Jump to content

CBRN inom hemvärnet.


Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur ser CBRN utbidningen ut i hemvärnet. Övas det ofta?

 

 

Eftersom alla innan de antas till hemvärnet har minst 90 dagars Militär utbildning så har alla en viss plattform som alla andra inom försvarsmakten, sedan förstås varierar typen av utbildning beroende på när och var man genomförde sin GU.

 

Övningar i CBRN, inte så ofta här alla fall, tror att vi hade ett täthetprov för några år sedan.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det övas ofta, har inte hänt än under mina fyra år inom HV.

 

Eftersom jag har glasögon/linser så ser jag ingen mening i att öva med skyddsmask. Jag kan ändå inte verka i den eftersom vi inte får ut några glasögon till skyddsmasken. :banghead:

 

Gör som jag modda ett par gamla glasögon och satte i dem, men så har min korrektion inte ändrats alls de senaste åren.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Det är antagligen olika mellan förbanden...

 

Men det är väl typ indikering, beredskapsgrader, täthetsprov, somhändertagande av skadad och lite sånt som HV gör inom CBRN.

 

 

för egen del har den varit i princip obefentlig.

gjorde täthetsprov på intron för fyra-fem år sedan med tårgas sedan dess har skyddsmasken inte använts.

 

är väl inte helt bra men CBRN känns som låg prio hos oss.

 

 

Hur ser CBRN utbidningen ut i hemvärnet. Övas det ofta?

 

 

Eftersom alla innan de antas till hemvärnet har minst 90 dagars Militär utbildning så har alla en viss plattform som alla andra inom försvarsmakten, sedan förstås varierar typen av utbildning beroende på när och var man genomförde sin GU.

 

Övningar i CBRN, inte så ofta här alla fall, tror att vi hade ett täthetprov för några år sedan.

 

Charlie Spartan

 

Intressant att läsa er syn på CBRN. OCh klarar ni av de uppgifter som ställs på er i TOEM? Klarar ni av att omgruppera genom ett CBRN-belagt område? Kan ni med de vanligaste dektekteringsinstrumenten? Klarar ni av att upprätta C-varnare? Kan ni upprätta N-varnare? Vet ni hur man byter filter på en RAID? Vet ni hur en C-rapportering genomförs?

 

Tycker det är märkligt vad som prioriteras ute i hemvärnsleden... Ofta övningar som inte har någon som helst bäring om man tittar till TOEM, eller organisationer som inte heller finns i TOEM. Men grundläggande saker som finns i TEOM övas inte. Synnerligen märkligt.

 

Varför prioriteras inte CBRN? Är det för att det är tråkigt att öva? Eller är det för fysisktkrävande att öva CBRN? vad sitter det i?

 

bara för att man bär linser betyder det inte att man inte kan öva i skyddsmasken. Det innebär enbart att du inte kan genföra täthetsprovet med linserna påtagna...

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det övas ofta, har inte hänt än under mina fyra år inom HV.

 

Eftersom jag har glasögon/linser så ser jag ingen mening i att öva med skyddsmask. Jag kan ändå inte verka i den eftersom vi inte får ut några glasögon till skyddsmasken. :banghead:

 

Gör som jag modda ett par gamla glasögon och satte i dem, men så har min korrektion inte ändrats alls de senaste åren.

 

Charlie Spartan

 

Har tänkt tanken, fler än en gång. Samtidigt är jag lite kluven inför det. Ska vi behöva göra det? Och får jag göra det, när det gäller all annan moddning av utrustning så är det ju inte OK. Då ska ju reglementerad utrustning användas...

 

Osäker logsqd (med en känsla av att FM/HV kallar mig glasögonorm bakom min rygg :tveka: )

Link to comment
Share on other sites

@Fk Satan

 

Använder aldrig linser vid militär verksamhet pga hygien, eller bristen på. Har haft en elak ögoninfektion pga detta en gång och det vill jag inte vara med om igen. Så jag är hänvisad till glasögon vilket inte går att ha på sig ihop med skyddsmasken. Vet att det är fler än jag som inte använder linser. Vågar till och med gissa på att det är rätt så många som berörs av detta inom HV.

 

Visst jag kan öva att ta på och av masken utan glasögon. I skarp en situation så skulle jag naturligtvis bli tvungen att ta av mig glasögonen och ta på mig skyddsmasken. Därefter lägga mig ner och vänta på att någon talar om för mig när jag ska ta av den igen...

Edited by logsqd
Link to comment
Share on other sites

Intressant att läsa er syn på CBRN. OCh klarar ni av de uppgifter som ställs på er i TOEM? Klarar ni av att omgruppera genom ett CBRN-belagt område? Kan ni med de vanligaste dektekteringsinstrumenten? Klarar ni av att upprätta C-varnare? Kan ni upprätta N-varnare? Vet ni hur man byter filter på en RAID? Vet ni hur en C-rapportering genomförs?

Ja på allt utom RAID och N-varnare.

 

Tycker det är märkligt vad som prioriteras ute i hemvärnsleden... Ofta övningar som inte har någon som helst bäring om man tittar till TOEM, eller organisationer som inte heller finns i TOEM. Men grundläggande saker som finns i TEOM övas inte. Synnerligen märkligt.

Tycker att övingstiden har varit proportionerligt rimlig jämfört med övriga uppgifter.

 

Varför prioriteras inte CBRN? Är det för att det är tråkigt att öva? Eller är det för fysisktkrävande att öva CBRN? vad sitter det i?

Få duktiga instruktörer?

Dåligt med materiel!

Främst då detekteringsprylar som är mer avancerade än indikeringspapper 104/105 och nervgasindikeringsbricka 90...

Samt att tilldelning av bättre grejer än c-vätskeskyddet bör komma om soldaterna ska få förtroende vår CBRN-förmåga.

 

 

 

Hur ser det förresten ut på ditt eget förband?

Link to comment
Share on other sites

Det är antagligen olika mellan förbanden...

 

Men det är väl typ indikering, beredskapsgrader, täthetsprov, somhändertagande av skadad och lite sånt som HV gör inom CBRN.

 

 

för egen del har den varit i princip obefentlig.

gjorde täthetsprov på intron för fyra-fem år sedan med tårgas sedan dess har skyddsmasken inte använts.

 

är väl inte helt bra men CBRN känns som låg prio hos oss.

 

 

Hur ser CBRN utbidningen ut i hemvärnet. Övas det ofta?

 

 

Eftersom alla innan de antas till hemvärnet har minst 90 dagars Militär utbildning så har alla en viss plattform som alla andra inom försvarsmakten, sedan förstås varierar typen av utbildning beroende på när och var man genomförde sin GU.

 

Övningar i CBRN, inte så ofta här alla fall, tror att vi hade ett täthetprov för några år sedan.

 

Charlie Spartan

 

Intressant att läsa er syn på CBRN. OCh klarar ni av de uppgifter som ställs på er i TOEM? Klarar ni av att omgruppera genom ett CBRN-belagt område? Kan ni med de vanligaste dektekteringsinstrumenten? Klarar ni av att upprätta C-varnare? Kan ni upprätta N-varnare? Vet ni hur man byter filter på en RAID? Vet ni hur en C-rapportering genomförs?

 

Tycker det är märkligt vad som prioriteras ute i hemvärnsleden... Ofta övningar som inte har någon som helst bäring om man tittar till TOEM, eller organisationer som inte heller finns i TOEM. Men grundläggande saker som finns i TEOM övas inte. Synnerligen märkligt.

 

Varför prioriteras inte CBRN? Är det för att det är tråkigt att öva? Eller är det för fysisktkrävande att öva CBRN? vad sitter det i?

 

bara för att man bär linser betyder det inte att man inte kan öva i skyddsmasken. Det innebär enbart att du inte kan genföra täthetsprovet med linserna påtagna...

