Hans Engström Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 Tidningen Hemvärnet är en av de viktigaste mediala produkterna som Hemvärnet förfogar över, både internt och externt. Men är den bra? Jag tycker vi kan diskutera den här, både innehållsmässigt och och annat. Nummer 4 kom precis i brevlådan, så jag säger följande; "Eldtillstånd medges!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 (edited) Tror nog red har FM otacksammaste jobb. Å ena sidan känner han sig förpliktigad (kanske) att skriva om det gamla fina medaljtyngda pensionärshemvärnet med råd och nämnder och hur "viktigt" deras "jobb" är, å andra sidan ska han få med de yngre som knappt skymtar fram bakom mynningsflamman på ksp:n. Personligen tycker jag det är lite FÖR mycket: Ulla-Stina-Britta (som givetvis är sminkad och har hela smyckesskrinet på sig) lagade god mat åt rikshemvärnschefen som lät sig väääääl smaka. Ingen ammunition kvar, all mtrl med! Hmmmm..... Edited October 5, 2007 by Lfskbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 5, 2007 Author Report Share Posted October 5, 2007 Hittade ett mycket bisarrt (i min mening) citat i tidningen. I artikeln "Inga lijekonvaljer på Villingsberg", som i stort är en intressant artikel om förarbevisutbildning för terrängbil återfinns följande; "Kamratskapet uppstår direkt. Vi började kramas och pilla i varandras hår. Alla ska vara med. Men vi är inga liljekonvaljer utan har skinn på näsan." Detta tilskrivs Joanna Odenberg. Jag tvivlar inte på att Ulf Ivarsson återgett citatet korrekt, men jag tycker det är lite konstigt. Det ger i vart fall mig lite udda känslor, och jag är inte helt säker på att Odenberg själv hade velat att just det kommer med (jag är själv mycket medveten om hur mycket halvbisarra saker man kan kläcka ur sig i konversation, och jag har ändå genomgått medieträning). att citate ska illustrera gruppkänslan förstår jag, men kunde det gjorts bättre? Var det någon annan som reagerade? Sedan kan man nog diskutera ur ett genusperspektiv hur kvinnor respektive män framställs i tidningen, men det gör jag lite senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 Tja, vi brukar väl också ha ett direkt kamratskap när det bara är killar också, fast det brukar väl mest vara att vi diskuterar hur djävliga övningar vi haft, hur mycket och vilka vapen vi skjutit samt hur mycket prylar vi har... FMs värdegrund må vara lagen, men jag har inte varit med om att killar pillat varandra i håret. Inte öppet iallafall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 Brukar få hem personaltidningen Agenda från Volvo Cars, den har utnämts till bäst i sin kategori ett par år i rad. Visst vi är kanske "bara" 10 000 medarbetare i sverige, men det vore väll ganska likställt till Hv antal. Tidningen är ungefär lika tjock och har ochså en massa häftiga bilder, men den är mycket enklare och konkertare än Hvnews. Den ger mig som läsare mer tillbaka, mailtips etc., hur Volvokunder ser ut och vill ha i olika länder. Vad analytiker tror om vissa produkter (inte bara Volvospecifika). Och även debattsidor som högsta hönsen tar sig tid att svara på. Den innehåller även nedslående reporage i och utanför verksamheten. Hur vore det om Hvnytt speglade mer än den egna affärsvärden (nä, jag vill inte ha något nytt bullrecept). Jag har aldrig sett några direkta "gurus" i FMs maskineri ge några "Dr Phils words of wisdom" om hur vi bör eller ska framställas inom.... Vi har gemensamma problem, någon måste ha någon lösning eller uppmaning till lösning till dessa som bör förmedlas. I stället läser jag till mitt eget förbands uppvisning till generalinspektörens inspektion i tidningen med löpet "Nu blir ni ett elitförband", i do'nt think so! FMs otacksammaste jobb, jo ja just det. Glömde att det var statlig verksamhet vi höll på med, så då är det helt ok att inget är funkis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 En sak måste jag säga. Man har lagt om stuket på den, och det märks. Den har fått en utformning som lockar till läsning. Det måste ju vara prio ett för en redaktion. Vidare tycker jag att de flesta intressegrupper har fått sin lilla hörna i tidningen. Hv, insats, musiken, avtalsorg. ungdomar etc. De små nyhetsnotiserna är bra. Väntar med intresse på vad nätupplagan har att erbjuda. Det är en bra satsning som ligger rätt i tiden. Snabbare nyhetsförmedling och fler artiklar? Det är troligtvis ett billigare alternativ än att öka antalet sidor i tidningen, och ger större möjligheter till ett interaktivt organ. Jag tycker att man borde satsa mer på undersökande/avslöjande journalistik om uttrycket tillåts. Snappa upp tendenser på t ex soldf och insändare till tidningen. Glöm inte att tidningen finns för Hemvärnets bästa..behöver väl inte säga mer än så. Personligen tycker jag att "intervjuer" med folk inom och utom Hv är intressant läsning. Hur ser en arméofficer på Hv sätt att utveckla förmåga? Hur tycker det civila samhället att Hv skall utvecklas? Hur ser en professor på försvarshögskolan på Hemvärnet och dess framtid? Sådana reportage och intervjuer är det lite fattigt med. Man borde dra ner på antalet reportage(inkl.bilder) som beskriver vad vi har gjort för en månad sedan, och öka artiklarna som behandlar framtiden. Hur gör vi? Varför? Vad behövs för detta? Som det är just nu så används dyrbar tid och pengar för att resuméra vad som har hänt, när det viktigaste är vad som bör hända. Vad som har hänt får folk reda på genom djungeltrummor och t ex soldf. Hur en Ulla-Bella ser ut när hon serverar kaffe till RiksHvchefen vet alla vid det här laget. Det enda som skiljer från år till år, är om chefen heter Anders eller Roland. Kantiner och plastmuggar är de samma. För många reportage börjar...En gråmulen dag på.....En kall morgon på......XX Insats övar......Bra uppslutning......alla hade ett gott humör. Jag vill se.......XX komp övade.........vad tyckte ni om övningsformen...hur kan detta utvecklas till det bättre......hur bedrivs utvecklingsarbetet hos er......får ni komma till tals........arbetar ni aktivt inom komp för att........vilka övningsformer anser ni att.........hur är arbetsklimatet......vad tror ni om framtiden......är du kvar om ett år.... dvs, led de intervjuade in på det vesäntliga, och lyft det intressanta, och glöm väder, kaffe och allt det andra som bara är ytligheter. Alltså, fortsätt som vanligt att informera om olika övningar som varit, men justera tyngdpunkten lite på olika typer av reportage. Undersök och redovisa vad folk tycker innerst inne. Det kommer garanterat att bli högintressant läsning. Jag tycker verkligen att redaktionen gör ett bra jobb, men vill se en tidning som är lite mer "aggressiv" i sin ambition att verka för Hemvärnets bästa. Tryck på de ömma tårna så att säga, och var inte rädd för att redovisa lite baksidor också. Avslutningsvis borde det finnas en barrometer på nätet eller i tidningen som uppdateras med jämna mellanrum. Hur många är vi inom de olika utbgrupperna? Kunde vara kul att följa tendenserna. Fffflåt...men jag tycker verkligen så här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 Nu finns även tidningen på nätet (ja på "riktigt alltså iknte bara som PDF-filer) http://tidningenhemvarnet.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 7, 2007 Report Share Posted October 7, 2007 Håller med 23:komp där... Skulle nog också vilja se mer om hur utb bedrivs i olika utb-grupper. Att Majja-Lisa-Stina lagade god mat ger jag fullständigt f-n i, för där var säkert svamp i hennes gryta och som vi alla vet så är ju svamp föruttnelse och därför ej ätbart... Åter till tidn Hv, Skulle vilja se att man nyttjade några sidor till direkt info från olika grupper ang mtrl, utb och närmsta framtid... forumet för detta finns ju i tidningen. Nu har jag förvisso lämnat Hv men jag kommer fortsättningsvis att läsa Tidningen Hemvärnet "the pdf-style". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 7, 2007 Report Share Posted October 7, 2007 Jag tycker presentationen av årets kandidater är bra. Vill man så är det ju bara att försöka få tag i den delegat som antingen är närmast en geografiskt eller intressemässigt och köra direktkontakt om man vill lobba för något speciellt. Att sen Ingrid och Maria är två kandidater som är de bäst lämpade jag känner/känner till är också kul. Har varit på kurs med bägge och vet att de inte kommer att mesa sig eller hänga upp sig på medaljer och lull-lull-frågor. Maria är ju t.o.m. medlem här, även om det var ett tag sen hon loggade in. Times they are a changing... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 8, 2007 Report Share Posted October 8, 2007 Times they are a changing... Joddå!.... Men f*********n så sakta!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 9, 2007 Report Share Posted October 9, 2007 Jag skulle önska att varje en tidning per år hade en stor statistikartikel - vilka bataljoner har vilken materiel, hur mkt kontraktstid, % kontraktsuppfyllnad, antal övningar, budget, vilka vakanta befattningar finns, hur nöjda är soldaterna osv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 9, 2007 Author Report Share Posted October 9, 2007 Man kanske skulle önska sig bilagor, tryckta på billigt papper, med sådan information? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted October 9, 2007 Report Share Posted October 9, 2007 Jag skulle önska att varje en tidning per år hade en stor statistikartikel - vilka bataljoner har vilken materiel, hur mkt kontraktstid, % kontraktsuppfyllnad, antal övningar, budget, vilka vakanta befattningar finns, hur nöjda är soldaterna osv Annars skulle man kunna ha ett område per nummer, exempelvis kotraktsuppfyllnad. Gärna med att respektive utbildningsgrupp får möjlighet att uttala sig. Är man dålig får man möjlighet att ge sin sýn på saken och går det bra så får man berätta varför, skulle skapa lite press. Om sedan någon skulle vilja göra en jämförelse med tillhörande förklaring om hur många timmar en helgövning ger skulle det vara bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Res Alh Posted October 9, 2007 Report Share Posted October 9, 2007 Finns det någon pdf på senaste numret? Jag hittar ingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 Jag vet inte riktigt på vilket ben tidnignen står. Är den ett informationsorgan för RiksHvC eller är det en oberoende granskande tidning? Det är det förra jag uppfattar den som, medan det sista är vad vi behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 Jag vet inte riktigt på vilket ben tidnignen står. Är den ett informationsorgan för RiksHvC eller är det en oberoende granskande tidning? Det är det förra jag uppfattar den som, medan det sista är vad vi behöver. Läs och begrunda: http://tidningenhemvarnet.se/ Artikeln kom som på beställning. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Jag vet inte riktigt på vilket ben tidnignen står. Är den ett informationsorgan för RiksHvC eller är det en oberoende granskande tidning? Det är det förra jag uppfattar den som, medan det sista är vad vi behöver. Läs och begrunda: http://tidningenhemvarnet.se/ Artikeln kom som på beställning. MVH Där ser man! Tack för tipset! Nå, jag vet inte om jag håller med vare sig Åkerstedt eller Hemvärnsnytts redaktör. Den förstnämnda svarar ungefär som journalister brukar svara. Det jag är kristik mot är inte enskilda skribendet på tidningen, utan nyhetsvärdeningen i stort. Jag saknar tyngre undersökande/granskande artiklar och reportage om ex vapenförvaringen eller beväpningen (AK5-skrotningen som exempel på vinkel). Att den sistnämnda inte kan se skillnad på en ledare och en nyhetsartikel säger ju mer om karlns egen kompetens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Där ser man! Tack för tipset! Nå, jag vet inte om jag håller med vare sig Åkerstedt eller Hemvärnsnytts redaktör. Den förstnämnda svarar ungefär som journalister brukar svara. Det jag är kristik mot är inte enskilda skribendet på tidningen, utan nyhetsvärdeningen i stort. Jag saknar tyngre undersökande/granskande artiklar och reportage om ex vapenförvaringen eller beväpningen (AK5-skrotningen som exempel på vinkel). Att den sistnämnda inte kan se skillnad på en ledare och en nyhetsartikel säger ju mer om karlns egen kompetens. Tidningen fungerar som vilken annan nyhetstidning som helst. Vill du se mer av en viss sorts artiklar går det alldeles utmärkt att mejla redaktörn eller enkild reporter. Upplever de ett tryck i en viss typ av fråga så blir det genast intressant att skriva om det. Glöm inte att motivera varför en viss företeelse bör uppmärksammas. Att bara tycka att vapenförvaring är intressant är intetsägande. T ex. Jag anser att ni bör lyfta frågan om vapenförvaringen, eftersom det påverkar våra möjlighetar att vara aktiva. Då blir det genast viktigare att lyfta frågan. Ungefär så måste man tänka. Detta var ett enkelt exempel. Annat......Nu när vi ändå centralförvarar så spelar det ingen roll att det inte finns vapenlås på AK5. Varför kan vi inte få dem då?