NEPPEL Posted December 5, 2007 Report Posted December 5, 2007 God afton. Jag är, som jag nämnt i en annan tråd, inkallad som bevakningssoldat. Dock inte befäl, vilket hade varit min ambition. Saken är den att jag på mönstringen endast fick 5 i befälslämplighet, vilket jag antog skulle göra att jag inte kom in om jag sökte befäl, så jag nöjde mig med vanlig soldat. Frågan är som lyder, kan jag väl på plats bli befäl (utan att det krävs att ordinarie befäl inte råkar ut för ett "vådaskott")? Kan man bli underofficer utan att vara befäl? (betänk att min tidigare kontakt med kronan är så gott som obefintlig!) //tack på förhand Quote
Munken_swe Posted December 5, 2007 Report Posted December 5, 2007 Konstigt... fick också fem hos psykologen men alla fem alternativ jag fick var befälstjänster. Har ett befäl i HVU som ryckte in som bevakningssoldat men fick bli gruppchef istället när den dåvarande packade ihop. Du får väl visa framfötterna och visa att du duger, och om något befäl hoppar av så kanske du får ta hans plats. Quote
NEPPEL Posted December 5, 2007 Author Report Posted December 5, 2007 Det var det svaret jag fruktade... så jag måste vänta ut mitt befäl? Jag är ju en född ledare :( Quote
DaRaven Posted December 5, 2007 Report Posted December 5, 2007 Det var det svaret jag fruktade... så jag måste vänta ut mitt befäl? Jag är ju en född ledare :( Med den inställningen så kanske du har svaret på varför du inte fick en sådan tjänst? Quote
NEPPEL Posted December 5, 2007 Author Report Posted December 5, 2007 Vet med mig att jag är en bra ledare, tar ofta för mig och lyckas alltid bra på diverse teambuldingar etc. Quote
Kölsvinet Posted December 5, 2007 Report Posted December 5, 2007 (edited) Ödmjukhet är en dygd... ...och just det - vad är en bra ledare? /M Edited December 5, 2007 by GP720Englund Quote
NEPPEL Posted December 5, 2007 Author Report Posted December 5, 2007 en ledare är en relation, en chef är en possition. borde sagt det till psykologen kanske. Quote
Smeghead Posted December 5, 2007 Report Posted December 5, 2007 en ledare är en relation, en chef är en possition. borde sagt det till psykologen kanske. Bra, då kan du ju alltså forsätta vara en bra ledare utan att vara gruppchef. Quote
Vikström Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Det finns inget krav på att man måste ha haft en befälstjänst för att kunna söka till officersutbildningarna. Dock får jag instinktivt en känsla utifrån din inlägg här på forumet att du i dagsläget inte har nått den mognadsnivå jag skulle vilja ha på mina gruppchefer, så jag gissar att bedömnigen från pliktverketssida var helt korrekt. Att du kan rapa upp ett lösrykt citat utan att ha förståelsen kring det gör dig varken till en god ledare eller chef. Förövrigt misstänker jag med kraft att det redan finns trådar som avhandlar detta... Quote
H0lK Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Herregud, vem vill ha en självgod chef. Att påstå att man är en född ledare är ju som att be om konflikt ... Quote
Cesium Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Jag tror att med den inställningen så lär du i alla fall slippa. Det spelar ingen roll hur bra du är om du är så självgod, det är, som H0lk säger, som att be om en konfilkt. Och dessutom, en bra ledare... Det finns ett antal olika ledarstilar, ytterligare ett antal lärstilar och oändligt många personligheter här i världen, en bra ledare i fotbollslaget kan vara en totalt värdelös ledare i en annan grupp. Quote
