Jump to content

Upprop mot klustervapen

Recommended Posts

Ett upprop mot sk klustervapen har inletts av diverse NGO:er runt om i världen. Mer info finns på uppropets svenska hemsida: Förbjud Klustervapen.

Jag har sett tillräckligt för att ogilla klustervapen skarpt, samtidigt antar jag att det finns militära argument för att använda även detta obehagliga vapen (precis som det går att motivera användningen av antipersonella minor, vilket numera förbjudits). Vilka argument för och emot klustervapen finns det?

Jag måste tyvärr säga att jag rent principiellt inte ser skillnaden mellan klusterbomber och vanliga sprängbomber - det existerar ju blindgångare bland alla bomb- och granattyper.

Möjligen kunde man bygga dem bättre för att minska mängden blindgångare och/eller införa någon form av timer så bomben briserar inom en viss tid, "för säkerhets skull".

"Upprop mot vapen, krig och elaka människor" låter lite bättre. Det skulle jag skriva på.

Klusterbomber är ett bra sätt att täcka stor yta mot mjuka och halvhårda mål, och det är behövligt i ett stort land som Sverige med få verkansenheter.

All ammo ger oxa.

Sen är det frågan om man vill ha små sublets från en klusterbomb eller ett antal 125Kkg:s sprängbomber. Krigsmakter kommer inte att avstå från sin förmåga att ytbekämpa utan antinge tar man till den äldre metoden med mattbombning eller också blir det troligen tryckbomber istället

Det borde vara en relativt enkel sak att modda dit sekundära tidsinställda laddningar som spränger skiten om det skulle bli en blindgångare. Löser man det problemet så ser jag inget hinder för att behålla klustervapensystemen. Men ska man fortfarande räkna med 5-7% som inte sprängs när dom ska så vetifan om det är så vettigt att kasta ut skiten. Alla som jobbat med något som har med minröjning borde förstå vad jag menar.

All ammo ger oxa.

Sen är det frågan om man vill ha små sublets från en klusterbomb eller ett antal 125Kkg:s sprängbomber. Krigsmakter kommer inte att avstå från sin förmåga att ytbekämpa utan antinge tar man till den äldre metoden med mattbombning eller också blir det troligen tryckbomber istället

Som också i sin tur kräver mer sprängmedel för att bekämpa samma sorts mål på samma sorts yta med samma effekt (utvecklade resonemanget lite).

Kluster bomber har en procentiellt sett större mängd blindgångar, vad jag lärde mig pga att de påverkar varandra vid detonation, skadar icke exploderade delar.

Att sätta ditt någon form av sekundär utlösare kommer kanske minska mängden blindgångare, men eftersom det är mångt och mycket skadade delar som blir blindgångare så.

Ska vi sluta använda dem hmm, troligen så minskar man effekten av en förbekämpning och med det ökar sin egen förlust.

Sedan är det inte sant att all användning av antipersonella minor upphört, Majoreteten av länder har fortfarande inte skrivit på att upphöra användningen, och troligen aldrig kommer göra det.

Charlie Spartan

Undrar när uppropet mot köksknivar kommer.

Kan nästan garantera att fler dödas av dessa än alla militära vapen tillsammans.

Klustervapen som är korrekt använda är vapen som alla andra.

Precis som minor är det. Problemen kommer när det är idioter som inte vet om hur de skall användas eller vart som bestämer.

Man skall inte använda klustervapen i tätbebyggt område exempelvis.

Min problematiken har endast tillkommit pga att de lokala krigsherrarna i diverse konflikter inte gör minkartor samt utan att göra nya kartor flyttar minor. Inget av dessa problem uppstår hos någorlunda kompetenta militärer vilket inkluderar Ryssland, de har helt enkelt inget syfte att skada civilbefolkning efter kriget.

Inte för att jag vet exakt hur korrekt wikpedias information om klusterbomber är, men där hävdas att en del typer av klusterladdningar har haft en betydligt högre andel blindgångare än 7%.

"Even with cluster bombs that are designed to fully explode, there are always some individual submunitions that do not explode on impact. The US-made MLRS with M26 warhead and M77 submunitions are supposed to have a 5% dud rate but in reality have a rate of 16%. The rate for this type tested during the Gulf War was as high as 23%. The M483A1 DPICM artillery-delivered cluster bombs have a reported dud rate of 14%"

http://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_bombs...ploded_ordnance

Nyare system är under utveckling, där tillverkarna hävdar att andelen blindgångare ska bli lägre än 1%. Frågan är ju då om så blir fallet.

