ABP Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Hej nu kände jag mig tvingad att köpa 2 disc versionen av Black Hawk Down (filmfreak som jag är) Det som var intressant var att den innehöll mängder med mtrl om den riktiga händelsen bl.a. ett kommentators-spår med den riktige Sgt Eversmann, Col MkNight samt ytterligare två till. Riktigt intressant att höra de kommentera vad som är riktigt i filmen och vad som inte är riktigt. Finns även två kommentatorspår till varav det ena är författaren Mark Bowden och Manusförfattaren Ken Nolan det tredje är Regissör Ridley Scott och producent Jerry Bruickheimer. Sen har de även mer dokumentärer och annat tjaffs att jag undrar vad jag överhuvudtaget gör här nu när jag borde sitta vid TVn. Hur som helst rekommenderar jag den starkt för alla MÖPare ;)
Thern Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 På tal om Black Hawk Down... Jag är väl inte den enda som lagt märke till detta, men ganska sent i filmen så är det väl en sån där bandit som har nåt liknande AK4. Men det lär väl inte vara vår svenska bössa?? Måste väl nästan vara H&K eller vilka det nu är som gjort den från början?? Rätta mig nu om jag är ute på väldigt hal is
ArvidA Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Jo, så var det säkert. Antagligen en G3A3 från H&K då precis som du nämnde. Jag har sett bilder från Somalia där "banditer" springer runt med sådana bössor i verkligheten också, så det är inte alls otroligt.
Thern Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Har för mig att det är likadant i filmen Commando med den väldigt duktige skådespelare Arnold Schwarznegger (stavas det så??). I början av den filmen springer han runt med nåt som ser ut som en AK4.
2Sharp Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 G3'an är ju vida spridd, så det är inte alls märkligt eller konstigt I Commando kommer jag ihåg att han använder en Valmet, men kanske det var med en G3 i början? måste kollas.... *rotar* Edit jopp, en G3, med det feta handskyddet, synd att vi inte har sådana på våra Ak4'or..
Thern Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Jo den är väl hyfsat spridd ja Förresten, finns det nån större skillnad rent utseendemässigt på Ak4, G3...och Valmet??
2Sharp Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Jo den är väl hyfsat spridd ja Förresten, finns det nån större skillnad rent utseendemässigt på Ak4, G3...och Valmet?? Små skillnader på Ak4 och G3, Valmet är mer lik en Ak47, fast med Finsk touch Olika lås/regleringsprinciper, låsrullar vs. gas/vridlås.
Thern Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Okej, då hänger jag med. Det där feta handskyddet på G3 är det nåt special eller, har alla det?
2Sharp Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Okej, då hänger jag med. Det där feta handskyddet på G3 är det nåt special eller, har alla det? Inte så mycket special, lite bredare och skall inte bli lika varmt som det slimmade vi använder. Om jag inte missuppfattat är det feta handskyddet helt enkelt nyare, Ak4 är för gammal för att ha det som standard.
Thern Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Jaha. Där ser man. Alltid kul å få lära sig lite nya saker
Fu Frippe Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Hur som helst rekommenderar jag den starkt för alla MÖPare ;) Visserligen är jag något påverkad av vätskebrist och öl, men vad är en MÖP??
SFC Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Hur som helst rekommenderar jag den starkt för alla MÖPare ;) Visserligen är jag något påverkad av vätskebrist och öl, men vad är en MÖP?? Militärt Överintresserad Person
Fu Dahlberg Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Militärt Överintresserad Person //Fu Dahlberg, som har blivit kallad det av befäl under sin vpl ett par ggr fasen, andra plats
Fu Kjellberg Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Hade det tjocka handskyddet innan. +Mycket bättre grepp att hålla i +sitter som gjutet + inget glapp + möjlighet att applicera benstöd Hade även FJS- kolven som på bilden. Det var tider det. nu får man ju inte piffa upp gamla bettan längre :(
2Sharp Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Jaha. Där ser man.Alltid kul å få lära sig lite nya saker Helt klart, jag tror dock att jag ligger pyrt till nu när jag OT'at ABP's tråd...
softfeel Posted January 27, 2003 Report Posted January 27, 2003 Fu Dahlberg, SFC och alla er andra: DET GÅR INTE ATT VAR MILITÄRT ÖVERINTRESSERAD!!! Hädanefter heter det MIP Militärt Intresserad Person som ngn på forumet kom på.
F10H Stril Posted January 28, 2003 Report Posted January 28, 2003 Hej nu kände jag mig tvingad att köpa 2 disc versionen av Black Hawk Down Jopp, jag är själv nöjd innehavare av Dubbel-DVDn. Dock kan det vara värt att ha lite is i magen om man ännu inte investerat. En verision med tre (3) diskar är tydligen på gång på region 1!
ABP Posted January 28, 2003 Author Report Posted January 28, 2003 Jo men med kommentatorspåren så kompletterar filmen och boken varandra för de kommenterar även felaktigheter som varit i boken. T.ex. så klövs ingen på mitten av en RPG som en Delta kille gör. Han hade tydligen fått en riktigt elak skottskada där men han levde fram till basen. Detta blev en missuppfattning. Sen lider ju filmen av att de kört ihop karaktärer vilket gör att vissa männsikor gör vad 10 männsikor gjorde i verkligheten. Eller som Eversmann sa hade jag gjort en tiondel av det som jag gjorde i filmen så had ejag varit stolt. Men skall man få filmen mer dokumentärisk hade man fått göra som TV-serien 24. (hade visserligen varit riktigt fräckt) PS 2sharp du är en död man, hur är det med armen förresten?
2Sharp Posted January 28, 2003 Report Posted January 28, 2003 PS 2sharp du är en död man, hur är det med armen förresten? Shit pommes frittes Tackar som frågar, läker sakta men förhoppningsvis säkert, förbannat långtråkigt.... :( Tur man har soldf att roa sig med
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.