Saerdna Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Jag blev uttagen som gruppchef med rätt dåliga psykolog-värden, 4 eller 5 tror jag. 3 i styrka (!), 7 i kondition och 8 på dataprovet. Jag skickade in en intresseanmälan att bli yrkesofficer direkt till livgardet och blev då omplacerad till KB-elev där. Det här är 11 år sedan så jag vet inte om det funkar på samma sätt nu, kanske lite mer krig om platserna idag när så få får göra lumpen? Quote
241 Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Är 5 dåligt värde ? är det inte medelvärdet ? Quote
Saerdna Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 (edited) Är 5 dåligt värde ? är det inte medelvärdet ? Jag tror kravet för att bli befäl är lite högre. Om man jämför med mina KB-kollegor så var det väl lågt. Man insåg dock när man ryckte in hur pass fel psykologer och mönstringsförättare kan ha (åt båda hållen). Edited December 6, 2007 by Saerdna Quote
Hedin Posted December 6, 2007 Report Posted December 6, 2007 Jag tror kravet för att bli befäl är lite högre. Lägstakravet på vissa PB-tjänster är 6. På den "gamla goda" tiden vill jag ha för mig att gränsen för att bli KB var 7. Quote
Philip_88 Posted December 7, 2007 Report Posted December 7, 2007 hos oss var det 3 st gruppchefer som fick bli vanliga soldater, och 3 st som var soldater som blev gruppchefer... ta kommando på första fältveckan tex, visa att du klarar av att organisera och leda så kommer du nog bli placerad som gruppchef. Quote
Saerdna Posted December 7, 2007 Report Posted December 7, 2007 hos oss var det 3 st gruppchefer som fick bli vanliga soldater, och 3 st som var soldater som blev gruppchefer... ta kommando på första fältveckan tex, visa att du klarar av att organisera och leda så kommer du nog bli placerad som gruppchef. Nja, jag ställer mig lite tveksam till sådant beteende. Det beror helt på hur man är som person och ett alltför bossigt uppträdande kan faktiskt vara negativt. Jag har ingen aning om huruvida de som har kastat skit på trådskaparen har rätt eller fel när de sågar denne vid fotknölarna baserat på att han säger att "han är född ledare" men om man inte är chef och det redan finns en gruppchef som klarar jobbet bra så vet jag inte om man skall försöka styra upp saker man inte är satt att styra upp, då blir man INTE populär hos kamraterna! Om jag ser till min egen värnplikt så var det så att de som var mest bossiga i början var helt fel ute och de var nog sämre ledare än genomsnittet, dessa personer kroknade dessutom ganska fort ute i fält... Det man kan göra är väl att prata med befälen direkt om att man gärna vill bli gruppchef om det blir en plats över samt visa lite lagom framfötter och duglighet. Jag kan hålla med om att fältveckan är en bra period att visa vad man går för. Efter 3 dagar i fält med 5 timmars sömn per natt och hällande regn så brukar det visa sig vilka som är av det rätta virket och vilka som hamnar i fältkoma och bara står och lider och inte orka ta sig samman i de 5 minuter det krävs för att rota fram och ta på sig ett par torra sockor. Ge järnet, jobba hårt, hamna inte i fältkoma, stötta din gruppchef och dina kamrater och var framförallt en föregångsman i handling istället för att peka med hela handen och säga vad andra skall göra. Man kan ju ta lite lagom initiativ tex: "Jag gräver bajsgrop om jag får Andersson och Petersson med mig!" Visa lite ledarskap i de situationer där det finns möjlighet och där en ledare saknas men utmana inte din gruppchef. Om du gör allt detta kommer befälen garanterat lägga märke till dig och om det blir en gruppchefsplats ledig så ökar dina chanser att få den. Quote
