Adam Wilhelm Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Frågan som lyder: hur många Gripen har havererat? Jag vet om 3 1. Prototyp störtade under landning 2. Prototyp (?) störtade på Långholmen 3. Operativt Fpl från F7 störtade i Vänern Finns det fler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Nej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Det stämmer nog bra ja. Det är bara tre som gått i backen. eller ja, två i backen och en i vatten Men jag undrar om den i Långholmen kan benämnas prototyp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Det stämmer nog bra ja.Det är bara tre som gått i backen. eller ja, två i backen och en i vatten Men jag undrar om den i Långholmen kan benämnas prototyp... Den som störtade i Stockholm var väl det först leverede serieflygplanet...alltså ingen prototyp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Dessutom var det samma pilot inblandad i haveri ett och två. Måste kännas bra, eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Lite småsurt kanske... Hoppas han hade helförsäkrat så han inte får betala av dom dom i Hot Shots Hur många fpl37 har havererat då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Lite småsurt kanske... Hoppas han hade helförsäkrat så han inte får betala av dom dom i Hot Shots Hur många fpl37 har havererat då? Har ingen fakta, men gissar på 30-40 st Viggen. Över 100 Draken.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Har ingen fakta framför mig har dock haft det innan och jonte72 gissar väldigt rätt. Flygplan brukade falla i backen ganska ofta förr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 På 50-60 talet dog det flera piloter i månaden i Flygvapnet...flera hundra J 29 Tunnan havererade mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) Satan! Det var ju några stycken! Då har utvecklingen gått framåt lite m.a.o. Nån som har koll på om det även är färre haverier i förhållande till flygtimmar? Hmm, då måste man ju ha flugit 20-30 gånger mer på den tiden... Låter mycket förstås Vet om att det var en pilot som omkom vid testflygningar av viggen för att katapultstolen utlöste när han stod och väntade på klartecken att starta, han flög ut, planet åkte iväg och stannade mot en jordvall och alla sprang och kollade hur det gått med planet. Sen har jag hört talas om bl.a. en buklandning på F4. Edited February 18, 2003 by Vakten_F4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Jag vet om att en 37:a buklandade på F17, halva extratanken slippades bort. I övrigt var planet ganska oskatt. Fanns ju även en pilot som skulle landa på hagshult eller kosta basen. Tog fel, landade på en landsväg, insåg sitt misstag, reverserade runt och när han är på väg att lyfta lyckas han dessutom blästra lokala tandläkarens frus bil då hon kommer körande. Fick lite skäll för det tydligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Jag vet om att en 37:a buklandade på F17, halva extratanken slippades bort. I övrigt var planet ganska oskatt.Fanns ju även en pilot som skulle landa på hagshult eller kosta basen. Tog fel, landade på en landsväg, insåg sitt misstag, reverserade runt och när han är på väg att lyfta lyckas han dessutom blästra lokala tandläkarens frus bil då hon kommer körande. Fick lite skäll för det tydligen... Hahaha! Iskallt att lyfta igen och låtsas som ingenting! Den som jag menade på F4 kanske inte buklandade nu när jag tänker efter... Han hade satt ner för tidigt och sjunkit lite i gräset före banan och sen slagit i landställen i bankanten (~2-3 dm hög kant) och knäckt hela eller delar av landställen. De trodde tydligen att den var skrot men dom mätte upp den och det var inga problem! Det var bara att byta landställ och tvätta den och sen tuta och köra i princip. Nästan lite rysstämpel på det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Gammla svenska stidsplan kan man nog ge ryssstämpel ja. Vi brukade tala om att går något sönder använder man datorn till Gripen, skruvmejsel till Viggen och slägga till Draken. Har hört många otroliga historier om Draken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Gammla svenska stidsplan kan man nog ge ryssstämpel ja. Vi brukade tala om att går något sönder använder man datorn till Gripen, skruvmejsel till Viggen och slägga till Draken. Har hört många otroliga historier om Draken. Stämmer nog ganska bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 och slägga till Draken. Jag har några mek-timmar på Draken. jag fick aldrig använda släggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 18, 2003 Author Report Share Posted February 18, 2003 Vad tror ni är anledningen till att så få Gripen har dimpt ner? Bättre flygplan, bättre utbildning, mindre flygtidsproduktion...allihopa?