Jump to content

"Reclaim the Oil"


Recommended Posts

I HemvärnsNytt nr 2, juni 2007, finns en helsidesannons med texten:

 

"Klarar du din uppgift?

Svaret får du på 'Reclaim the Oil'

 

Attundaland Syd Stockholm"

 

 

Vad tusan är det här? Vad är det jag har missat? :dribble:

Link to comment
Share on other sites

I HemvärnsNytt nr 2, juni 2007, finns en helsidesannons med texten:

 

"Klarar du din uppgift?

Svaret får du på 'Reclaim the Oil'

 

Attundaland Syd Stockholm"

 

 

Vad tusan är det här? Vad är det jag har missat? :worthy:

 

Ja, vi är många som är totalt ovetande... Är det någon kampanj för att vi ska kunna hålla våra TGB20 på rull, måntro? Typ invadera Kaukasus oljefält. :dribble::D

 

Kan någon med kännedom upplysa oss?

Link to comment
Share on other sites

Det jag vet är att de tre bataljonernas slutövningar skall vara precis likadana, men vid tre olika tillfällen.

Med stor sannolikhet det som åsyftas... jag är nöjd så länge det inte är som "missionen" :)

Link to comment
Share on other sites

Vore ju kul att samöva alla 3 bat, total shock and awe... Men det kan man ju titta sig i stjärnorna efter. :(

Tre hela bataljoner hemvärn! I antal soldater räknat måste det ju motsvara nästan ett kompani värnpliktiga! :)

Link to comment
Share on other sites

...

Tre hela bataljoner hemvärn! I antal soldater räknat måste det ju motsvara nästan ett kompani värnpliktiga! :D

:) Den var bra.....

Nåväl då vi var uppe i Boden i vintras så var insatskompaniet på över 200 man visserligen ihoplånat men ändå.

II63

Link to comment
Share on other sites

Bat Stockholm ligger väl på en annorlunda utbildningscykel jämfört med Syd/Attundaland? Vi har ytövervakning i år i vart fall. Avseende antalet personer inom bataljoner kan jag inte uttala mig helt om de andra kompanierna (och än mindre om de andra bataljonerna), men vi har ett snitt på ca 100 personer ute på våra övningar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, inte vet jag (uppenbarligen, trodde det var kompetensår på Syd och Attundaland i år). Däremot vet jag att batövning i år blir av lite annorlunda karaktär än tidigare. Och ngn jätteövning i en hamn verkar det nog inte bli (om inget nytt hänt sedan förra veckan).

Link to comment
Share on other sites

så vad egentligen menade dem med reclaim the oil, ngn som vet, kanske ngn mer än jag som tycker att lite nytt blod bör ta sig in och skriva i den tidningen? /cribban ip syd

 

Vad menar du med "ta sig in".

 

Snacka med bataljonens infobefäl, skriv något om varje övning ni har, då kommer så småningom innehållet ändras och suspekta museum-recensioner försvinna.

Link to comment
Share on other sites

så vad egentligen menade dem med reclaim the oil, ngn som vet, kanske ngn mer än jag som tycker att lite nytt blod bör ta sig in och skriva i den tidningen? /cribban ip syd

 

Du kanske ska börja med att skilja på annonser och artiklar.

Link to comment
Share on other sites

Infobefäl är en befattning som inte finns inom hemvärnet ännu... dock har vissa bataljoner tagit sig friheten och skapat ett antal befattningar i staber etc som inte finns enl centralt styrda dokument vilket i vissa fall är bra och i andra fall dåligt, men det är en annan historia.

 

Om ni vill börja skriva tala med den som är ansvarig för bataljonen/kompaniets hemsida på hemvarnet.se skriv artiklar fota bilder och skicka till webbredaktörerna. Men var beredd på att de kommer att sitta med röda pennan, om de nu är seriösa...

Link to comment
Share on other sites

Det är en blänkare för LGG utbildningskontroll i höst. Operationsnamnet hänsyftar till det CC 06/07 lika upplägget av förutsättningar och läge. Hv Bat Stockholm kör på egen tät medanst Syd och Attundaland kör samma helg (6 oktober).

Det är samma upplägg som LGG spelar in mot respektive bat. Hans, kompetensåren i utbildningscykeln har utgått.

Vi kommer att trampa vatten under 2008 med skydda/bevaka i urban miljö. Inför 2009 finns det risk för att vi torskar dit på "KFÖvecko" spektaklet.

 

Uppmaning - alla i LGG boka in övningen i höst, då kan vi alla hjälpas åt att utvärdera utbildningskontroll konceptet med alla utb ansvariga på LGG.

 

Avslutningsvis operationsområdet för manövern är i anslutning till Järvafältet/Ursvik.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Enligt det besked jag fått så kommer Bat Sthlm inte att öva samlat, utan under två helger (V-ort och 1. komp ena helgen, Södra och Solna-Sumpan andra). Fast jag har inte fått besked om terrängen, så det kan nog stämma med angivet område.

 

Senaste jag hörde var att vi redan 2008 åker dit på KFÖ vecka, fast att vi får öva som vanligt resten av året. Rikshemvärnschefen verkar ju inte vara så glad över det kompakta motståndet mot konceptet hos oss, men sånt är livet.

Link to comment
Share on other sites

Vadan denna "kompakta motstånd" mot HV-KFÖ? Är det upplägget som andra haft (Bataljonchef+anhang rycker in måndag, soldaterna fredag om dom har tur), eller är det just för att det är längre övning?

 

traktorspaning: Varför just boka denna övning? För att ge StfC LGG rätt som hävdar att längre endagarsövningar är bättre än "tradionella" två dagars övningar?

Link to comment
Share on other sites

Vi (vanliga HV) tror att man kommer att låta resten av utbildningsåret utgöras av ett par stationsövningar (skyddsvakt, vapen, ev. understödsvapen) och att man då raserar vårat förösk till att skapa kompanier som kan agera.

 

KFÖ veckan är ju även i relaiteten endast en 2 dygnsövning för merparten. Sådana gör vi redan.

 

Hade det varit 7 dagar för hela förbandet hade jag varit mindre kritisk, då man de facto kan prova uthålligheten lite grann då (dag 1- inryck, baskrav komplettering, dag 2, ta objekt, påbörja skydda samt ytövervaka---> dag 4 (sent) omgruppera, återhämta under dag 5, dag 5 (sent omgruppera/förbereda)- dag 6 stridsövning, dag 7 inlämning vård). Detta hade dock krävt avsevärt mer i pengar etc.. för att inte tala om några dagar till för kompstab och batstab.

Link to comment
Share on other sites

Fk N - Verifiera funkar åt två håll. Om vi går in med ett dåligt deltagande har vi redan tappat första ronden. Har vi fulla led är det enklare att dialogisera utvecklingen till kommande år.

 

Det "kompakta" motståndet mot KFÖveckan härleds till att det skall genomföras inom givna ramar. Med det upplägg vi haft inom LGG med egna instruktörer, typ/tema år mm åker ut med badvattnet när medlen skall gå tilll KFÖ köret. Kanske det blir någon strökrona till kaffe&kaka verksamhet på roten eller en eskortövning mellan kassunerna och Stålboda i anslutning till baskravsskjutningarna.

 

Skulle därimot RiksHvavd göra en pudel och lägga KFÖköret på tilläggsmedel dvs att vi verifierar/samövar under krigsförbandsformer det som vi idag gör under ett utbildningsår. Då är läget helt anorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Köper till fullo era argument, och instämmer i det mesta, och tycker det är sorgligt att situationen är som den är.

 

Tycker dock att detta "hel-dags" konceptet är uruselt. Blir otroligt tidiga mornar och sena kvällar.

 

På IK övning i maj hade vi samling 0400, och nu lär det nog bli ännu tidigare...

Link to comment
Share on other sites

Tycker dock att detta "hel-dags" konceptet är uruselt. Blir otroligt tidiga mornar och sena kvällar.
Jag hänger inte med... :rolleyes:

Kan ni definiera "Heldagskonceptet" och KFÖ-köret, tack. Om jag fattat rätt kommer KFÖ-veckan i praktiken bara att bli en fredag-söndag för soldaten och längre för befäl (varierande med funktion)?

/OT-Bolle

Link to comment
Share on other sites

Tycker dock att detta "hel-dags" konceptet är uruselt. Blir otroligt tidiga mornar och sena kvällar.
Jag hänger inte med... :D

Kan ni definiera "Heldagskonceptet" och KFÖ-köret, tack. Om jag fattat rätt kommer KFÖ-veckan i praktiken bara att bli en fredag-söndag för soldaten och längre för befäl (varierande med funktion)?

/OT-Bolle

 

Se egen tråd (orkar inte söka upp den själv) om KFÖ veckan. Heldagskonceptet är extremt långa dagsövningar som körts både från 60 och 20 timmars förband inom LGG på sistone. 12 timmar övningstid ger tyvärr problem som samlingar vid enormt tidiga punkter (även om vi inte haft 0400 ännu, men att få folk till Karlberg klockan 0600 med kommunala medel är inte det lättaste rent schema mässigt) och sena avslut (1800-1900) vilket medför att ansvariga befäl (läs, jag som KVM :/ ) lämnar Gardet vid 2200-2300 på kvällen.

Link to comment
Share on other sites

Se egen tråd (orkar inte söka upp den själv) om KFÖ veckan.

Hade lite svårt att hitta den, trebokstäversförkortningar är IG i sökmotorn. Hursomhelst finns den här och är ohyggligt seg att tröska sig igenom. Jag länkar till en beskrivning av hur en KFÖ för HV faktiskt gått till i verkligheten, enligt II63.

Om det sen är tanken för framtida KFÖ låter jag vara osagt.

@HE:

Tack för beskrivningen av långdagen. Konceptet låter inte jättegenomtänkt, det fixar sig säkert inom något decennium! :D

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Schysst att målsättningen är att jag ska få gå i befattning :baskerPa:

 

Engström vet du varför Bat sthlm kör två datum, medan Attundaland och Syd kör på samma dag?

Är Sthlm dubbelt så många som Attundaland och Syd tillsammans?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...