Jump to content

Namnbrickan


Recommended Posts

Vad gäller egentligen för namnbrickan? Vet att vissa är skitnoga med att vända sin namnbricka när de vistas utanför kasernområdet, medan jag aldrig har gjort det. Varför jag aldrig gör/gjort det beror på att jag ser inte vitsen med att göra det, samt att under första dagen i lumpen så fick vi lära oss att vi inte skulle vända den om vi skulle på stan eftersom "vi inte skämdes vad vi tillhörde för förband"... :D Det där har alltså hängt kvar för min del sedan dess.

 

Nu undrar jag vart det där med namnbricksvändandet kommer ifrån egentligen? Eller står det verkligen i något reglemente som jag missat totalt?

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade min Plutonchef. Två svar:

 

1. Gammal tradition (uttömmande...)

2. Risken för att bli kartlagt. Då antar jag att det är mest att man inte ska visa vilket kompani/tjänst man har. En sb-nisse (TS9000, SLB, IS-Mark) är ju lite mer eftertraktad.

Link to comment
Share on other sites

Det var snack om att vi MP skulle få namnbrickor med enbart nummer och sedan prata med varandra under skarp tjänst enbart med de numrena... precis som med numrena som poliserna ska ha på sina hjälmar efter kravallerna, man ska kunna identifiera folk men samtidigt inte kunna ge igen civilt sedan...

Link to comment
Share on other sites

hehe,

 

När jag gjorde GU fick vi inte ens gå ut utanför området i uniform... men då var ju hadde vi ju östeuropeiska lastbilar som alltid hadde motorstopp utanför området samt tavelförsäljare som strök runt och ringde på dörrar :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Vi fick en förklaring om att det mest var för vår egen skull. Stöter man på ett fyllo på tåget eller bussen eller stan är det lättare att inte bry sig och blir mindre obehagligt om "angriparen" inte kan ens namn. De trodde att det uppkommit på slutet av 60-talet samtidigt som folk fick se ut som fan själv i håret.

Edited by 111 SSK bat
Link to comment
Share on other sites

På tyg lappen står inte Bef/Tj eller något som är värt att veta.....

Namnbrickan innehåller oftast lite mer information om din tjänst...

Sen är inte tyglappen lika iögonfallande som en namnbricka.

Om du sitter nära ett fyllo på pendeltåget är det inte så kul

att han det första han gör är tilltalar dig vid namn och ska förklara

hur det var när HAN gjorde lumpen........ :ph34r:

 

Tyglappen kan även fästas

med kardborre på 90-dräkten.......... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

"Kartläggning", vilket nys...

 

Sedan Sverige undertecknade CFE-avtalet i början av 90-talet är vi skyldiga att lämna ut uppgifter om vår krigsorganisation ända ner till individivå till de länder som undertecknat fördraget.

Dessa har också rätt att genomföra blixt (eller kanske Blix)-inspektioner av våra förband.

Link to comment
Share on other sites

Enligt en av författarna av UniR FM så är det helt reglemnts vidrigt att vända på namnbrickan och det enda rätta är att ha den på sig eller helt ta av den. Det finns inte heller något tvång från försvarsmakten att man inte får visa vad man heter ofentligt. Jag lovar om man vill kartlägga vilka som ingår i olika förband finns det mycket bättre sätt än att gå runt på stan och kolla vad det står på beväringars namnbrickor.

Edited by iNfO
Link to comment
Share on other sites

"Kartläggning", vilket nys...

 

Sedan Sverige undertecknade CFE-avtalet i början av 90-talet är vi skyldiga att lämna ut uppgifter om vår krigsorganisation ända ner till individivå till de länder som undertecknat fördraget.

Dessa har också rätt att genomföra blixt (eller kanske Blix)-inspektioner av våra förband.

Sätt punkt 1 i samband med punkt 2 i darkstars svar så får du en uppfattning om att det kanske inte är idag man oroade sig för kartläggning, med en reservation för intresset från vapenintresserade kriminella. Det var troligtvis inte heller vanliga väringar som man trodde skulle bli kartlagda utan nyckelpersonal. Dock skulle det te sig lite märkligt om bara nyckelpersonalen vända på brickorna. Lite av syftet skulle gått förlorat så att säga. :wub:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Unde GU hade jag namnbrickan framme alltid.

Inom Hv har jag inte namnbrickan framme. Finns ingen anledning till att folk ska veta vilken pluton jag tillhör.

På KS05 hade vi inte namnbrickorna med namn på utan bara beffatning på när vi var utanför campen. Då vi jobbade mycket med olika sorters människor. Vi kallades aldrig för våra namn utan alla hade nicknames.

Link to comment
Share on other sites

Det var snack om att vi MP skulle få namnbrickor med enbart nummer och sedan prata med varandra under skarp tjänst enbart med de numrena... precis som med numrena som poliserna ska ha på sina hjälmar efter kravallerna, man ska kunna identifiera folk men samtidigt inte kunna ge igen civilt sedan...

Vi fick lära oss att använda endast befattningsnamnet under skarp tjänst.

 

T.ex: -Signalist, ropa upp Adam Martin 1!

Link to comment
Share on other sites

"Kartläggning", vilket nys...

 

Sedan Sverige undertecknade CFE-avtalet i början av 90-talet är vi skyldiga att lämna ut uppgifter om vår krigsorganisation ända ner till individivå till de länder som undertecknat fördraget.

Dessa har också rätt att genomföra blixt (eller kanske Blix)-inspektioner av våra förband.

Tror inte det handlar om "Sovjet"-kartläggning. För typ kriminella gäng så är det nog lättare att "spontan-kartlägga". Alltså: "Oj, här kommer en vakt, de har ju skarpladdade AK. Idé!" Nja.. kanske...

 

Hört från källa jag inte kan avslöja: Det är bara vi som är så jävla blåögda som inte tror att man spionerar på oss längre. Detta tog sig uttryck i en väldigt speciell order under ett ryskt besök. Kan inte säga mer, tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

  • 20 years later...

När jag började i verksamheten så fick man ett reflexklistermärke som man satte på ena hållaren och den sattes sedan på baksidan av benet nere vid foten. Nu när man har reflexband istället så kanske det borde delas ut en istället om det inte är för att man ska ha en reserv/en för ev. befattningsbricka.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...