Jump to content

Gruppbefälsutbildning inom hemvärnet


Recommended Posts

Jag har fått erbjudande om att eventuellt gå en gruppbefälsutbildning till våren, då en av gruppcheferna lämnar gruppen till förmån för annan tjänst. Nu är jag lite nyfiken på om någon här har genomgått den och undrar i så fall vad kursen innehåller, vad man får göra, om det var roligt och lärorikt osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gått den, på ravlunda våren 2004, och jag tyckte den var på en förvånansvärt låg nivå. Det blir ju förstås vad man gör det till så det var ju antagligen ett resultat av nivån på deltagarna. Jag har hört att gruppchefskursen inom FBU, eller vad det heter nuförtiden, är på en betydligt högre nivå.

Vi fick öva rätt mycket på olika formeringar inom gruppen (skytteled, linje, kolonn etc) och tecknen för dem. Blixtlås, korridor, eldöverfall.

Ingående i stridsställning, dvs tilldelning av eldställningar, eldområden, UPM och sådant.

Säkert en massa mer, men det fastnade tyvärr inte tillräckligt hårt.

Alltså rätt basic soldatfärdigheter, med ett lätt chefsperspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Har genomgått den på HvSS i aug i år.

Den var MYCKET FYSISKT krävande.

Och den var till 90% praktisk ute i terrängen med grupps formationer mm..

 

Vad jag erfar så ska den kursplanen vara den som utbildningsgrupperna går efter då dom gör sina kurser lokalt vid utbildning av gruppchefer.

Om dom nu gör detta det vet jag inte, men dom har då iaf möjlighet att "planka" av en rejäl kurs.

 

Ledarskapsbiten var med i alla moment. Men det hade gjärna fått vara mera av det.

Frågan är om inte Plutonchefskursen har ett bättre upplägg med 2x10dagar.

Men den blir dubbelt så dyr..så det kanske är lite av en kostnadsfråga.

 

Ska du till den på HvSS, se till att träna 2-3gånger i veckan innan. För du kommer vara ute 12 timmar om dagen med stridsutrustning och utföra en mängd moment upp och ner i terrängen.

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack för svaren allihop, nu har jag något att se fram emot!

 

Fysen ska nog inte vara några problem, tränar hapkido och haidong gumdo regelbundet samt cyklar nästan en mil varje vardag för att komma till tåget.

Link to comment
Share on other sites

En kamrat i min pluton har under augusti gått gruppchefskursen på HVSS. Enligt honom var den grymt bra. Vad jag har förstått så var det här en av de första gruppchefkurserna som gått på HVSS sedan man återupptog dem efter ett flerårigt uppehåll. Han rekommenderar dessa kurser starkt.

 

Själv har jag bara gått kurser inom den egna gruppen och de har hittills varit riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått erbjudande om att eventuellt gå en gruppbefälsutbildning till våren, då en av gruppcheferna lämnar gruppen till förmån för annan tjänst. Nu är jag lite nyfiken på om någon här har genomgått den och undrar i så fall vad kursen innehåller, vad man får göra, om det var roligt och lärorikt osv.

 

Jag gick Gruppchef-kursen på HvSS förra hösten. Mycket bra utbildning, mycket bra befäl, mycket påkostad och mycket bra upplägg.Det som var lite si och så med var tidspassningen.

Se till att ta vara på möjligheten att göra fel när du är där och befälen direkt kan säga till dig vad du kan göra bättre istället för att inte öva att leda trupp och hålla dig i bakgrudnen. Alla kommer att att få/tvingas agera gruppchef och stf. Så när de vill ha frivilliga för de olika momenten ta initiativ och var chef så ofta du kan. Utbildningen är mycket påkostad vad det gäller ammo, vi hade t.o.m. någon sorts konservburkar som agerade rökgranater en hel del lys , samt att vi även hade hund med några av dagarna vilket var väldigt bra att på riktigt få lära sig hur de jobbar och kan användas i dagsljus som mörker.

 

Har genomgått den på HvSS i aug i år.

Den var MYCKET FYSISKT krävande.

Och den var till 90% praktisk ute i terrängen med grupps formationer mm..

