Jump to content

Indragningar 2009

Recommended Posts

Hej!

Någon mer än jag som fick ett brev nyligen som talar om att "ni som ska rycka in i januari 2009 kommer att få ej kunna genomföra er utbildning"? Man fick i detta brev välja mellan att bli placerad i utbildningsreserven, eller att bli uppringd av pliktverket för att byta tjänst.

Någon som vet mer om dessa indragningar?

/ b1rd

• Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej!

Någon mer än jag som fick ett brev nyligen som talar om att "ni som ska rycka in i januari 2009 kommer att få ej kunna genomföra er utbildning"? Man fick i detta brev välja mellan att bli placerad i utbildningsreserven, eller att bli uppringd av pliktverket för att byta tjänst.

Någon som vet mer om dessa indragningar?

/ b1rd

Japp. Fick också ett brev idag. Tydligen ska Fyra jävla Tusen (4000) vpl-utbildningar bort 2009.

Herregud, hur många var planerade att genomföras, 4000 måste vara en stor del...

Det lär väl vara svårt att få en annan plats, om 4000 ska bort...

Tror du att det finns möjlighet att redan nu byta till en utbildning som startar hösten 2008?

Här står lite om indragningarna: http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3992

Edited by b1rd

Herregud, hur många var planerade att genomföras, 4000 måste vara en stor del...

Det lär väl vara svårt att få en annan plats, om 4000 ska bort...

Tror du att det finns möjlighet att redan nu byta till en utbildning som startar hösten 2008? Var har du hört 4000 förresten?

Från en inskrivningsförrättare på Pliktverket Göteborg. De höll tydligen just nu på med att slakta bort i princip allting. Bara lite bevakning som ska vara kvar. Och en del andra tjänster kan tänkas.

10 698 ska bli 6 893, enligt värnpliktsnytt

Var det inte 5000-6000 planerade från början? Var de siffrorna som stod i tidningarna i alla fall för bara ett par månader sedan, om jag inte minns fel.

EDIT: 4500 enligt bland annat denna artikel från SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_495909.svd

Edited by Kaliber600

Var inskriven som skyttegruppbefäl...

Tidigare beslutat antal: Nytt antal:

I19 1 324 725

A9 415 150

F21 340 60

SkyddC 138 70

LSS 300 320

UndSäkC 40 40

LedR 675 415

LG1 157 712

FöMusC 90 90

Amf1 603 764

4.Ssfl 140 27

K3 580 270

F7 Inga värnpliktiga

P4 945 750

TrängR 650 195

Hkpflj 180 220

FöMedC Inga värnpliktiga

Ing2 565 223

Lv 6 564 234

F17 390 420

MarinB 501 473

3.Ssflj 132 20

1.Ubflj 103 60

P7 560 600

Totalt: 10 698 6 893

Och det är säkert att det här inte är ett elakt aprilskämt? :unsure:

EDIT: Var säker innan, då det är 2/4 idag, men så såg jag datumet på värnpliktsnytts-artikeln...

A jo, men inte fan kan dom vara så jävla dryga att dom skämtar om nåt sånt här? eller?

Jag andas ut något - men tyvärr, det är inget aprilskämt. Ringde just och kontrollerade. Enligt handläggare på pliktverket med vilken jag just talade, så berör detta - åtminstonde på Livgardet - endast de som rycker in i April (jag skall rycka in i Januari) och framåt. Ni andra får gärna hjälpa till att antingen bekräfta, eller stämpla det som ren lögn.

Edited by Kaliber600

Enligt den jag lyckades få tag i (i princip ALLA hade strategiskt valt dessa dagar att antingen åka på semester eller sluta extra tidigt) påverkar det som sagt endast de som rycker in under och efter April. Jag är Skyttegruppbefälsuttagen och rycker in i April, varför det inte heller bör påverka mig - detsamma borde väl då även gälla för alla skyttesoldater som är uttagna med det inryckningsdatumet.

Enligt den jag lyckades få tag i (i princip ALLA hade strategiskt valt dessa dagar att antingen åka på semester eller sluta extra tidigt) påverkar det som sagt endast de som rycker in under och efter April. Jag är Skyttegruppbefälsuttagen och rycker in i April, varför det inte heller bör påverka mig - detsamma borde väl då även gälla för alla skyttesoldater som är uttagna med det inryckningsdatumet.

Ok, när du säger från och med april, menar du april 2008 eller 2009?

2009.

EDIT Brasklapp: Han sade dock att det kunde variera mellan förband och kompanier, så jag tycker ändå att man borde ringa pliktverket snarast möjligt och få reda på vad som gäller på just sitt förband/kompani. Jag personligen lär nog ringa och höra i morgon hur detta skall påverka Livkompaniet 2009.

Edited by Kaliber600

2009.

EDIT Brasklapp: Han sade dock att det kunde variera mellan förband och kompanier, så jag tycker ändå att man borde ringa pliktverket snarast möjligt och få reda på vad som gäller på just sitt förband/kompani. Jag personligen lär nog ringa och höra i morgon hur detta skall påverka Livkompaniet 2009.

Jag ska också ringa imornbitti, ska nämligen också in i Livkompaniet om det skiter sig på extramönstringen till FBJ

Någon som vet hur det ser ut för jägare i Arvidsjaur. Hur många som kommer att plockas där?

Läste på internet att I17 kommer att halvera antalet värnpliktiga, vilket kan innebära att det plockas bort en hel del jägare. Ring och kolla, men som det verkar nu så vet ingen riktigt säkert hur det kommer att bli, då man fortfarande håller på att förhandla.

Någon som vet hur det ser ut för jägare i Arvidsjaur. Hur många som kommer att plockas där?

Läste på internet att I17 kommer att halvera antalet värnpliktiga, vilket kan innebära att det plockas bort en hel del jägare. Ring och kolla, men som det verkar nu så vet ingen riktigt säkert hur det kommer att bli, då man fortfarande håller på att förhandla.

Då blir det jäkligt få kvar, I 17 är ganska så nerlagt!

Enligt en publikation på försvarsmaktens hemsida så kommer inte några nerdragningar genomföras iallafall. Så tolkar iallafall jag denna text:

"Enligt Försvarsdepartementet ska ekonomin komma i balans genom en rad strukturella åtgärder. Exakt vilka det blir återstår att arbeta fram i dialog mellan departementet och Högkvarteret. Men det går inte att balansera den med ytterligare neddragningar."

Texten i sin helhet går att läsa här:

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...slutet-av-aret/