av en "handgranat" genom VC luckan....av en amf /(kj?) blågul :o Därav citatet "varför har inte KJ p-skott? "

Sen en till lustig grej, en till ny utb fänrik kommenderade våran grupp, att ge eld mot en CV90 fast han kan omöjligt ha missat att dom ända CV90(2st) på ön var våra....behöver jag säga att vi inte lydde order ;)

Posted

Jag var med på Strong Resolve 02 och det är ett starkt minne (inte så konstigt heller =)

Sveriges heroiska återtåg till Polen efter 350 år. =)

3 veckor ute på den polska landsbygden, på ett gammalt ryskt skjutfält från kalla kriget.

Det hela började med nedtp till flygplatsen i Swinoujcie och sedan buss till hamnen i Stettin där vi hämtade lastbilarna för att sedan åka 20 mil efter att ha varit vaken i 24 timmar, det blev senare känt som "Slaget om Stettin" pga en hel del strul och avåkningar. Kom sedan fram till Camp Svea i Glebokie, ett militärt övningsläger vid skjutfältet och där satte vi upp förläggning och rep-plats.

Sedan var det tre veckor som förflöt någorlunda lugnt, med en del stölder ur matförrådet av polacker, några av våra soldater som tyckte att det var en bra idé att råna markalådan.

Vi fick också åka på studiebesök hos danskarnas repkompani i närheten vilket var intressant, och de kom senare förbi och lät oss åka deras Piranha-vagnar ute på skjutfältet.

En dag var några av oss iväg på stridsskjutning med strf 90 och grk och det var riktigt häftigt, de pangade på ordentligt.

De hade minkurser som några fick gå på, inklusive mig.

När det var dags för hemrotation så var det samma grej fast bakvänt, packa ihop allt och fara tillbaka till hamnen där vi sov i ett gammalt lager, för att sedan ilasta båtarna och flyga hem igen.

Allt som allt, en riktigt kul upplevelse, de av mina kamrater som sedan gjorde utlandstjänst sa att det var i princip samma sak, fast ordentligt mycket kortare.

Posted (edited)

Hur kunde jag glömma bort min första skarpa våldsamma landstigning mot skans 12 på Korsö? Med TKSP och GRSP(övningsgranater). Hur grymt som helst. GRK-komp sköt rökgranater mot stranden och fy fan vad det small och vad det stank krut i styrhytten och det ringde i öronen. UNDERBART!!

Edited by Amfibieslusken
Posted

Första övningsveckan då vi övade SIB på "riktigt" på trehusbacken och Stora Sätra. Framförallt de två dagarna med skarp rensning av rum, enbart GB och KB men am för en hel pluton, mot slutet av dagen tömdes det ett mag per rum, minst. blev ganska :blink: av allt :ph34r: men fy satan av skoj det var ,O

Posted

Info: Jodå, det var 20 mm insticksvapen de blåste av i transporten.

Annars tycker jag Nordvart var en rätt trist övning, stormningen av Holmögadd undantagen. För vår del (Rb) var det mest en transportövning med båt Hsand - Haparanda t.o.r.

Posted (edited)
Info: Jodå, det var 20 mm insticksvapen de blåste av i transporten.

Annars tycker jag Nordvart var en rätt trist övning, stormningen av Holmögadd undantagen. För vår del (Rb) var det mest en transportövning med båt Hsand - Haparanda t.o.r.

EO4 när låg du inne låg vi tillsammans eller var du där åren innan?? Om inte så måste jag ju ha haft dig som instr.

Edited by iNfO