Jump to content

Tre-månaders efter lumpen?


Recommended Posts

Får man göra tremånaders-utbildningen även om man redan har gjort lumpen eller är den paxad för folk som inte gjort det? Nån som vet?

 

Den är till för folk som inte har gjort lumpen för att de ska kunna gå med i Hemvärnet. Kravet för att få gå med i Hemvärnet är som bekant att man har genomfört minst 85 dagars värnplikt. Den ska tydligen ge en chans till utlandstjänst också, även om det känns en aning osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Den ska tydligen ge en chans till utlandstjänst också, även om det känns en aning osannolikt.

Den räknas som genomförd värnplikt och medför att du även kan söka icke-civila tjänster i Utlandsstyrkan. Källa:Dexter

 

/D (sen har du nog betydligt sämre chans att åka som tex spaningssoldat jämfört med värnpliktiga skytte-/spansoldater men formellt sätt går det och du har ungefär lika mycket gröntjänst som tex ett 12-månaders väderbiträde).

Edited by Dexter
Link to comment
Share on other sites

OK, för jag ligger inne som informationssoldat just nu och vi har väldigt lite militär utbildning, något som jag skulle vilja komplettera. Dels därför att jag tycker det är så jäkla roligt att springa i skogen, men även för att ha mer kompetens inför en eventuell tjänst som informatör i Utlandsstyrkan i framtiden...

 

Men ni tror inte att jag skulle ha nån chans att komma med?

Link to comment
Share on other sites

OK, för jag ligger inne som informationssoldat just nu och vi har väldigt lite militär utbildning, något som jag skulle vilja komplettera. Dels därför att jag tycker det är så jäkla roligt att springa i skogen, men även för att ha mer kompetens inför en eventuell tjänst som informatör i Utlandsstyrkan i framtiden...

 

Men ni tror inte att jag skulle ha nån chans att komma med?

3-månadersutbildningen är i stort sätt samma sak som den GSU du/ni/de flesta gör. Jag ställer mig ytterst tveksam till att man vill betala för att låta någon göra den igen bara för att. Det har dock hänt att folk som avbrutit sin värnplikt fått börja om från början. Gå istället med i Hemvärnet och vidareutbilda dig där eller söka några sommarkurser via Förwsvarsutbildarna. Kompaniet jag tillhör söker alltid folk. Skicka PM om du vill veta mer.

 

/D (som tillhör ett innerstadskompani i Stockholm)

Link to comment
Share on other sites

Den räknas som genomförd värnplikt och medför att du även kan söka icke-civila tjänster i Utlandsstyrkan. Källa:Dexter

 

/D (sen har du nog betydligt sämre chans att åka som tex spaningssoldat jämfört med värnpliktiga skytte-/spansoldater men formellt sätt går det och du har ungefär lika mycket gröntjänst som tex ett 12-månaders väderbiträde).

 

Jag menade precis som du skriver i din parentes. Visst har man formell behörighet, men man blir antagligen inte antagen som skyttesoldat eller liknande med bara 3 månaders.

Link to comment
Share on other sites

OK, för jag ligger inne som informationssoldat just nu och vi har väldigt lite militär utbildning, något som jag skulle vilja komplettera. Dels därför att jag tycker det är så jäkla roligt att springa i skogen, men även för att ha mer kompetens inför en eventuell tjänst som informatör i Utlandsstyrkan i framtiden...

Men ni tror inte att jag skulle ha nån chans att komma med?

Gå med i försvarsutbildarna blir mitt tips/råd till dig. Och personligen så tror jag att du har betydligt mer spring i skogen än vad någon som enbart gör tremånaders får.

Link to comment
Share on other sites

Gå med i försvarsutbildarna blir mitt tips/råd till dig. Och personligen så tror jag att du har betydligt mer spring i skogen än vad någon som enbart gör tremånaders får.

 

Nja, snarare tvärt om.

När jag låg inne som 3-månaders hade vi hade en informationssoldat som lämnade oss efter ca 2 månader för att gå vidare till sitt.

Men det kanske varierar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era tips! Frågan är om sådan utbildning räknas i rekryteringen till utlandsstyrkan?

 

För den tjänst du är ute efter räknas nog yrkeserfarenhet och kontaker bra mycket mer än några extra fältveckor.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era tips! Frågan är om sådan utbildning räknas i rekryteringen till utlandsstyrkan?

 

För den tjänst du är ute efter räknas nog yrkeserfarenhet och kontaker bra mycket mer än några extra fältveckor.

 

Kanske, jag får kolla upp det där. Men en sak är saker: Hemvärnet here I come!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...