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) På 50-60 talet dog det flera piloter i månaden i Flygvapnet...flera hundra J 29 Tunnan havererade mm. Detta är ganska tragiskt faktiskt. Just J29 byggdes det inga skolflygplan av, dvs det fanns inget flygplan där man kunde flyga flyglärare och elev vilket innbar att det var väldigt spännande flygövningar på den tiden. Typ övning 1: taxa på banan, övning 2 starta planet och landa på banan utan trafikvarv... hyfsat sportigt!! En faktor som försvårade det ytterligare var att planet hade en tendens att vika sig (tappa lyftkraften) om man flyg väldigt orent (hmmm hur förklarar man orent... om du "flyger ett vattenglas" så skall vattnet ligga plant med glaset även när du svänger, då flyger du rent... skvimper det ur vatten när du svänger så flyger du orent... hänger ni med???) i låga farter, som tex inför landning. Att flyga orent är en ganska vanlig olat i början av en flygarkarriär, fråga vem som helst. Tänk dig då att första gången du flyger ett flygplan hamna ensam i luften utan någon erfaren lärare och dessutom kan du störta för att du agerar som en flygelev "ska "agera... flyga orent... :( Kurserna på den tiden var otroligt stora. Säg att 100 st påbörjade kursen, då tog kanske 20 examen med ett tiotal döda kollegor. Det var så extremt ett tag att eleverna ombads packa sin utrustning varje morgon innan flygpassen, så stora var riskerna att störta. Tack gode gud för att tekniken, flygsäkerhetstänkandet och pedagogiken har gått framåt... Edited February 18, 2003 by lowandslow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Jag vet om att en 37:a buklandade på F17, halva extratanken slippades bort. I övrigt var planet ganska oskatt.Fanns ju även en pilot som skulle landa på hagshult eller kosta basen. Tog fel, landade på en landsväg, insåg sitt misstag, reverserade runt och när han är på väg att lyfta lyckas han dessutom blästra lokala tandläkarens frus bil då hon kommer körande. Fick lite skäll för det tydligen... Fellandningen finns noterad i FV-felrapporter 1995 (öppen litteratur). Piloten fick en reprimand för att han startade igen på "icke avlyst landsväg". På ett annat plan gav automatkanonen eld (skarpt) då landningsstället fälldes upp. Allt enligt samma rapport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Gammla svenska stidsplan kan man nog ge ryssstämpel ja. Vi brukade tala om att går något sönder använder man datorn till Gripen, skruvmejsel till Viggen och slägga till Draken. Har hört många otroliga historier om Draken. Enligt några piloter jag talat med ska Draken vart jäkligt besvärlig att landa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Enligt några piloter jag talat med ska Draken vart jäkligt besvärlig att landa. Har hört det med, enligt vad jag förstod så berodde det på att man landar planet i en sådan anfallsvinkel att häcken (vet inte vad akter heter på flygplan) tar i marken. Därför fanns ett litet fjärde landningsställ längst bak, dock var detta ganska klent vilket gjorde att FV senare bytte till en slags slitkudde som skulle ta upp av stöten. Glömt om det fungerade eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MP Loke Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Enligt några piloter jag talat med ska Draken vart jäkligt besvärlig att landa. Har hört det med, enligt vad jag förstod så berodde det på att man landar planet i en sådan anfallsvinkel att häcken (vet inte vad akter heter på flygplan) tar i marken. Därför fanns ett litet fjärde