Jump to content

Recommended Posts

• Replies 574
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hehe kul med lite veteraner som kollar in och är skadeglada...!

hur går det för er? springer ni de utsatta intervallpassen eller ska ni börja inom 4 veckor (är väl runt 4 veckor kvar tills det är dags att börja med schemat om man vill träna efter schemat i exakt 12 veckor som det är utsatt)?

en rolig träningsform är kanske att dra ut på vandringsleder med mkt svår/brant terräng på kanske 15-20km sen springa den så fort man kan och gå/klättra de delar där det behövs! sen klockar man det hela och gör om det nästa helg för att se om man kan förbättra sin tid. :baskerFN:

klarar ni styrkekraven förresten??

/kob

• 2 weeks later...
hehe kul med lite veteraner som kollar in och är skadeglada...!

hur går det för er? springer ni de utsatta intervallpassen eller ska ni börja inom 4 veckor (är väl runt 4 veckor kvar tills det är dags att börja med schemat om man vill träna efter schemat i exakt 12 veckor som det är utsatt)?

en rolig träningsform är kanske att dra ut på vandringsleder med mkt svår/brant terräng på kanske 15-20km sen springa den så fort man kan och gå/klättra de delar där det behövs! sen klockar man det hela och gör om det nästa helg för att se om man kan förbättra sin tid. :wub:

klarar ni styrkekraven förresten??

/kob

Tjenare! Jag testar intervall och backträningen denna vecka och kör ett test på milen, sedan börjar jag med schemat nästa vecka. Jag har sprungit kontinuerligt innan så jag är inte otränad nu, men känner att jag behöver få ordning på konditionträningen!

Styrkeövningarna jobbar jag på med, är på gym och tränar också hemma. Armhävningarna gör jag utan problem 30 st ett par gånger per dag, situpsen är stabila och rygglyften klarar jag galant. Knäböj har jag ej testat då jag ej har någon ryggsäck men det ska jag klara av, ska testa på gymmet snart.

TUFFT, men värt det!

Gutt. Jag ska köra 4 ggr vanlig löpning istället för två med intervaller och en vanlig/marsch. Tror det ger mer. Sen köra intervaller när det närmar sig med testerna istället! Styrkan klarar jag bra förutom armhävningarna. Men det är på gång...

ses !

Edited by KOB
Gutt. Jag ska köra 4 ggr vanlig löpning istället för två med intervaller och en vanlig/marsch. Tror det ger mer. Sen köra intervaller när det närmar sig med testerna istället! Styrkan klarar jag bra förutom armhävningarna. Men det är på gång...

ses !

Jag ska nog köra med löpning och intervaller. Backlöpningen känns lite onödig, ska dock testa den här veckan.

Eller hur är det armhävningarna som sackar efter? Att komma upp i reps är fan en bedrift. Annars är ju rygglyften och situpsen helt okej!

CU

Nu är jag inte en av er som ska på EM i sommar men ändå. Jag håller med alindvall, situps, rygglyft mm. går bra att komma upp i reps på. Men fy tusan, böjjsträcken är toksvåra att bli bättre på.

Någon som vet ett supersätt som gör att träning för armarna ger bättre resultat?

Nån form av pulver?

Bra schema?

Kör ni på knogarna eller handflatorna gubbar?

Edited by Cesium

Bänkpressa tunga vikter varierat med armhävningar (mest armhävningar) e nog bäst om man vill öka. Samtidigt som man käkar extra mycket och tar lite extra protein (kött o.sv.) varje gång man käkar.

Lättare teoretiskt än i praktiken ;-)

Är nog en hel del vanesak och inte bara styrka med armhävningar också...

Edited by KOB
Bänkpressa tunga vikter varierat med armhävningar (mest armhävningar) e nog bäst om man vill öka. Samtidigt som man käkar extra mycket och tar lite extra protein (kött o.sv.) varje gång man käkar.

Lättare teoretiskt än i praktiken :rockon:

Är nog en hel del vanesak och inte bara styrka med armhävningar också...

Att bänkpressa tungt kommer inte bidra till uthålligheten som behövs för armhävningarna, det kommer bara öka muskeltillväxten och exposiviteten och isolera pecsen/triceps/framsida axlar vilket inte ger samma funktionella styrka/uthållighet.

Kör inte heller metoden med typ 30 armhävningar varje kväll, utan 2 eller max 3 pass i veckan som innehåller armhävningar och gör då kanske 25-50 stycken per set (beroende på hur långt du kommit) med ca 90 sekunder vila mellan varje set, 3-5 set. :D

@cesium, variera på knogar och handflator, nära och brett mellan händerna, ju bredare ju mer tar det i brösten.