(Nu har det ju uppmärksammats i annan media, som ger vid handen att många av de 40000 AK5 är i dåligt skick)Annars kan du skriva en insändare som beskriver något uppseendeväckande. Även det kan resultera i att de gräver i saken. Vet av egen erfarenhet att det fungerar. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 ....Annars kan du skriva en insändare som beskriver något uppseendeväckande. Även det kan resultera i att de gräver i saken. Vet av egen erfarenhet att det fungerar. ... Eller inte... Min erfarenhet, som ju alla här vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 ....Annars kan du skriva en insändare som beskriver något uppseendeväckande. Även det kan resultera i att de gräver i saken. Vet av egen erfarenhet att det fungerar. ... Eller inte... Min erfarenhet, som ju alla här vet. Vet tidningen om det? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 ....Annars kan du skriva en insändare som beskriver något uppseendeväckande. Även det kan resultera i att de gräver i saken. Vet av egen erfarenhet att det fungerar. ... Eller inte... Min erfarenhet, som ju alla här vet. Som sagt....vet tidningen om ditt fall då? Jag skrev även att det "kan" resultera i att de gräver. Av egen erfarenhet vet jag att en händelse kan generera artiklar som belyser ett problem i allmänna ordalag. Dvs, att tidningen inte agerar åklagare och pekar ut enskilt förband. Dessutom kan man skriva insändare och få dem publicerade. Även där har jag egen erfarenhet. Tidningen sorterar inte bort, för Hemvärnet, obekväma insändare. Däremot har överordnade försökt sortera bort mig efter att ha belyst kränkningar m.m. Tyvärr, för deras skull, så ger det bara mer vatten på kvarnen så att säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 12, 2007 Author Report Share Posted October 12, 2007 (edited) Jag citerar (mycket ungefärligt) en som blivit citerad i tidningen (wow, metaciteringar!). "Vederbörande pratade med mig i en halvtimme, det resulterade i en mening i tidningen, och den meningen har jag aldrig sagt." Läs artikeln från Rikshemvärnschefens besök hos Bataljon Stockholm i senaste nummret. Det är en fascinerande inblick i det som händer när journalistiken vinklas för att belysa ett problem. I princip inget är positivt i denna artikel! Och man har valt de negativa sakerna att skriva om. Tesen verkar ha varit, vi skriver om hur svårt det kan vara för Stockholms hemvärn, och sedan valt allt som stödjer denna tes (erkännt är vi visserligen gnällspikar, men fanken, så illa är det inte hos oss). Blanda detta med rena felaktigheter/inaktuell information så är i vart fall inte jag nöjd med artikeln på ngt sätt. Det enda som beskrivs överlag positivt är koket, och personligen kan jag inte hålla med, sjömansbiffen var inte särskilt god (och kom inte i tid) Edited October 12, 2007 by Hans Engström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Jag citerar (mycket ungefärligt) en som blivit citerad i tidningen (wow, metaciteringar!). "Vederbörande pratade med mig i en halvtimme, det resulterade i en mening i tidningen, och den meningen har jag aldrig sagt." Läs artikeln från Rikshemvärnschefens besök hos Bataljon Stockholm i senaste nummret. Det är en fascinerande inblick i det som händer när journalistiken vinklas för att belysa ett problem. I princip inget är positivt i denna artikel! Och man har valt de negativa sakerna att skriva om. Tesen verkar ha varit, vi skriver om hur svårt det kan vara för Stockholms hemvärn, och sedan valt allt som stödjer denna tes (erkännt är vi visserligen gnällspikar, men