Touché Posted December 7, 2007 Report Posted December 7, 2007 Fick själv 5:a i befälslämplighet men inskrivningförättaren gav mig endast gb plattser att välja mellan, tror att dom även väger in resultatet på inskrivningprovet när dom gör den bedömmningen.. de jag skall komma till iaf är att under infohelgen som var någon vecka sedan så sa dom att grupperna och befattningarna inte va klara, dessa skulle få sitt slutgiltiga utseende efter några veckor när befälen lärt känna oss och ser vilka roller man passar som.. så om man visar framfötterna som andra nämnt tidigare så finns det säkert chanser att hamna som befäl.. Quote
Fredas Posted December 7, 2007 Report Posted December 7, 2007 Har någonstans hört att: En bra ledare är inte den som själv söker det, utan den som får uppgiften tvingat på sig. Vet inte hur mycket det stämmer, men men... Quote
NEPPEL Posted December 9, 2007 Author Report Posted December 9, 2007 Ok, det där om född ledare var mer menat som ett skämt... nåja. Så dom omorganiserar alltså posterna? Jag tänker nog gå in lågt iaf, men som sagt, ta mycket initiativ. Hur fungerar det här med att bli underofficer? Måste man vara befäl för att kunna bli t.ex. korpral osv? Quote
H0lK Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 (edited) Ok, det där om född ledare var mer menat som ett skämt... nåja. Så dom omorganiserar alltså posterna? Jag tänker nog gå in lågt iaf, men som sagt, ta mycket initiativ. Hur fungerar det här med att bli underofficer? Måste man vara befäl för att kunna bli t.ex. korpral osv? Det där är väldigt rörigt mellan olika förband och tjänster. Av någon anledning har man bestämt att visa tjänster är extra ansvarsfulla trots att de inte är chefstjänster och då blir de korpraler ändå. Men i allmänhet blir gruppchef och stf gruppchef korpraler och har den graden fram till muck. Stf plutonchef eller motsvarande blir först korpraler, sen furirer och har oftast den graden fram till muck. Edited December 9, 2007 by H0lK Quote
NEPPEL Posted December 9, 2007 Author Report Posted December 9, 2007 Ok, det där om född ledare var mer menat som ett skämt... nåja. Så dom omorganiserar alltså posterna? Jag tänker nog gå in lågt iaf, men som sagt, ta mycket initiativ. Hur fungerar det här med att bli underofficer? Måste man vara befäl för att kunna bli t.ex. korpral osv? Det där är väldigt rörigt mellan olika förband och tjänster. Av någon anledning har man bestämt att visa tjänster är extra ansvarsfulla trots att de inte är chefstjänster och då blir de korpraler ändå. Men i allmänhet blir gruppchef och stf gruppchef korpraler och har den graden fram till muck. Stf plutonchef eller motsvarande blir först korpraler, sen furirer och har oftast den graden fram till muck. Men vanliga soldater kan alltså inte bli underofficerare? För jag antar att bevakningssoldater inte är en sådan befattning som anses som ansvarsfull? Quote
H0lK Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ok, det där om född ledare var mer menat som ett skämt... nåja. Så dom omorganiserar alltså posterna? Jag tänker nog gå in lågt iaf, men som sagt, ta mycket initiativ. Hur fungerar det här med att bli underofficer? Måste man vara befäl för att kunna bli t.ex. korpral osv? Det där är väldigt rörigt mellan olika förband och tjänster. Av någon anledning har man bestämt att visa tjänster är extra ansvarsfulla trots att de inte är chefstjänster och då blir de korpraler ändå. Men i allmänhet blir gruppchef och stf gruppchef korpraler och har den graden fram till muck. Stf plutonchef eller motsvarande blir först korpraler, sen furirer och har oftast den graden fram till muck. Men vanliga soldater kan alltså inte bli underofficerare? För jag antar att bevakningssoldater inte är en sådan befattning som anses som ansvarsfull? Korrekt. Vanliga bvksoldater får ingen högre grad än menig Quote