 

 

CBRN är ett ämnen som man med lätthet kunde ha som bakomövning. Tyvärr så har man inte äns koll på vilken utrustning vi har i förbandet.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

CBRN är ett ämnen som man med lätthet kunde ha som bakomövning. Tyvärr så har man inte äns koll på vilken utrustning vi har i förbandet.

 

Charlie Spartan

 

men ändå vet du att det med lätthet kan bli bakomövningar?

Link to comment
Share on other sites

Hur ser CBRN utbidningen ut i hemvärnet. Övas det ofta?

 

 

Eftersom alla innan de antas till hemvärnet har minst 90 dagars Militär utbildning så har alla en viss plattform som alla andra inom försvarsmakten, sedan förstås varierar typen av utbildning beroende på när och var man genomförde sin GU.

 

Övningar i CBRN, inte så ofta här alla fall, tror att vi hade ett täthetprov för några år sedan.

 

Charlie Spartan

 

90 dagars militär utbildning?

Som hemvärnssjukvårdare krävs det bara 3 dagars TFU (eller hur många dagar den är på nu). Nåväl, det är egentligen irrelevant :banghead: Förstår om man betraktar hemvärnssjukvårdare som lata jävlar, i viss mån gör jag själv det när man ser hur vissa faktiskt är fysiskt byggda.

 

För att återvända till CBRN så är detta något inte jag har koll på och nu är jag helt färsk från HVSJV utb, där vi har provat tätheten i princip bara genom att sjunga små grodorna i en byggnad fylld med tårgas och lekt med de besvärliga C-vätskeskydden jag förmodligen aldrig skulle hinna få på mig innan jag dör :P än mindre kunna arbeta en kort stund i den, hade varit kul under vintern.. blev inte ens ett lyckat snöbollskrig från min sida när jag tappade snöbollarna halva tiden.. byxorna satt dåligt på vissa och ja.. allmänt besvärligt.

CBRN utbildningen var bristfällig tycker jag, fick aldrig koll på hur organisationen kring dessa "larm" fungerade. Vi gick igenom TOEM lite grundligt men vi blir knappast elitsoldater av det.

 

Ligger ansvaret på förbanden eller är det "grundutbildningen" inom hvsj som fallerar?

Link to comment
Share on other sites

Risken är nog stor att det är lika illa över hela landet?

Lite nyfiken blir man på de som har nära till SkyddC?

 

Har dom fått på grund av närhet till duktiga instruktörer och tillgänglighet något mer än något enstaka täthetsprov?

 

Under min värnplikt så blev det inte ens ett täthetsprov på grund av brist på utbildade instruktörer..

Så första gången jag fick vara med om det var på Hv Intro.

 

Däremot hade jag förmånen att få använda c-stridsdräkt 90 (tror jag den heter?) som flygvapnet hade då, och utföra en sanering i fält med uppvärmda dushar mm..

 

Förutom brist på instruktörer, så gissar jag att övningsmateriel + kostnader ofta sätter stopp för sådana inslag.

Det går alltid att öva mask på, men det blir rätt enformigt i längden om det inte kan "kryddas" med något nytt. Och det nya i detta fall är dessvärre all den utrustning vi skall klara av att hantera.... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

@FK Satan

Det är inte min syn CBRN utan hur det är/har varit med utbildning/övningar för egen del.

 

 

Problemet är att tiden inte räcker till att öva allt och man måste priotera utbildningstiden.

 

CBRN är jäkligt bra att kunna när skiten träffar fläkten men känns som om CBRN-hotet inte är lika stort med i dagens hotbild då ryssen inte står och knackar på dörren med Sarin och VX.

Skulle hotbilden förändras får utbildningstiden prioteras om. Svårare är det inte.

Link to comment
Share on other sites

@FK Satan

Det är inte min syn CBRN utan hur det är/har varit med utbildning/övningar för egen del.

 

 

Problemet är att tiden inte räcker till att öva allt och man måste priotera utbildningstiden.

