Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick detta tips på maskeringsfärg av en YOFF på LG

1. ta maskerings färg stiftet ta ur stiftet ur plasthylsan dela upp färgerna.

2. smält ner en av färgerna tillsammans med försvarets hudsalva häll det i en tom skofärg eller skofetts burk låt torka

3. gör samma sak med nästa färg.

Har inte provat detta själv men det ska tydligen funka bra.

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Jag skulle köpa istället..Orka sitta å smälta ner :D Fast det låter väldigt funkis om man inte lyckas smörja kråset på personalen på förrådet.

99:-

camofarg.jpg

Men gratis på förrådet!!

Edited by Doyle
Posted

2. smält ner en av färgerna tillsammans med försvarets hudsalva häll det i en tom skofärg eller skofetts burk låt torka

Hmmm, detta gjorde jag som glad hemvärnsungdom på den goda tiden i mitten av 80-talet. Fungerade bra faktiskt. På den tiden fanns det inga tuber.

Jag tog en grön korv med ½ Hudsalva i en tom leverpastejburk över kaminen. Sen hällde jag tilbaka den smälta massan i maskeringstiftet. Wola, genom att blanda i lite vitlök håller man också vampyrer borta.

:D

Casca

Posted

Eftersom man inte ska använda hudsalva under färgen (när man använder stiftten) eftersom den blänker igenom färgen, så är det väl inte så klokt att koka ihop färm och salva?!

Köp några bra tuber istället: dryga, bra nyanser (även för vinterbruk), sitter som berget men lossnar lätt med tvål.

Dessutom är det ju lättare att vara konstnärlig med tuber.... Tiger, orm eller panda... bara fantasin som sätter gränser! :D

Posted

Ursäkta en dum amröjare men vad är fördelen. Visst är det smidigare med tuberna camofarg.jpg

men tycker faktiskt att FM färger faktiskt fungerar rätt så bra om man bara ser till att hålla det varmt.

Misstänker att med hudsalvan så blir det lättare att smeta på sig eller men då kommer nästa fråga, varför köra ner allt i samma burk?

Varför inte göra det i två burkar så kan man fortfarande välja om man ska lägga på en mörk eller ljus färg?

EOD

Posted
Jag skulle köpa istället..Orka sitta å smälta ner  :ph34r: Fast det låter väldigt funkis om man inte lyckas smörja kråset på personalen på förrådet.

99:-

camofarg.jpg

Men gratis på förrådet!!

Jag kör med DOYLE konceptet med tuberna då FM:s maskeringsfrär är skitsvår att få bort när övningnen är slut... men slöjringskrämen på bilderna är skitbra...lite tvål och vatten sen rinner färgen av, Jag tycker att den "täcker" mycket bättre än Fm:s :D

Posted
men tycker faktiskt att FM färger faktiskt fungerar rätt så bra om man bara ser till att hålla det varmt.

Själv har jag inga bra minnen av FM's färgstift.

Ren fröjd när vi efter ett tag i lumpen fick ut tuberna :) *Wips!* Så var man osynlig ;)

Istället för att stå och härkemåla sig med tortyrstiftet...

Posted

Måste säga att jag lärde mig uppskatta färgstiften efter ett tag. Tyckte tuberna gjorde allting kladdigt. Tog ut stiftet och gned med tummen på toppen. Och när lite värme löst det lite hade man en bra pensel i samma tumme. Fungerade bra. Hjälpte dock en hel del att ha skägg. Mindre målande då.

Men visst, man fick inte samma fina målning som killarna med tuber. :)

Posted

Hmm, antar att jag är för ung för att ha använt dom där stiften, har aldrig haft ett. Fick ut tuber från första början, och dom funkar jäkligt bra tycker jag! Lätt att applicera och lätt att få av! :D

Posted

Jag tycker att färgen från stiftet försvinner fortare när man svettas lite. Jag använder därför Hunter specialty samma som SlöringsCreme M97. Tycker den är klockren, har använt den sedan jag var Hvu runt mitten på -90 talet \:=o:D

Posted

Jag håller med Niefhel om att färgen försvinner fortare än tuberna, den liksom spricker upp.. Ett tips om tuberna bara.. Glöm inte att skruva på korken ordentligt.. Lär från en som gjort misstaget att ha hela fickan full med färg efter lite ålning.. :(

Posted

Sedan ska man inte glömma det gamla tricket med sot från en tältkamin. Tar man bara tillräckligt mycket så maskerar det väldigt bra tack vare sin mörka färg och totala avsaknad av lyster. Det spricker inte och man kan sota in händerna utan att det blir kletigt. Dock så är det mindre roligt att försöka tvätta bort det efter övningen.