NEPPEL Posted December 9, 2007 Author Report Posted December 9, 2007 Ok, det där om född ledare var mer menat som ett skämt... nåja. Så dom omorganiserar alltså posterna? Jag tänker nog gå in lågt iaf, men som sagt, ta mycket initiativ. Hur fungerar det här med att bli underofficer? Måste man vara befäl för att kunna bli t.ex. korpral osv? Det där är väldigt rörigt mellan olika förband och tjänster. Av någon anledning har man bestämt att visa tjänster är extra ansvarsfulla trots att de inte är chefstjänster och då blir de korpraler ändå. Men i allmänhet blir gruppchef och stf gruppchef korpraler och har den graden fram till muck. Stf plutonchef eller motsvarande blir först korpraler, sen furirer och har oftast den graden fram till muck. Men vanliga soldater kan alltså inte bli underofficerare? För jag antar att bevakningssoldater inte är en sådan befattning som anses som ansvarsfull? Korrekt. Vanliga bvksoldater får ingen högre grad än menig Tråkigt :( Nåja, jag kan väl fortfarande bli yo? Quote
simon Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ja, med väl godkända vitsord och ett behov hos försvarsmakten. SÖK. Quote
H0lK Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ja, med väl godkända vitsord och ett behov hos försvarsmakten. SÖK. Det är väl inte helt sant. Kravet för såväl yOff som Utlandstjänst är väl J-5-5 så det bör räcka med att bli godkänd? Quote
Timmi Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ja, med väl godkända vitsord och ett behov hos försvarsmakten. SÖK. Det är väl inte helt sant. Kravet för såväl yOff som Utlandstjänst är väl J-5-5 så det bör räcka med att bli godkänd? Så ska man kunna stå sig i tävlan om platserna också, det är ju inte bara "bara godkända" som söker till Yoffs utbildningen. Quote
Fredas Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 Ja, med väl godkända vitsord och ett behov hos försvarsmakten. SÖK. Det är väl inte helt sant. Kravet för såväl yOff som Utlandstjänst är väl J-5-5 så det bör räcka med att bli godkänd? Så ska man kunna stå sig i tävlan om platserna också, det är ju inte bara "bara godkända" som söker till Yoffs utbildningen. Citerar en officer som snackade om utlandstjänst på infohelg då han sa "det finns inte en chans att bli uttagen till utlandstjänst om du står där med ett betyg på Ja-5-5. Den ansökan åker direkt ner i papperskorgen." Det är som mönstringen all over igen, du tävlar om platsen, som Timmi säger. Quote
H0lK Posted December 9, 2007 Report Posted December 9, 2007 (edited) Ja, med väl godkända vitsord och ett behov hos försvarsmakten. SÖK. Det är väl inte helt sant. Kravet för såväl yOff som Utlandstjänst är väl J-5-5 så det bör räcka med att bli godkänd? Så ska man kunna stå sig i tävlan om platserna också, det är ju inte bara "bara godkända" som söker till Yoffs utbildningen. Citerar en officer som snackade om utlandstjänst på infohelg då han sa "det finns inte en chans att bli uttagen till utlandstjänst om du står där med ett betyg på Ja-5-5. Den ansökan åker direkt ner i papperskorgen." Det är som mönstringen all over igen, du tävlar om platsen, som Timmi säger. Visst är det konkurrens men det ska man alltid ta med en nypa salt. Den officer du beskriver tycker jag verkar vara riktigt dålig på att motivera och även väldigt dåligt insatt i det nya betygsystemet. J-5-5 är inte samma sak som 10-5-5 tvärt emot vad folk verkar tro. Det nya betygsystemet är som sagt nytt och kan inte lämpligen jämföras med det gamla. Särskilt som befälen inte verkar ha någon aning om hur de ska tillämpa det nya systemet. Vissa tror att J-5-5 är samma sak som 10-7-7 (vilket bl.a. uppmärksammats av värnpliktsnytt). Betyg ska man aldrig stirra sig blind på. Har man inte sökt har man inte försökt! Edited December 9, 2007 by H0lK Quote
Recommended Posts