 

CBRN är jäkligt bra att kunna när skiten träffar fläkten men känns som om CBRN-hotet inte är lika stort med i dagens hotbild då ryssen inte står och knackar på dörren med Sarin och VX.

Skulle hotbilden förändras får utbildningstiden prioteras om. Svårare är det inte.

 

Dags att uppdatera hotbilden lite? CBRN hot består inte enbart av Sarin eller VX från forna sovjet.... Senapsgas kan vem som helst tillverka i köket, ganska enkelt har själv tillverkat senapsgas i lab-miljö. Sedan finns detta med industrikemikalier. En lastbil som välter kan skapa ganska stora problem vid en krissituation. Eller "Smutsiga bomber" att komma över radioaktivt mtrl till dessa är inte så jäkla svårt. Sedan har vi industrier med industrikemikalier.

 

Hur har ni valt att prioritera övningstiden just nu? Sjukvård? Folkrätt? Skyddsvakt? Strid? understödsvapen?

 

Sedan finns B-delen i CBRN som handlar en hel del om personlighygien och är kanske det största hotet mot trupp... Och lite magsjuka inträffar ibland. Men det kan man leva med. För vi har viktigare saker att öva än just CBRN.

Link to comment
Share on other sites

Sedan finns B-delen i CBRN som handlar en hel del om personlighygien och är kanske det största hotet mot trupp... Och lite magsjuka inträffar ibland. Men det kan man leva med. För vi har viktigare saker att öva än just CBRN.

Dålig hygien tror jag är ett större problem än en motståndare med vapen CBR och kanske N form. Mycket på grund av att man faktiskt inte behöver byta kalsonger när man bara ligger ute en natt, man behöver inte dusha, man behöver inte hålla sig ren. Det värsta jag hört var en som när vi var ute under en längre period sa rätt ut att han inte behövde dusha för han inte mådde dåligt av att vara lite smutsig..

 

Jag tror som någon annan skrev i en annan tråd, förväntar man sig ett sånt här hot, då kan man öva innan man sätts in att verka. Jag tror det är bättre med mängdträning under en period innan insats vad gäller sånt här, som endå måste anses vara "special" fall.

Det är ju trots allt någon som måste fatta beslut om att vi ska bära masken på kroppen. Ett beslut som förhoppningsvis är grundat på någon form av källmatrial.. Då borde man väl kunna veta detta innan insats?

 

CBRN hör inte till vardagen, öva för detta när behov finns så har man kunskapen när man sätts in. Precis som att vi inte övar fylla sandsäck under året utan det är först när vi fyller sandsäckar vi har en genomgång i hur man gör.

 

 

edit: förtydliganden

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

[quote name='stolpskottet' post='614927' date='Nov 26

 

Sedan finns B-delen i CBRN som handlar en hel del om personlighygien och är kanske det största hotet mot trupp... Och lite magsjuka inträffar ibland. Men det kan man leva med. För vi har viktigare saker att öva än just CBRN.

Bra att du markerar detta i sammanhanget!

Tror jag gjort det tidigare, men gör det igen. Rekommenderar boken "Den sexbente fienden" av Lena Huldén Schildts förlag i samarbete med SMB.

 

Citat;Flugor, löss och myggor har under historiens lopp oftare än någon general bestämt krigens utgång. Deras vapen har varit sjukdomar som rödsot, fläckfeber och malaria.

 

Sjukdomarna har skördat betydligt fler offer än både svärd och kanoner. Napoleons svåraste fiende var klädlusen, inte den ryska vintern eller de ryska soldaterna. Gula febern förintade européernas arméer under kampen om herraväldet över Karibien. Tsetseflugan dikterade tidvis den politiska utvecklingen i Sydafrika och i det forna Rhodesia.

 

Först i slutet av 1800-talet började forskarna att förstå ohyrans medicinska betydelse. Då blev bekämpning och förebyggande åtgärder viktiga taktiska element i krigföringen.

