Jump to content

lystring :)

[Bedlam]

Recommended Posts

Jag har en del mer eller mindre bra bilder på inredningen från en 9040A. Jag antar att du behöver dem för en Flashpoint mod?

Det enda jag kräver, och det är non-negotiable, är att jag ska få veta var jag kan ladda ner modden så jag också kan ta mig an ryssarna i en 122a eller strf 90.. :-D

Bilderna är i 2048x1536 jpeg, och jag kan lägga upp dom så du kommer åt dem via ftp. Maila mig om du är intresserad så försöker jag fixa i kväll.

mvh

Erik G

([email protected])

även SFP tycker det vore kul om man fick del av dom. Strf90 är "klart" på utsidan och håller på texturer av swiss mod nu. Men insidan är inte helt gjord så vi skulle uppskatta. Och en trevlig grej med OFP och sånt. Har man väl gjort en strf90 är det väldigt billigt att utrusta dom med bill2 också ;)

och SFP kommer ni tanka hem härifrån

http://hem.passagen.se/granq/?noframe

Är ni TVÅ gäng som utvecklar för OFP?

Kan ni inte samarbeta så ni slipper dubbelarbete? Jag menar, då har ni ju tid att bygga fler grejor (eller mer tid att spela, men det är inte viktigt för mig, huvudsaken är att JAG får spela).

/E

Har ryckt in på P4 Kvarn, och har då fått se ett antal stritsfordon 90 samt stridsvagn 122.

Så det har dykt upp en fråga i mitt "sågspåns-huvvud".

Vad är det för skillnad på strf 90 och strv 122? De ser ju ungefär likadana ut, så varför heter dem strf och strv. Vad är skillnaden, varför inte kalla de båda stridsvagn, varför sära på dem med stridsfordon och stridsvagn? :D

Är det några tekniska specifikationer, eller?

Har ryckt in på  P4 Kvarn, och har då fått se ett antal stritsfordon 90 samt stridsvagn 122.

Så det har dykt upp en fråga i mitt "sågspåns-huvvud".

Vad är det för skillnad på strf 90 och strv 122? De ser ju ungefär likadana ut, så varför heter dem strf och strv. Vad är skillnaden, varför inte kalla de båda stridsvagn, varför sära på dem med stridsfordon och stridsvagn?  :)

Är det några tekniska specifikationer, eller?

Jag personligen tycker det är stor skillnad på nämnda vagnar, vad som skiljer är mest är pansaret som det finns mycket mer på en stridsvagn jämfört med ett stridsfordon (i detta fallet 90:ian) Sedan är det vapnen som utgör stor skillnad, 90:ian har (40 mm?!) kanon och 122:an har en 120mm stor kanon vilket innebär att 122:an är mycket slagkraftigare. Visssa 90:ior har även med sig skyttesoldater i bakutrymmet som gör avsittning och krigar till fots, detta går inte att göra med en stridsvagn, vagnen har sina 4 besättningsmän och inga fler. Överlag kan man säga att en stridsvagn är mer av allt, mer pansar, mer/större vapen, starkare motor, mer slagkraftig än vad ett stridsfordon är.

Till att börja med så har du en viktskillnad på c:a 35 ton.

Strf90 är ett pansarskyttefordon som transporterar skyttetrupp.

Den är beväpnad med en 40mm automatkanon.

Strv122 är en stridsvagn.

Den är beväpnad med en 120mm kanon.

The Swede

Det är två helt olika typer av fordon för olika uppgifter.

Stridsvagn 121/122 är en stridsvagn. Ett väldigt tungt bepansrat och beväpnat fordon designat för att kunna plöja igenom det mesta och skjuta skiten ur alla som vågar stå ivägen. Sifferbeteckningarna står för vagn med 12 cm kanon vagntyp 1 och vagntyp 2. Kanonen har alltså kalibern 120 mm (12 cm).

Stridsfordon 90 är just det, ett stridsfordon. Man skulle kunna kalla det för pansarskyttefordon, dvs ett stridande pansarfordon som transporterar (pansar-)skyttesoldater, dvs. infanterister som åker pansartaxi.

Kanonen som liksom stridsvagnens är stabiliserad för god precision under gång är i kaliber 40 mm, dvs. långt ifrån samma eldkraft som stridsvagnarna men ändå betydligt bättre än nästa kategori som är s.k. pansrade/splitterskyddade trupptransportfordon, eller på militärsvenska, "pansarbandvagnar" alternativt "pansarterrängbilar". Exempel på dessa är pbv 302 och pbv 401 Dessa har i regel en lättare kanon (t.ex. 20 mm) eller kulspruta (i regel 12,7 mm eller liknande ) i ett ostabiliserat och i regel handvevat torn/vapenhuv samt lättare pansar (bara skydd mot finkalibrig eld).

Skillnaden (som dock är lite flytande) mellan stridsfordonet och pansarbandvagnen är att det förra har högre kapacitet att på egen hand med egen eldgivning utgöra en avgörande faktor i striden.

I det fallet måste t.ex. pbv 302 med sin 20 mm automatkanon räknas som en rätt vass pbv till skillnad från den ryskbyggda pbv 401 som "bara" har en tung (?) kulspruta. En annan faktor är om skyttegruppen kan strid innifrån fordonet, genom antingen skottgluggar eller genom att stå upp genom luckor i trupputrymmets tak, s.k. vagnsstrid.

Skyttegruppen i pbv 401 måste t.ex. hoppa ut ur vagnen för att kunna strida till skillnad från den som åker strf 90 eller pbv 302.

I engelskspråkiga länder har man ett i mitt tycke smidigare beteckningssystem:

*MBT, Main Battle Tank. - Strv 121/122 (Leopard 2), M1(A1/A2) Abrams (US), Challenger 1/2 (UK)

*IFV, Infantry Fighting Vehicle. - Strf 90, Bradley (US), Warrior (UK), ev. BMP (Ryss) - notera dock att BMP i svensk tjänst klassas som en pansarbandvagn så den gränsen är nog flytande.

*APC, Armoured Personel Carrier. - Pbv 302, M113 (US)

Ett tips är att läsa om fordonen här på SoldF.com.

• 7 months later...
bilden på bakutrymmet på 9040C är snart inaktuell då det finns ett nytt utförande, dock så är det inte så många vagnar som har det ännu, typ en eftersom den inte är granskad!

// Elias :banana

Ni får ställa den vagnen på P4 den 4 oktober, så att jag kan uppdatera mitt fotoalbum då :-D