landningsställ längst bak, dock var detta ganska klent vilket gjorde att FV senare bytte till en slags slitkudde som skulle ta upp av stöten. Glömt om det fungerade eller inte. Akter heter nog stjärt på flygplan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 (edited) Jo så är det givetvis, i mitt huvud lätt bara "därför att planet landar med stjärten först" lite... barnsligt. Men nu har jag ätit och är klarare i huvudet. Edited February 18, 2003 by Flygmek 003 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turboharry Posted February 18, 2003 Report Share Posted February 18, 2003 Fanns ju även en pilot som skulle landa på hagshult eller kosta basen. Tog fel, landade på en landsväg, insåg sitt misstag, reverserade runt och när han är på väg att lyfta lyckas han dessutom blästra lokala tandläkarens frus bil då hon kommer körande. Fick lite skäll för det tydligen... Låter som en ny, hemlig taktik: 1. Piloten landar på lämplig väg/kalhygge/frusen sjö 2. Piloten springer ut i terränglådan för att rekognosera målområdet 3. Piloten angriper målet under trädtoppshöjd. Tror att det t o m har konstuerats ett nytt plan för att kunna utnyttja taktiken till fullo: hehehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Akter heter nog stjärt på flygplan? Jag vet inte vad gossarna i grönt säger, men vi civila flygare säger "stjärt". Vi kanske helt enkelt är barnsliga B) Vad gäller Draken så stämmer det nog att den är både konstig och svår att flyga. Det är förmodligen skälet till att testpilotakademin i Mojaveöknen nyttjar flera Draken som varit i dansk tjänst till att utbilda sina galningar. Jag tycker vi kan ta en sekund här och minnas de svenska testflygare som i sin olycka banade vägen för bättre förståelse av flygning med deltavingat och dubbeldeltavingat. En liten anekdot om skolflyg och militär utbildning hörde jag för inte så länge sedan av en pilot på flygmuséet här i Camarillo. Under 2VK så nyttjades ju en tvåmotorig kärra vid namn Lightning. Att flyga tvåmotorigt är jämfört med enmotorigt ganska annorlunda (framförallt vid motorbortfall). De piloter som skulle flyga Lightning fick sin flygutbildning på Mustang (enmotorkärra), och sen lite teori i klassrum om att flyga med dubbel uppsättning. Det byggdes aldrig någon tvåsitsig skolversion av planet, så killarna fick gott lära sig praktiken på egen hand. Jag behöver nog inte säga att en och annan grabb gick åt i onödan för det där :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 (edited) En av mina gamla förare på 10:an ska ha doppat en Lansenvinge i Vänern. Slet loss ett par dm av vingspetsen Men han lyckades ta sig tillbaka till flotiljen och landa utan större problem, fan vet om han ens märkte att det fattades lite vinge Samma förare har skjutit ut sig ut en Lansen och var nära att drunkna och/eller frysa ihjäl då hans livflotte inte blåstes upp... Behöver jag nämna att han alltid hade många varma tröjor och underställ på sig när vi flög B) Sedan har jag för mig att en av mina förare klippte en tall med en Draken, jag är inte helt säker på om det var samma förare som lyckades med ovanstående bedrifter... Även detta plan tog sig tillbaka till bas. Det lär ha luktat ganska starkt av barr/kåda om det Nu funderar man ju på hur det skulle gå med en 39:a som doppar vingen eller smäller med en tall, undrar om den skulle klara sig ??? Edited February 19, 2003 by Yman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flygmek 003 Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 (edited) Jag skulle gissa att Gripen klarar sig hyfsat bra. Titta på den som gick i backen i Linköping. Det är en ganska rejäl krasch men planet är skapligt helt, mest vingspetsarna och fenan som går sönder. Sen är det ju meningen att Gripen ska kunna flyga skadad, ESS ska själv lista ut hur det ska kompensera för att hålla sig i luften. Men om det fungerar är en annan femma. Edited February 19, 2003 by Flygmek 003 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Har fått lite information från en bekant angående de första 37 haverierna: Första FF dödare i Viggen: -Saknar MKV (mark kollisions