 

Tillverkning av DDT under och efter andra världskriget blev en viktig milstolpe och det föreföll som om människan hade segrat i kriget mot insekterna. Framgången var dock tillfällig och idag ökar riskerna på nytt. Slut citat.

 

Vad dessa kryp kan bära med sig i form av mikroorganismer kan man förfasas över. Fk Satan, du borde nästan låtet sista raden i ditt inlägg utgöra inledningen. Tror det är sånt här vi bör bli bättre på att hantera. Vi gör automatiskt en koppling med giftgas när någon nämner storskalig terrorism. Den storskaliga biologiska attacken har vi inte varit med om ännu(vad vi vet) och existerar således inte i det rationella tänkandet. Lätt att vi står med byxorna nere den dagen det är dags.

 

Bra att du tog upp detta BG.

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

Dags att uppdatera hotbilden lite? CBRN hot består inte enbart av Sarin eller VX från forna sovjet.... Senapsgas kan vem som helst tillverka i köket, ganska enkelt har själv tillverkat senapsgas i lab-miljö.

 

"NBC-terrorismen" har det tjôtats om i massmedia sedan strax efter 2001-09-11. Hur mycket av denna vackert uppmålade hotbild som är reellt hot och hur mycket som är propaganda är svårt att avgöra, men jag lutar nog åt att propagandedelen är betydande. Hade det varit ett så okomplicerat sätt att ha ihjäl folk på, så hade vi helt enkelt sett betydligt fler fall än vad vi har.

 

Sedan finns detta med industrikemikalier. En lastbil som välter kan skapa ganska stora problem vid en krissituation. Eller "Smutsiga bomber" att komma över radioaktivt mtrl till dessa är inte så jäkla svårt. Sedan har vi industrier med industrikemikalier.

 

Hur mycket övningstid får vi lägga på att öva 'stöd till civila samhället'?

 

 

 

 

Fälthygiensaspekten är dock intressant, och är definitivt något man bör tänka på.

Link to comment
Share on other sites

Dags att uppdatera hotbilden lite? CBRN hot består inte enbart av Sarin eller VX från forna sovjet.... Senapsgas kan vem som helst tillverka i köket, ganska enkelt har själv tillverkat senapsgas i lab-miljö.

 

"NBC-terrorismen" har det tjôtats om i massmedia sedan strax efter 2001-09-11. Hur mycket av denna vackert uppmålade hotbild som är reellt hot och hur mycket som är propaganda är svårt att avgöra, men jag lutar nog åt att propagandedelen är betydande. Hade det varit ett så okomplicerat sätt att ha ihjäl folk på, så hade vi helt enkelt sett betydligt fler fall än vad vi har.

 

Sedan finns detta med industrikemikalier. En lastbil som välter kan skapa ganska stora problem vid en krissituation. Eller "Smutsiga bomber" att komma över radioaktivt mtrl till dessa är inte så jäkla svårt. Sedan har vi industrier med industrikemikalier.

 

Hur mycket övningstid får vi lägga på att öva 'stöd till civila samhället'?

 

 

 

 

Fälthygiensaspekten är dock intressant, och är definitivt något man bör tänka på.

 

Hotet behöver ju inte nödvändigtvis komma från terrorister eller främmande stater. Naturen i sig själv är ju också ett hot, och då tänker jag på B-hotet som vi var inne på. Vårat samhälle kan ju trots allt utsättas för detta som en blixt från klar himmel. Skall vi förbereda oss på något CBRN hot över huvud taget så ligger B-hotet närmast till hands tror jag. Tänk bara på vad fågelinfluensan innebar häromåret. Tvåbent eller sexbent leverantör kan spela kvitta. Hotet är reellt och bör föranleda eftertanke vid utbildningsplaneringen.

