Jump to content

Visitation av vapen

Yxa

Recommended Posts

Såg detta i senaste numret av officerstidningen:

En officer hanterade ett vapen på ett felaktigt sätt. Under en skjutträning lånade

han ett vapen av en värnpliktig. Vapnet var ordnat för lösskjutning, vilket officeren

inte märkte eftersom han inte visiterade vapnet. Officeren laddade istället med

skarp ammunition och avfyrade vapnet. Detta ledde till ett eldavbrott som han

åtgärdade för att avfyra ytterligare ett skott, vilket gav ett nytt eldavbrott.

Därefter lånade han ett vapen av samma typ av en annan värnpliktig. Även detta

vapen var ordnat för lösskjutning, men även denna gång lät officeren bli att visitera

vapnet. Detta ledde till ännu ett eldavbrott.

Officeren fick enligt notisen 25% löneavdrag i 10 dagar.

Jag får en känsla av både :blink: och :) när jag läser sådant. Helt apropå - hur stor plump i tjänstgöringsregistret är 25% i 10 dagar?

Hade han änglavakt eller står det fel? Eldavbrott tre gånger raken låter som en "omöjlighet". Ingen pipsprängning? Eller har jag missat något? :blink:

Två eldavbrott med vapen #1, därefter ytterligare ett eldavbrott med vapen #2.Han har alltså missat att visitera två olika vapen innan han laddat dem med skarp amm.

Edited by Yxa

En lössjkutningsanordning till AK5 ska enligt våran löjtnant klara flera skarpa kulor och jag tror han

då det var han som utbildade PB-eleverna som skulle bli vapen tekniker.

Och hur fan kunde den officeraren missa att pipan var grymt mycket förlångt?

En lössjkutningsanordning till AK5 ska enligt våran löjtnant klara flera skarpa kulor och jag tror han

då det var han som utbildade PB-eleverna som skulle bli vapen tekniker.

Och hur fan kunde den officeraren missa att pipan var grymt mycket förlångt?

Mycket riktigt, annordningen skall tåla 2-3 skott innan skiten brakar samman... men man lär ju märka att något är mysko efter första skottet...

Hur stor är risken för pipsprängning i ett sånt här läge?

Den borde vara rätt liten eftersom kulan fångas upp av lösskjutningsanordningen, som kommer efter pipan.

Man undrar om karln var nykter.

Fortsätter det så får vi göra som Britterna ha gjort. :D

(Britternas lösskjutningsanordningar är lite större och gul/svart randiga)

Då får vi byta typen av lösplugg också. UK varianten är inte lika 'kapabel' som våra.

Vet inte hur den i UK ar - men den amerikanska ar riktigt dalig. Utvecklar knapp tillrackligt med gas for att driva mekanismen och mata fram ny patron.

Jag har for mig att den amerikanska och brittiska losningen ar snarlika.....

lite OT nu, men Danskarna kör väl samma som jänkarna?

jag har testat den några skott och märkte inget problem med matningen..

kanske kommer efter ett tag nr vapnen blir smutsiga?

och tillbaka till topic... varför inte måla de svenska löskjutningsanordningarna klart röda eller gröna?

rött är ju svensk mäkning på lös ammunition, och grön är för blind (vilket i detta fallet skulle markera att vapnet är "ofarligt")

fast kanske är blått bättre? (övning)

färgad lösskjutningsanordning vore dock ett alternativ för att förhindra sånthär tycker jag... (fast jag undrar fortfarande hur i helsike han missade den från början, den är ju inte direkt osynlig)

och tillbaka till topic... varför inte måla de svenska löskjutningsanordningarna klart röda eller gröna?

rött är ju svensk mäkning på lös ammunition, och grön är för blind (vilket i detta fallet skulle markera att vapnet är "ofarligt")

fast kanske är blått bättre? (övning)

färgad lösskjutningsanordning vore dock ett alternativ för att förhindra sånthär tycker jag... (fast jag undrar fortfarande hur i helsike han missade den från början, den är ju inte direkt osynlig)

Det är ju jättebra att springa runt på tillämpade övningar med en röd clownnäsa på vapnet. Eller inte.

Dagens indikering är fullt tillräcklig. Det enda man kan göra är att konstatera att den sista idioten ännu inte är född.

• 4 weeks later...

Har man tandskyddet på lösskjutningsanordningen så blir det nästan ännu omöjligare att missa även om den inte är målad röd/grön motsv. Vilket som Knekt skrev är ganska obra att springa runt med på en övning.

Jag hoppas officeraren lärde sig vikten av visitation iaf.

Edited by spacekaiser