Eaglet Posted June 13, 2008 Report Posted June 13, 2008 Eaglet: Jag anar att du menar att försvarets ideella organisationer kan ge en MÖP-stämpel om man som ung hänger sig för mycket åt verksamheten. Men jag hoppas verkligen att en så rutinerad organisation som pliktverket inte förkastar mig bara för att jag är ute och får mig lite mer erfarenhet. Jag vill utvecklas och utbilda mig för framtida jobb eller andra syften. Jag sitter inte och ler och drömmer mig bort i bandvagnen när HV skjuter. Jag försöker lära mig något. Det sitter vuxna och kunniga människor i försvaret, och särskillt inom pliktverket, som ska se till att rätt person placeras på rätt plats. Jag är inte religiös, men däremot säker på att ett korrekt skrivet brev uppskattas och tas på allvar i större utsträckning än ett mindre korrekt skrivet brev gör. Vidare ska man inte glömma att det är en överklagan som skickas till en nämnd. Det fins mallar för överklgan i Sverige, hur viktigt detta är vet jag dock inte. Jag ställer mig alltså emot ditt till synes uppenbara påstående om att man inte behöver lägga ner så mycket jobb på en överklagan. För fasen, är det er framtid det gäller så ta er lite tid och gör överklgagan snygg, det visar mer än något annat att ni menar alvar, och lyckas ni med detta visar det även att ni har någonting bakom pannbenet ;). Det vore ju dumt att säga pliktverket något annat! Jag kan ju bara tala för min egen erfarenhet, ingenting annat. Jag placerades också i utbildningsreserven som du. När jag "överklagade" skrev jag ett enkelt mail till Pliktverket där jag med kanske 4 meningar förklarade min situation och varför jag ville göra lumpen. Blev uppringd av en handläggare en vecka senare som jag direkt fick prata med och säga vad jag ville göra och fick lite olika alternativ. Sen var det klart. Nu hade jag kanske enorm tur, men jag ville bara påpeka att det är nog inte den som skriver snyggast brev eller varit aktivast i hemvärnet som får en andra chans. Snarare att man har goda skäl och lite tur. Quote
Recommended Posts