|lj| Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Ang. förbud mot droger när man är i tjänst. I "Soldaten - Krigsmakten" s.111 står det; "Droger är alkohol, narkotika och andra preparat som är beroendeframkallande och sinnesförändrande eller på annat sätt skadar den psykiska eller fysiska hälsan" Tjaa.... kanske borde omformuleras lite... för när allt kommer omkring så är ju inte tobak förbjudet, som åvanstående text gör gällande. Men det är klart, har man bara lite sunt förnuft fattar man väl det, men endå, rätt ska va rätt (alltid drömt om att skriva/säga det....) Quote
Bellum Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Man måste skilja på droger och drivmedel. Till kategorin drivmedel, som förövrigt också "är beroendeframkallande och sinnesförändrande eller på annat sätt skadar den psykiska eller fysiska hälsan" tillhör exempelvis tobak, koffein och mat. Författarna till boken verkar ha missat det Quote
Gabriel KB K3 04-05 Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Man måste skilja på droger och drivmedel. Till kategorin drivmedel, som förövrigt också "är beroendeframkallande och sinnesförändrande eller på annat sätt skadar den psykiska eller fysiska hälsan" tillhör exempelvis tobak, koffein och mat. Författarna till boken verkar ha missat det Även om tobak, koffein och mat också borde vara förbjudet!... Quote
stiliR Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Hur är det med snus på en jägartjänst? någon som vet eller har egna erfarenheter? Tror inte att det skulle fungera att vara beroende av snus då? stämmer det? Quote
Gotcha Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Hur är det med snus på en jägartjänst? någon som vet eller har egna erfarenheter? Tror inte att det skulle fungera att vara beroende av snus då? stämmer det? "Nja", det är snarare upp till den som snusar (och hans kamrater) om han pallar med att vara utan under långa och påfrestande perioder.. \ Quote
Forumsledning Kimster Posted February 11, 2003 Forumsledning Report Posted February 11, 2003 Då jag inte själv snusar kan jag inte berätta om hur det känns, men jag vet dock att under min tid på K3 så var det självklart med snus. Förutom under våra utb.kontroller ex. Baskerprovet, Jägarprovet, Överlevnadsutb. Quote
Azan_Gb Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Om man får ha tobak och snus. TRor ni man får ta med sig en vattenpipa då? Quote
stiliR Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Har själv snusat i 4 år, utan att vara utan det långa perioder. Spelar hockey så det har vart rätt naturligt att snusa. Men jag förstår svaren. Tror att det kan vara rätt jobbigt utan längre perioder. Har ändå planerat att sluta (försöka) innan inryck, får väl se hur de andra löser situationen. Quote
Ing Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Lumpen måste väl vara ett utmärkt tillfälle att lägga av med de där dumheterna. Lägg av helt enkelt. Så kommer slutövingen att bli riktigt trevlig för er. Finns inget roligare än att se folk med nikotinbehov som sitter och slåss om att få lukta på en tom dosa. Quote
Doyle Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Nikotin ja. usch! Dem FJS'are jag har träffat rökte som borstbindare allihopa Quote
Amfibieslusken Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Nikotin ja. usch! Dem FJS'are jag har träffat rökte som borstbindare allihopa FJS:are som röker? Har aldrig sett en jägarsoldat röka. Snusa däremot. \ Quote
Doyle Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Det var just det som var så märkligt. Lämpligt att röka när man hoppar fallskärm å ska va hemlig Quote
stiliR Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Ing: Du har helt rätt. Men för att inte göra det jobbigare i lumpen så ska jag lägga av innan. Det är likadant som med mycket annat, har man bara viljan så går det. När vi är inne på liknande saker så tänkte jag fråga om hur det är med tatueringar. Finns det någon nackdel med att ha tatueringar i lumpen? Någon som har en erfarenhet av det? Och är det någon nackdel om man vill fortsätta inom militären? Quote
Amfibieslusken Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Det var just det som var så märkligt. Lämpligt att röka när man hoppar fallskärm å ska va hemlig Jag tänker mer på kondisen. Kondisen är ju inte precis på topp när man röker. Hos oss var det totalt förbjudet att röka. Snus var det enda alternativet för dem som rökte. Quote
Doyle Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Det borde vara totalförbjudet att röka för alla i hela världen :rocket: Quote
Amfibie Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Det borde vara totalförbjudet att röka för alla i hela världen :rocket: Där sa du något mycket bra Doyle!!! Quote
Gabriel KB K3 04-05 Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Det borde vara totalförbjudet att röka för alla i hela världen :rocket: Håller med... tvi... Quote
MBW Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Nja måste säga att det är ganska skönt med röka i fält, dock tycker jag om doften passivt och inte nytjande själv. Fast på puben och i vanliga fall hatar jag röken. Mamma tappade mig väll på huvudet när jag var liten misstänker jag. Quote
Fu Dahlberg Posted February 11, 2003 Report Posted February 11, 2003 Man måste prioritera var man skall lägga pengarna Quote
mjukis Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Det där med droger har ju varit extra på tapeten här i USA, där flygvapnet inte tillåter piloterna att flyga mer än x timmar utan sina "go-pills". Vad jag förstått är det amfetamin de trycker i gossarna. Lite kneptigt läge egentligen. Självklart har pillrena negativa effekter, men frågan är ju samtidigt om trötthet har fler? Någon med kunskap eller synpunkter? Quote
Vikström Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 röka är ju dödsfarligt. prickskyttarna ser en ju på flera mils avstånd... Quote
Särimner Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 En annan BÖRJADE röka i lumpen. Motivering: det smakade så jävla äckligt att man blev illamående att man inte kände sig trött. Som om det inte räckte så övergick jag till snus under den senare delen av GU när vi gick som vaktpluton på ett skyddsobjekt i södra Sverige. Motivering: det sved så förbaskat att man fick tårar i ögonen och inte kunde slappna av under "gristimmarna" mellan 02-05 på morgonen. 12 år senare sitter ja här framför datorn med en stor prilla under läppen. Och så säger de att man inte lär sig något i lumpen som man har nytta av i det civila Quote
A2Keltainen Posted February 12, 2003 Report Posted February 12, 2003 Det där med droger har ju varit extra på tapeten här i USA, där flygvapnet inte tillåter piloterna att flyga mer än x timmar utan sina "go-pills". Vad jag förstått är det amfetamin de trycker i gossarna. Lite kneptigt läge egentligen. Självklart har pillrena negativa effekter, men frågan är ju samtidigt om trötthet har fler? Någon med kunskap eller synpunkter? Förutom att amfetaminer tar bort sömnigheten så gör de dig även skärpt, fokuserad, koncentrerad eller hur man nu ska uttrycka det. Olika amfetaminer har olika verkan, så man bör t.ex. skilja mellan amfetamin [1] och metamfetamin [2], som är de vanligaste amfetaminerna folk tänker på, eftersom de ger olika subjektiva effekter på den som tar dem. Det finns även en massa andra amfetaminer [3], som t.ex. MDMA (Ecstasy) [4] och 2-CB (en psykadelisk amfetamin) [5] och dessa har väsentligt annorlunda effekt än de två förstnämnda. Dosen gör dessutom stor skillnad på den subjektiva effekten. I låg dos har amfetamin och metamfetamin en nedlugnande effekt på de flesta människor, medan de i högre doser gör samma människor "speedade". Dosen har även stor inverkan på skadverkningarna. Noterbart är att man på grund av de fokusgivande och nedlugnande effekterna med gott resultat ger dagliga relativt låga doser amfetaminer till barn och ungdomar med ADHD och liknande sjukdomar. En kvalificerad gissning från min sida är att man ger amfetaminer till stridspiloter främst på grund av de fokusgivande effekterna, och att det förmodligen är bättre att ge dem metamfetamin är amfetamin på grund av skillnaderna i subjektiv effekt. Jag tycker inte nödvändigtvis att det är en dålig idé att ge flygförare metamfetamin eller amfetamin om man är i en situation där man bedömer att det har positiva nettoeffekter. Tyvärr så blir diskussioner om sådana här frågor alltid grumlade av folks fördomar, och alla som inte är stenhårt mot narkotika i alla situationer stämplas som moderna häxor. De narkotikaklassade substanserna är många olika grupper av kemikalier med helt olika kemiska egenskaper och subjektiva effekter, och att (be)döma dem kollektivt är rent ut sagt idiotiskt. Det är även väldigt svårt att bedöma forskningsresultat inom området då forskningen är politiskt och ekonomiskt styrd i mycket hög utsträckning. [1] http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim934.htm [2] http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim334.htm [3] http://www.erowid.org/library/books_online...al/pihkal.shtml [4] http://www.erowid.org/library/books_online...pihkal109.shtml http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma.shtml [5] http://www.erowid.org/library/books_online...pihkal020.shtml http://www.erowid.org/chemicals/2cb/2cb.shtml Följande organisation tillhandahåller seriös och bra information om de två sistnämnda substanserna m.m.. Den har även en mycket bra maillista: http://www.maps.org Diskussionsforum om främst metamfetamin, MDMA och de psykadeliska amfetaminerna finns här: http://www.the-hive.ws Den största databasen med sammanfattningar av medicinska forskningspapper finns här: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f....fcgi?db=PubMed Jag uppmuntrar givetvis inte till några olagligheter eller annat dumt. Jag anser däremot att man ska kunna diskutera detta område på ett sansat och saklig sätt där inte känslorna helt styr. Quote
Recommended Posts