Posted
Sedan ska man inte glömma det gamla tricket med sot från en tältkamin.

Ett liknande trick är att elda på en vinkork som man sedan målar ansiktet med. Användes flitigt under vintern då stiftet var förbjudet att använda.

/Aron

Posted

Det kan väl inte vara sååå fruktansvärt svårt att ta med en eller två korkar med sig ut om man vet att man inte har ngt annat, de väger ju inte speciellt mycket. :)

Posted

Nej, givetvis kan man slänga med sig en drös korkar om man vet med sig att maskeringsfärg icke kommer finnas till förfogande..

Annars har ni väl sett Rovdjuret? Lera! B)

Lurar tom en Predator :)

Posted

ansträngde sig ingen av er under lumpen? Min erfarenhet av stiftet är att när man svettas floder under tex framryckning så har färgen en otrevlig vana att rinna ner i ögonen vilket svider som faaan. det var åt helvete att försöka skjuta ksp då.

Posted

Visdoms ord... visdoms ord..

hatar stiften, dock är de bättre än inget... ger man bara fan i att klia sig i ansiktet och skaffar REJÄLA ögonbryn går det hyfsat.. :blink:

Guest Dedicated
Posted

Kör med tuber. Blandar grönt och svart, mest svart, i hela nyllet. Kompletterar med lite grönt här och där. Man ser ut som fan, helt enkelt. men det är ju så det ska vara!

Posted
Är det bara jag som inte pimplar vin så ofta i fält  :huh:

Nej jag tycker oxå det är svårt att få tag på vinflaskor i fält.. :unsure::lol:

hmmmmm undar om det går lika bra med BAGINBOX???? :unsure::blink::ph34r: ;)

Posted
Nej, givetvis kan man slänga med sig en drös korkar om man vet med sig att maskeringsfärg icke kommer finnas till förfogande..

Tanken med att använda korkar istället för maskeringsfärg var att maskeringsfärgen, enligt befälen, täppte igen porerna i ansiktet och därmed förfrös man sig mycket lättare. Därför var det ej tillåtet att använda färgen när kvicksilvret krypit ned en bit. Den uttryckliga ordern var faktiskt att bjuda flickvännen på middag med vin och därefter spara korkarna. :D

/Aron

Guest Lord Good
Posted

Det här med vinare i fält, det får mig att minnas mina repmöten :=o

Posted
Tanken med att använda korkar istället för maskeringsfärg var att maskeringsfärgen, enligt befälen, täppte igen porerna i ansiktet och därmed förfrös man sig mycket lättare. Därför var det ej tillåtet att använda färgen när kvicksilvret krypit ned en bit.

Vilket genast leder till frågan: Har FM vit maskeringsfärg? Jag skulle också vilja ha tipps om var jag kan få tag på vit maskeringsfärg, på tub d.v.s.

Posted
Tanken med att använda korkar istället för maskeringsfärg var att maskeringsfärgen, enligt befälen, täppte igen porerna i ansiktet och därmed förfrös man sig mycket lättare. Därför var det ej tillåtet att använda färgen när kvicksilvret krypit ned en bit.

Vilket genast leder till frågan: Har FM vit maskeringsfärg? Jag skulle också vilja ha tipps om var jag kan få tag på vit maskeringsfärg, på tub d.v.s.

Buttrix, teatersmink....

Posted

Soft: Använd den vita varianten av hjälmunderlägget istället om du är mörkhyad. All påverkan på kroppens normala fettbalans i ansiktet är olämpligt vintertid.

Casca

Posted
Soft: Använd den vita varianten av hjälmunderlägget istället om du är mörkhyad. All påverkan på kroppens normala fettbalans i ansiktet är olämpligt vintertid.

Casca

Nej "Cas", jag är inte mörkhyad.

Jag har aldrig sett den vita varianten av FM:s rånarhuva, även kallad hjälmunderlag, var får man tag på denna?

Tack!!!