Att öka maxstyrkan gör att man ökar uthålligheten på lägre vikter... iallafall så länge vikten vid ens hög-reps motsvarar över 40% av totala maxvikten. Lättaste sättet att öka i reps är alltså att öka i maxstyrka + bra teknik vid armhävningarna.

Om man ska tro på alla fysiologer och annan vetenskap, vill säga... alltså om jag väger 90kg och då lyfter 65 kg varje armhävning... då är "lättaste" sättet att öka i reps att öka min maxning i bänkpress till 156kg. Utefter denna vikt (156 kg) så kommer inte uthålligheten öka av att jag blir bättre på att maxa i bänkpress. Men tills man nått 156 kg så kommer man öka i armhävningar.

OBS nu förutsatte jag att man kunde jämföra armhävningar och bänkpress rakt av... det kan man inte. Men att styrketräna lågreps med armhävningar + ryggsäck är nog rätta vägen!!

Att öka maxstyrkan gör att man ökar uthålligheten på lägre vikter... iallafall så länge vikten vid ens hög-reps motsvarar över 40% av totala maxvikten. Lättaste sättet att öka i reps är alltså att öka i maxstyrka + bra teknik vid armhävningarna.

Om man ska tro på alla fysiologer och annan vetenskap, vill säga... alltså om jag väger 90kg och då lyfter 65 kg varje armhävning... då är "lättaste" sättet att öka i reps att öka min maxning i bänkpress till 156kg. Utefter denna vikt (156 kg) så kommer inte uthålligheten öka av att jag blir bättre på att maxa i bänkpress. Men tills man nått 156 kg så kommer man öka i armhävningar.

OBS nu förutsatte jag att man kunde jämföra armhävningar och bänkpress rakt av... det kan man inte. Men att styrketräna lågreps med armhävningar + ryggsäck är nog rätta vägen!!

Låter underligt då låga/tunga repetitioner ska bygga vita muskelfibrer som är maximalt starka och explosiva. Medan höga/lätta reps som man oftast gör genom armhävningar ska bygga röda muskelfibrer som är mkt mer uthålliga. Jag förstår iaf resonemanget men vetifan.

• 2 weeks later...

Jag kör på gym, bänkpress och en del andra börst övningar som flyes, hantelpress och kör samtidigt armhävningar hemma.

I början så ökade jag ganska bra från 15st - 20st - 25st - 30st per gång sedan har jag börjat sacka, det är ju iofs bara 10 kvar men att göra de korrekt är fan inte lätt.

Men som någon ovan sa att man kör 3-4 set med 25 st i varje ett par dagar i veckan ger nog bäst resultat och inte bara 30 st per dag eller liknande. Då man ska träna upp uthålligheten och mjölksyran i musklerna.

Hur stora är alla här förresten? vikt och längd?

Själv ligger jag på 183 cm och 77kg.

Edited by alindvall
Jag kör på gym, bänkpress och en del andra börst övningar som flyes, hantelpress och kör samtidigt armhävningar hemma.

I början så ökade jag ganska bra från 15st - 20st - 25st - 30st per gång sedan har jag börjat sacka, det är ju iofs bara 10 kvar men att göra de korrekt är fan inte lätt.

Men som någon ovan sa att man kör 3-4 set med 25 st i varje ett par dagar i veckan ger nog bäst resultat och inte bara 30 st per dag eller liknande. Då man ska träna upp uthålligheten och mjölksyran i musklerna.

Hur stora är alla här förresten? vikt och längd?

Själv ligger jag på 183 cm och 77kg.

189 cm

90 kg

BF - 11% så är ingen tjockis ,O

mönstrade i november och genomförde jägartest med godkännt resultat. Pga B-syn så sökte jag inte KJ. har fått avslag från allt jag sökt och har börjat tänka efter lite. Har alltid haft bra syn på tester jag gjort hittills i livet så b-syn på mönstringen kom som en chock. Jag börjar nu i efterhand fundera på om man kan gå till optikern och genomföra ett till syntest och om det skulle visa att synen är bra kan man då skicka in det till Amf1 eller vart man nu skickar det tillsammans med värdena från mönstringen och på så vis få delta på extramönstringen?

Jag har hört _RYKTEN_ om att det ska gå att få komma även om man inte klarat mönstringskraven. Då genom att kontakta ansvarig på KJ/amf1. Observera _RYKTEN_

Men om jag vore du så skulle jag ringa amf1 och fråga efter ansvarig för saken. Det vore ju synd att sumpa chansen bara för man inte vågade lyfta luren och fråga.

Cesium: Just synen är nog jävligt viktig. Tror inte man gör några avsteg från kraven på något faktiskt. Vi har ju en gemensam bekant som de inte gjorde några avsteg för. Är väl isåfall om man inte gjort jägartestet man kan komma ändå kanske (det bevisar ju inget som man inte får bevisa på deras tester.)

Filuren: Jag tycker du ska gå till optikern och kolla, det kan ju max kosta 2-300 kr och har du normal syn så är du nog väldigt välkommen att göra testerna! :)

Guest Sköldberg

Smyger in lite i tråden på grund av diskussionen angående armhävningar. När jag ville öka i antal så körde jag max-antal varje kväll innan jag gick och la mig och jag ökade ganska hyfsat. Anledningen till detta var att jag på en fys-träning upptäckte att jag inte var så stark som jag kanske trott och ville förbättra detta. Så, för mig funkade detta.

Angående eventuella diskussioner huruvida lång vila man ska ha mellan varje pass. Pratade lite med min idrottslärare och enligt han så var det inga problem att köra varje kväll, det är främst vid pass där vikten ligger över kroppsvikten(Läs gymträning) som man bör vila i 48 h.

Träna på gubbar!

KOB: Jag uttryckte mig puckat, jag menade att han skulle ringa efter besöket hos optikern om detta gått bra :) Såklart kan man ringa ändå men...

Sköldberg: Gött att det funkade, jag har bara en liten fråga. Hur går det sedan när du ska köra många set med färre repetitioner? Det är ju uthålligheten man vill åt här :)

Smyger in lite i tråden på grund av diskussionen angående armhävningar. När jag ville öka i antal så körde jag max-antal varje kväll innan jag gick och la mig och jag ökade ganska hyfsat. Anledningen till detta var att jag på en fys-träning upptäckte att jag inte var så stark som jag kanske trott och ville förbättra detta. Så, för mig funkade detta.

Angående eventuella diskussioner huruvida lång vila man ska ha mellan varje pass. Pratade lite med min idrottslärare och enligt han så var det inga problem att köra varje kväll, det är främst vid pass där vikten ligger över kroppsvikten(Läs gymträning) som man bör vila i 48 h.

Träna på gubbar!

Min uppfatting om idrottlärare numera att dem inte kan ett skit om hur muskler ska tränas för diverse resultat. Min hade ingen aning om att det skulle va någon skillnad på t.ex. muskeltillväxt beroende på repsantal. En annan var stark emot protein/kolhydrattillskott pga alla nasty bieffekter (!!) :D Men kan ju ha varit dessa enskilda lärare, din idrottslärare kan mycket väl ha vetat vad han/hon pratade om.

Sen kan ju dina ökningar ha berott på att du inte var speciellt tränad när du satte igång och därmed ökande även om det inte var den ultimata metoden, men detta är ju bara mina små spekulationer.

:baskerKav:

Edited by JoelFfs

Kan ju säga att min idrottslärare är en av de mest kunniga personer jag har mött när det gäller träningslära och kostlära. Hon hävdar att proteintillskott vid träning inte är nödvändigt. Äter man ordentligt får man i sig tillräcklig mängd protein, så är det.

Basha inte idrottslärare, de har bättre koll än er när det gäller träningslära. Nu finns det givetvis undantag, men i almänhet så är det ingen idé att ens tänka tanken.

Guest Sköldberg

Cesium: Mitt mål med armhävningarna var aldrig att bygga stora muskler alla Beach 2000-någonting utan helt enkelt för att jag ville orka mer. Nästa gång samma övning genomfördes(Armhävningar på kommando i varierande tempo) upplevde jag det som om jag orkade mycket mer än gångerna tidigare, men den största kicken var nog att när många andra utav mina lagkamrater började gå på knäna så hade jag inga större problem att hänga i.

Min idrottslärare är gammal kustjägare och även om det givetvis inte inverkar på hans sakkunnighet så borde det ju i alla fall tilltala många av er i den här tråden :baskerKav: De tips angående träning jag fått tidigare av honom har fungerat för mig men det kan ju vara individuellt.

Kan ju säga att min idrottslärare är en av de mest kunniga personer jag har mött när det gäller träningslära och kostlära. Hon hävdar att proteintillskott vid träning inte är nödvändigt. Äter man ordentligt får man i sig tillräcklig mängd protein, så är det.

Basha inte idrottslärare, de har bättre koll än er när det gäller träningslära. Nu finns det givetvis undantag, men i almänhet så är det ingen idé att ens tänka tanken.

Ja jo det är ju iaf så det bör vara, men jag har fått bilden att dem är kunniga vad gäller, hm vad ska jag kalla det, "allmän träning", kondition, belastning på leder, rätt basic styrketräning, stretching etc etc. Alltså mycket sånt som man sysslar med på idrottslektioner. Säkert en hel del näringslära med ja. Men när det kommer till "avancerad" styrketäning i olika former känns det inte som om idrottslärare vet alltför mycket. Men det är somsagt bara en uppfattning jag har fått.

Sen vad gäller "tillräcklig mängd protein" så är det väl lite svårt att definiera det. Men om man ska gå efter klassikern 2g protein per kg kroppsvikt så kan det vara rätt svårt att få i sig allt via vanlig mat, det går om man anstränger sig ja. Men när det kommer till uthållighetsträning är protein visserligen inte det viktigaste. (Men finns ingen anledning att klanka ner på tillskott!! :baskerKav: )

Guest Sköldberg

Fast jag vet inte, om man behöver kosttillskott, bygger man inte muskler då för mer body building-stuk? Det är kanske inte den typen av muskler ni eventuellt kommer att behöva?

Mina 2 ören.

Fast jag vet inte, om man behöver kosttillskott, bygger man inte muskler då för mer body building-stuk? Det är kanske inte den typen av muskler ni eventuellt kommer att behöva?

Mina 2 ören.

Som jag sa så är protein inte det viktigaste när det kommer till uthållighetsträning, det är som du säger viktigare vid bodybuilding. Men man kan fortfarande bygga lite (inte så mycket att det påverkar en negativt i fält) då man kör med egna kroppsvikten så länge man äter mycket protein och har överskott på kalorier. Men framförallt ger protein väldigt långsam energi vilket är bra vid den här typen av träning.

Edited by JoelFfs
Min uppfatting om idrottlärare numera att dem inte kan ett skit om hur muskler ska tränas för diverse resultat. Min hade ingen aning om att det skulle va någon skillnad på t.ex. muskeltillväxt beroende på repsantal. En annan var stark emot protein/kolhydrattillskott pga alla nasty bieffekter (!!) :D Men kan ju ha varit dessa enskilda lärare, din idrottslärare kan mycket väl ha vetat vad han/hon pratade om.

Sen kan ju dina ökningar ha berott på att du inte var speciellt tränad när du satte igång och därmed ökande även om det inte var den ultimata metoden, men detta är ju bara mina små spekulationer.

:)

Jodå. Såklart vet du bättre än någon som (förhoppningsvis) har en examen från Gymnastik- och idrottshögskolan, eller?

Ödmjukhet kan vara lämpligt ibland. Som KJ-aspirant kanske inför den stundande utmaningen, som förhoppningsfull kanske-KJ-aspirant ska man nog ha en dos till. Mot någon som har 4 års mer utbilding i det ämne man talar om (läs: din lärare) på högskolenivå, kan det också vara lämpligt.

Lycka till med träningen.

/Anders

:)

Jodå. Såklart vet du bättre än någon som (förhoppningsvis) har en examen från Gymnastik- och idrottshögskolan, eller?

Ödmjukhet kan vara lämpligt ibland. Som KJ-aspirant kanske inför den stundande utmaningen, som förhoppningsfull kanske-KJ-aspirant ska man nog ha en dos till. Mot någon som har 4 års mer utbilding i det ämne man talar om (läs: din lärare) på högskolenivå, kan det också vara lämpligt.

Lycka till med träningen.

/Anders

Men observera fan inte att detta va en uppfattning jag fått baserad på händelser jag skrivit ovan, sen är det ju upp till var och en att tolka. Pga dessa händelser har jag alltså ifrågasatt om dem har fått/får lära sig speciellt ingående om sådan här träning. Det är väl inte sådär extremt självklart att dem har det om man tittar på vad det är dem faktiskt lär ut till högstadie/gymnasie elever. Men det finns säkert någon här som faktiskt vet mer specifikt vad dem lär sig och kan rätta mig.

Men nejnej ta det som att jag hånar alla idrottslärare och tycker att jag vet bättre än dem.

Finns nog en del inkompetenta idrottslärare... precis som i alla yrkesgrupper!

MEN PÅ TAL OM ANNAT, MER ON TOPIC:

Idag är det dags att springa första passet på träningsschemat!! Om ni inte hittar papprena så är det följande som gäller: 3min x 12 reps, 1 min vila emellan... och efter 6 intervaller så ska vilan vara 3 minuter istället för 1.

Kör hårt! Ska bli kul! :banghead: