Krizan Posted February 22, 2008 Report Share Posted February 22, 2008 Denna fråga kanske verkar dum, men jag såg på Expressen-TV hur ryska livvakter sköt med pistol. Jag lade märke till deras sätt att ha en lätt böjning i armbågen och undrar om det är en speciell rysk/sovjetisk teknik eller om den används rent allmänt. Tänkte på att man ofta ser Hollywoodproduktioner där snutarna har spikraka armar när de skjuter pistol. http://www.expressen.se/webb-tv/index.html?serialid=25895 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 22, 2008 Report Share Posted February 22, 2008 jag brukar också skjuta så, med lite lätt böjda armbågar.. jag tycker att jag kan ta emot rekylen bättre, spänner mig mindre och träffar bättre (vilket också är bevisat ett par gånger) när jag gör det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted February 23, 2008 Author Report Share Posted February 23, 2008 Har aldrig skjutit med pistol, men har också för mig att man lättare "tar upp" rekylen. Att kraften tas upp av armbågarna istället för axlarna och man siktar bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted February 23, 2008 Report Share Posted February 23, 2008 Du kanske blir lite klokare när du läser här: http://www.ipsc.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted February 27, 2008 Report Share Posted February 27, 2008 Jag föredrar att skjuta på raka armar. Då får man pistolen på samma avstånd från ögat varje gång. Om du inte böjer dina armar lika mycket varje gång du skjuter så stämmer inte ditt sikte riktigt. Det är möjligt det är försumbart på korta avstånd men på längre avstånd borde felet öka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 27, 2008 Report Share Posted February 27, 2008 Jag får väl anse att jag har testat båda varianterna, dvs raka armar vs. böjda armar, kan helt klart se fördelar med båda. En tanke är att det kan vara svårt att ha raka armar beroende på vilken typ av utrustning man bär, jag har svårt att ha raka armar när jag bär kroppsskydd 94 och stridsväst. Men det är ju beroende på hur man är byggd etc. Fick tyvärr inte länken att fungera... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted May 15, 2008 Author Report Share Posted May 15, 2008 Låter som en fråga om smak i mina öron. Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted May 23, 2008 Report Share Posted May 23, 2008 Med lätt böjda armbågar kan skjuta många skott snabbt även med grövre grejer, med raka armar spårar det ur efter några skott. Axlbrett isär med fötterna, en foten lite bakom, kroppen mot målet och lätt böjda armbågar då har man en mycket bra lavett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.