 

Vi vet väl alla lite var till mans och kvinns att hygienaspekten inte alltid är den förhärskande när vi busar runt i terränglådan. Häromveckan var jag med på en helgövning i busken, och när det var dags att tillreda grönpåsar såg jag ingen, inkl. mig själv, som tvättade händerna innan man skred till verket. Folk kokade vatten åt varandra, bytte kokkärl, lånade ut kåsor, kladdade runt bland påsarna för att hitta sin favorit etc. Bara en sån sak kan ju få ödesdigra konsekvenser för ett förband i vinterkräksjukans tidevarv. På sätt och vis kan man väl säga att vi själva utgör det absolut största hotet mot våran egen hälsa, genom att inte praktisera de kunskaper vi besitter. Vi fruktar CRN därför att det är något som någon kan kasta över oss, men nonchalerar B bara för att det ständigt finns runt omkring oss, och sällan gör sig påmind. Tämligen ologiskt agerande om man tänker efter.

Det B vi fruktar mest är smittämnen som är direkt dödliga eller ger upphov till fruktansvärda åkommor. Men tänk efter! En vanlig magsjukeepidemi kan göra att våran motståndskraft mot konventionella vapen nedgår något oerhört därför att våran egen slagkraft försämras. I det perspektivet är mindra allvarliga sjukdomar indirekt allvarliga.

 

Det vardagliga B-hotet är allvarligt nog, och kan förvärras med katastrofala följder, om någon avsiktligt hjälper det på traven.

 

Jag röstar för att B-utbildningen bör förstärkas då det är det sannolikaste hotet just nu.

 

P.S Dök på detta straxt efter att jag postat mitt inlägg.

http://hemvarnet.se/611_hvbat/?action=visa...mp;nyhetid=2051

Edited by 23:e komp.
Link to comment
Share on other sites

för egen del använder jag skyddsmaksken ganska ofta för att jag anser att hundarna ska klara av att soldater och deras egna hundförare har detta på sig

 

hundarna fixar tårgas utan probs så varför inte köra täthetsprov på hela organisationen ?

 

bara ett förslag ?

 

en grej man kan göra är ju att vart 3:e år så har man en ordentlig CBRN-utbildning och då menar jag ORDENTLIG !!!

 

då får ju alla förband en grund att stå på och inte bara vpl-förband

 

läser själv så mycket om CBRN jag kan komma över då jag tycker det är ett viktigt ämne

sen att radiakhotet i det närmaste från stat och nation är obefintlig medan terrorhot är desto viktigare är nog en sak man kan diskutera i timmar

 

eller hur ?

 

vad tycker ni om mitt förslag ?

 

mvh armyk9handler

Link to comment
Share on other sites

Som en liten passus kan jag ju nämna att undertecknad ska vara med och hålla i en utbildningshelg för scoutledare i just "fält hygien" Då man där faktiskt tar det här med vinterkräksjuka på allvar. Och det här borde egentligen ha en egen tråd, för det är som så många säger, skulle vi ligga ute i busken mer än en helg så som vi (jag antar att det inte skiljer sig allt för mycket i landet) gör nu... Då skulle vi få nedsatt stridsvärde, inget snack om saken.

Link to comment
Share on other sites

IP ska öva CBRN X antal timmar varje år (minns ärligt talat inte exakta antalet timmar), men gör de verkligen det?

 

De IP jag har insyn i gör det inte, och de har ändå en geografisk närhet till SkyddC, med all deras personal, kunnande och utrustning.

 

Konstigt.

Link to comment
Share on other sites

IP ska öva CBRN X antal timmar varje år (minns ärligt talat inte exakta antalet timmar), men gör de verkligen det?

 

De IP jag har insyn i gör det inte, och de har ändå en geografisk närhet till SkyddC, med all deras personal, kunnande och utrustning.

 

Konstigt.

 

kunskaperna finns nog där men det är mig veterligt ingen som har övat det i min IP

kanske på g att ändras nu vad vet jag ?

Link to comment
Share on other sites

IP ska öva CBRN X antal timmar varje år (minns ärligt talat inte exakta antalet timmar), men gör de verkligen det?

 

Källa på detta ska?

 

Finns XX antal uppgifter som skall övas varje år, men endast XX övningstimmar och XX antal kronor att öva för!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...