Jump to content

Rysk skytteteknik?

Krizan

Recommended Posts

Denna fråga kanske verkar dum, men jag såg på Expressen-TV hur ryska livvakter sköt med pistol. Jag lade märke till deras sätt att ha en lätt böjning i armbågen och undrar om det är en speciell rysk/sovjetisk teknik eller om den används rent allmänt. Tänkte på att man ofta ser Hollywoodproduktioner där snutarna har spikraka armar när de skjuter pistol.

http://www.expressen.se/webb-tv/index.html?serialid=25895

Jag föredrar att skjuta på raka armar. Då får man pistolen på samma avstånd från ögat varje gång.

Om du inte böjer dina armar lika mycket varje gång du skjuter så stämmer inte ditt sikte riktigt. Det är möjligt det är försumbart på korta avstånd men på längre avstånd borde felet öka.

Jag får väl anse att jag har testat båda varianterna, dvs raka armar vs. böjda armar, kan helt klart se fördelar med båda.

En tanke är att det kan vara svårt att ha raka armar beroende på vilken typ av utrustning man bär, jag har svårt att ha raka armar när jag bär kroppsskydd 94 och stridsväst. Men det är ju beroende på hur man är byggd etc.

Fick tyvärr inte länken att fungera...

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Med lätt böjda armbågar kan skjuta många skott snabbt även med grövre grejer, med raka armar spårar det ur efter några skott. Axlbrett isär med fötterna, en foten lite bakom, kroppen mot målet och lätt böjda armbågar då har man en mycket bra lavett.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...