varning, fanns ej i äldre varianter av Viggen) - Mindre utvecklad HUD ( head up display) som inte ger fullgod spatial orinetering ( iofs en omöjlighet med en HUD då den inte kan använda perifiärt seende, vilket är det synsinne som ger oss mest och bäst rumsuppfattning). De två sakerna ovan leder till CFIT ( controlled flight into terrain)....vilket alltså betyder att en fullt fungerande maskin flygs in i terräng...av en förvirrad pilot ( oftast i mörker/dålig sikt även under g belastning).....det finns ju även tyvärr ett Hkp 10 exempel på detta( kebnekaise). I gripen finns en grymt bra HUD ( grafiskt klot presentation, som SAAB hann att patentera......många vill ha den). Inom en viss tidsrymd kommer även Gripen att finnas med GCAS och ACAS, vilket är system som innebär att maskinen tar kontroll och flyger undan från ofrivilliga mark och luftkollisioner. Ovanpå detta finns även vissa andra automathjälpmedel tex att FF kan vid ett förvirrat läge trycka på en knappp för att fpl skall lägga sig rätt på vingarna och flyga rakt fram.....detta har visat sig rädda liv. Kan ordbajsa hur länge som helst om det här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 Lite OT En släkting som var flygförare råkade ut för tre haverier med Viggen (kan ha varit någon med Draken men mina uppgifterna är lite vaga). Han överlevde de två första haverierna men omkom tyvärr vid den tredje då han var civilanställd provflygare. Håller just nu på att snoka reda på vilka haverier han var inblandade i men det är svårt att hitta uppgifter med namn på flygförare som varit inblandade i haverier. Är det någon här som har info om haverier med Viggen och/eller Draken med namn på flygförare, plats och årtal? Vore mycket tacksam för sådana uppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowandslow Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 (edited) De två sakerna ovan leder till CFIT ( controlled flight into terrain)....vilket alltså betyder att en fullt fungerande maskin flygs in i terräng...av en förvirrad pilot ( oftast i mörker/dålig sikt även under g belastning).....det finns ju även tyvärr ett Hkp 10 exempel på detta( kebnekaise). Inte för att vara nån messerschmidt men.... haveriet skedde in i berget Gaskasabakti som ligger norr om Tarfala. Det ligger ju iochförsig väldigt nära Kebnekaise, men ser man en chans att märka ord så måste man ju bara ta den... Edited February 19, 2003 by lowandslow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted February 20, 2003 BlåGul -1 Report Share Posted February 20, 2003 Är det någon här som har info om haverier med Viggen och/eller Draken med namn på flygförare, plats och årtal? Vore mycket tacksam för sådana uppgifter. En bekant viskade följande i mitt öra... DATUM FPL-NR Förlopp, haveriort geografiskt FPL-tillhörighet 1969-05-07 AJ 37-4 Fpl gick av banan och slog runt i samband med reversering under markrullningsprov, Linköping. SAAB 1971-09-14 AJ 37001 Fpl girade av banan under reversering efter landning och fattade eld, Malmslätt. F3 1973-03-06 AJ 37015 Kollision med mark efter problem med landställ vid start som rotetvåa under mörker, Malmslätt. Flygföraren omkom. F7 (FC) 1973-10-09 AJ 37042 Serietillverkat fpl fattade eld på marken under start, kompressorskiva 1, Linköping. SAAB 1974-07-11 AJ 37011 Vingbrott. F7 1974-07-31 AJ 37018 För hög sjunkhastighet vid insvängning före landning, Malmslätt. Flygföraren omkom. F7 (FC) 1974-10-30 AJ 37045 Motorstopp, lager 4 1/2 deformerades med påföljande lågtrycksaxelbrott. F7 1975-08-27 37-71 Motorstörning under förträning för återstartningsprov, kompressorskovelbrott steg 6, Mölltorp (Karlsborg). SAAB 1975-10-06 AJ 37014 Vingbrott, Hattefuran (Vänern). F7 1975-10-10 AJ 37005 Vingbrott, 2 mil NO Hornslandet (Bottenhavet vid Hudiksvall). F15 1976-11-15 SK 37812 Motorstörning, spinnern i motorns inloppsdel lossnade, 4 mil väster Edsbyn. F15 1977-03-10 SH 37907 Motorstopp, plåtbit lossnade ur en värmesköld och gick in i motorn, utanför Västervik. F13 1977-03-21 AJ 37032 Fågelkollision i hög fart, 18 bärlinor slets av i fallskärmen, vid Väderö i Bohusbukten. Flygföraren omkom. F7 