fanken, så illa är det inte hos oss). Blanda detta med rena felaktigheter/inaktuell information så är i vart fall inte jag nöjd med artikeln på ngt sätt. Det enda som beskrivs överlag positivt är koket, och personligen kan jag inte hålla med, sjömansbiffen var inte särskilt god (och kom inte i tid) @Hans Engström Nu är det ju så att en tidning använder sig av vinkling för att förstärka eller förminska betydelsen av det man skriver. Man har utöver den rena nyhetsrapporteringen ett syfte med det man skriver. Om man talar med en journalist bör man ha i åtanke att det man säger kan vinklas. Om det förekommer felaktigheter i artiklar kan man dementera. Så fungerar mediavärlden. Läs gärna mediaskolan på tidningens hemsida. Glöm inte att HvNS inte skriver på uppdrag åt någon. Det kan ju faktiskt vara så att redaktionen liksom många av oss andra ute i landet inser att rekryteringsläget är på väg käpp rätt åt...... Då ter det sig naturligt att man vill förstärka den bilden när tillfälle gives. Detta bör ju gagna Hv i slutänden, då HvNS inte enbart läses av de närmst sörjande. En tidning som enbart återger verkligheten blir intetsägande och meningslös. Bilder och dagböcker finns det i obegränsad mängd på nätet, men ett redaktionellt arbete om och för Hemvärnet finns det bara en(2). Jag håller med dig om att det alltid är olyckligt om man inte blir rätt citerad, eller om tidningen lägger ett uttalande i lite fel sammanhang. Det blir missvisande, men så kan ske. Jag har intervjuats och medverkat i tidningar och SVT, och varje gång har det varit något som inte varit med verkligheten överensstämmande. Tror att man får ta den smällen och vara glad för att en tidning över huvud taget anser sig ha plats för just min verksamhet. Många vill synas, men få får plats, så att säga. Jag försöker inte få dig att tycka som jag, men min sanning är enl. ovanstående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 12, 2007 Author Report Share Posted October 12, 2007 nej, jag håller helt med. Perosnlig anekdot, på min mediaträning satt fd journalisten Paul Ronge och en videokamera rediga käppar i hjulet för oss som försökte nå ut med ett budskap, för att kunna vinkla sin 'story'. Sånt får man leva med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Läs artikeln från Rikshemvärnschefens besök hos Bataljon Stockholm i senaste nummret. Det är en fascinerande inblick i det som händer när journalistiken vinklas för att belysa ett problem. I princip inget är positivt i denna artikel! Och man har valt de negativa sakerna att skriva om. Tesen verkar ha varit, vi skriver om hur svårt det kan vara för Stockholms hemvärn, och sedan valt allt som stödjer denna tes (erkännt är vi visserligen gnällspikar, men fanken, så illa är det inte hos oss). Blanda detta med rena felaktigheter/inaktuell information så är i vart fall inte jag nöjd med artikeln på ngt sätt. Det enda som beskrivs överlag positivt är koket, och personligen kan jag inte hålla med, sjömansbiffen var inte särskilt god (och kom inte i tid) Den artikeln har ju som sagt lite förbättringspotential... Vis av vårt förbands senaste KFÖ och de risker som kan uppstå om folk slinter på ordertabulaturen och inte kan skilja på beredd understödja - understödja, understödja - nedhålla, framrycka - ta osv osv, samt den tråd vi har haft här på forumet om otyget med att prata om säkra, så skickade jag ett mail till artikelns författare. Det föll ju inte i god jord. Först får jag höra att det är bra för läsbarheten att inte upprepa sig och "ta" är därför utbytt mot "säkra". Konstigt tänker jag som inte ser uppgiften "ta" någonstans utan tvärtom "säkra" en gång till. Sedan anges det även att insatskompaniet frr(?) och genomsökte ett hus som visade sig innehålla beväpnat folk. Det kan ju vara så att de bara gick fram, = frr, men för mig låter det väl våghalsigt att inte "ta" istället!? Jag misstänkte att kompetensen brister om man inte kan använda rätt tabulatur utan bara hänvisar till läsbarhet och då rör det sig plötsligt om personangrepp. Synd! Det är visst silkeshandskar som krävs i den kanalen!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts