Jump to content

Kustjägarna Berga 2009

Recommended Posts

Tänkte att en tråd inför extramönstringen på KJ vore bra, kan även brukas senare då några av oss lär ha kommit in. Syfte med tråden är att vi ska kunna dela med oss av information och träningstips eller kunna fråga andra som ligger inne/muckat.

Någon som vet ungefär när testerna kommer hållas? Har en traditionell skolresa (ej skolan som annordnar så lär bli "lite" supande) i början av Maj, vore trist om man missade den men samtidigt kanske det är något man får ta. :rodna:

Skicka PM eller skriv här om ni tänkt söka! :D:blink:

• Replies 574
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet nån när i 2009 det kommer bli inryck?

Ska själv å mönstra snart, går det som man planerat så tar jag mig till extramönstringen.

Jag önskar alla som önskar komma dit att det ska gå bra och att vi ses på den framtida extramönstringen! :rodna:

• 2 weeks later...

Ska alla här extramönstra lr? Vill ni bli a-dyk lr bara "vanliga" KJ? har självt valt min SANS till KJ men vet inte om jag kanske ska ändra den till FBJ då det är ändast A-dyk som jag vill bli o de e pissigt svårt

Extra mösntringen är ngn gång på våren så vi får la hoppas att bakfyllan lagt sig då :bash: tror att den kommer att vara i april lr liknande så du är nog på den säkra sidan, men kolla med amf 1 för säkerhets skull. Vill väl inte spy mera än nödvändigt heller :uzi

Edited by snoken

Tjena snoken, det är inte ens säkert att jag söker till KJ. Tycker att även FJS är rätt lockande.

Om man ska skicka in en ansökan till antingen KJ eller FJS, någon som kan droppa en åsikt på vad man ska tänka på innan man väljer bort ena alternativet?

Tjena snoken, det är inte ens säkert att jag söker till KJ. Tycker att även FJS är rätt lockande.

Om man ska skicka in en ansökan till antingen KJ eller FJS, någon som kan droppa en åsikt på vad man ska tänka på innan man väljer bort ena alternativet?

Något jag tycker att du ska ta i beaktande är det faktum att FJS inte går att söka. Kan möjligtvis påverka ditt val?

Hur säker är du på detta?

100%

Under min mönstring för en vecka sedan sa dem att armén nästan inte hade några platser alls förutom bevakningssoldater. De enda jägartjänster som finns är flygbasjägare och kustjägare.

Men nu förutstätter jag att du är född 89?

Hur säker är du på detta?

100%

Under min mönstring för en vecka sedan sa dem att armén nästan inte hade några platser alls förutom bevakningssoldater. De enda jägartjänster som finns är flygbasjägare och kustjägare.

Men nu förutstätter jag att du är född 89?

Det där varierar med mönstringskontor.

Själv har jag två kamrater som skickat iväg SANS till FJS. Båda mönstrade under våren i Göteborg. Inryck kommer att vara i juli -09, det finns antagligen inte så många platser till förfogande för 89:or, utan merparten finns för 90:ornas skull.

Igen, om det är några konstigheter, ring eller maila PV.

jo de stämmer nog som MatsLennarth säger, du kan extramönstra till FJS men då får du göra den tillsammans med 90:orna, dvs du får vänta ett år..hade en polare som skickade in sin SANS till FJS men sket i det sen då han tänkt över det och orkade inte vänta ett år...om de nu stämmer...

edit: och förresten som ännu ett svar på din reply på min tråd ang, kj o a-dyk så är jag som sagt säker på de siffrorna om KJ:s platser, men alla som söker kanske inte platsar....så de kan ju bli färre intagna till utbildningen.....

Edited by snoken

• 2 weeks later...

Året är snart slut och majoriteten av oss 89or har troligvist mönstrat och valt utbildning...

som trådens topic säger, vilka är det nu som sökt kj? än så länge har ingen bekräftat :) , eller är de så att de är få som sökt utbildningen bland oss 89or.

(man kan ju tolka de som lags upp på lumpens hemsida häromdan på olika sätt http://www.lumpen.nu/Nyheter/Vill-du-gora-lumpen-som-tolk/ )

Edited by Traktor_Gljeen

• 2 weeks later...
Året är snart slut och majoriteten av oss 89or har troligvist mönstrat och valt utbildning...

som trådens topic säger, vilka är det nu som sökt kj? än så länge har ingen bekräftat :rolleyes: , eller är de så att de är få som sökt utbildningen bland oss 89or.