1977-09-22 AJ 37102 Bakre PTO-axellager i motorn skurit vilket orsakade PTO-axelbrott, mellan Lidköping-Såtenäs. F7 1978-01-26 AJ 37036 Kollision i hög fart mot Vänerns is under skjutövning i mörker, utanför Hattefuran (Vänern). Flygföraren omkom. F7 1978-08-08 AJ 37073 Gallstensanfall under roll på lägsta höjd vid uppvisningsträning, Söderhamn. Flygföraren omkom. F15 1978-08-22 JA37-8 Oljebrand i motor, branden spreds via växellådan till fpl som blev manöverodugligt, Åtvidaberg. SAAB 1978-09-06 AJ 37026 Blixtnedslag. Lossnad plåt blockerade motorns inloppsdel och orsakade motorstopp, Fagersanna (Karlsborg). F6 1978-11-21 AJ 37092 Kollision med vatten vid undanmanöver efter robotanfall i mörker, Söderhamns kust. Flygföraren omkom. F6 1979-01-11 AJ 37039 AJ 37095 Kollision med marken, för hög fart i förhållande till tillgänglig flyghöjd vid nedgång efter upptagning i "gunga", Ranstad (utanför Skövde). Båda flygförarna omkom. F6 1980-06-26 SK 37806-64 Snabbkoppling i motorns huvudoljeledning lossnade och orsakade motorstopp vid kontrollflygning, Söderhamn. F15 1980-12-18 AJ 37008 Kollision med marken, dålig sikt efter undanmanöver från förbandet, Alfta (Edsbyn). Flygföraren omkom. F15 1981-02-10 AJ 37023 Axelbrott i motorns växellåda, tryckoljepumpen för motorns smörjsystem stannade, Gällsjön Mölltorp. F6 1981-08-29 SF 37959 Bränslerörläckage i motor orsakade brand och skada på styr- o hydraulsystem, Luleå. F21 1981-09-05 SH 37926-51 Kollision med vatten under fotospaning, Nogersund (Hanöbukten). Flygföraren omkom. F17 1982-06-01 AJ 37037 Högtryckskompressorskovelbrott i motor, Ösmo (Nynäshamn). F6 1982-09-08 AJ 37038-38 Kollision med fjälltopp (täckt av moln ned till trädgränsen), Gällivare. Flygföraren omkom. F6 1983-09-05 AJ 37084-42 AJ 37103-16 Kollision i luften under kurvstrid, Kristinehamn. Båda flygförarna omkom. F6 1984-11-08 SH 37919 Kollision med vatten, orsaken till haveriet kunde ej fastställas, Öster om Ölands N Udde. Flygföraren omkom. F13 1985-01-14 JA 37338-06 JA 37340-08 Kollision i luften under luftstrid, Fällfors (4 mil Norr om Skellefteå). F21 1985-01-15 JA 37312 Lås mutter låste till stor del rodersystemet före landning, Ronneby. F17 1985-08-29 SF 37970 SF 37969 Kollision i luften under målföljning (luftstrid), Vingåker. F13 1986-02-26 AJ 37044-44 Motorns inre brännkammarmantel sprack och orsakade turbinaxelbrott, Vänern. F7 1986-03-21 JA 37373-33 JA 37387-57 Kollision i luften under kurvstrid, Strömsund (N Östersund). F4 1986-06-08 AJ 37019-04 Kollision med trädtoppar och buklandning, Karlstad. (Motor åter i drift). F6 1988-03-01 JA 37342 Kollision med fjälltopp, Anarisfjällen utanför Östersund. Flygföraren omkom. F4 1988-03-14 JA 37334 Kollision med marken pga G-inducerad medvetslöshet (ca 5 G), Fröseke norr om Orrefors. Flygföraren omkom. F17 1988-07-05 JA 37430-30 Motorstopp i överljudsfart pga HT-turbinskovelbrott i steg 1, 5 mil NO Gotska Sandön. F16 1988-09-05 JA 37347 Gaspådraget gick ej att minska vid landning pga av brusten o-ring i avdragsbegränsaren, Uppsala. (Motor åter i drift). F16 1989-02-16 AJ 37069 Superstall under luftstrid, 1 mil NV Vänersborg. F7 1989-12-01 JA 37396 Överstegrat okontrollerat flygläge på låg höjd under luftstrid, Gävlebukten. F16 1990-02-05 AJ 37070 Kollision med marken efter start, Hjärpås 15 km OSO Såtenäs. Flygföraren omkom. F7 1990-02-08 JA 37381-51 Motorstopp vid EBK-tändning pga HT-turbinskovelbrott, 15 km NO Ramsele. F4 1991-01-24 JA 37314 Motorstopp pga turbinhaveri, Fagersta. F16 1996-08-05 AJS 37086 I havet några km NV Ulvöhamn utanför Örnsköldsvik. Katapulten utlöst (man/auto?). Ligger på 150 m djup. Skall bärgas. Flygföraren omkom. F15 1996-10-10 JA 37324 37360 Kollision på 1000 m höjd, väster om Ramsele. F4 1996-10-16 37906 Kollision med vatten under fotospaning mot rysk kryssare, internationellt vatten mellan Gotland o Lettland. Ligger på drygt 100 m djup. Skall bärgas. Flygföraren omkom. F15 1998-08-19 37088 Motorhaveri, HT-turbinaxel bruten, plan bärgat. Flygförare räddad med fallskärm. 15 km SO Norströmsgrund F21 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts