flying_c Posted January 29, 2003 Report Posted January 29, 2003 Jag hör ofta och mycket om allt BRAKANDE i lumpen, utan att egentligen veta vad som menas. Kan nån beskriva en B.R.A.K? Vad ingår? Är de alltid lika? Quote
Haggeman Posted January 29, 2003 Report Posted January 29, 2003 Det jag har fått för mig är: Buk: Sittups Rygg: Ryggresningar Armar: Armhävningar Knä: Knäböj? Quote
wolfie666 Posted January 29, 2003 Report Posted January 29, 2003 Det jag har fått för mig är: Buk: Sittups Rygg: Ryggresningar Armar: Armhävningar Knä: Knäböj? Japp varje morgon efter uppställning en ordentlig genomgång av alla ibland ömma muskler skitbra man gjorde lätt 100 armhävningar efter ett tag haha :rocket: Quote
KP2 Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 BRAK är lite av en minnesregel befälet kan själv välja övningar men buk, rygg, armarr och knän bör ingå... Quote
Yman Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 Hade fått för mig att det var: Buk, Rygg, AXLAR, Knän. Men jag kanske har helt fel Quote
Axial Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 Armar eller axlar ? Själv lärde jag mig att A:et stod för armar men den smarte väljer lämpligen övningar så både armar och axlar omfattas. Quote
Karl Z Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 Man lär sig något nytt varje dag. Jag trodde det var Bröst Rygg Armar Knän Men det var bara vad jag trodde // Karl Quote
Doyle Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 "BRAK står för buk, rygg, armar och knän" taget från www.i19.mil.se Quote
Recon Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 (edited) Knä-musklerna? Typisk FM förkortning Edited January 30, 2003 by Recon Quote
LeadHead Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 Jägarvila/motorcykelåkning samt att snurra cirklar av varierande storlek med armarna utsträckta (axlar) är också rätt poppis vad jag har märkt. Quote
Skuggan Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 ja, fy fan... vi hade en kille i FBU (numera SjvGb på T2) som lyckades med konstsycket att få en Jägar fänrik att skrika AVBRYT efter Jägarvilan, fänriken orkade helt enkelt inte, det värsta var att killen inte ens var trött.. eller minen på de andra ungdomarna när jag ledde dem till 100 "ängla hopp" (höga hopp med armviftningar typ) Quote
mask Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 Hur många armhävningar, knäböj osv brukar man göra? Quote
Ame Posted January 30, 2003 Report Posted January 30, 2003 Hur länge stod han i "jägarvila" för att knäcka fänriken? Quote
Linus Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 BRAK är så otroligt otrevligt när det är -20 ute =( Quote
LeadHead Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 BRAK är så otroligt otrevligt när det är -20 ute =( Temperaturen upplever jag inte som något större problem. Betydligt värre är det att göra armböjningar på en hårdskrapad vinterkaserngård (=halt som bara den...). Quote
Skuggan Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 Hur länge stod han i "jägarvila" för att knäcka fänriken? jag vet inte, men det var inte SÅÅÅÅ länge, tror det var några minuter bara (under 10), det var nog en otränad Fänrik Quote
Ame Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 Oj, ja det skulle jag också kunna klara av. Tävlade i vem som kunnde sitta längst en gång, minns inte hur länge jag satt, men det var ett tag iaf. Quote
Racoon Pioneer Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 På P10 har vi fått en gedigen utbildning i BRAK. Och detta av en man som i sin tur under sin värnplikt på 70-talet blev utbildad i det av den man som uppfann brak-begreppet. Det är ett 25-tal övningar som syftar att stärka grundstyrkan för att kroppen ska klara de belastningar som fältliv mm ger. De ska utföras sakta och kontrollerat i egen takt. Sen är det ju en annan sak om löjtnanterna på morgonen ruschtempar, räknar, och gör snabba rörelser ändå. Man blir ju stark iallafall. Vanligaste hittils: 1) Jägarvila 2) Armsträck 3) Rygglyft (i otaliga variationer) /RP Quote
Berkyboy Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 Våran BRAK under GSUn bestod enbart av böjsträck. Vi hade nämligen en fänrik som älskade böjsträck och som kunde hålla på i flera timmar med bara böjsträck... Det var även han som introducerade P.A.P.P.A. mycket gedigen övning...(eller kanske inte) ;) Quote
Doyle Posted January 31, 2003 Report Posted January 31, 2003 (edited) Våran BRAK under GSUn bestod enbart av böjsträck. Att göra böjsträck är väldigt roligt men att bara göra böjsträck under BRAK låter erhört dumt. Fy på Fänriken och vad är P.A.P.P.A för övning? *vill veta* Edited January 31, 2003 by Doyle Quote
Berkyboy Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Jag håller med dig Doyle, böjsträck är väldigt skojjigt. Övning P.A.P.P.A: P står för "på pannan ställ" och A står för armböj. Armböj är ungefär samma sak som böjsträck, bara det att man gör dom på ovansidan av händerna. Sen går du igenom ordet tills du fått PAPPA. Kanske inte världens bästa övning, men man lär sig bita ihop lite iaf ;) En annan rolig grej vi gjorde under vår vanliga BRAK är att man går ihop fem och fem. lägger sig på mage som i en femkant med huvudet mot den andres fötter och lägger sina ben på den andres rygg. På kommando så sträcker man på armarna och målet är att alla ska komma upp från marken. Sedan håller man på så med böjsträck tills man inte orkar längre...ganska svår men rolig övning.. Ingen annan som har lite roliga övningar?? Ha re! Quote
oz Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Hur länge stod han i "jägarvila" för att knäcka fänriken? jag vet inte, men det var inte SÅÅÅÅ länge, tror det var några minuter bara (under 10), det var nog en otränad Fänrik Öhh... jag vill se hur många här som klarar av att "vila" i 5 minuter. Jägarvila är bra underskattat. Sjukt jobbigt men väldigt givande. Vill minnas att det inte var många som inte klarade 3 min. MAN FÅR JU INTE SÄTTA ARMARNA SOM SPJÄRN MOT LÅREN!!! Quote
Ame Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Hur länge stod han i "jägarvila" för att knäcka fänriken? jag vet inte, men det var inte SÅÅÅÅ länge, tror det var några minuter bara (under 10), det var nog en otränad Fänrik Öhh... jag vill se hur många här som klarar av att "vila" i 5 minuter. Jägarvila är bra underskattat. Sjukt jobbigt men väldigt givande. Vill minnas att det inte var många som inte klarade 3 min. MAN FÅR JU INTE SÄTTA ARMARNA SOM SPJÄRN MOT LÅREN!!! Jo, man får ju lite mjölksyra efter nån minut... När jag gjorde den så satt vi mot en vägg så det var kanske inte lika jobbigt. Jag gjorde en rolig övnig på träningen som var ungefär som jägarvila. Vi gick ner i 90grader och sedan så "åkte vi skidor". Svängde man åt höger så skulle man böja sig ut över högerbenet och värtom, så kom man ju till lite hopp också, hoppa så högt du kan rakt upp och landa i 90grader igen. Den är inte att leka med heller om man bara gör den tilräckligt länge... Quote
toord Posted February 2, 2003 Report Posted February 2, 2003 Vill minnas att på GSU så satt en kille 40 - 45 min.. sen gick bara iväg för att han tyckte det var tråkigt Quote
MBW Posted February 3, 2003 Report Posted February 3, 2003 Visste han att man inte får sitta på en stol under "vilan". Är hockeymålvakt och har bara klarat av 5 min. Quote
Ame Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 40-45 min låter väldigt länge... Visst så kan man kanske klara av en 15-20 min om man är stark, men att seda sitta där i ytterligare 25 min, det låter ganska otroligt faktiskt... men han kanske tyckte att sånt är kul och tränade på det hemma varje dag, man vet ju aldrig... 5 minuter är inte sååå svårt faktiskt. Quote
Skuggan Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Hur länge stod han i "jägarvila" för att knäcka fänriken? jag vet inte, men det var inte SÅÅÅÅ länge, tror det var några minuter bara (under 10), det var nog en otränad Fänrik Öhh... jag vill se hur många här som klarar av att "vila" i 5 minuter. Jägarvila är bra underskattat. Sjukt jobbigt men väldigt givande. Vill minnas att det inte var många som inte klarade 3 min. MAN FÅR JU INTE SÄTTA ARMARNA SOM SPJÄRN MOT LÅREN!!! heh, glömde visst säga att det var mot en vägg... själv har jag bara klarat ca 3 min mot vägg... detta rörde sig om ca 7 minuter de satt... Quote
Ame Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Känns som om det bara finns en sak att göra, test och se hur länge jag pallar... Quote
Amfibieslusken Posted February 4, 2003 Report Posted February 4, 2003 Jag kommer ihåg när vi fick stå i Jägarvila när vi inte orkade hålla ut prylarna på raka armar under persedelmönstringen vid inryck. Mmmmmm mysigt. Quote
Recommended Posts