Jump to content

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted
Meindl är för mig för varm på sommaren och för kall på vintern, men underbar i blask/regn/blötsnö etc  vår o höst typ.

Använder du Performance på vintern med strumpa + socka?

Jao.. köpte sånna dära spörchelstrumpor + tjockare socks för just goratexdojor

Posted

Satt precist och tänkt att starta en ny tråd men en viss person låt oss kalla honom K, nej för avslöjande vi kallar honom för imster. :o

Orientering:

Jag behöver ett på nya kängor modell högre, dom ska kunna använas till det mesta, alltså: Vandring och till längdskidor.

Kängorna får inte kosta mer än 2,5kkr, kan maximalt lägga ut 3k men vill inte.

Dom jag har tittat på är:

Meindl Island pro

Lundhags Scout

FAL Huskey High

HAIX Tibet

Dom senare är jag inte säkra på eftersom jag kan inte komma förbi MS i Stockholm, och jag vill helst testa dojjorna.

Slut

Frågor?

P.S

Jörnkängan: Pris, hur är dom?

Posted

Ahh, trevligt, en tråd om kängor. :lol:

Jag har ett par Lundhags med "anknäbben" (för skidor). Jag är lite smått kär i dom. :)

Fördelar: Stabila, går att åka skidor i, om dom är väl infettade går dom att använda som stövlar (jasså? står jag i vattnet?).

Nackdelar: Kan vara lite klumpiga, andas=nej, kan bli lite varma på sommaren, jag har hört att om man lyckats få dom blöta (går det?) så torkar dom långsamt.

Man ska nog ha kanska så "okänsliga" fötter med Lundhags, kan vara lite "hårda".

Posted (edited)

@ Mattssonmannen

Vill du ha en högre känga så är inte Island Pro rätt val.

Under hela min GU hade jag Lundhags Militär. De blev utsiltna på det året...

Skaffade sedan ett par Lundhags Jakt med skidbindning (smalare i skon än Alaska) - dessa ligger fortfarande i någon garderob.

Sedan -95 kör jag uteslutande med höga Meindl; Sweden, Tundra Pro (dem blev svärfar glad för) och senast Taiga.

Nuvarande modellen Army Pro och Tundra Pro har liknande uppbyggnad i häldelen, med en inte så lyckad konstruktion om man t ex har problem med en hälsena. Taiga har en mjuk bälg som är betydligt bättre.

Har använt Meindl Taiga att åka vitablixten med och det fugerar, men urtaget i klacken för kabeln är lite för grund för Kronans "kabelbindning".

Jag kan inte annat än rekommendera Meindl, men som sagt det finns många olika och lika bra kängor på marknaden.

Edit: Jag har inte frusit om fötterna med dem på vintern...

Edited by Sir Vival
Posted

@Sir Vival

Jag kollade på Meindls hemsida och jag kan inte hitta Taiga, Army pro eller Tundra pro, kan dom ha tagits bort ur sortimentet eller började dom brinna av sig själva. :blink:

Posted
@Sir Vival

Jag kollade på Meindls hemsida och jag kan inte hitta Taiga, Army pro eller Tundra pro, kan dom ha tagits bort ur sortimentet eller började dom brinna av sig själva. :blink:

Såvitt jag vet har samtliga av de modeller du är ute efter slutat att tillverkas. Taiga har iallafall ersatts av Performance.

/Johan ES

Posted
Taiga har iallafall ersatts av Performance.

Nope, stämmer inte alls. Båda modellerna finns fortfarande och Performance är f.ö. några centimeter lägre.

Posted

@ Mattssonmannen

Inga av de militära modellerna finns på hemsidan (förutom Desert Fox), tyvärr.

Men här finns Meindl Taiga, som ersatt Tundra Pro.

Man kan konstatera att hemsidan inte är speciellt uppdaterad. T ex finns inte Dovre 3000 med, om nu inte det är ett modellnamn speciellt för den svenska marknaden.

Du skrev innan att du hade 2500kr att lägga på kängor och för 2195 får du ett par Performance på Torsbo Handel.

Posted

Väldigt billigt för ett par, men Torsby ligger i Skåne jag bor i Uppland, så det jätte billiga paret har blivit überdyra med bensinpriset, men om dom råkar ha nätshop så ska jag köpa mig ett par fortare än fortast.

Posted
Väldigt billigt för ett par, men Torsby ligger i Skåne jag bor i Uppland, så det jätte billiga paret har blivit überdyra med bensinpriset, men om dom råkar ha nätshop så ska jag köpa mig ett par fortare än fortast.

@ Mattssonmannen

Du har kanske hittat, annars har du den här: Torsbo Handel

Posted

Sorry, utgick ifrån att du läst tidigare inlägg i tråden.

Posted

Jag traskar runt med ett par Meindl Performance.

Funkar utmärkt i vårslask och höstrusk.

På sommaren något varma, ska tilläggas att de två senaste sommrarna som jag anv kängorna har varit väldigt varma.

Vintern.... har bara haft de i temp mellan -15 och -25 och då har de varit förjäkligt kalla.

Jag är väldigt nöjd med hur kängan sitter på mina fötter.

Att fjällvandra med tung packning går utmärkt med dessa kängor.

Posted

då har jag väl testat Meindl Performance i mer extrema väderlekar än vissa andra (över 30 grader värme till -40 grader)

när det är varmt (över ca 20 grader) är de varma.. då menar jag riktigt varma... i temperaturer under -5 är de kalla....

så lagom temperatur är altså vår, försommar och höst...

själv letar jag efter något komplement....

gärna något med gummerad tåhätta (för att inte slita sönder lädret som jag till viss del gjort på mina meindl)

pris, ja, bör ju inte överstiga 2500 om det inte är RIKTIGT bra kvalitet och jävligt prisvärt...

de skall vara hyggligt varma på vintern och tja... svala på sommaren :P

nej, men skämt åsido, de skall gå att använda när mina Meindl är för varma/kalla (kylan är större problem än värme)

OBS! kan tillägga att ett befäl gav mig förbud att använda dem i Älvdalen då det var för kalla, således använde jag efter den kallaste (första) veckan M90 kängorna...

Posted

@ Skuggan

Konsulterar du ovan nämnda webshop så hittar du Meindl Antarktis med Gore-Tex/Thinsulate.

@ alla "fotfrysare" i Performance

Antingen så är det någon större skillnad på Performance och Taiga - vilket jag inte känner till, men betvivlar - eller så är ni väldigt frusna om fötterna...

Jag utgår ifrån att ni använder vettiga och dubbla sockar samt att kängorna inte sitter för snävt.

Posted

Nu har jag konsulterat Utsidans vishet och jag blir helt snurrig.

Orsak:

1: Folk älskar den.

2: Folk hatar den.

Om jag ska lägga 2195 kr på något som jag är osäker på, så låter jag det vänta i stället för att köpa grisen i säcken.

Så nu har jag hamnat på ruta ett igen och jag lägger saken på is tills dess att jag hittar ett par som är anpassade efter mina behov och situation.