Jump to content

Jägare + Tolk?

Recommended Posts

Jag mönstrade nyligen och blev satt som Jägarplutonbefäl i Arvidsjaur. Jag skickade även en SANS till Tolkskolan varpå min inskrivningsförrättare sa att det skulle starta en ny utbildning där man både blev jägare och fick någon typ av tolkutbildning. Han visste nästan ingenting om denna tjänsten utan sa endast att den troligtvis kommer starta i antingen Boden eller Arvidsjaur. Är det någon som vet något om denna utbildning eller var min inskrivingingsförrättare helt ute och cyklade? Tacksam för svar.

Jag mönstrade nyligen och blev satt som Jägarplutonbefäl i Arvidsjaur. Jag skickade även en SANS till Tolkskolan varpå min inskrivningsförrättare sa att det skulle starta en ny utbildning där man både blev jägare och fick någon typ av tolkutbildning. Han visste nästan ingenting om denna tjänsten utan sa endast att den troligtvis kommer starta i antingen Boden eller Arvidsjaur. Är det någon som vet något om denna utbildning eller var min inskrivingingsförrättare helt ute och cyklade? Tacksam för svar.

Det stämmer. AJB kommer i sin nya org att sätta upp en förhörspluton. Här kommer man då mycker riktigt att bli "Förhörsjägare". Förmodligen kommer man att rycka in på AJB och genomföra GJU där för att sedan genomföra befattningsutbildning på TolkS. Därefter övas detta under övningsserien. Fångövningar kommer troligtvis få en ny dimension.

en aning OT:

Ligger inne på LSS, och tycker mig ha sett folk med både tolk och FJS utb tecken.. ?

Är det vpl eller offiverare du sett?

Finns ju antagligen officerare som klarat av båda utbildningarna för att få bära dessa tecken.

Har missat kragspeglar men rent spontant har det sett ut som VPL.

"klarat av båda utb"?

en aning OT:

Ligger inne på LSS, och tycker mig ha sett folk med både tolk och FJS utb tecken.. ?

Är det vpl eller offiverare du sett?

Finns ju antagligen officerare som klarat av båda utbildningarna för att få bära dessa tecken.

Har missat kragspeglar men rent spontant har det sett ut som VPL.

"klarat av båda utb"?

ja. Det finns ju officerare som har både torleif och andra utbildningstecken. vet ej helt hur det funderar, men vissa kan "flörta" in sig för att göra de saker som krävs för olika utbildningar..

Du står inför ett behagligt val. Stalltipset är: AJB. Försök att knipa en plats som Jägar-förhörsledare eller vad tjänsten nu kan kallas.

Att satsa på TolkS är ett mer riskabelt val, om du misslyckas med språket får du sannolikt inte kliva till AJB efteråt.

Skulle du däremot efter genomförd GJU, på TolkS läsa språk och misslyckas blir du sannolikt omplacerad till annan jägartjänst på AJB.

Det senare alternativet är litet som att äta kakan men ändå ha kvar en del av den.

Edited by Anders

Ni som vet mer får gärna ösa på med allt vad ni har. Ska upp och mönstra nu på onsdag och jag är väldigt intresserad av tjänsten :rockon:

Hittils har det bara satts upp intresseanmälningar till bergspluton och prickskyttepluton på AJB. Förhoppningsvis så får vi reda på mer när vi närmar oss slutet på GJU.

Fallskärmsjägare erbjuds att gå TolkS om de klarar grundkraven till TolkS.De som klarar både FJS fysiska och psykiska krav samt innehar den studiekapacitet som TolkS kräver är oerhört få.

Låter klockrent med en förhörspluton med jägartjänst. Språket lär ju vara en flaskhals för ovanstående alternativ, men jag antar att engelska är ett krav?

• 1 year later...

Lyfter denna tråd i önskan om att få en rapport om befattningen, finns den kvar? Lumpen.nu listar ingen sådan befattning (men å andra sidan så har jag inte mycket till Lumpen.nus befattnings-system). Vill veta så mycket som möjligt; hur går utbildningen till, hur man gör för att söka, osv.

• 2 weeks later...