(man kan ju tolka de som lags upp på lumpens hemsida häromdan på olika sätt http://www.lumpen.nu/Nyheter/Vill-du-gora-lumpen-som-tolk/ )

Velar fortfarande hurvida jag ska ändra min sans till KJ istället för FBJS. Hur stor är egentligen skillnaden på kraven för de båda förbanden? Antar att de är relativt likartade då de båda trots allt är jägarförband?

Med reservation för att låta som en idiot, när ni säger att extramönstringen är i januari, då menar ni 08 va? :lala:

Edited by dahl

haha...jag har faan precis samma problem. Vilka extramönstringar ska vara i januari? KJ:s eller FBJ:s. Du kan la hålla mig uppdaterad om hur du tänker. Är det ingen som bara vill bli KJ för att bli a-dyk. Kanske bara jag :p :surprise::rockon:

Hur tänker du dahl när du ska välja extramänstring? Verkar som att FBJ verkar grymt roligare med CSAR co halt det dära med helikopter undsättning osv.....

haha...jag har faan precis samma problem. Vilka extramönstringar ska vara i januari? KJ:s eller FBJ:s. Du kan la hålla mig uppdaterad om hur du tänker. Är det ingen som bara vill bli KJ för att bli a-dyk. Kanske bara jag :p :surprise::rockon:

Hur tänker du dahl när du ska välja extramänstring? Verkar som att FBJ verkar grymt roligare med CSAR co halt det dära med helikopter undsättning osv.....

Jag velar ganska ordentligt just nu. Vet verkligen inte hur jag vill göra. Kustjägarna är ju mer "macho" men det är totalt irrelevant för mig, vill ha den tjäst som jag passar bäst för. Får väl fundera över helgen och väga för- och nackdelar med de båda. Sen är ju för den delen inget säkert ändå.

haha...jag har faan precis samma problem. Vilka extramönstringar ska vara i januari? KJ:s eller FBJ:s. Du kan la hålla mig uppdaterad om hur du tänker. Är det ingen som bara vill bli KJ för att bli a-dyk. Kanske bara jag :p :/:rockon:

Det har ju inte sagts från en källa att någon 2-mönstring skulle vara i januari 08, så glöm det. FBJS är som jag sagt hur många gånger som helst under hösten 08.

haha...jag har faan precis samma problem. Vilka extramönstringar ska vara i januari? KJ:s eller FBJ:s. Du kan la hålla mig uppdaterad om hur du tänker. Är det ingen som bara vill bli KJ för att bli a-dyk. Kanske bara jag :p :/:rockon:

Det har ju inte sagts från en källa att någon 2-mönstring skulle vara i januari 08, så glöm det. FBJS är som jag sagt hur många gånger som helst under hösten 08.

Helt rätt, vecka 41 premelinärt.

ne inte här på soldf, men min inskrivningsförrätare sa det och han verkar ju nu dock mer och mera otrovärdig. Tänker samma sak som dig dahl, att KJ är "macho" men ser inget positivt i det. Är la antagligen mera status att vara KJ än FBJ men man vill väl ha en utb som är rolig. Jag var på kunskaps och framtids mässan idag och snackade runt bland lite FJS:are och en ytbärgare b.la.. Båda tyckte att KJ skulle hävda sig lite väl mkt. Ytbärgarn hade jobbat med en del FBJ då han även var taktisk operatör på helikoptern( hjälper till soladterna med uthopp med rep o dyl. från helikotpern) och han tyckte att FBJ var lite mera "vänliga" om man säger så. Men samtidigt tyckte FJ:arna att de var lite väl slappa :/ .....sååå jag vet inte hur man ska tolka all denna info :rockon:

Dessutom är det ingen som vet om hur man kommer att göra FJS och när dem rycker in osv. INget är bestämt

Kj är inget val för mig längre kan jag iaf säga......

Edited by snoken

Varför inte välja en utbildning man tycker verkar rolig istället för att stirra er blinda på attityd?