 

Vad jag erfar så ska den kursplanen vara den som utbildningsgrupperna går efter då dom gör sina kurser lokalt vid utbildning av gruppchefer.

Om dom nu gör detta det vet jag inte, men dom har då iaf möjlighet att "planka" av en rejäl kurs.

 

Ledarskapsbiten var med i alla moment. Men det hade gjärna fått vara mera av det.

Frågan är om inte Plutonchefskursen har ett bättre upplägg med 2x10dagar.

Men den blir dubbelt så dyr..så det kanske är lite av en kostnadsfråga.

 

Ska du till den på HvSS, se till att träna 2-3gånger i veckan innan. För du kommer vara ute 12 timmar om dagen med stridsutrustning och utföra en mängd moment upp och ner i terrängen.

 

 

Det låter som att du inte hade tillräckligt bra fys inna veckan ifall du tycker att det behöver tipsas om det. Visst rygg axlar ska vara vana vid att ha på sig stridsutrustningen hela dagar. vi hade några gamlingar som hakade på jäkligt bra när vi yngre satte upp tempot i övningar och efter dagarna var slut och vi skulle tillbaka till förläggningen.

Även om kursplanen är den samma så har jag svårt att se att de lokala kurserna kan få samma kompetens när dte gäller utbildarna. De befälen som jobbar/jobbade på HvSS med den kursen var mer eller mindre handplockade just för den typen av utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att du inte hade tillräckligt bra fys inna veckan ifall du tycker att det behöver tipsas om det. Visst rygg axlar ska vara vana vid att ha på sig stridsutrustningen hela dagar. vi hade några gamlingar som hakade på jäkligt bra när vi yngre satte upp tempot i övningar och efter dagarna var slut och vi skulle tillbaka till förläggningen.

Även om kursplanen är den samma så har jag svårt att se att de lokala kurserna kan få samma kompetens när dte gäller utbildarna. De befälen som jobbar/jobbade på HvSS med den kursen var mer eller mindre handplockade just för den typen av utbildning.

 

Alla är inte fysmonster..så det är bra med information så att dom har möjlighet att klara av det.

 

Jag väntade mig inte den fysiska aktivitet som var.

Så min fys var inte den bästa, trots att jag tränat upp en hel del under sommaren innan.

Det var andra som oxå fick kämpa, medan vissa hade det bättre då dom hade en bättre grundfys.

Men det är inte många som klarar av 12timmar i fält 10dagar i sträck merparten i grupps stridsövningar.

 

Då det gäller instruktörer så finns det nog massor lokalt. Men du har rätt i att alla var handplockade.

Och anstränger sig dom som kör det lokalt så kan dom garanterat få tag i lika bra instruktörer.

Link to comment
Share on other sites

Var i samma grupp som Vesku (som skötte sig bra även om vi två inte kom överens...).

 

Det jag förordar med dessa vecko och tiodagarskurser är just att de är långa. Alla är med hela tiden, man lär känna varandra bättre än om någon inte kommer en helg av flera, och det flyter på bra.

 

Hur HvSS-kurserna var i år vet jag inte, men har för mig att vi inte kom med några förslag på stora förändringar.

 

Två kompisar har gått FBUs GC-kurser i Falsterbo och Tylebäck och tycker de var guld. Det ska ju väl vara efter samma mall de görs, så i slutändan ska det väl kvitta vilken man går.

 

Fysiskt var det bitvis krävande på HvSS. Långa dagar, mycket grupps strid, vilket jag tycker är utmärkt.

 

Kan inte annat än rekommendera den för blivande GC och de GB som känner att de vill repetera lite efter t.ex. GU som GB för X år sedan.

 

Mina 5.

Link to comment
Share on other sites

  • 16 years later...
9 minutes ago, Mag70 said:

 

Någon som har gått Gruppchefskurs 1 på HvSS senaste åren? Stämmer det som står ovan med mycket fysisk aktivitet och skjutande?

Är några år sedan nu, men jo det är ju en del fysiska moment, man övar ju strid och leder strid så det blir en hel del knäböj och löpningar, sen väger ju utrustningen en del och den har man på sig under lång tid stundtals.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...