Stella-Polaris Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Svenska hackers har gått till motattack mot de Turkiska Hackers som slog till mot Sverige. En konflikt utanför myndigheternas kontroll, som torde kunna få stora följder, om det vill sig illa.. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_497671.svd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted October 15, 2007 Author Report Share Posted October 15, 2007 Jag tycker inte det är så roligt. DE som gör det tar ju inget som helt ansvar för följderna av deras handlande. Vem vet kanske det en dag dimper ner ett Turkiskt mega virus på din dator för att du är reggad på SOLDF.. Då lär du knappast kunna skriva inlägget: Sverige1 Turkiet 1 Följderna kan bli svåra politiskt mm. Troligtvis blir det ett prioriterat fall för poliser och kanske även för andra organisationer då det berör ett känsligt och aktuellt ämne... Att de sedan lagt in ytterligare bilder anser jag är totalt omoget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Ja, nu tar vi det lugnt med skadeglädjen. Bara för att vi har blivit hackade ska vi ingalunda uppmana till mer brottslighet av det slaget. mvh Erik G BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 När jag såg länken gick in på Flashback, föga förvånande är det tydligen därifrån en del kommer. Lägger inte in några värderingar i det här mer än - underskatta inte nödvändigheten med IT-säkerhet. Men det är väl lite att predika för de redan frälsta ;) /Edit: Flashback nere för tillfället. Jisses ja - en annan är ju digitalt handikappad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 När jag såg länken gick in på Flashback, föga förvånande är det tydligen därifrån en del kommer. Lägger inte in några värderingar i det här mer än - underskatta inte nödvändigheten med IT-säkerhet. Men det är väl lite att predika för de redan frälsta ;) /Edit: Flashback nere för tillfället. Jisses ja - en annan är ju digitalt handikappad... Vadå nere? FB är alive and kicking! Har hört vissa kommentarer från Symantecs håll idag. Deras ansvarige i Sverige verkade smått imponerad över att svenska hackers hade lyckats ta sig in på ett forum för turkiska hackers. Han, liksom jag, ansåg att där om någonstans borde det vara svårt att ta sig in. Det man använt användarupgifterna till är att slänga folks mail, skicka "otrevliga" internmail till turkiska hackers på siten, postat bilder etc. Han såg dock inga större risker i det hela och sa dessutom att det fanns en "agenda" för vilka som skulle hackas och när de skulle hackas. De närmaste veckorna är det siter som anses vara mot islam, om några veckor kan det vara siter som har med oljehandeln att göra, där efter amerkianska siter osv osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Okej - måste ha varit något lokalt, hade inga problem förutom med FB i 15 minuter ungefär. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Ajjdå, jag var rädd för detta då jag läste om att bamse blev hackad.. Det kan antingen sluta eller eskalera. Problemet i stort är att det är stora och små autonoma grupper utan direkt ledning.. Så det blir som att släcka en skogsbrand där glöd flyger omkring på en stor torr slätt.. Och jag är rädd att varken staten sverige eller turkiet har den kontrollen så att dom kan "kväsa elden". Möjligtvis med intensivt sammarbete med dom inblandade ISP'er men det vore ungefär som att ica och konsum sammarbetade för att kunderna ska få det bättre.. det är en spännande framtid vi lever i.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Om jag ser rätt i min kristallkula kommer vi att å det snaraste ha problem med både elförsörjning och telenätet. Utan el och telenät = ingen mera hackerattack mot turkarna härifrån sverige. (Och inget som fungerar längre i samhället.) Kalla mig gärna domedagsprofet men scenariot är fullt möjligt med små medel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 War of the NERDS! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Om jag ser rätt i min kristallkula kommer vi att å det snaraste ha problem med både elförsörjning och telenätet. Utan el och telenät = ingen mera hackerattack mot turkarna härifrån sverige. (Och inget som fungerar längre i samhället.) Kalla mig gärna domedagsprofet men scenariot är fullt möjligt med små medel. Du menar att turkiska hackers skulle slå ut el och telenätet i Sverige? Trots att media uppger att man i olika intervjuer med kunniga inom ämnet fått klart för sig att den attacken som de svenska hackerna utförde var mycket mer avancerade (och därför värre) än de turkiska? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Det bästa sättet att verkligen sänka en server på Internet är att åka till den och skjuta sönder den. Att störa den på annat sätt är inte krig, det är på sin höjd endast en obekvämlighet för de drabbade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skaya Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Haha, Pal det var trubbigt. Givetvis går det att åsamka skada i den virtuella världen, kommer man bara åt de känsligaste delarna finns det elakheter som gör mjukvaran lika obrukbar som om den vore sönderskjuten. Men viss, du har en poäng pal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Haha, Pal det var trubbigt. Givetvis går det att åsamka skada i den virtuella världen, kommer man bara åt de känsligaste delarna finns det elakheter som gör mjukvaran lika obrukbar som om den vore sönderskjuten. Men viss, du har en poäng pal. Tror du inte att det redan har hänt ;) http://it.slashdot.org/article.pl?sid=07/08/21/1531216 Dessutom som vanligt i stoora landet i väst Jag vill nog inte vara i skyttarnas kläder när "Department of homeland security" får tag i dom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teknikern Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Du menar att turkiska hackers skulle slå ut el och telenätet i Sverige?Trots att media uppger att man i olika intervjuer med kunniga inom ämnet fått klart för sig att den attacken som de svenska hackerna utförde var mycket mer avancerade (och därför värre) än de turkiska? Inte hackarna själva men det finns allt för många "rättrogna" som ju tar alla tillfällen att åsamka "fienden" ur deras synvinkel all skada dom bara kan genom terroristdåd. Tänk dig själv 20 sura turkar i 10 bilar med varsin bågfil på väg mot ödemarken med syfte att stjälpa våra stora kraftledningar över ände. Dom skulle garanterat försätta landet i mörker ett bra tag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Du menar att turkiska hackers skulle slå ut el och telenätet i Sverige?Trots att media uppger att man i olika intervjuer med kunniga inom ämnet fått klart för sig att den attacken som de svenska hackerna utförde var mycket mer avancerade (och därför värre) än de turkiska? Inte hackarna själva men det finns allt för många "rättrogna" som ju tar alla tillfällen att åsamka "fienden" ur deras synvinkel all skada dom bara kan genom terroristdåd. Tänk dig själv 20 sura turkar i 10 bilar med varsin bågfil på väg mot ödemarken med syfte att stjälpa våra stora kraftledningar över ände. Dom skulle garanterat försätta landet i mörker ett bra tag. haha då förstår jag Dock tror jag inte att det är ett särskillt troligt scenario även om det möjligtvis skulle kunna hända. In med Hemvärnet! Skydda / Bevaka stora kraftledningsgatan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.