Jump to content

Ungdomsmärke

Naccache

Recommended Posts

Jag satte din mitt ungdomsmärke enligt avdelningsordern, i den står det; "Ungdomsmärke sys 5mm ovan namnbrickshållare, i kant med inre blixtlåskanten."

Relativt nöjd med hur det blev frågade jag en vän om den satt bra då han varit med i HvU ett rätt så bra tag, då påpekade han att den satt fel och att den inte skulle sitta i kant med blixtlåset. Hur var ni lärda?

Så här ser det ut:

img1367yo6.jpg

så skall det sitta enligt reglementet. dvs du har gjort rätt, han har gjort fel, däremot sitter förmodligen hans "snyggare" men inte reglementerat....

jag säger, skit samma så länge det sitter där och någorlunda rätt. (jag är tveksam till att nån kommer mäta med linjal, eller för den delen lägga någon större vikt vid det)

Finns vad jag vet ingen central bestämmelse för hur märket skall sitta. Vår avdelning kör med rättning höger (från kamerans håll) över namnbrickehållaren.

Tillägg: UniR FM 2003

På vapenrock och jacka (ej på skyddsklädsel, skjortor eller övriga plagg)

skall bäras:

På vänster bröst, dekal ”Ungdom” samt namnbricka

På vänster överärm, svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal

av textil (RekryC: FM-märke, Hv: Hv-ungdomsdekal, Frivorg: Resp

frivorg ungdomsdekal).

Edited by Munken_swe

Namnbanden ska mycket riktigt sitta som RickardN beskriver, dvs. på samma sätt som naccache har sytt fast sitt ungdomsmärke. Att ingen bär dom så på grund av att det ser fult ut har inget med saken att göra :lala:

precis, vilket jag antydde i första inlägget :D

Jag är lärd att märket ska sys i kant med namnbrickehållaren istället för blixtlåskanten..

Det ser mycket stilrenare och propert ut dessutom eftersom bandet är så "kort"..

Har för mig att jag sett en bild på det i något reglemente men kan inte hitta det just nu

Jag är lärd att märket ska sys i kant med namnbrickehållaren istället för blixtlåskanten..

Det ser mycket stilrenare och propert ut dessutom eftersom bandet är så "kort"..

Har för mig att jag sett en bild på det i något reglemente men kan inte hitta det just nu

när jag skulle sy på mitt namnband så frågade jag Kn L som jobbar på Hk med att bland annat skriva uniformsreglementet.

han sa att det inte fanns nån bestämmelse för om den skulle sitta i kant med blixtlåset eller namnbrickshållarn så man fick helt enkelt bestämma själv. Så enligt honom har ni både gjort rätt.

Från UniR 2003

12.10.2 Namnband av mörkgrön respektive mörkblå textil, båda med namn och

ram i brodyr (svart garn) får bäras på fältjacka 90 och grön ylletröja m/

87 respektive på sjöarbetsjacka 93 och blå ylletröja m/87. Namnbandet

sys fast 5 mm över fästet för namnskylt, kant i kant med namnskyltfästets

inre kant (på fältjacka 90 med inre blixtlåssömmen).

Namnband bärs till flygdräkt på kardborrband på vänster ärm.

Namnband kan kombineras med namnbricka där endast befattning anges.

Så oavsett vad ngn Kn L säger så gäller UniR... Så på tröja m/87 är det kanten på namnskyltsfästet som gäller och på m/90 är det inre blixtlåssömmen... Så valfriheten är ungefär noll enl UniR. Utgår att detsamma gäller för ungdomsmärket.

Om det står att Ungdomsmärket ska sitta 5mm ovan namnbrickshållare, i kant med inre blixtlåskanten i avdelningsordern så ska det antagligen stå så.

Så länge inget befäl klagar så ha det så.

Annars är det bara att fråga någon om du blev osäker.

Men om det står att den ska sitta så som den sitter nu i avdelningsordern så är det antagligen rätt, för varför skulle det annars stå så?

/L.