Edited by Andtryggve

Nu diskuteras väl BK90 i någon annan tråd, men från mil.se:

Bombkapsel 90 har funktioner som ska minimera risken för farliga blindgångare. De substridsdelar som inte exploderar senast vid nedslaget, har inbyggda så kallade självförstörings- och självdeaktiveringsmekanismer som gör att de förstör sig själva på mindre än en minut. Om detta inte fungerar töms de på elektricitet och blir därmed ofarliga att hantera.

Innan vi hade klusterbomber i sveriges invasionsförsvar så fällde grupper med Viggen istället "stickor" med 120 kilos bomber. Man gjorde alltså i princip samma sak som med klusterbomber men på ett annat sätt. Säg att man i ett angrepp lade 96 stycken 120 kilos bomber över ett område. Nån skillnad? Jag tycker nog inte det. Vi skulle kunna ladda upp en Gripen med små 30 kilos bomber. Säg 24 stycken under varje plan, sen svepa in med 6 stycken Gripen och alla fäller samtidigt, det blir 144 bomber äver en yta det. Blir ju samma effekt, bara farligare för Gripen planen än om de slänger iväg en kapsel som själv glider en bit och sen sprider sina mindre bomber. Raketanfall, är ju också i det närmaste samma sak som klusterbomber. Man täcker en stor yta från lite distans och där varje stridsdel är liten och alla stridsdelar exploderar samtidigt. Ett gammalt hederligt raketanfall är ju precis samma som en modern klusterbomb.

Känns poänglöst att förbjuda ett sätt att leverera bomber på om man kan leverera dom på annat sätt som inte är förbjudet. Jag tycker att hela idén känns fånig, man måste i så fall förbjuda bomber helt snarare och det lär ju inte hända.

Edited by Pal

Innan vi hade klusterbomber i sveriges invasionsförsvar så fällde grupper med Viggen istället "stickor" med 120 kilos bomber. Man gjorde alltså i princip samma sak som med klusterbomber men på ett annat sätt. Säg att man i ett angrepp lade 96 stycken 120 kilos bomber över ett område. Nån skillnad? Jag tycker nog inte det. Vi skulle kunna ladda upp en Gripen med små 30 kilos bomber. Säg 24 stycken under varje plan, sen svepa in med 6 stycken Gripen och alla fäller samtidigt, det blir 144 bomber äver en yta det. Blir ju samma effekt, bara farligare för Gripen planen än om de slänger iväg en kapsel som själv glider en bit och sen sprider sina mindre bomber. Raketanfall, är ju också i det närmaste samma sak som klusterbomber. Man täcker en stor yta från lite distans och där varje stridsdel är liten och alla stridsdelar exploderar samtidigt. Ett gammalt hederligt raketanfall är ju precis samma som en modern klusterbomb.

Känns poänglöst att förbjuda ett sätt att leverera bomber på om man kan leverera dom på annat sätt som inte är förbjudet. Jag tycker att hela idén känns fånig, man måste i så fall förbjuda bomber helt snarare och det lär ju inte hända.

Grundtanken med klusterbombning är inte fel, problemet är som tidigare sagts de blindgångare som man får tilbringa år med att röja (oftast efter att ett antal blivit röjda av lokalbefolkningen eller deras djur vilket medför en massa kringflygande köttslamsor och onyttiga leksaker för de minsta)

Kluster bomber har en procentiellt sett större mängd blindgångar, vad jag lärde mig pga att de påverkar varandra vid detonation, skadar icke exploderade delar.

Klusterbomber är ju inte den enda applikation där man vill kunna bränna av flera laddningar i snabb följd utan att de första explosionerna orsaker oreda bland de andra laddningarna. När man spränger berg (pallsprängning) så har samtliga laddningar en fördröjningssatts (ungefär som en handgranat, fast graderad i ms i stället för s). Detta gör att samtliga laddningar hinner "tända" innan första explosionen kommer.

Man borde kunna göra samma sak med en klusterbomb; Tändsattsen utlöses redan när substridsdelen lämnar bombkapseln och laddningen smäller efter lagom lång tid när substridsdelen är på lämplig höjd över marken (en halvmeter eller så).