[Bedlam] Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 söker bilder som visar insidan på strf90 ja vet att ni e riktiga pansarsluskar här så ja slänger ut ett stort HJÄLP på detta forum. och om det skiljer mycket på inredningar mellan de olika varianterna så är det strf 9040 som är på g nu. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Jag har en del mer eller mindre bra bilder på inredningen från en 9040A. Jag antar att du behöver dem för en Flashpoint mod? Det enda jag kräver, och det är non-negotiable, är att jag ska få veta var jag kan ladda ner modden så jag också kan ta mig an ryssarna i en 122a eller strf 90.. :-D Bilderna är i 2048x1536 jpeg, och jag kan lägga upp dom så du kommer åt dem via ftp. Maila mig om du är intresserad så försöker jag fixa i kväll. mvh Erik G ([email protected]) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Även jag kan bistå med lite inredningsbilder, dock endast av transportutrymmet. Kommer att lägga upp dom tillsammans med Erik_G. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 har delar av inredning på en lvkv, men delar av detaljbilder på t.ex. förarplats skyttplats och vc plats, som säkert går att använda.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[Bedlam] Posted February 7, 2003 Author Report Share Posted February 7, 2003 (edited) åhhh *** va soft även högupplösta 90 graders bilder på utsidan vore grymt bra ger ut mailen så att du kan skicka dem där [email protected] våran hemsida---> OWN Edited February 7, 2003 by [Bedlam] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 även SFP tycker det vore kul om man fick del av dom. Strf90 är "klart" på utsidan och håller på texturer av swiss mod nu. Men insidan är inte helt gjord så vi skulle uppskatta. Och en trevlig grej med OFP och sånt. Har man väl gjort en strf90 är det väldigt billigt att utrusta dom med bill2 också ;) och SFP kommer ni tanka hem härifrån http://hem.passagen.se/granq/?noframe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Bedlam, skulle inte patchen till OWN demon släppas den här veckan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[Bedlam] Posted February 7, 2003 Author Report Share Posted February 7, 2003 få se hur långt vi har kommit i helgen .. chansen finns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Är ni TVÅ gäng som utvecklar för OFP? Kan ni inte samarbeta så ni slipper dubbelarbete? Jag menar, då har ni ju tid att bygga fler grejor (eller mer tid att spela, men det är inte viktigt för mig, huvudsaken är att JAG får spela). /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[Bedlam] Posted February 8, 2003 Author Report Share Posted February 8, 2003 vi har inte samma målsättningar...... vi skall göra alla grejer som försvaret använder och egna landskap o campaign Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trob Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Har ryckt in på P4 Kvarn, och har då fått se ett antal stritsfordon 90 samt stridsvagn 122. Så det har dykt upp en fråga i mitt "sågspåns-huvvud". Vad är det för skillnad på strf 90 och strv 122? De ser ju ungefär likadana ut, så varför heter dem strf och strv. Vad är skillnaden, varför inte kalla de båda stridsvagn, varför sära på dem med stridsfordon och stridsvagn? Är det några tekniska specifikationer, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Har ryckt in på P4 Kvarn, och har då fått se ett antal stritsfordon 90 samt stridsvagn 122. Så det har dykt upp en fråga i mitt "sågspåns-huvvud". Vad är det för skillnad på strf 90 och strv 122? De ser ju ungefär likadana ut, så varför heter dem strf och strv. Vad är skillnaden, varför inte kalla de båda stridsvagn, varför sära på dem med stridsfordon och stridsvagn? Är det några tekniska specifikationer, eller? Jag personligen tycker det är stor skillnad på nämnda vagnar, vad som skiljer är mest är pansaret som det finns mycket mer på en stridsvagn jämfört med ett stridsfordon (i detta fallet 90:ian) Sedan är det vapnen som utgör stor skillnad, 90:ian har (40 mm?!) kanon och 122:an har en 120mm stor kanon vilket innebär att 122:an är mycket slagkraftigare. Visssa 90:ior har även med sig skyttesoldater i bakutrymmet som gör avsittning och krigar till fots, detta går inte att göra med en stridsvagn, vagnen har sina 4 besättningsmän och inga fler. Överlag kan man säga att en stridsvagn är mer av allt, mer pansar, mer/större vapen, starkare motor, mer slagkraftig än vad ett stridsfordon är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Till att börja med så har du en viktskillnad på c:a 35 ton. Strf90 är ett pansarskyttefordon som transporterar skyttetrupp. Den är beväpnad med en 40mm automatkanon. Strv122 är en stridsvagn. Den är beväpnad med en 120mm kanon. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Det är två helt olika typer av fordon för olika uppgifter. Stridsvagn 121/122 är en stridsvagn. Ett väldigt tungt bepansrat och beväpnat fordon designat för att kunna plöja igenom det mesta och skjuta skiten ur alla som vågar stå ivägen. Sifferbeteckningarna står för vagn med 12 cm kanon vagntyp 1 och vagntyp 2. Kanonen har alltså kalibern 120 mm (12 cm). Stridsfordon 90 är just det, ett stridsfordon. Man skulle kunna kalla det för pansarskyttefordon, dvs ett stridande pansarfordon som transporterar (pansar-)skyttesoldater, dvs. infanterister som åker pansartaxi. Kanonen som liksom stridsvagnens är stabiliserad för god precision under gång är i kaliber 40 mm, dvs. långt ifrån samma eldkraft som stridsvagnarna men ändå betydligt bättre än nästa kategori som är s.k. pansrade/splitterskyddade trupptransportfordon, eller på militärsvenska, "pansarbandvagnar" alternativt "pansarterrängbilar". Exempel på dessa är pbv 302 och pbv 401 Dessa har i regel en lättare kanon (t.ex. 20 mm) eller kulspruta (i regel 12,7 mm eller liknande ) i ett ostabiliserat och i regel handvevat torn/vapenhuv samt lättare pansar (bara skydd mot finkalibrig eld). Skillnaden (som dock är lite flytande) mellan stridsfordonet och pansarbandvagnen är att det förra har högre kapacitet att på egen hand med egen eldgivning utgöra en avgörande faktor i striden. I det fallet måste t.ex. pbv 302 med sin 20 mm automatkanon räknas som en rätt vass pbv till skillnad från den ryskbyggda pbv 401 som "bara" har en tung (?) kulspruta. En annan faktor är om skyttegruppen kan strid innifrån fordonet, genom antingen skottgluggar eller genom att stå upp genom luckor i trupputrymmets tak, s.k. vagnsstrid. Skyttegruppen i pbv 401 måste t.ex. hoppa ut ur vagnen för att kunna strida till skillnad från den som åker strf 90 eller pbv 302. I engelskspråkiga länder har man ett i mitt tycke smidigare beteckningssystem: *MBT, Main Battle Tank. - Strv 121/122 (Leopard 2), M1(A1/A2) Abrams (US), Challenger 1/2 (UK) *IFV, Infantry Fighting Vehicle. - Strf 90, Bradley (US), Warrior (UK), ev. BMP (Ryss) - notera dock att BMP i svensk tjänst klassas som en pansarbandvagn så den gränsen är nog flytande. *APC, Armoured Personel Carrier. - Pbv 302, M113 (US) Ett tips är att läsa om fordonen här på SoldF.com. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 de tre inläggen kom i tät följd vill jag lova!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trob Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Tack killar för all information! Man lär sig ngt nytt varje dag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 hur gick det med bilderna nu då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unwanted Posted September 10, 2003 Report Share Posted September 10, 2003 Ni får ursäkta att jag gräver fram den här gamla tråden men blev det några bilder på bollhavet i 9040 ...... Är också på jakt efter lite bra interiör bilder på 9040c , LVKV samt 9030 ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 10, 2003 Report Share Posted September 10, 2003 Bra och bra... Men här kommer några: Bollhavet 9040A Bollhavet 9040C Bollhavet 9056 /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted September 10, 2003 Report Share Posted September 10, 2003 Och här kommer Lvkv 90: /Aron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unwanted Posted September 10, 2003 Report Share Posted September 10, 2003 Oh ,man tackar ...=) .... får lägga upp lite bilder sedan när jag gjort klart hela bollhavet .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 12, 2003 Report Share Posted September 12, 2003 www.mainbattletanks.net är uppdaterat med diverse bilder. Mycket Strf 90. Märkligt... kan ju vart så att ja e fotografen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elias Mårtensson Posted September 13, 2003 Report Share Posted September 13, 2003 bilden på bakutrymmet på 9040C är snart inaktuell då det finns ett nytt utförande, dock så är det inte så många vagnar som har det ännu, typ en eftersom den inte är granskad! // Elias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 13, 2003 Report Share Posted September 13, 2003 Vad blir förändringarna då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 13, 2003 Report Share Posted September 13, 2003 bilden på bakutrymmet på 9040C är snart inaktuell då det finns ett nytt utförande, dock så är det inte så många vagnar som har det ännu, typ en eftersom den inte är granskad! // Elias Ni får ställa den vagnen på P4 den 4 oktober, så att jag kan uppdatera mitt fotoalbum då :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elias Mårtensson Posted September 13, 2003 Report Share Posted September 13, 2003 Förlåt, det skulle jag givetvis ha skrivit! Jaja... det kommer komma in en utrymmeätare som heter AC kanaler... // Elias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted September 19, 2003 Report Share Posted September 19, 2003 infanterister som åker pansartaxi. <GRIN> Det dar gillar jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted September 19, 2003 Report Share Posted September 19, 2003 infanterister som åker pansartaxi. <GRIN> Det dar gillar jag! Tuffaste som finns... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts