Lindqvist Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 (edited) Så, om du vill åka utomlands, se till att utbilda dig på strf90! Kanske dags att FM såg till att efterutbildning på vissa fordonstyper kunde läggas ut på Utbildningsgrupperna. OnTopic: Försvarsmakten är en långsam kloss, och rekryteringen är en segsliten process, men i botten av "tuben" så står det alltid en plutonchef/motsv som i princip är fri att styra och ställa hur han vill. Det spelar ingen roll hur många tusen lappar med namn som han får, han kommer alltid ändå att göra sina val utifrån vad han bedömer lämpligast (kan ju såklart vara en hon också men jag skriver han för enkelhets skull). Jag tror inte att antalet ansökningar till NBG har varit för lågt, utan snarare att de ansvariga befälen inte vill ta med sig vem som helst på vad som (iaf på papper) kan bli ganska allvarligt. Edited June 17, 2007 by Lindqvist Quote
Sgt1clHansson Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 @Lindqvist Utbildningsgrupperna ? Quote
Lindqvist Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 (edited) @Lindqvist Utbildningsgrupperna ? Ehhhrrmm. Jag försökte att inte hålla mig så långrandig, då inlägget först och främst inte var On Topic, och för det andra kanske inte var sådär superallvarligt menat. Tanken bakom min kommentar var att om det nu är sån stor brist på personal med militära förarbevis på diverse fordon, varför inte se till så att fler kan få tillgång till den kompetens som krävs för att framföra dessa fordon i efterhand? Det verkar ju inte direkt vara en brist på motiverade och kanske till och med väl lämpade soldater, men eftersom de "lätt-tillsatta" tjänsterna fort verkar fyllas, varför inte se till så att vi/de stackare som "bara" har vanlig "skyttekompetens" även kan få skaffa oss utbildning på sådant som är attraktivt på "arbetsmarknaden", i det här fallet US. Alltså, ordna kurser för Fordonsförare på de fordon som det råder sån brist på förare till som man kan gå "vid sidan av" sitt civila jobb, i samma stil som Försvarets övriga frivilligverksamhet fungerar. Och det var alltså där kopllingen till "utbildningsgrupperna" kom in. Alltså försvarets frivilligverksamhet som bl.a ansvarar för att rekrytera och utbilda Hemvärnet. Utbildningsgrupperna Nu menar jag kanske inte att man ska sätta Hemvärnsbefäl i att hålla en 1-årig utbildning att utbilda förare på Strf90 eller Patgb203, men utbildningsrupperna lyder ju under respektive regemente och har kanske resurser i form av personal, lokaler och försörjning som krävs för att genomföra någonting dylikt. Nåja, slut med pladder från mitt håll nu, det kanske inte blev så off topic som jag var rädd för, då det ju trots allt handlar om något som de flesta verkar överens om att det råder stora Vakanser på just nu: Fordonsförare. Edited June 17, 2007 by Lindqvist Quote
Sgt1clHansson Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Förstår din tanke och delar väl den i viss mån. Men jag ser dock inte syftet med att släppa in varken Försvarsutbildare eller HV i ekvationen. Dessa är ju just frivilligorganisationer och det finns således ingen garanti att man kan nyttja den kompetens man förser folk med om man ger dem förarbevis, bredvid deras civila jobb. Bättre låta folk söka befattningar och bedriva utbildning som leder till de förarbevis de behöver. Jag vet att det går alldelles utmärkt att utbilda fotsoldater till besättningar på många fordon ex. BV309, SISU och PATRIA. Svårare med CV90 då detta kräver mer utbildning, inte på bara vagnen, utan också på stridsteknik och taktiskt nyttjande. Den övning som besättningar i ett GU-förband får är svår att uppnå på annat sätt än just Stora övningar. Quote
Term Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Förstår din tanke och delar väl den i viss mån. Men jag ser dock inte syftet med att släppa in varken Försvarsutbildare eller HV i ekvationen.Dessa är ju just frivilligorganisationer och det finns således ingen garanti att man kan nyttja den kompetens man förser folk med om man ger dem förarbevis, bredvid deras civila jobb. Bättre låta folk söka befattningar och bedriva utbildning som leder till de förarbevis de behöver. Jag vet att det går alldelles utmärkt att utbilda fotsoldater till besättningar på många fordon ex. BV309, SISU och PATRIA. Svårare med CV90 då detta kräver mer utbildning, inte på bara vagnen, utan också på stridsteknik och taktiskt nyttjande. Den övning som besättningar i ett GU-förband får är svår att uppnå på annat sätt än just Stora övningar. Tanken som Lindqvist har med utbildningsgrupperna är att det borde vara lätt att ha dom som utbildningsorganiation! Men man kan ju tex ha det som en ny utbildning inom sommarkurserna som iaf går varje år på diverse kursgårdar riket runt! Sommarkurserna hålls av Försvarsutbildarna, före detta FBU! En annan variant är att förarna rekryteras tidigare eller tas ut först av alla! För att sedan göra en tidigare och/eller längre utbildning?!? Vore ju också en tänkbar variant för förare och vagnbesättningar som är utbildade på äldre PBVer/Stridsfordon eller liknande!?! Quote
g3space Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Är NBG-folket dåliga på att uppdatera hemsidan eller är vakanslistorna verkligen så långa som på mil.se? Quote
Rimshot Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Dessutom finns det vakanser som inte ligger ute. (inside info) Quote
warhead Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 (edited) kanske missat det någonstans men gör ändå ett tappert försök. Har aldrig tidigare sett en platsannons för lediga soldater på platsbanken, dessutom under kategorin pedagogiskt arbete Platsannons /edit stavfel Edited June 19, 2007 by warhead Quote
g3space Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Har aldrig tidigare sett en platsannons för lediga soldater på platsbanken, dessutom under kategorin pedagogiskt arbete Platsbankens sortering kan vara hårresande ibland. De anser väl med viss rätt att officer är ett pedagogiskt yrke och vips hamnar allt militärt där, väl undangömt för majoriteten som kan tänkas vara intresserade. Lite märkligt kanske att P4 gått till Arbetsförmedlingen istället för att NBG:s personalfolk gör en samlad insats? Quote
sisuchef Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 (edited) kanske missat det någonstans men gör ändå ett tappert försök. Har aldrig tidigare sett en platsannons för lediga soldater på platsbanken, dessutom under kategorin pedagogiskt arbete Platsannons /edit stavfel Hmm det borde du kunna styra upp, med tanke på vart du arbetar..... Edited June 19, 2007 by sisuchef Quote
Balt Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Fan nu måste FM börja bli desperata! Undrar hur mycket man är bered att släppa på kvaliteten på soldateran för att ro det här i hamn? ja vi får se..... Quote
Kryptörn Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Inte så desperata att dom höjer arvodet iallafall... Quote
Lindqvist Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Undrar hur mycket man är bered att släppa på kvaliteten på soldateran för att ro det här i hamn? Jag ser då det här som ett tecken på att de INTE sänker "kvalitén" på soldaterna. Hade de velat göra det hade de kunnat gå till de drivor av ansökningar som redan nekats. Genom att göra så här försöker de meddela de som kanske inte ens sökte i första skedet eller som nu runt midsommar får klart med högskoleplatser att det fortfarande inte är för sent att söka. Så försöker då jag att se det hela, men jag kanske är optimistisk. Quote
Rimshot Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Jag tror också att Lindqvist har rätt. Frågan är ju bara vad de gör om de inte hittar rätt person. Har de isf en massa reserver som de kan få tag på snabbt då? M.a.o personer som "duger i strid" som man säger. hehe... Quote
slemh Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Jag tror också att Lindqvist har rätt.Frågan är ju bara vad de gör om de inte hittar rätt person. Har de isf en massa reserver som de kan få tag på snabbt då? M.a.o personer som "duger i strid" som man säger. hehe... Blir intressant att se eller om de kommer vänta till över 2 juli det är väl då folket rycker in? eller är det i augusti? Quote
Rimshot Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Jag tror också att Lindqvist har rätt.Frågan är ju bara vad de gör om de inte hittar rätt person. Har de isf en massa reserver som de kan få tag på snabbt då? M.a.o personer som "duger i strid" som man säger. hehe... Blir intressant att se eller om de kommer vänta till över 2 juli det är väl då folket rycker in? eller är det i augusti? Jag och många med mig rycker in den 16:e Juli (P4, T2). Man är dock anställd från och med 1:e Juli (eller 2:e kanske). En kamrat rycker dock in i augusti (Ing2). Det är kanske lite olika för olika befattningar också. Quote
Rushdie Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 2/3 av befattningarna i LU01 är ute på vakans, och det är mindre än en månad kvar. Its gonna be awesome. Quote
Bodegan Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 Jahop...kom man med som Stabsass i Luleå,kallax Fina grejer Quote
Rimshot Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 2/3 av befattningarna i LU01 är ute på vakans, och det är mindre än en månad kvar. Its gonna be awesome. Fick höra igår att T2 hade haft lite problem med pappersarbetet, tydligen är det inte riktigt så illa som det se ut att vara. Quote
oakman Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 (edited) Det finns en vakans på P7 som bvfö/sjv nu. Denna var min tjänst tills i måndags men jag sa upp mig och de är ganska desperata att hitta någon ny snabbt med sjukvårdsutbildning. förarbevis på 206/309 prioriteras. Ring NBG Kompanichef P7 712komp så blir han glad. EDIT: Namn borttaget Edited June 20, 2007 by oakman Quote
fogel02 Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 LU01 ??? hittar inget på mil.se om den enhet ??? Quote
Kiowa Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 LU01 ??? hittar inget på mil.se om den enhet ??? Det finns t.ex. lite info om logistikenheten här och vakanserna finns här Quote
Nimitz Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 SKYTTEGRUPPCHEF P7 Ring och gör dem glada igen, jag har klivit av. //KNI Quote
Beazt Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Kommer bli intresant om det blir en insats mend alla vakanser.. Får hoppas att nu när "alla" ryckt in så ser dom exagt vad dom saknar och kommer uppdatera vakans listan så man slipper känna sig så deprimerad på att dte saknas så mycket folk. Quote
Beck Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Vid eventuell insats tror jag vakanserna kommer fyllas illa kvickt, det är kanske ovissheten och den långa kontraktstiden som skrämmer många eftersom vanliga rotationsmissioner verkar gå att fylla upp bra. Quote
Beazt Posted July 17, 2007 Report Posted July 17, 2007 Man kan altid hopas i värsta fall får dom väll slå ihop olika förband så att man ialal fall har ett fullskaligt kompani eller pluton Quote
Hornet Posted July 18, 2007 Report Posted July 18, 2007 Det ska tydligen vara vakans rekryterings vecka nu enligt plutonchef som ringde mig igår Får väl se vad som sker man kanske får ett 4e Baskermärke nu då :P Tackade ja får se om man går vidare här ifrån Quote
01/B3 Posted July 18, 2007 Report Posted July 18, 2007 Vakanserna är fortfarande rätt många (ifall listorna uppdateras som de borde). Jag funderade på att söka befattning som Undass (Meriterande med högskolestudier i något/-ra av följande ämnen; Främmande språk, Statsvetenskap, Religionsvetenskap, Ekonomi) i våras men sedan såg jag att arvodet var 17 475 kr/mån och då kändes det inte alls aktuellt längre. Därför blev jag inte heller förvånad när befattningen (och flera liknande) finns med på vakanslistorna. Att ställa upp frivilligt i Hemvärnet är en sak men att ta tjänstledigt för att sänka sin lön en annan. Quote
Recommended Posts