Jump to content

Recommended Posts

• Replies 574
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det funkar bra här med! Försöker hålla minst 1-1.5h konditionsgivande aktivitet per dag med varierande intensitet. Sen blir det lite styrka också..!

:-P

1-1½h per dag måste ju va skitbra.

själv löper jag varranan dag alltid kuperat. och de officiella styrke kraven köra ja efter löp passen. den kombinationen funkar bra för mig.

Ps: som ni kanske märker har Mdn ändrat "underrubriken till ngt mer lämpligt för fortsatt engagemang på denna tråd. hoppas de "sista" papprena kommer i morrn:D

nattinatti.

Brevet kom idag fy fan vad gött!

Träningsschemat är inte omöjligt att genomföra, bara svårt att kombinera med den träning man redan utför!

Hoppas att man fixar det!

Tja, då är vi iallafall2 här påforumet., me samma mål! :)

va har du kört för träning innan då?

adda mig på msn: [email protected]

alla ni andra kj-aspiranter (08-09)me:D

Edited by Gustav88
Brevet kom idag fy fan vad gött!

Träningsschemat är inte omöjligt att genomföra, bara svårt att kombinera med den träning man redan utför!

Hoppas att man fixar det!

Har ni lust att dela med er om hur träningsprogrammet ser ut ?

Om ni har lust så kan ni ju lägga upp schemat här eller åtmindstone berätta lite vad för övningar/hur mycket de anser bra?

//Cesium, framtida KJ-aspriant(förhoppningsvis)

Ja i grund och botten är det ju de officiella kraven(www2.Mil.se) som träningsprogrammen är uppbyggda kring för att man ska klara. stryrke häftet är mest ett häfte som visar med bilder och text hur övningarna ska utföras för att räknas som 1.

sen konditionshäftet är med intervaller i backar å slätt., även marsch., med vil tider och löptider.

Edited by Gustav88

yes de är de bilderna fast med en annan gubbe å andra vinklar:P

enligt de bilderna på hemsidan är följande med på pappret och som krav:

ARMHÄVNINGAR:8st

ARMSTRÄCKNINGAR:40st

RYGGRESNING:40st dock en variant med armarna ut på sidorna

SITUPS höga raka.:40st med fötterna i backen och å armarna snetuppåt mot knäna

KNÄBÖ:25*25KG

Är de dessa bilder typ?

http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4270

Några andra övningar som rekomenderas?

Ska du ha dom för att träna inför mönstring? Om du ska styrketräna kan jag rekomedera den här sidan där det finns en övningsbank!

En fråga till andra som ska börja sin träning, vad använder ni för vikter i ryggsäcken? Och var får man tag på en ordentlig ryggsäck.

yes de är de bilderna fast med en annan gubbe å andra vinklar:P

enligt de bilderna på hemsidan är följande med på pappret och som krav:

ARMHÄVNINGAR:8st

ARMSTRÄCKNINGAR:40st

RYGGRESNING:40st dock en variant med armarna ut på sidorna

SITUPS höga raka.:40st med fötterna i backen och å armarna snetuppåt mot knäna

KNÄBÖ:25*25KG

En noggrannare förklaring vore trevligt, kanske finns ett bättre sätt än det vanliga som jag kör just nu?

alindvall: Nej det är mest för att jag är intreserad :)

Jag har inte fått något papper. Får hoppas det infinner sig nästa vecka! Gör det inte det så tar jag och ringer FJS istället.

edit:

När står det att testerna är?!?!

Edited by KOB
25-26 Juni

Ok det är ju underbart. :surprise:

Ska du ha dom för att träna inför mönstring? Om du ska styrketräna kan jag rekomedera den här sidan där det finns en övningsbank!

En fråga till andra som ska börja sin träning, vad använder ni för vikter i ryggsäcken? Och var får man tag på en ordentlig ryggsäck.

köp en ryggsäck på ebay eller t.ex. stadium om du vill ha en prisvärd. ska du köpa på eBay så sök på army rucksacks och liknande. lär finnas en hel del! annars får du kolla på Naturkompaniet och liknande friluftsaffärer... men då får man vara beredd att betala dyrt :dribble:. sen fyll den med gamla kläder, lakan och liknande, och lägg i eventuellt några hantlar/skivstångsvikter plus vattenflaskor (1-2 liter).

börja med 15 kg eller så. annars kanske du skadar dig om du är ovan.

/KOB

Fick hem papprena om EM i fredags och ska jag infinna mig där borta den 23e Juni kl 08:00. Hur många omgångar kommer det vara egentligen? (Syftade nu på Neemo som ska dit den 25e)

Läste för länge sedan också i gamla tråden för dom som gjorde EM-KJ före oss, och om jag kommer ihåg rätt så var det väl 4 av 5 som var sjuka under extramönstringen(det låter i och för sig som bortförklaringar) men i alla fall, det tål att tänkas på så man höjer protein-. vitamin-, och mineral-intaget när dagarna börjar närma sig. Rätt jävla surt att sumpa uttagningen på grund av en förkylning.

Ja, en jag vet som gjorde extramönstring(dock ej på KJ) käkade massa kolhydrater etc. veckan innan och skippade träning helt, kommer inte på vad det heter bara för att jag skulle skriva här men det är när man lägger upp lager i kroppen med kolhydrater etc. Jag tycker det låter rätt smart att göra så :dribble: Värt att notera är att han klarade det.

Ja, en jag vet som gjorde extramönstring(dock ej på KJ) käkade massa kolhydrater etc. veckan innan och skippade träning helt, kommer inte på vad det heter bara för att jag skulle skriva här men det är när man lägger upp lager i kroppen med kolhydrater etc. Jag tycker det låter rätt smart att göra så :) Värt att notera är att han klarade det.

Kolhydratladdning är nog ordet du söker. En bra metod som även jag använt inför Göteborgsvarvet och Lidingöloppet några gånger. Man skippar kolhydrater och är allmänt grinig ungefär fyra-fem dagar innan tävling. Sedan de tre sista dagarna äter man hur mycket kolhydrater som helst. Jag åt ungefär var tredje timme och då åt jag MYCKET.

En polare som är rätt kunnig påstår att det är värdelöst om "loppen" är mer än några timmar. Och isåfall istället blir kontraproduktivt då man lär få en chock när glykogenlagret är slut...

så det bästa är nog att ligga på en bra nivå i någon månad inför testerna, då testerna ju pågår i 2 dagar och inte i 2-4 timmar. :)

Så resonerar jag iallafall.

Håller helt och hållet med KOB, det är mycket bättre att ligga på en sådan nivå att man är säker på att klara testerna.

I lumpen får man knappast tillfälle att göra kolhydratuppladdningar, träna ordentligt istället :)

Japps, precis vad jag tänkte på.

När vi ändå har en erfaren kolhydratladdare här:

Ungefär hur mycket hjälper det på en skala 1-10?

Ja alltså, jag skulle ju inte rekommendera ett kolhydratuppladdning inför en hel helgs aktiviteter, som en extramönstring antagligen kommer att betyda för er del.

Jag kör den metoden inför mina lopp, ungefär 2-3 timmars aktivitet. Har gjort det kanske 5 gånger, och jag har bara positivt att säga om det. Jag skulle inte våga springa ett Varv eller liknande utan det, så jag kan faktiskt inte jämföra med hur det skulle gått utan. Men rent generellt så känner man sig lite tung innan man kommer igång och man känner sig smockfull med energi i musklerna och kan inte vänta på att få börja. Skön känsla.

Det finns flera hemsidor om det här, googla för inspiration. Jag har min högst egna variant som jag genom empiri har kommit fram till att den passar mig, men den vill jag inte rekommendera till andra. Testa er fram, kör ett riktigt långpass och kolla hur ni själva känner er. Gör om efter några veckor, testa lite olika kost. Om ni inte är så bevandrade inom näringslära så finns det böcker, idrottslärare, hemsidor och annat att söka information ifrån.

Det är imho. högst personligt vilken metod som fungerar för just Dig bäst.

Hej allihop. Tänkte tipsa om fallskärmsjägarnas nya träningsprogram: http://www.fallskarmsjagare.se/traningkondition.html

Det har ju samma mål som KJ-programmet vi fått hemskickade, men jag tror nog att KJs schema kommer orsaka skador om man är ovan - FJS schema har ju däremot en uppbyggnadsperiod innan, så en idé vore ju att köra FJS 4 veckors uppbyggnad sen köra varannan vecka KJ och varannan vecka FJS kanske? :rolleyes: Alla vet vi ju att variation i träningen är önskvärt...

ses på testerna!

Hej allihop. Tänkte tipsa om fallskärmsjägarnas nya träningsprogram: http://www.fallskarmsjagare.se/traningkondition.html

Det har ju samma mål som KJ-programmet vi fått hemskickade, men jag tror nog att KJs schema kommer orsaka skador om man är ovan - FJS schema har ju däremot en uppbyggnadsperiod innan, så en idé vore ju att köra FJS 4 veckors uppbyggnad sen köra varannan vecka KJ och varannan vecka FJS kanske? :rolleyes: Alla vet vi ju att variation i träningen är önskvärt...

ses på testerna!

Låter vettigt! Ska ta en titt på det och överväga :) Tack för tipset vilket som! :baskerPa:

• 2 weeks later...