De e la klart att man ska välja en utbildning som man tycker är rolig, och det har jag också sagt om du inte sett de. Men attityden bland vpl och befäl är också viktig då det är dom som man ska spendera hela sitt år tillsammans med, och hur kul är det om man hamnar bland ett par sjutkåta stridspittar (säger inte att KJ är det nu) i 11 månader....jag tror inte att utbildningen blir särskilt rolig om man inte trivs med sina kamrater...oavsett hur innehållsrik ens befattning är...

Tråkiga fördomar som lever kvar om att KJ skulle ha sämre attityd än övriga...

kanske var så på 80,90talet men sista årskullarnas killar har alla jag träffat varit schyssta med en bra attityd och inställning. Sen sitter ni och säger att man ska söka det som är roligast... varför söker man då till jägarförband i huvudtaget? Jag söker till KJ för att det verkar bli ett jävligt utmanande och jobbigt år (15+ mån?) med roliga inslag. En annan sak som gör att jag vill söka är att det är så få som tas ut, 15-30 av 200 testande lär innebära att enbart de schysstaste och bästa killarna tas ut. Och att knyta kontakter, starka band med bra personer är aldrig fel. På så vis slipper man umgås med stridspittar och oschyssta personer som du beskrev det... på så vis tror jag att KJ har mindre idioter på sitt förband än FBJ, med tanke på den hårdare sollningen.

Ska gå ur försvarsställningen nu dock. Sök det du vill och har mest motivation för... båda förbanden lär kräva en viss hängivenhet.

/KOB

• 2 weeks later...

om det skulle vara kul att vara i ett jägarförband är det väl inte så många som skulle påpeka som gjort utbildningen (finns undantag).. den tjänsten som för mig skulle vara roligast är utan tveckan Spaningssoldat, dock så saknar den utbildningen vissa saker... anledning att jag söker kj är att det krävs en heldel från individen som kommer in, och det är oftast så kallade "bra" pojkar som är just dom som kommer in, man får en trevlig kamratkanskap med dom människorna som är liknar dig själv, en utmaning och en utbildning som är svårt att få i det civila

om man jämför med andra förband där man inte har lika hård diciplin tänker inte nämna något men alla har ju en egen tanke bubbla när man säger något sådant. men iaf förbanden med lägre diciplin och där man har en mer trevlig och lugn vardag är inget som lockar mig då man kan göra något mycket mer krävande på egenhand och mycket mer spännande och utmanande... därimot på kj så kan man göra saker som man aldrig skulle kunna göra i de civila utan att folk tyckte att man var sjuk och led av någon sorts "överträning" eller rentav äcklig om man pressar sig för mycket när man springer, vilket dom flesta vet vad som händer. Där kan man vara glad att man just klarar av att pressa sig till gränsen vilket är en unik gåva.

Som sagt Jägarförbanden För den ultimata vänskapen, En fin utbildning och En mängd av stora utmaningar :blink:

Detta är dock bara spekulationer om hur jag tror och hoppas att det är... det betyder inte att jag har rätt eller fel

mmm...embryon..

Det där lät... ehm ...perverst. :)

om det skulle vara kul att vara i ett jägarförband är det väl inte så många som skulle påpeka som gjort utbildningen (finns undantag).. den tjänsten som för mig skulle vara roligast är utan tveckan Spaningssoldat, dock så saknar den utbildningen vissa saker... anledning att jag söker kj är att det krävs en heldel från individen som kommer in, och det är oftast så kallade "bra" pojkar som är just dom som kommer in, man får en trevlig kamratkanskap med dom människorna som är liknar dig själv, en utmaning och en utbildning som är svårt att få i det civila

om man jämför med andra förband där man inte har lika hård diciplin tänker inte nämna något men alla har ju en egen tanke bubbla när man säger något sådant. men iaf förbanden med lägre diciplin och där man har en mer trevlig och lugn vardag är inget som lockar mig då man kan göra något mycket mer krävande på egenhand och mycket mer spännande och utmanande... därimot på kj så kan man göra saker som man aldrig skulle kunna göra i de civila utan att folk tyckte att man var sjuk och led av någon sorts "överträning" eller rentav äcklig om man pressar sig för mycket när man springer, vilket dom flesta vet vad som händer. Där kan man vara glad att man just klarar av att pressa sig till gränsen vilket är en unik gåva.

Som sagt Jägarförbanden För den ultimata vänskapen, En fin utbildning och En mängd av stora utmaningar :blink:

Detta är dock bara spekulationer om hur jag tror och hoppas att det är... det betyder inte att jag har rätt eller fel

Hehe mycket snack... erkänn att du bara vill skjuta mycket, vara allmänt hård och agera rambo med en kulspruta i varje hand! 8-/ *asg*

Seriösare:

Jag tror det blir KUL om man gillar friluftsliv och att pressa sig. På tal om något helt annat: Något man borde göra innan i studieväg? Jag är inte så bra på matematik direkt, det kanske jag borde öva på? Har bara gjort Matte A,B hittils (och har inga planer på att gå längre än så)... är det någon matte man räknar i tjänsten? t.ex. vid artilleri-riktande, skjutande med gevär och så vidare? Vad är det för matte isåfall? Detta kanske är bättre att kunna innan man kommer dit tänkte jag... så man inte behöver stanna uppe på nätterna och räkna algebra eller så..... :)

Hehe mycket snack... erkänn att du bara vill skjuta mycket, vara allmänt hård och agera rambo med en kulspruta i varje hand! :banghead: *asg*

Seriösare:

Jag tror det blir KUL om man gillar friluftsliv och att pressa sig. På tal om något helt annat: Något man borde göra innan i studieväg? Jag är inte så bra på matematik direkt, det kanske jag borde öva på? Har bara gjort Matte A,B hittils (och har inga planer på att gå längre än så)... är det någon matte man räknar i tjänsten? t.ex. vid artilleri-riktande, skjutande med gevär och så vidare? Vad är det för matte isåfall? Detta kanske är bättre att kunna innan man kommer dit tänkte jag... så man inte behöver stanna uppe på nätterna och räkna algebra eller så..... :rolleyes:

om man vill agera rambo och springa runt med kulspruta i varje hand så ska man nog söka markstrid, livkompaniet, Amfibiesoldat osv... jägarförbandens uppgift är ju mer underrättelseinhämtning... specielt a-dyk... är just span jag tycker är spännande och utmanande :/

Hehe mycket snack... erkänn att du bara vill skjuta mycket, vara allmänt hård och agera rambo med en kulspruta i varje hand! :) *asg*

om man vill agera rambo och springa runt med kulspruta i varje hand så ska man nog söka markstrid, livkompaniet, Amfibiesoldat osv... jägarförbandens uppgift är ju mer underrättelseinhämtning... specielt a-dyk... är just span jag tycker är spännande och utmanande :)

Spaning på jägarförbanden låter nog spännande och kul tills man väl är där och spanar... då är det nog inte lika romantiskt. :bash:

Hehe mycket snack... erkänn att du bara vill skjuta mycket, vara allmänt hård och agera rambo med en kulspruta i varje hand! :) *asg*

om man vill agera rambo och springa runt med kulspruta i varje hand så ska man nog söka markstrid, livkompaniet, Amfibiesoldat osv... jägarförbandens uppgift är ju mer underrättelseinhämtning... specielt a-dyk... är just span jag tycker är spännande och utmanande :-P

Spaning på jägarförbanden låter nog spännande och kul tills man väl är där och spanar... då är det nog inte lika romantiskt. :)

så kommer det alltid att vara genom hela livet, när du är hema så längtar du bort till något, när du är borta så längtar du hem..har hört också att de är samma i det militära, är man inryckt så längtar man hem, är man på logomentet längtar man hem, är man i fält längtar man till logementet, när man har muckat så längtar man tillbaks... så tror själv att man både vill göra det innan och är nöjd med det efterått + att den mentala ribban bara kan höjas om man pressar sig så det berör det psysiska/mentala... tror det finns en stor möjlighet till det inom vissa utbildningar, man kommer se den civila vardagaen mycket enklare :D

Hoppas allt är bra... hur går förberedelserna?

Det går fint, Vet någon när man får kallelsen ? så man vet om man har chansen att extra mönstra o visa vad man går för ... för övrigt har jag tittat runt lite på kängor att marcha i, tror ni meindl Perfomance är ett bra alternativ? kommer man få använda sina egna kängor i tjänsten sän?

Edited by Traktor_Gljeen